Helene Skrevet 30. desember 2024 #21 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg har opplevd at min nevø ble utsatt for en ulykke. Bilen var stor, og tippet ut av vegbanen. Nå øvelseskjørte han. Min søster var ansvarlig sjåfør. Hun ble fratatt førerkortet en periode. Dette er standard. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #22 Del Skrevet 30. desember 2024 Det er mye rart som foregår i rettssystemet og i politiet, Norge er laaaangt fra fantastisk på dette området. Det var også en Amerikaner som gikk fri etter å ha nesten drept en våpenløs person med kniv. Mens nordmannen ble idømt 8 måneder for å angivelig ha angrepet Amerikaneren's kone og påført henne brist i nesen. Dokumentaren Direktøren på TV2 handler om dette. Her jeg bor skjøt politiet to hunder (Balder og Odin) helt uten grunn. Først var historien at de hadde jaget sau og fått tak i et lam, men når obduksjonen viste at det ikke fantes ikke ull verken i munn eller mage på hundene så endret politiet forklaringen sin og sa de hadde gått til angrep på dem, og fikk lagd en tegning av de "aggressive" hundene med ørene flatt bakover (hunder har ørene fremover når de angriper). Men lydloggen som eier klarte å få publisert viste at de skjøt hundene etter å ha sendt bort viltvakta, mens eier var på vei for å hente dem, og mens hundene lå og peste på bakken. Operasjonsleder sa de fikk skyte hundene så de slapp en masse papirarbeid for å få det gjort senere. Hundene ble også skutt mange ganger med tjenestevåpen, så de døde langsomt (kun viltvakta hadde lovlig avlivningsvåpen), og ble kun skutt i siden og bak. Dette slipper altså politiet unna med. Etter den saken med hundene så ble jeg oppmerksom på at det finnes mange lignende saker - med mennesker. Men har ikke orket å fokusere på det for det blir for deprimerende. Anonymkode: 6e21c...4f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodaS Skrevet 30. desember 2024 Forfatter #23 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tror ikke du trenger å bekymre deg. Alle nordmenn er fra de er små barn opplært til å behandle utlendinger, særlig fra ikke-vestlige land, godt. Ikke bare det, de er lært opp til å hate seg selv, kulturen sin, landet sitt. At de er moralsk underlegne. Denne propagandaen får de inn fra alle kanaler; skole, tv, internett. Så sannsynligheten er at du blir behandlet bedre enn en nordmann ville blitt. Anonymkode: 2fc72...84a Takk for perspektivet ditt! Det er interessant at du trekker frem hvordan nordmenn læres opp til å behandle andre med respekt. Det er absolutt en positiv verdi i samfunnet. Når det gjelder min opplevelse, føler jeg likevel at jeg ikke har blitt møtt på en måte som gjenspeiler dette idealet. Jeg tror det er viktig å snakke om slike saker for å forstå hvorvidt det finnes systematiske utfordringer, selv om intensjonene i samfunnet er gode Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodaS Skrevet 30. desember 2024 Forfatter #24 Del Skrevet 30. desember 2024 Helene skrev (3 timer siden): Jeg har opplevd at min nevø ble utsatt for en ulykke. Bilen var stor, og tippet ut av vegbanen. Nå øvelseskjørte han. Min søster var ansvarlig sjåfør. Hun ble fratatt førerkortet en periode. Dette er standard. Takk for at du deler din erfaring. Det er interessant å høre at slike situasjoner også oppstår for andre, og at førerkortbeslag kan være en standard prosedyre i slike tilfeller. Det setter min situasjon i et større perspektiv. For min del opplevde jeg at saken utviklet seg langt utover det som føltes standard. Etter en bilulykke, der politiet først konkluderte med at det var en ulykke, fikk jeg førerkortet tilbake etter tre dager. Senere, da saken ble tatt opp igjen for forsikringshensyn, ble førerkortet mitt beslaglagt på nytt. Jeg leverte omfattende dokumentasjon som viste at skadene ikke var relevante for ulykken, men retten la ikke dette til grunn. Opplevelsen av at min bakgrunn som utlending kan ha påvirket hvordan saken ble behandlet, gjør at jeg stiller spørsmål ved rettferdigheten i systemet. Din historie viser imidlertid at førerkortbeslag også skjer i andre tilfeller, og det er godt å ha slike perspektiver i diskusjonen. Takk igjen for at du deler! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodaS Skrevet 30. desember 2024 Forfatter #25 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har vært i en ulykke hvor den andre parten var av utenlandsk opprinnelse og helt åpenbart var eneste av oss med skyld i ulykken. Det var beviser i bøtter og spann. Likevel slapp personen unna fordi saken ble henlagt og jeg måtte stå igjen med å betale egenandelen for skadene jeg var påført. Men hverken din eller min erfaring er nok til å si noe om en generell trend. Kanskje du ikke skal legge så mye på hudfargen din? Jeg tviler på at det er grunnen til at det ble rettsak i ditt tilfelle. Anonymkode: d0de4...227 Takk for at du deler din erfaring, og jeg er lei meg for det du måtte gå gjennom. Det høres frustrerende ut å stå igjen med kostnadene når du føler saken ikke ble håndtert rettferdig. Jeg er helt enig i at én enkelt opplevelse – enten min eller din – ikke nødvendigvis viser en generell trend. Poenget mitt er ikke bare å trekke frem hudfarge eller bakgrunn, men å dele hvordan det opplevdes for meg, og høre om flere har hatt lignende erfaringer, uansett bakgrunn. Når det gjelder rettssaken min, føler jeg at den ikke ble behandlet med tilstrekkelig oppmerksomhet til dokumentasjonen som ble levert. Derfor føles det relevant å stille spørsmål ved om det kan ha vært faktorer utover selve sakens fakta som påvirket utfallet. Takk igjen for innspillet – det er viktig med flere perspektiver i slike diskusjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodaS Skrevet 30. desember 2024 Forfatter #26 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er mye rart som foregår i rettssystemet og i politiet, Norge er laaaangt fra fantastisk på dette området. Det var også en Amerikaner som gikk fri etter å ha nesten drept en våpenløs person med kniv. Mens nordmannen ble idømt 8 måneder for å angivelig ha angrepet Amerikaneren's kone og påført henne brist i nesen. Dokumentaren Direktøren på TV2 handler om dette. Her jeg bor skjøt politiet to hunder (Balder og Odin) helt uten grunn. Først var historien at de hadde jaget sau og fått tak i et lam, men når obduksjonen viste at det ikke fantes ikke ull verken i munn eller mage på hundene så endret politiet forklaringen sin og sa de hadde gått til angrep på dem, og fikk lagd en tegning av de "aggressive" hundene med ørene flatt bakover (hunder har ørene fremover når de angriper). Men lydloggen som eier klarte å få publisert viste at de skjøt hundene etter å ha sendt bort viltvakta, mens eier var på vei for å hente dem, og mens hundene lå og peste på bakken. Operasjonsleder sa de fikk skyte hundene så de slapp en masse papirarbeid for å få det gjort senere. Hundene ble også skutt mange ganger med tjenestevåpen, så de døde langsomt (kun viltvakta hadde lovlig avlivningsvåpen), og ble kun skutt i siden og bak. Dette slipper altså politiet unna med. Etter den saken med hundene så ble jeg oppmerksom på at det finnes mange lignende saker - med mennesker. Men har ikke orket å fokusere på det for det blir for deprimerende. Anonymkode: 6e21c...4f7 Takk for at du deler dette. Det er helt klart at det finnes mange eksempler på urettferdighet og problemer i rettssystemet og politiets håndtering i Norge. De historiene du nevner, både om hundene og den amerikanske saken, viser hvordan ting kan gå fryktelig galt, og hvordan rettferdighet noen ganger ser ut til å bli nedprioritert. Jeg forstår at slike opplevelser kan gjøre det vanskelig å stole på systemet, og det er nettopp derfor jeg ønsker å belyse disse utfordringene. For meg handler det ikke bare om min sak, men om et system der både mennesker og dyr kan bli behandlet uten den rettferdighet og respekt vi forventer. Det er deprimerende, som du sier, men samtidig er det viktig å snakke om dette for å skape bevissthet og kanskje bidra til endring. Takk for at du tok deg tid til å dele, selv om det er tungt å tenke på. Dette er historier som virkelig bør få mer oppmerksomhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodaS Skrevet 30. desember 2024 Forfatter #27 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min oppfatning er motsatt, at utlendinger behandles mildere. Vold og overgrep begått mot etniske nordmenn ses på som mildere kriminalitet, enn omvendt. Anonymkode: c07e6...e68 Takk for at du deler din oppfatning. Det er interessant å høre et annet perspektiv, og det er mulig at erfaringene varierer avhengig av situasjon og sted. Min opplevelse i dette tilfellet har imidlertid vært det motsatte, hvor jeg følte at min bakgrunn ble en ulempe, og at saken ikke ble behandlet objektivt nok. Det er viktig å diskutere slike temaer for å få frem flere sider av hvordan rettssystemet fungerer i praksis. Kanskje det finnes en ubalanse som rammer ulike grupper på forskjellige måter. Dine tanker gir en annen vinkel, og det setter jeg pris på. Takk for at du deltar i diskusjonen og deler ditt synspunkt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodaS Skrevet 30. desember 2024 Forfatter #28 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om en utenlandsk person kommer til Norge å ikke blir integrert/ikke vil bli det, kan personen havne på full uføretrygd uavhengig av tidligere inntekt, en person som har jobbet i 30 år i 50% stilling får ikke i nærheten det samme pga lite inntekt… rettssystem i norge er flott for utlendinger som bor her/har jobbet her og hever trygd i f.eks. polen Anonymkode: 24eff...61b Takk for at du deler dine tanker. Jeg forstår at dette er et tema som kan vekke sterke følelser, spesielt når det gjelder opplevde forskjeller i hvordan systemet behandler ulike grupper. Trygdeordninger og rettferdighet i fordelingen av velferdsgoder er uten tvil komplekse temaer som påvirker mange. I min sak handler det imidlertid ikke om trygdeordninger eller økonomisk støtte, men om hvordan rettssystemet fungerer i praksis for individer, uavhengig av bakgrunn. Min opplevelse er at jeg ikke ble behandlet rettferdig, til tross for omfattende dokumentasjon som støttet mitt syn. Det er viktig med en bred diskusjon om både rettferdighet og hvordan systemet kan forbedres, og jeg setter pris på at du deler ditt perspektiv. Slike innspill gir verdifulle nyanser til debatten. Takk igjen for at du deltar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodaS Skrevet 30. desember 2024 Forfatter #29 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Rettsystemet i Norge er en vits og favoriserer utlendinger. Anonymkode: 68426...43a Takk for at du deler din mening. Jeg skjønner at mange kan ha ulike oppfatninger basert på egne erfaringer eller hva de har hørt om systemet. I min situasjon opplevde jeg det motsatte – at min bakgrunn som utlending virket som en ulempe i hvordan saken min ble behandlet. Jeg tror det er viktig å diskutere disse opplevelsene for å forstå hvordan systemet faktisk fungerer for ulike grupper, og om det finnes ubalanser som trenger oppmerksomhet. Takk for at du bidrar til debatten – slike diskusjoner er nødvendige for å se saken fra flere sider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #30 Del Skrevet 30. desember 2024 Det er vanskelig å diskutere din situasjon når alt du kommer med er at "du følte du ble diskriminert." På bakgrunn av hva da? Mitt inntrykk av rettsvesenet - fra en jobb hvor jeg både samarbeider mye med politi og jurister, er i kontakt med mange som har saker i rettslige prosesser og vitner en del - er at rettsvesenet er svært etterrettelig og rettferdig. Tvilen kommer ettertrykkelig mistenkte til gode. Jeg har ingen opplevelse av at etnisitet har noen avgjørende betydning. Anonymkode: e6fc2...4bd 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodaS Skrevet 30. desember 2024 Forfatter #31 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du som utlending burde ikke syte, men ta inn over deg hvor mye vi etnisk norske burde syte over det dere gjør her i landet. Du var først fratatt førerkortet og ulykken klassifisert som ulykke, men så dukket det opp bevis om noe annet. Hva hadde du da gjort? Kjørt som et svin som alle de andre utlendingene jeg ser daglig gjennom sentrumsgatene her i en Mercedes med knatrende eksospotte? Hvis du er avslørt av forsikringen så får du stå for det du har gjort mann, og slutt å dra det innvandringskortet hele tiden for det for alle oss andre til å spy. Oppfør deg som en mann. Ingen sympati for deg fra meg. Anonymkode: 73de3...fed Takk for at du deler ditt syn, selv om vi åpenbart ser saken veldig forskjellig. Jeg ønsker å gi deg litt mer kontekst: Jeg har bodd i Norge i 25 år, har to bachelorgrader, og har jobbet som ingeniør i et av de største norske firmaene i over 15 år. Jeg har alltid fulgt lover og regler, og jeg prøver å bidra positivt til samfunnet på lik linje med alle andre. I ulykken min ble politiets første vurdering at det var en ulykke, og førerkortet mitt ble tilbakelevert etter tre dager. Senere, da vedkommende, en 89 år gammel norsk kvinne, fikk råd fra barna sine, ble det foreslått at hun skulle nekte for tidligere utsagn og søke en stor erstatning fra forsikringsselskapet. Dette førte til at saken ble gjenåpnet. Jeg opplevde at dommeren, som allerede virket forutinntatt, tok en beslutning uten å lese den omfattende dokumentasjonen fra politiet og sykehuset som viste at ulykken ikke kunne knyttes til skadene hun hevdet. Jeg forstår frustrasjonen mange kan føle over visse aspekter av innvandring eller samfunnsdebatten, men det er ikke rettferdig å dømme alle innvandrere over én kam. Mitt poeng er ikke å unnskylde noe, men å belyse hvordan rettferdighet kan oppleves ulikt i enkelte tilfeller. Jeg respekterer at du har din mening, men jeg ber om at vi holder oss til sakens fakta og unngår generaliseringer. Takk for at du deltar i diskusjonen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodaS Skrevet 30. desember 2024 Forfatter #32 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er Norsk men jeg mistet all tillit til Norsk rettsystem etter Marius Borg Høiby saken. Anonymkode: bed95...731 Takk for at du deler din opplevelse. Jeg kan forstå hvordan saker som Marius Borg Høiby-saken kan føre til at man mister tillit til rettssystemet. Når kjente saker blir håndtert på en måte som oppfattes som urettferdig eller feil, svekkes troen på systemet for mange. For min del har denne prosessen også utfordret min tillit til rettssystemet. Jeg opplevde at dokumentasjon og fakta ikke ble tilstrekkelig vurdert i min sak, og det er frustrerende når man føler at avgjørelsen allerede er tatt på forhånd. Det er nettopp derfor jeg ønsker å diskutere slike temaer – for å se om det finnes mønstre som kan belyse svakheter i systemet. Takk igjen for at du deler din erfaring, og jeg håper vi sammen kan bidra til en konstruktiv diskusjon om hvordan rettssystemet kan bli bedre for alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #33 Del Skrevet 30. desember 2024 Har du undersøkt hva som er vanlig i tilsvarende saker? Anonymkode: 65f7b...029 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #34 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er Norsk men jeg mistet all tillit til Norsk rettsystem etter Marius Borg Høiby saken. Anonymkode: bed95...731 Hæ?? Er den ferdigbehandlet? Anonymkode: 16e52...46f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #35 Del Skrevet 30. desember 2024 Tror det er en helt vanlig menneskelig mekanisme som er vanskelig å unngå helt, at man behandler folk som er "annerledes" enn en selv annerledes. Kan vel gå begge veier, både for strengt og for mildt. Dette gjelder nok de fleste folkeslag og land og tror egentlig ikke Norge er av de verste. Har alltid vært mye fokus på likeverd og likhet i Norge selv om dette nok har endret seg og likhetssamfunnet vårt er i ferd med å rakne. Men er vel ingen grunn til å tro at noen domstol eller rettsapparat er helt og holdent nøytralt og absolutt rettferdig. Tror ikke det er det noe sted. Dessverre. Anonymkode: f53f7...7ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #36 Del Skrevet 30. desember 2024 Det er mer som automatikk at en del politimenn vil inndra førerkort selv om det overhode ikke er nødvendig. Så moralen er: ALDRI gi samtykke til inndragelse. Ikke gi samtykke til midlertidig førerkortbeslag - HELP Forsikring Anonymkode: d2a00...4fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #37 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Om en utenlandsk person kommer til Norge å ikke blir integrert/ikke vil bli det, kan personen havne på full uføretrygd uavhengig av tidligere inntekt, en person som har jobbet i 30 år i 50% stilling får ikke i nærheten det samme pga lite inntekt… rettssystem i norge er flott for utlendinger som bor her/har jobbet her og hever trygd i f.eks. polen Anonymkode: 24eff...61b "ikke blir integrert/ikke vil bli det" betyr ikke at innvandrere får rett på uføretrygd, det er kun medisinske grunner som teller med. Det er også krav om botid. Anonymkode: 320f9...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #38 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg mistet også førerkortet i 6 mnd en gang etter at jeg sklei av veien -singel ulykke, ingen skader. Kan det ha vært fordi jeg har brunt hår? Synes utlendinger drar dette kortet alt for ofte så fort det ikke går helt deres vei, men når det ytres høyt så tror jeg det bare slår negativt tilbake på dere. Dere ønsker særbehandling, men bare om det ganger dere? Anonymkode: 2dc58...5e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå