Gå til innhold

Hva kjøper dere på salg nå for å ha til jul neste år? Tenker spesielt på gaver…

Kaisamaia

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nååååå ja, jeg er sammen med en fra Filippinene, og han synes det er herlig at vi ikke starter pynting i september som de gjør der. :ler: Jeg begynner å pynte smått i midten av desember.

Anonymkode: 41e98...4b8

Ok, er nok veldig ulikt fra land til land sikkert. Men kan jeg spørre deg hvor tidlig ute han er med julegaveinnkjøp? Kjøper han julegaver i januar et år før neste jul slik noen nordmenn gjør ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men hvorfor lage det til et problem at noen kjøper gaver tidlig eller vil feire lenger? 

Anonymkode: b10d3...2c1

De får du spørre dem om? Jeg har da aldri skrevet i mine innlegg at det er et problem. Jeg har aldri laget det til noe problem,hvor har du det fra? Du får lese innleget mitt ordentlig før du siterer meg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting, fordi jeg ikke ønsker å få gaver uten byttelapp selv. Eller jo, jeg kjøpte noen glass i en serie søsteren min ønsker seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt gavepapir , navnelapper og bånd.

Vi er ikke gode på sparing men jeg kjøper gavekort fra byen her når jeg har mulighet 

Plutselig har vi mange og bruker den når julen kommer . Da blir det gaver. Litt vanskelig å kjøpe nå da ønskene endres ilp av året.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisamaia skrev (10 timer siden):

Hva kjøper dere på salg nå til neste jul? Jeg kjøper gavepapir. Og tenkte å kjøpe noe fra apotek eller interiørbutikk… til de som skal ha «små gaver» og ikke har noe spesielt ønske. 

Disse kan jo da ikke byttes, men alt må vel ikke ha byttelapp på seg?

Hva med såper, kremer, osv.. så lenge det er uåpnet, så er det fint til neste jul??

Jeg er kresen når det gjelder såper og lotion. Så om jeg får gaveposer med dette til jul blir det regift til neste år. Veldig greit. Mistenker slike gaver ofte går litt på rundgang og at de som gir meg slike gaver kanskje har fått dem som gave selv en gang😄 Gavene kommer gjerne fra gamle tanter jeg kke har mye kontakt med og som ikke vet hva jeg liker. Og som gir meg gaver på tross av at jeg sier jeg ikke vil ha julegaver. Syns personlig julegaver er unødvendig mellom voksne.

Anonymkode: e9ea8...829

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gaver av typen ymse julepynt, helt klart kjøpt på salg ett år i forveien, viser for meg at giver ikke bryr seg... Bare om å gjøre å skrape sammen noe ingen har bruk for, så er "gaven" klar.

Anonymkode: b3bc6...d5a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gaver av typen ymse julepynt, helt klart kjøpt på salg ett år i forveien, viser for meg at giver ikke bryr seg... Bare om å gjøre å skrape sammen noe ingen har bruk for, så er "gaven" klar.

Anonymkode: b3bc6...d5a

Merkelig tankegang ! 

Anonymkode: b10d3...2c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper juleservise på salg nå i romjulen, evt også innpakningapapir og div julepynt. Ellers er det vanligvis så mye salg utover høsten at jeg ikke ser poenget med å kjøpe gaver så tidlig, med mindre man vet at det man kjøper vil settes pris på uansett. 

For øvrig er det ikke gavehandlingen som gjør desember slitsom (jeg gjør det uansett på nett), men alle julebordene, avslutningene (en million om man har barn) og alt som må rekkes å planlegges av matinnkjøp, vaskes og pyntes og ordnes. Disse tingene kan ikke gjøres tidligere, så uansett hvor forberedt jeg er før jul, blir desember alltid en megatravel måned, særlig for oss småbarnsforeldre.

Anonymkode: a2f8d...b75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinners kjøpetrang er egentlig vanskelig å begripe. At man i det hele tatt orker å gå rundt i butikker og shoppe nå er helt utrolig, eier dere ingen skam? Og dere rasjonaliserer det for dere selv med at dere "sparer penger", det er jo vrøvl, det man sparer mest på er ikke å kjøpe noe i det hele tatt. Men da får de jo ikke "kicket" sitt. 

Anonymkode: 4da06...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kvinners kjøpetrang er egentlig vanskelig å begripe. At man i det hele tatt orker å gå rundt i butikker og shoppe nå er helt utrolig, eier dere ingen skam? Og dere rasjonaliserer det for dere selv med at dere "sparer penger", det er jo vrøvl, det man sparer mest på er ikke å kjøpe noe i det hele tatt. Men da får de jo ikke "kicket" sitt. 

Det er tydeligvis ikke du som ordner gaver i familien din!

Klart man ønsker og bør gi gaver til de man får ifra, og ungene sine bør man ihvertfall gi gaver.

Ved å kjøpe på salg sparer man jo penger på ting man trenger likevel. Innpakningspapir og julepynt til sterkt reduserte priser f.eks. 

Anonymkode: 4140c...710

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er tydeligvis ikke du som ordner gaver i familien din!

Klart man ønsker og bør gi gaver til de man får ifra, og ungene sine bør man ihvertfall gi gaver.

Ved å kjøpe på salg sparer man jo penger på ting man trenger likevel. Innpakningspapir og julepynt til sterkt reduserte priser f.eks. 

Anonymkode: 4140c...710

Det har du helt rett i, dama tar seg av alt av gaver inkludert til min familie, foreldre og søsken, det er like spennende for meg når de pakker opp. Men det betyr ikke at jeg ikke forundrer meg over evnen dere har til å bedrive skamløs shopping. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (10 timer siden):

Prøver å huske på å fylle på med finklær i de størrelsene som mangler. Og lego da. Den taper seg jo liksom ikke i verdi om det skulle forsvinne fra ønskelistene.  Samme med maileg mus! Kjøpte et år to sånne prinsessen på erten sett ved uhell og rakk aldri å sende det andre tilbake, la det ut på finn til halv pris nå før jul og fikk sikkert ti meldinger på under en time om at jeg burde slette annonsen og legge enn 0 bak prisen 😆

Gavepapir og sånt synes jeg er for billig til at jeg gidder å oppbevare det for å spare så lite.

Liksom en størrelse opp? Noen ganger hopper jo barna over en størrelse, så jeg kjøper skjelden klær lang tid i forveien. Men kanskje det går an å prøve en gang. 😊 

Maileg hadde jeg ikke hørt om, så på det nå. Men da har du hus og alt? Til barna liksom? 😊 Syntes det så ut som litt for grå mus for min del, haha. 😆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene skrev (10 timer siden):

Jeg kjøper inn merkelapper og papir på salg. Jeg har nå papir, men er tom for merkelapper. Har også bånd, og sløyfer. Da jeg kjøper julegaver hele året, jeg pakker det inn når ting er kjøpt. Enten det er juli eller oktober. 

Da jeg har begrenset inntekt kjøper jeg gaver hele året. Men jeg kjøper gaver som kan brukes i hverdagen. 

Lurt å pakke inn etter hvert. 😍 Hva kjøper du for eksempel da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Såper, kremer etc er en eksepsjonelt dårlig gave. Såper og lignende sier kun en ting (som er: du stinker), hudpleie av ethnåvert slag sier «du er stygg, fiks det» etc.

Så du kan kun gi folk slike ting om de eksplisitt ønsker seg det. Og da ønsker de seg jo et spesifikt merke, ikke sant? Vi har alle ett eller til nød to merker vi bruker, fordi de funker for oss.

Dersom du ikke vet hva folk ønsker seg? Gi dem et gavekort. Ikke gi dem en ting du har kjøpt året før på salg. Det er jo å gi bort en gave som sier «bryr meg ikke». Og da er det jo mer rasjonelt å bruke januar til å ta praten om å kutte ut julegaver i 2025, ikke sant?

Årets største salg er uansett rett før jul. Kjøp gaver da.

Anonymkode: 26307...18c

Neida, håndkrem sier vel ikke noe om hvor stygg noen er. Men ja, jeg kjøper sånne ting til kun de jeg vet hva vil ha. Så ikke så mange. Gavekort er en god ide, men med tanke på penger, så er det bedre å kjøpe noe.. blir mer tydelig hvor mye man gir ved å kjøpe gavekort, og da føler jeg at jeg må opp i pris. Men for meg handler det å begynne å tenke på gaver nå mest om å slippe kaos før jul. Selv om jeg handler på nett. Det er mest selve organiseringen som plager meg og ikke pengene, egentlig. Har tatt praten om julegaver med de jeg kan. Og noen nektet. Så da fortsetter jeg med de jeg må. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alt for å spare noen kroner, én overtidstime på jobb hadde vel dekket inn det man «sparer» og vel så det, på å gjøre det nå. 

For min del handler det mest om all tiden og alle tankene jeg helst vil spre litt utover, og ikke først og fremst pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor foreslår du det ikke selv? 

Eller rett og slett annonserer at 2025 blir et gavefritt år for ditt vedkommende. Ferdig basta. 

Anonymkode: 372ec...7ff

Fordi jeg har allerede foreslått det selv til de jeg kunne foreslå det til.. så jeg har redusert. Noen ville til og med fortsette likevel… og da følte jeg at jeg måtte gi meg; men jeg har redusert innholdet der da. 

Helt gavefritt år må jeg nok jobbe litt mer med meg selv for å kunne foreslå. Synes liksom ikke det er helt greit overfor barna. Er jo koselig at de får gaver. Så da må jeg ordne til de andre også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I januar kjøpte jeg en kjempefin julekjole på 80% rabatt. Den har jeg brukt denne jula, helt supert! 

Ellers så kjøper jeg ikke julegaver til folk til neste jul nå. Om man er ute etter julegaver på tilbudspris så kan man få tak i det i forbindelse med Blackweek og det er jo ofte salg i desember også. 
Syns det er litt sært å gi bort ting man kjøpte på januarsalg som ikke kan byttes. 

Anonymkode: 7cbf1...efe

Skjønner. ☺️ For min del handler det om å spre tid og tanker.. så jeg har lyst å handle litt nå, faktisk. Så får de tåle at det ikke er byttelapp. Det er det jo heller ikke om man gir brukte gaver..som egentlig «alle» skulle og burde begynne med.. trodde jeg 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjøper juleservise på salg nå i romjulen, evt også innpakningapapir og div julepynt. Ellers er det vanligvis så mye salg utover høsten at jeg ikke ser poenget med å kjøpe gaver så tidlig, med mindre man vet at det man kjøper vil settes pris på uansett. 

For øvrig er det ikke gavehandlingen som gjør desember slitsom (jeg gjør det uansett på nett), men alle julebordene, avslutningene (en million om man har barn) og alt som må rekkes å planlegges av matinnkjøp, vaskes og pyntes og ordnes. Disse tingene kan ikke gjøres tidligere, så uansett hvor forberedt jeg er før jul, blir desember alltid en megatravel måned, særlig for oss småbarnsforeldre.

Anonymkode: a2f8d...b75

Poenget for min del er ikke nødvendigvis salget, men å være ute i god tid. For min del kompliserer gavene desember, fordi jeg tenker så nøye gjennom hva jeg gir.. og da kommer det på toppen av alt det andre du nevner skjer i desember. Er småbarnsforelder selv. 😊Derfor vil jeg helst slippe å tenke på det i desember. Bortsett fra gaver til egne barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg går ikke rundt i butikker.. og jeg gjør det ikke for å spare penger. Men for å porsjonere tid og tanker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...