Gå til innhold

Hva kjøper dere på salg nå for å ha til jul neste år? Tenker spesielt på gaver…

Kaisamaia

Anbefalte innlegg

Kaisamaia skrev (1 time siden):

Liksom en størrelse opp? Noen ganger hopper jo barna over en størrelse, så jeg kjøper skjelden klær lang tid i forveien. Men kanskje det går an å prøve en gang. 😊 

Maileg hadde jeg ikke hørt om, så på det nå. Men da har du hus og alt? Til barna liksom? 😊 Syntes det så ut som litt for grå mus for min del, haha. 😆

Jeg kjøper 90% av klærne til ungene på salg på feil sesong,  tror enda ikke jeg har endt opp med å ikke få brukt noe. Men har mange barn da, og uansett er det lett å selge noe ubrukt til halv pris om det skulle ende med å ikke passe:)

Det er leker ja. Men mest for voksne tipper jeg siden prisen oppfører seg sånn 😆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Såper, kremer etc er en eksepsjonelt dårlig gave. Såper og lignende sier kun en ting (som er: du stinker), hudpleie av ethnåvert slag sier «du er stygg, fiks det» etc.

Så du kan kun gi folk slike ting om de eksplisitt ønsker seg det. Og da ønsker de seg jo et spesifikt merke, ikke sant? Vi har alle ett eller til nød to merker vi bruker, fordi de funker for oss.

Dersom du ikke vet hva folk ønsker seg? Gi dem et gavekort. Ikke gi dem en ting du har kjøpt året før på salg. Det er jo å gi bort en gave som sier «bryr meg ikke». Og da er det jo mer rasjonelt å bruke januar til å ta praten om å kutte ut julegaver i 2025, ikke sant?

Årets største salg er uansett rett før jul. Kjøp gaver da.

Anonymkode: 26307...18c

Da kjenner man jo ikke mottakeren. Da hjelper det ikke om man handler nå, eller rett før jul, man bommer uansett. Og gavekort er virkelig den dårligste gaven man kan gi, det sier "jeg gadd ikke finne noe til deg". 

Jeg vet at ene venninnen min elsker eksklusive duftlys, fra Byredo, Scandinavisk, med mer. Da er det jo supert å kjøpe dette til 50% nå. For jeg kan love at slike produkter ikke er på salg rett før jul. En annen har aesop produkter på badet nå og da, både handsåpe og duftelementer. Og jeg har en slektning som er hektet på duft, og elsker slike sett der man kan prøve ulike sorter. 

Anonymkode: 18df7...ee8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Gaver av typen ymse julepynt, helt klart kjøpt på salg ett år i forveien, viser for meg at giver ikke bryr seg... Bare om å gjøre å skrape sammen noe ingen har bruk for, så er "gaven" klar.

Anonymkode: b3bc6...d5a

Julepynt kjøper jeg til meg selv. Samler fine kuler, og de er dyre. Handler derfor på 50-70% hver januar, pakker ned sammen med julepynten, og har glemt hva jeg har kjøpt neste år.

Hadde en venninne delt interessen, og jeg kjente hennes smak, kunne tilsvarende vært en oppmerksomhet til henne i førjulstiden :)

Merkelig så mange som drar inn "ikke bryr seg" argumentet? De som ikke gjør det er jo ikke bedre gavekjøpere i desember enn i januar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisamaia skrev (21 timer siden):

Disse kan jo da ikke byttes, men alt må vel ikke ha byttelapp på seg?

Jeg mener at alt av gaver må ha byttelapp.  For meg er det iallfall viktig at mottaker kan bytte gaven dersom gaven ikke passer eller faller i smak. Å kjøpe gaver som kan bli liggende i en skuff er for meg meningsløst. Jeg vil at mottaker skal få noe de kan like og bruke, og selvsagt byttes til noe som innfrir dette :)

Uting å gi bort gaver uten byttelapp. 

Anonymkode: b0951...bcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kjøper juleservise på salg nå i romjulen, evt også innpakningapapir og div julepynt. Ellers er det vanligvis så mye salg utover høsten at jeg ikke ser poenget med å kjøpe gaver så tidlig, med mindre man vet at det man kjøper vil settes pris på uansett. 

For øvrig er det ikke gavehandlingen som gjør desember slitsom (jeg gjør det uansett på nett), men alle julebordene, avslutningene (en million om man har barn) og alt som må rekkes å planlegges av matinnkjøp, vaskes og pyntes og ordnes. Disse tingene kan ikke gjøres tidligere, så uansett hvor forberedt jeg er før jul, blir desember alltid en megatravel måned, særlig for oss småbarnsforeldre.

Anonymkode: a2f8d...b75

Ja, det har blitt flere gode salg gjennom året enn før. Elektronikk og sportsklær bryr jeg meg ikke så mye om i disse dager. Der vet jeg det vil komme bedre tilbud i november. Særlig elektronikk, der prisene også går ned, kjøper jeg aldri i god tid. 

Mest å spare er det på leker. Jeg prøver å få med meg salget på Hemleys hvert år, da jeg kjøper til mange. Og ikke minst lego, og perler, som er populært over mange år hos mine i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fugl fønix skrev (15 timer siden):

Ja ok, de her var fra sentral Europa .

«Flere utenlandske» blir til «et par stykker fra sentral Europa [sic]» ja .

Anonymkode: 5c5c9...4c7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

«Flere utenlandske» blir til «et par stykker fra sentral Europa [sic]» ja .

Anonymkode: 5c5c9...4c7

Jeg har aldri skrevet "et par stykker", tydeligvis  så leste ikke du innlegget mitt. Sic selv du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisamaia skrev (22 timer siden):

Hva kjøper dere på salg nå til neste jul? Jeg kjøper gavepapir. Og tenkte å kjøpe noe fra apotek eller interiørbutikk… til de som skal ha «små gaver» og ikke har noe spesielt ønske. 

Disse kan jo da ikke byttes, men alt må vel ikke ha byttelapp på seg?

Hva med såper, kremer, osv.. så lenge det er uåpnet, så er det fint til neste jul??

I januar har jeg lagt jula bak meg og kunne ikke falle meg inn å tenke på neste jul allerede. Men hadde kanskje vært lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

I januar har jeg lagt jula bak meg og kunne ikke falle meg inn å tenke på neste jul allerede. Men hadde kanskje vært lurt.

Det er koseligere å handle julekuler, papir, kort og merkelapper, i desember. 

Men følelsen av å spare 50-70% gir meg en annen form for koselig og god følelse, så da går det bra :)

Og så er det faktisk også en del av førjulskosen å pakke opp dette neste år, for jeg husker virkelig ikke hva jeg la rett opp i eskene med julepynt, fortsatt innpakket fra butikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å kjøpe julepynt. Ungene har ikke så mye. Så det passer perfekt til dem. Dem liker glassmagasinet sine. Så dem er ikke billig. Derfor passer det perfekt at det er på salg. 

Anonymkode: 79327...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kvinners kjøpetrang er egentlig vanskelig å begripe. At man i det hele tatt orker å gå rundt i butikker og shoppe nå er helt utrolig, eier dere ingen skam? Og dere rasjonaliserer det for dere selv med at dere "sparer penger", det er jo vrøvl, det man sparer mest på er ikke å kjøpe noe i det hele tatt. Men da får de jo ikke "kicket" sitt. 

Anonymkode: 4da06...ac7

Eh for noe tull, selvsagt sparer man penger på å kjøpe gaver man uansett skal kjøpe 

Anonymkode: b10d3...2c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener at alt av gaver må ha byttelapp.  For meg er det iallfall viktig at mottaker kan bytte gaven dersom gaven ikke passer eller faller i smak. Å kjøpe gaver som kan bli liggende i en skuff er for meg meningsløst. Jeg vil at mottaker skal få noe de kan like og bruke, og selvsagt byttes til noe som innfrir dette :)

Uting å gi bort gaver uten byttelapp. 

Anonymkode: b0951...bcf

Godt man er forskjellig , får aldri med byttelapp og det er virkelig null problem , mulig vi legger omtanke i å finne riktige gaver ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt litt forskjellig, ett juletog fra lampehuset til hun som hun ønsket seg det etter å ha sett noen i familien gå det, ett pannebånd og Buff i ull til hun som jobber i bhg, ulltrøye til hun som er mye ute og stort sett går i ull på vinteren, Rituals til de som bruker det, julepynt til de som samler på spesielle serier, til barn går det ofte i lego , dukker, happyhoodies, radiostyrt bil osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

solsolsol skrev (På 30.12.2024 den 16.19):

Prøver å huske på å fylle på med finklær i de størrelsene som mangler. Og lego da. Den taper seg jo liksom ikke i verdi om det skulle forsvinne fra ønskelistene.  Samme med maileg mus! Kjøpte et år to sånne prinsessen på erten sett ved uhell og rakk aldri å sende det andre tilbake, la det ut på finn til halv pris nå før jul og fikk sikkert ti meldinger på under en time om at jeg burde slette annonsen og legge enn 0 bak prisen 😆

Gavepapir og sånt synes jeg er for billig til at jeg gidder å oppbevare det for å spare så lite.

Å oppbevare julepapir et helt år for å spare noen tiere skjønner jeg at ikke alle ser poenget i. Men jeg kjøpte gavepapir til 2,90 i dag som var av en type som fungerer både til julegaver og andre gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 15.11):

Haha morsomt hvor forskjellige vi er. Jeg elsker de "nye" nissene som selges overalt nå for tiden. Syns de gammeldagse nissene er så creepy mange av de. Ekle blikk og smil. 

Anonymkode: 47162...e58

De grå og røde keramikknissene som har dratt den oversized lua så langt ned at man bare ser nesen? Nei takk 

Anonymkode: bd6dc...269

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 0.40):

Kvinners kjøpetrang er egentlig vanskelig å begripe. At man i det hele tatt orker å gå rundt i butikker og shoppe nå er helt utrolig, eier dere ingen skam? Og dere rasjonaliserer det for dere selv med at dere "sparer penger", det er jo vrøvl, det man sparer mest på er ikke å kjøpe noe i det hele tatt. Men da får de jo ikke "kicket" sitt. 

Er du min mann? 😉

Anonymkode: c04a6...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 0.40):

Er det noe min mann er veldig glad for, er det at jeg har et øye på salg. 

Når vi kommer til Desember har vi gaver til alle barna i familien, vi har nok gavepapir og merkelapper, og også noen juleprodukter med god holdbarhet.

Ikke bare slipper han/vi å løpe rundt og handle inn dette. Men vi har spart 50-70% av hva det koster når alle skal ha det. Og jo, jeg har 1-5% kickback på kredittkort på toppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noe min mann er veldig glad for, er det at jeg har et øye på salg. 

Når vi kommer til Desember har vi gaver til alle barna i familien, vi har nok gavepapir og merkelapper, og også noen juleprodukter med god holdbarhet.

Ikke bare slipper han/vi å løpe rundt og handle inn dette. Men vi har spart 50-70% av hva det koster når alle skal ha det. Og jo, jeg har 1-5% kickback på kredittkort på toppen. 

Hvilket kredittkort? Jeg prøvde en stund å i alle fall bruke «viatrumf», men jeg glemmer det jo.. må jo gå via den sida for å handle da.. uansett sikkert bedre med kredittkort.. om man husker det og husker å betale 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 9.42):

Ja, det har blitt flere gode salg gjennom året enn før. Elektronikk og sportsklær bryr jeg meg ikke så mye om i disse dager. Der vet jeg det vil komme bedre tilbud i november. Særlig elektronikk, der prisene også går ned, kjøper jeg aldri i god tid. 

Mest å spare er det på leker. Jeg prøver å få med meg salget på Hemleys hvert år, da jeg kjøper til mange. Og ikke minst lego, og perler, som er populært over mange år hos mine i alle fall. 

Du handler fra Hamleys på nett? Eller reiser dit? Det stopper for meg når jeg må regne ut toll, moms osv.. begynner med det og så.. glemt 

Og Hamleys er ikke VOEC-registrert?

Og sånne VOEC-registrerte butikker, da slipper man toll under 3000 kr, men hva med moms? Åja, det er inkludert og blir ikke toll eller hæææ? Osv osv… for mye å sette seg inn i for meg. Men tar gjerne en rask forklaring om noen orker. 💖

Endret av Kaisamaia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...