Gå til innhold

Samboer sliter, kontakte ex?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Samboeren min sliter veldig. Jeg forsøker å få han i terapi, men han mener at dette problemet oppsto da vi ble sammen og at det ikke er noe med han. 
Det han sliter med ifølge meg er tvangshandlinger, angst og bekymring, noe som i stor grad går ut over barna våre. Han ser det ikke selv, på noen måte. 

Jeg vurderer å kontakte eksen hans for å få høre om han hadde de samme problemene da. Er det innafor? De var sammen i ti år. Føler jeg trenger å høre om det er slik han sier eller ei, for å være mer trygg når jeg skal forsøke å få han til å søke hjelp. Er litt dumt å presse han til det dersom det virkelig ikke er et problem. 

Anonymkode: 9baba...b28

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å bo med en annen er en utfordring og mye man må gjøre for å tilpasse seg hverandre på godt og vondt. Men det å få barn er en MYE større endring og påkjenning for både et forhold og psyken generelt noe som kan føre til store endringer noe veldig mange ikke klarer å takle så godt. + At mye fra barndommen kan komme opp som må håndteres mm for å klare å komme seg videre. 

Tror absolutt ikke en prat med eksen hans ville hjulpet dere men heller at han blir henvist til dps også kan du få pårørendemøter der for å få støtte og veiledning der. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du det skal hjelpe å snakke med exen? Løsningen her er at du setter hardt mot hardt. Han oppsøker hjelp i løpet av januar 2025, ellers må han bo alene. Og slik presser du på til du får han opp å gå. 

Man har alltid 100% ansvar for egen helse, også den psykiske.

Dersom han igjen sier at problemet er dere, som par? Ok. Vis den bløffen. Si «ja, da avslutter vi her og nå» Og se på at den løgnen fordamper i panikk.

Anonymkode: 3b3b0...7fd

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller jo ingen rolle om problemene startet "pga deg".

Begynner du slite så mye for ett annet menneske, er det jo ett "selv-problem" uansett.

Han kan jo ikke sende deg til forbedring for å fikse seg selv....

Anonymkode: b3d77...4c1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener han at det startet når han møtte deg fordi dere fikk barn? I så fall så er det kansje at angsten hans blir forsterket av kjærligheten han føler ovenfor barna sine. Altså at omsorgen blir som en trigger som jager opp angsten? Og så sliter han med å regulere frykten og følelsene.

Tror helt ærlig at alle sliter litt pga frykt rundt barna altså, men de fleste greier jo å regulere seg. 

Eller hadde han barn fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, så du mener at mannen har så mye angst at det har negativ effekt på hele familien? Men at han ikke merker angsten selv? Hvordan merker du angsten hans?

Og tvangshandlinger; vasker han f.eks. hendene 10 ganger på rad, og synes selv ikke det er rart? 
Sliter litt med å forstå det du beskriver. 
Han blir sannsynligvis dritsur om du kontakter eksen, selv ville følt det var et stort svik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vurderer å kontakte eksen hans for å få høre om han hadde de samme problemene da. Er det innafor? 

Nei. absolutt ikke innafor.

Anonymkode: f9ab7...ae5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle når det oppstod. Problemet er der, og han må søke hjelp. Hvis det liksom er deg som er problemet, så finner han det ut i terapi. Det har jeg jo ingen tro på, men siden han prøver seg med å skyve problemet over på deg, så la han gjøre det. Bare få han til terapi. Ikke la han sende deg på ville veier med eks og tullball.

Endret av Mooza
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt psykisk syk partner som ikke ville søke hjelp. Anbefaler deg å sette foten kraftig og nådeløst ned. Som partner blir man ofte ufrivillig en hvilepute angående å oppsøke hjelp, barna får med seg myyyyye mer enn bra er og man selv slites ut. Barna er absolutt ikke tjent med to foreldre som ikke lenger fungerer skikkelig. 

Jeg kastet min kjære ut da han nektet å ta tak o sine problemer, med klar beskjed om at dersom han igjen skulle bli ektemann og far, og bo med oss, måtte han ble frisk først. Brutalt ja, men jeg skulle ønske jeg hadde gjort det to år tidligere. 

Min mann oppsøkte hjelp da han havnet i den situasjonen at han ikke lenger hadde meg til å lene seg på, og har siden gått i behandling. Vi har vært en familie igjen i så mange år nå at dette er gammelt historie. 

Anonymkode: 99e88...eca

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette gjelder den ekstremt nevrotiske faren som er irrasjonelt engstelig for absolutt alt, ville jeg ikke kontaktet ex. Dersom du føler du må rådføre/alliere deg med noen, ville jeg snakket med noen i hans familie, dersom de har et normalt forhold seg imellom.

Anonymkode: c701b...273

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. Samboeren min sliter veldig. Jeg forsøker å få han i terapi, men han mener at dette problemet oppsto da vi ble sammen og at det ikke er noe med han. 
Det han sliter med ifølge meg er tvangshandlinger, angst og bekymring, noe som i stor grad går ut over barna våre. Han ser det ikke selv, på noen måte. 

Jeg vurderer å kontakte eksen hans for å få høre om han hadde de samme problemene da. Er det innafor? De var sammen i ti år. Føler jeg trenger å høre om det er slik han sier eller ei, for å være mer trygg når jeg skal forsøke å få han til å søke hjelp. Er litt dumt å presse han til det dersom det virkelig ikke er et problem. 

Kan hende du bør det

Anonymkode: 733ad...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor lenge har dere vært samboer?

Anonymkode: 733ad...eba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her er det flere elementer jeg ser i teksten din. 

1. Hvis han skylder på at dette oppstod fordi/når dere ble sammen, og han ikke har selvinnsikt i egen oppførsel, så er det kanskje noe i det han sier. Dere er ikke kompatible, og forholdet derfor får frem hans dårlige sider. Da er det ikke liv laget desverre, uansett hvor glad du er i han. 

2. Hvis han ikke ser sin egen oppførsel, så vil han heller ikke være medvillig til terapi/hjelp. Problemene vil vedvare og muligens eskalere. Da er det heller ikke liv laga desverre.

3. Tvangshandlinger og angst dukker ikke bare opp uten at en normal person selv ville lagt merke til det. Tvangshandlinger er ofte personlighetsrelatert hvis det ikke har skjedd store omveltninger/traumer som personen da er klar over. Her virker det ikke ut som om noen store omveltninger, men heller normal utvikling i et forhold. Det burde i teorien ikke være en stor negativ omveltning. 

4. At du vurderer å kontakte eks, er en magefølelse hos deg som sier at noe er svær galt. At du, før du har prøvd å få han til å søke hjelp, føler at dette ikke er noe som blir en "god" samtale (aka kommunikasjon) sier meg at du heller ikke stoler på eller er trygg på partneren din. Som igjen er et stort rødt flagg på forholdet deres. 

5. Du trenger virkelig ikke eksens bekreftelse på at noe er galt. Du føler det allerede. Si at du ønsker at han skaffer hjelp, og hvis han nekter, så må du ta valget om å gå eller bli på de premissene.

Men jeg kan med nesten 100 % viten, si at det blir ikke bedre om han benekter oppførselen du ser i han og han ikke søker hjelp. Det kommer nok desverre til å bli verre... selvinnsikten kommer ikke uten terapi om han ikke har hatt den fra før. 

Anonymkode: 087f5...504

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 18.25):

Samme ts. 

Anonymkode: a8355...a55

Ja det er samme, det var lettere å lage egen tråd om akkurat denne problemstillingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...