hodaS Skrevet 30. desember 2024 #1 Del Skrevet 30. desember 2024 Hei alle sammen, Jeg ønsker å dele min opplevelse av det norske rettssystemet og spørre dere: Har dere noen gang følt dere urettferdig behandlet på grunn av deres bakgrunn? I 2024 var jeg involvert i en bilulykke som politiet først klassifiserte som en ulykke. Etter tre dager fikk jeg tilbake førerkortet mitt, noe som bekreftet deres vurdering. Senere, på grunn av en forsikringssak, ble førerkortet mitt igjen beslaglagt, og en lang rettsprosess fulgte. Til tross for at jeg leverte 90 sider med dokumentasjon gjennom min advokat, opplevde jeg at retten ikke tok hensyn til dette. Jeg følte at min bakgrunn som utlending bidro til at saken ble vurdert med skepsis. Jeg har alltid trodd at Norge var et land med et rettferdig rettssystem, men denne erfaringen har fått meg til å stille spørsmål ved dette. For meg handler dette ikke bare om min sak, men om hvordan utlendinger blir behandlet i det norske samfunnet generelt. Er rettssystemet virkelig rettferdig for alle, eller er det fordommer som påvirker avgjørelser? Jeg ønsker å høre deres erfaringer. Har du, eller noen du kjenner, opplevd noe lignende? Hvordan taklet dere det? Jeg ønsker å samle inn historier for å forstå hvor omfattende dette problemet er, og kanskje sammen kan vi belyse dette temaet. Takk for at du tar deg tid til å lese, og jeg ser frem til å høre deres synspunkter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 30. desember 2024 #2 Del Skrevet 30. desember 2024 Det er vel det samme som andre norske opplever. 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #3 Del Skrevet 30. desember 2024 hodaS skrev (9 minutter siden): Hei alle sammen, Jeg ønsker å dele min opplevelse av det norske rettssystemet og spørre dere: Har dere noen gang følt dere urettferdig behandlet på grunn av deres bakgrunn? I 2024 var jeg involvert i en bilulykke som politiet først klassifiserte som en ulykke. Etter tre dager fikk jeg tilbake førerkortet mitt, noe som bekreftet deres vurdering. Senere, på grunn av en forsikringssak, ble førerkortet mitt igjen beslaglagt, og en lang rettsprosess fulgte. Til tross for at jeg leverte 90 sider med dokumentasjon gjennom min advokat, opplevde jeg at retten ikke tok hensyn til dette. Jeg følte at min bakgrunn som utlending bidro til at saken ble vurdert med skepsis. Jeg har alltid trodd at Norge var et land med et rettferdig rettssystem, men denne erfaringen har fått meg til å stille spørsmål ved dette. For meg handler dette ikke bare om min sak, men om hvordan utlendinger blir behandlet i det norske samfunnet generelt. Er rettssystemet virkelig rettferdig for alle, eller er det fordommer som påvirker avgjørelser? Jeg ønsker å høre deres erfaringer. Har du, eller noen du kjenner, opplevd noe lignende? Hvordan taklet dere det? Jeg ønsker å samle inn historier for å forstå hvor omfattende dette problemet er, og kanskje sammen kan vi belyse dette temaet. Takk for at du tar deg tid til å lese, og jeg ser frem til å høre deres synspunkter. Tenker det er irrelevant. Beklager. 🙈 jeg skjønner hva du mener. Tenker det er mye selvskryt det som blir sagt om Norge. 🙈😅🥴 Anonymkode: eb247...983 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodaS Skrevet 30. desember 2024 Forfatter #4 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenker det er irrelevant. Beklager. 🙈 jeg skjønner hva du mener. Tenker det er mye selvskryt det som blir sagt om Norge. 🙈😅🥴 Anonymkode: eb247...983 Takk for at du deler din mening. Jeg forstår at noen kanskje føler dette er irrelevant, og jeg setter pris på at du er ærlig. Poenget mitt er å rette oppmerksomheten mot de områdene hvor det kanskje ikke er samsvar mellom det som blir sagt om rettferdighet i Norge og hvordan det faktisk oppleves av enkelte. Det er nettopp slike diskusjoner som er viktige for å se om det finnes rom for forbedring. Hvis du har opplevd noe lignende eller kjenner til noen som har, er jeg interessert i å høre om det. Jeg tror vi kan lære mye av å dele erfaringer og perspektiver. Takk igjen for innspillet ditt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodaS Skrevet 30. desember 2024 Forfatter #5 Del Skrevet 30. desember 2024 Illuminatum skrev (15 minutter siden): Det er vel det samme som andre norske opplever. Takk for at du deler ditt perspektiv. Jeg skjønner at mange utfordringer kan være like for både nordmenn og utlendinger. Samtidig handler det jeg prøver å belyse om hvorvidt det kan være en ekstra belastning eller fordommer knyttet til det å være utlending i slike saker. Hvis norske opplever det samme, er det også verdt å diskutere, for det kan tyde på at systemet generelt har utfordringer som påvirker flere. Jeg setter pris på at du deler din mening og deltar i diskusjonen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #6 Del Skrevet 30. desember 2024 Dette er helt vanlig, og uavhengig av din bakgrunn. Anonymkode: bd670...f05 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #7 Del Skrevet 30. desember 2024 Nei, har alltid opplevd å bli tatt seriøst og rettferdig. Anonymkode: f617d...45f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodaS Skrevet 30. desember 2024 Forfatter #8 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er helt vanlig, og uavhengig av din bakgrunn. Anonymkode: bd670...f05 Takk for innspillet! Jeg forstår at mange kan oppleve lignende situasjoner uavhengig av bakgrunn, og det er absolutt verdt å diskutere. Samtidig føler jeg at opplevelsen min er preget av noe mer enn bare vanlige utfordringer, spesielt med tanke på hvordan dokumentasjon og argumenter ble ignorert. Jeg ønsker å høre flere perspektiver for å finne ut om dette virkelig er en generell utfordring i systemet, eller om det er noe som påvirker enkelte grupper mer. Takk igjen for at du delte din mening! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hodaS Skrevet 30. desember 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, har alltid opplevd å bli tatt seriøst og rettferdig. Anonymkode: f617d...45f Det er godt å høre at du har blitt tatt seriøst og rettferdig behandlet. Det viser at systemet kan fungere som det skal for mange. For min del opplever jeg dessverre noe annet, og det er nettopp derfor jeg ønsker å forstå om dette er et unntak eller om flere har hatt lignende utfordringer. Din erfaring gir håp, og jeg håper at slike opplevelser kan bli normen for alle. Takk igjen for at du bidrar til diskusjonen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #10 Del Skrevet 30. desember 2024 Tror ikke du trenger å bekymre deg. Alle nordmenn er fra de er små barn opplært til å behandle utlendinger, særlig fra ikke-vestlige land, godt. Ikke bare det, de er lært opp til å hate seg selv, kulturen sin, landet sitt. At de er moralsk underlegne. Denne propagandaen får de inn fra alle kanaler; skole, tv, internett. Så sannsynligheten er at du blir behandlet bedre enn en nordmann ville blitt. Anonymkode: 2fc72...84a 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #11 Del Skrevet 30. desember 2024 Min oppfatning er motsatt, at utlendinger behandles mildere. Vold og overgrep begått mot etniske nordmenn ses på som mildere kriminalitet, enn omvendt. Anonymkode: c07e6...e68 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #12 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min oppfatning er motsatt, at utlendinger behandles mildere. Vold og overgrep begått mot etniske nordmenn ses på som mildere kriminalitet, enn omvendt. Anonymkode: c07e6...e68 Enig. Anonymkode: 16e52...46f 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 30. desember 2024 #13 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min oppfatning er motsatt, at utlendinger behandles mildere. Vold og overgrep begått mot etniske nordmenn ses på som mildere kriminalitet, enn omvendt. Anonymkode: c07e6...e68 Ungdom på vestkanten blir straffet mindre en ungdom på østkanten. At Marius Høyby som er mistenkt for voldtekt, vold og narkotika blir belønnet med besøk av sivil politi i hjemmet hvor de utrykker bekymring, viser dette i praksis. Rike mennesker får ALLTID spesialbehandling, både av politi og rettsvesen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #14 Del Skrevet 30. desember 2024 000VF000 skrev (2 minutter siden): Ungdom på vestkanten blir straffet mindre en ungdom på østkanten. At Marius Høyby som er mistenkt for voldtekt, vold og narkotika blir belønnet med besøk av sivil politi i hjemmet hvor de utrykker bekymring, viser dette i praksis. Rike mennesker får ALLTID spesialbehandling, både av politi og rettsvesen. Han er selvfølgelig i en særstilling, og bør ikke dras inn i denne diskusjonen. Anonymkode: bd670...f05 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #15 Del Skrevet 30. desember 2024 hodaS skrev (2 timer siden): Hei alle sammen, Jeg ønsker å dele min opplevelse av det norske rettssystemet og spørre dere: Har dere noen gang følt dere urettferdig behandlet på grunn av deres bakgrunn? I 2024 var jeg involvert i en bilulykke som politiet først klassifiserte som en ulykke. Etter tre dager fikk jeg tilbake førerkortet mitt, noe som bekreftet deres vurdering. Senere, på grunn av en forsikringssak, ble førerkortet mitt igjen beslaglagt, og en lang rettsprosess fulgte. Til tross for at jeg leverte 90 sider med dokumentasjon gjennom min advokat, opplevde jeg at retten ikke tok hensyn til dette. Jeg følte at min bakgrunn som utlending bidro til at saken ble vurdert med skepsis. Jeg har alltid trodd at Norge var et land med et rettferdig rettssystem, men denne erfaringen har fått meg til å stille spørsmål ved dette. For meg handler dette ikke bare om min sak, men om hvordan utlendinger blir behandlet i det norske samfunnet generelt. Er rettssystemet virkelig rettferdig for alle, eller er det fordommer som påvirker avgjørelser? Jeg ønsker å høre deres erfaringer. Har du, eller noen du kjenner, opplevd noe lignende? Hvordan taklet dere det? Jeg ønsker å samle inn historier for å forstå hvor omfattende dette problemet er, og kanskje sammen kan vi belyse dette temaet. Takk for at du tar deg tid til å lese, og jeg ser frem til å høre deres synspunkter. Jeg har vært i en ulykke hvor den andre parten var av utenlandsk opprinnelse og helt åpenbart var eneste av oss med skyld i ulykken. Det var beviser i bøtter og spann. Likevel slapp personen unna fordi saken ble henlagt og jeg måtte stå igjen med å betale egenandelen for skadene jeg var påført. Men hverken din eller min erfaring er nok til å si noe om en generell trend. Kanskje du ikke skal legge så mye på hudfargen din? Jeg tviler på at det er grunnen til at det ble rettsak i ditt tilfelle. Anonymkode: d0de4...227 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 30. desember 2024 #16 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han er selvfølgelig i en særstilling, og bør ikke dras inn i denne diskusjonen. Anonymkode: bd670...f05 Det er velkjent, ikke bare i Norge men i så og si alle land. Og jo, han bør absolutt dras inn i diskusjonen hvis jeg føler for det. https://www.nrk.no/stor-oslo/flere-unge-blir-tatt-for-cannabis-pa-ostkanten-_-selv-om-det-roykes-mer-i-vest-1.14112100 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #17 Del Skrevet 30. desember 2024 Om en utenlandsk person kommer til Norge å ikke blir integrert/ikke vil bli det, kan personen havne på full uføretrygd uavhengig av tidligere inntekt, en person som har jobbet i 30 år i 50% stilling får ikke i nærheten det samme pga lite inntekt… rettssystem i norge er flott for utlendinger som bor her/har jobbet her og hever trygd i f.eks. polen Anonymkode: 24eff...61b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #18 Del Skrevet 30. desember 2024 Rettsystemet i Norge er en vits og favoriserer utlendinger. Anonymkode: 68426...43a 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #19 Del Skrevet 30. desember 2024 Du som utlending burde ikke syte, men ta inn over deg hvor mye vi etnisk norske burde syte over det dere gjør her i landet. Du var først fratatt førerkortet og ulykken klassifisert som ulykke, men så dukket det opp bevis om noe annet. Hva hadde du da gjort? Kjørt som et svin som alle de andre utlendingene jeg ser daglig gjennom sentrumsgatene her i en Mercedes med knatrende eksospotte? Hvis du er avslørt av forsikringen så får du stå for det du har gjort mann, og slutt å dra det innvandringskortet hele tiden for det for alle oss andre til å spy. Oppfør deg som en mann. Ingen sympati for deg fra meg. Anonymkode: 73de3...fed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #20 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg er Norsk men jeg mistet all tillit til Norsk rettsystem etter Marius Borg Høiby saken. Anonymkode: bed95...731 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå