Gå til innhold

Hund sover ikke hele natten plutselig og maser om å ut veldig tidlig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først: hun er helt normal ellers, ingen tegn på smerte eller sykdom, vanlig energinivå og appetitt, både tiss og bæsj virker helt normalt, ingen ny mat eller lignende. 

Jeg har en tispe på seks år som aldri har vært typen som står og tripper foran døra. Vi har vår rutine på turer, men om dagen blir litt annerledes og turene blir utsatt noe er det aldri et problem, hun har skremmende god blærekontroll. Om morgenen slippes hun ut i hagen for å tisse når jeg står opp. 
Siden første juledag derimot har hun stått opp tidligere og tidligere og løper stressa rundt i huset frem til jeg slipper henne ut. På første dag var det ganske naturlig; med alt av besøk og jul så glemte vi bort kveldsturen hennes 😳 så da skjønner jeg godt at hun var ganske desperat! Men så har hun fortsatt de andre dagene. Vi har til og med gitt henne en ekstra tur ut i hagen før vi legger oss for å være sikker på at hun får ordentlig tømt blæra på kvelden de siste dagene. I går var siste tur ut klokka 1 om natta, klokka 7 i dag vekket hun oss, mye tidligere enn de andre dagene så langt. 
Når hun kommer ut i hagen har hun ingen hast i det hele tatt. Hun brukte gode 5-6 minutter på å bedagelig snuse rundt i dag før hun tissa. 
Det eneste som har endra seg i det siste, er at vi i midten av desember ommøblerte og har byttet hvilket rom vårt soverom er. Men hun hadde seng i begge rommene før, og sengene står på akkurat samme plass nå. Hun velger selv å sove i det «gamle» soverommet, og hadde altså ingen problem med det før natt til første dag. 
Hun har alltid hatt er godt sovehjerte og har sovet natta gjennom siden hun ble husren, har som regel måttet vekkes rundt 9-10 for å gå ut, så dette er veldig uvanlig for henne.  
Er snakk om en medium stor hund, hun veier 11 kilo, og rasen forventes å leve 12-14 år så hun er ganske ung og sprek. Fortsatt en måneds tid unna løpetid. Absolutt ingen annen adferdsendring enn dette. 
Forhåpentligvis går det over, men jeg ville høre her likevel om noen hadde noen tanker om hva som forårsaker dette! 

Anonymkode: 67e47...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ha sjekket ut uvi. Uvi hos hund behøver ikke gi mye symptomer, men jeg husker at den ene tispa vår begynte å vekke meg natterstid da hun hadde uvi. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (1 time siden):

Ville ha sjekket ut uvi. Uvi hos hund behøver ikke gi mye symptomer, men jeg husker at den ene tispa vår begynte å vekke meg natterstid da hun hadde uvi. 

Leste litt om det nå, hun har absolutt ingen av symptomene nevnt annet enn dette med at hun vil ut tidlig om morgenen. Og da viser hun ingen hast til å måtte tisse når hun kommer ut, og heller ikke noe tegn til ubehag mens hun tisser (og hun er en særdeles uttrykksfull hund som sier klart ifra når noe er vondt 😂). Jeg skal holde et ekstra øye på lukt og utseende, og tar såklart kontakt med dyrlege om hun fortsetter dette eller blir verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hadde blære steiner når det ble sånn. Få det sjekket…

Anonymkode: 08d26...838

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund hadde krystaller i urinen når han flydde inn og ut på natta for å tisse. 

Anonymkode: fb707...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun flyr altså ikke inn og ut, og maser ikke noe ellers på døgnet. Det er kun at hun nå våkner tidlig og vil ut, men når hun er ute stresser hun ikke med å tisse, hun rusler rolig rundt og snuser før hun går på do, som vanlig. Hun spiser fortsatt som vanlig, er leken og like aktiv, ingen endring i adferd ellers.

Vi har holdt nøye øye med urinen hennes de siste dagene (er heldigvis snø her, så veldig lett å se på fargen), og den ser helt normal ut. Det virker ikke som om hun har smerter når hun tisser eller etterpå, og hun tisser også som normalt, verken mer eller mindre enn vi er vant til. Vi fortsetter å observere henne nøye, og jeg skal ringe dyrlegen på torsdag for å høre om de mener vi bør komme inn til en sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hunder er vanedyr. Hvis hun først har lært seg at hun skal ut tidlig på morgenen, må hun avlæres. Hun trenger ikke gå ut før dere er klare. Jeg vet ikke hva du legger i "vekker", men hvis hun begynner med lyder må dere ignorere henne. Generelle tegn på stress som pesing og vandring er også bare å ignorere, sånn at hun lærer seg at det ikke fungerer. Hvis mulig stå kun opp når hun har lagt seg i kurven og blitt stille. Da kan hun belønnes med oppmerksomhet og tur.

Anonymkode: 321aa...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hunder er vanedyr. Hvis hun først har lært seg at hun skal ut tidlig på morgenen, må hun avlæres. Hun trenger ikke gå ut før dere er klare. Jeg vet ikke hva du legger i "vekker", men hvis hun begynner med lyder må dere ignorere henne. Generelle tegn på stress som pesing og vandring er også bare å ignorere, sånn at hun lærer seg at det ikke fungerer. Hvis mulig stå kun opp når hun har lagt seg i kurven og blitt stille. Da kan hun belønnes med oppmerksomhet og tur.

Anonymkode: 321aa...7ae

Hun løper frem og tilbake i gangen, og det våkner jeg av, fordi det er en uvant lyd. Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har gjerne noen slike urolige netter når hun venter eller har løpetid. Om hun egentlig må tisse eller bare skal ut og "sjekke forholdene" vites ikke, men hun tisser oftere (markerer) i disse periodene. Løpetidsintervallene er jo sjelden helt faste så jeg tenker at det kan være det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Innbilt svangerskap kanskje?

Hadde det med begge hundene vi har hatt (etter hverandre, ikke samtidig), og begge to begynte å stå opp midt på natta fra senga si i gangen vandre rundt i gangen uten noe mål og mening. Det gikk over av seg selv etter hvert for begge to. Det var en del flere adferdsendringer også utover denne nattevandringen, men husker ikke helt hva de bestod i, men generelt oppførte de seg bare rart i denne perioden når de hadde disse mentale problemene.

Anonymkode: f2fda...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er enig i mange av svara her. Men en annen mulighet er jo også at dere har fått noen dyr i hagen på natta? 

At det ikke er tissing som er behovet, men at det er lukta fra noen dyr som tiltrekker?

Vår blir helt yr/sprø om det går rådyr eller kaniner gjennom hagen på natta feks. 

Anonymkode: c0637...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...