Gå til innhold

Noen som har klart å slutte med overtenking?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en stund nå vært plaget med overtenkning. Mye går på selvbilde. Ikke er kjekk nok, bra nok, redd for at kona skal dra, tenk om jeg mister jobb osv. 

Altså plagsom overtenkning som kan føre til det jeg er redd for faktisk skjer. Jeg spør dama gjevnlig om hun faktisk elsker meg, slikt alene kan jo føre til selvoppfylende profiti. Så dette må jeg bli kvitt. Noen som har klart det eller har strategier?

Anonymkode: 917cb...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overtenkte mye da jeg var yngre,nå tenker jeg ikke lengere en nesetippen.Har ikke energi til hodekjør,blir slitsomt.

Anonymkode: d1397...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som hjelper meg når jeg får tankekjør når jeg prøver å sove er å tenke på et ord, feks kos, så skal jeg tenke på alle ord jeg kan som starter med k, så o og tilslutt s, det hjelper ihvertfall meg til å bryte ut av tankekjøret, kan nok brukes når som helst på dagen, det handler om å bryte mønsteret med overtenkingen.

Anonymkode: 33a70...4ad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer du stresser, jo verre. Stress ned. Og du må la livet gå sin gang. Du må slippe tak i det du ikke kan kontrollere. Du kan ikke styre alt, så la der gå, og konsentrer deg om det du kan gjøre noe med. Være en god kjæreste. Smile, gjøre positive ting for deg selv. Gå av mobil, kom deg/ dere ut, lag mat...feks. 

Så kan du øve deg på å sette ord på ting. Feks til samboer: " jeg stresser med litt katastrofetanker. Det er plagsomt". Få litt drahjelp.

Anonymkode: 399c4...276

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv appen Tankevirus. Det er enkel og litt underholdende introduksjon til kognitiv terapi. Er laget av en norsk psykolog og det er gratis. 

Tankevirus.no

Anonymkode: 30d16...87a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...