AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #1 Del Skrevet 30. desember 2024 Er det krav om bruk av fagfolk som skirver regning med gaffel som gjør at oppussing av bad er så dyrt? Eller er materialene som brukes i et gjennomsnittlig bad bare ekstremt dyre? For selve rommet er jo ikke spesielt stort. Og ikke innholder rommet noen spesielt krevende innretninger heller. Skjønner ikke helt hva det er som gjør at oppussing av bad koster mer enn alle andre rom i huset til sammen. Hvis oppussing av bad krever fagkompetanse eller sertifisering. Hvem har denne? Og hvordan kan jeg selv skaffe sertifisering? Jeg er ganske handy, og er for tiden sykemeldt, så kan gjerne ta noen kurs. Anonymkode: d0617...24e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #2 Del Skrevet 30. desember 2024 Hvis du er for syk til å jobbe er du for syk til å pusse opp badet. Grunnen til at det er så dyrt er våtromsmembranen. Anonymkode: c8b50...ecc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #3 Del Skrevet 30. desember 2024 Dyre materialer, strenge krav og mange fagfolk involvert, slik at du rett og slett ikke får lov til å gjøre det selv heller. Anonymkode: 0b192...64d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linn202187 Skrevet 30. desember 2024 #4 Del Skrevet 30. desember 2024 Hei, Det er egentlig mange bekker små som blir store. Og avhengig av hva du vil gjøre på bad. Men det er utrolig mye du egentlig kan gjøre selv, bare med riktig dokumentasjon underveis. i vårt tilfelle ønsker vi å utvide fra 6 til 9 kvm, men det fordrer også flytting av toalett og rør. Vårt bad er fra tidlig 1980, så når vi først er i gang tenker vi også å fornye røret som går mellom 1 etg og opp til badet vårt i 2 etg. Rørflytting og montering av vegg hengt toalett og vannkran til dusj overlater vi til rørlegger. Rørlegger skulle ha 150 for dette. vi trenger også elektriker, og sette inn to stk kurs pluss at vi ønsker varmekabler. Dette koster litt. Ca 50 000 har vi regnet med, men vet ikke om det er realistisk. min bror er murer, og har sagt seg villig til å hjelpe oss med å flislegge og tilhørende arbeid. Det du ser er ikke nødvendigvis så dyrt på et bad. Toalett ca 7-10 lapper, vi vil ha dusjkar som koster ca 10, samt en glassvegg til ca samme pris. Servant og fliser kjøpte vi hos Ulfven på black Friday, betalte 35 tusen. Du får selvsagt mye billigere flis andre steder. Baderomsmøbel koster ca 15. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #5 Del Skrevet 30. desember 2024 Er vel bare lese hva som kreves. Ikke at jeg er en ekspert, men tror membran og rørleggerarbeider og elektriker arbeid må gjøres av fagfolk. Slik har du også trygghet hvis det skulle skje noe i ettertid. Å legge fliser og skru opp baderomsplater eller hva det kalles, har du lov å gjøre selv. Du kan også skru opp baderomsinnredning selv, men ville latt rørlegger koble på rørene som sagt. google er din venn Anonymkode: 8ea8a...14d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #6 Del Skrevet 30. desember 2024 Du må ha fagfolk, både rørlegger, elektriker og noen med byggkompetanse som kan stå ansvarlig. Det er ikke bare et kurs å ta mens du er sykmeldt. Anonymkode: d0f39...dd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #7 Del Skrevet 30. desember 2024 Det er jo nettopp det at det ikke er stue, soverom osv som gjør det dyrt. I andre rom i huset som nevnt over kommer du langt med maling, gulv, lettvegger osv.. du trenger ikke annen kunnskap enn evnen til å finne svar på de utfordringene som måtte dukke opp samt ha tilgang til litt verktøy. Ved bad/kjøkken skal du gjerne ha inn flere ulike fagfolk, fordi du ikke kan gjøre el arbeid eller rørlegger arbeid selv. Arbeidskraft, kunnskap og materiell er dyrt. Du kan selvsagt ta fagutdanning som både elektriker og rørlegger for å skaffe kunnskap. Dog usikker på om det uansett må gås over av annen kyndig part for å få det "godkjent" i papirene. Uansett er jo det svært langtekkelig å kronglete å skulle ta et lite tiår med utdanninger bare for å pusse opp bade. Anonymkode: ff525...1b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #8 Del Skrevet 30. desember 2024 Du kan fint gjøre det selv. Alt sammen. Men skal du selge boligen er arbeidet verdiløst. Da du må ha dokumentasjon fra fagfolk. Men skal du bo der resten av livet og stoler på arbeidet ditt..så er det ikke noen stor synd å gjøre det selv. Anonymkode: 9e36d...90a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #9 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan fint gjøre det selv. Alt sammen. Men skal du selge boligen er arbeidet verdiløst. Da du må ha dokumentasjon fra fagfolk. Men skal du bo der resten av livet og stoler på arbeidet ditt..så er det ikke noen stor synd å gjøre det selv. Anonymkode: 9e36d...90a Nåja, ganske verdiløst med selvgjort elarbeid i det du fyrer på kåken og vil ha utbetaling fra forsikringen gitt.. Anonymkode: ff525...1b9 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #10 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det krav om bruk av fagfolk som skirver regning med gaffel som gjør at oppussing av bad er så dyrt? Eller er materialene som brukes i et gjennomsnittlig bad bare ekstremt dyre? For selve rommet er jo ikke spesielt stort. Og ikke innholder rommet noen spesielt krevende innretninger heller. Skjønner ikke helt hva det er som gjør at oppussing av bad koster mer enn alle andre rom i huset til sammen. Hvis oppussing av bad krever fagkompetanse eller sertifisering. Hvem har denne? Og hvordan kan jeg selv skaffe sertifisering? Jeg er ganske handy, og er for tiden sykemeldt, så kan gjerne ta noen kurs. Anonymkode: d0617...24e Ifølge Budsjettkalkulatoren til Bademiljø koster det kr 410 000 - 460 000,- å pusse opp et bad på 6 kvm med basic standard i Oslo/Trondheim/Berge. Hvis du kan gjøre det rimeligere så burde du jo starte et firma og tilby billigere enn dagens markedspriser, du vil sikkert få mange kunder. Anonymkode: 278cb...e00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #11 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan fint gjøre det selv. Alt sammen. Men skal du selge boligen er arbeidet verdiløst. Da du må ha dokumentasjon fra fagfolk. Men skal du bo der resten av livet og stoler på arbeidet ditt..så er det ikke noen stor synd å gjøre det selv. Anonymkode: 9e36d...90a Det kan du selvsagt ikke, gjør du noe feil så kan du risikere å ta livet av folk som står i dusjen eller berører armaturen. Det er en ufattelig dårlig idé. Døde av støt i dusjen Anonymkode: 278cb...e00 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #12 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ifølge Budsjettkalkulatoren til Bademiljø koster det kr 410 000 - 460 000,- å pusse opp et bad på 6 kvm med basic standard i Oslo/Trondheim/Berge. Hvis du kan gjøre det rimeligere så burde du jo starte et firma og tilby billigere enn dagens markedspriser, du vil sikkert få mange kunder. Anonymkode: 278cb...e00 Fullt mulig å gjøre det til en mer fornuftig kostnad om du gjør alt du har lov til å gjøre selv. Jeg totalrenoverte et bad på snaue 6 kvm I fjor, og dette kostet meg 82.000 alt ink. Dette med nye varmekabler, fliser på gulv og vegger, nytt blandebatteri til dusj, ny vask med underskap og blandebatteri, nytt toalett, nytt tak med spotter, en ny kurs fra sikringsskap og dokumentert membran. Jeg gjorde all riving selv, støpte gulv/la ned varmekabel. Så kom byggmester og monterte membranplater og smurte gulv med membran for å få dokumentasjon på dette. Rørlegger var innom og kontrollerte at røropplegg til toalett var ok før jeg la fliser på gulv og vegger. La opp trekkerør og monterte bokser til El anlegg. Elektriker var innom noen timer for å koble, det samme var rørlegger for å montere kraner etc. Og jeg har bad fiks ferdig med alle papirer for en litt mer fornuftig penge. 😉 Anonymkode: 3ac28...5e6 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 30. desember 2024 #13 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det kan du selvsagt ikke, gjør du noe feil så kan du risikere å ta livet av folk som står i dusjen eller berører armaturen. Det er en ufattelig dårlig idé. Døde av støt i dusjen Anonymkode: 278cb...e00 Du kan gjøre alt av oppussingen selv i ditt eget hus. Dersom du bor i blokk må du ha fagfolk med sertifisert våtromskompetanse. Selvfølgelig gjelder dette med unntak av elektriker og rørleggerarbeid som du ikke har lov å gjøre selv uansett. Men dersom det er tilstrekkelig tilrettelagt og forberdt for fagfolkene behøver ikke det koste allverden. Uansett bør alle arbeider dokumenteres nøyaktig med bilder og beskrivelser. Dersom det blir gjort og arbeidene er utført riktig bør en selvgjort oppussing ikke forring boligens verdi. Men du bør vite hva du gjør . . . Endret 30. desember 2024 av senior 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #14 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis oppussing av bad krever fagkompetanse eller sertifisering. Hvem har denne? Og hvordan kan jeg selv skaffe sertifisering? Jeg er ganske handy, og er for tiden sykemeldt, så kan gjerne ta noen kurs. Anonymkode: d0617...24e For å bli våtromssertifisert må du ha fagbrev eller mesterbrev innen det faget du skal ha våtromsertifisering i, og du må ha 5 års erfaring innen yrket. Så hvis du har fagbrev innen både rørlegger, elektriker, murer og tømrer og 5 års erfaring innen hvert fag, kan du ta våtromskurs og sertifisering innen hvert av disse fagene og så kan du gjøre alt selv på lovlig vis og ikke minst forsikringsgodkjent. Les mer her: https://www.fagutdanning.no/kurs/vatromskurs/vatrom-grunnmodul-og-a-modul Anonymkode: 10321...113 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #15 Del Skrevet 30. desember 2024 senior skrev (58 minutter siden): Du kan gjøre alt av oppussingen selv i ditt eget hus. Dersom du bor i blokk må du ha fagfolk med sertifisert våtromskompetanse. Selvfølgelig gjelder dette med unntak av elektriker og rørleggerarbeid som du ikke har lov å gjøre selv uansett. Men dersom det er tilstrekkelig tilrettelagt og forberdt for fagfolkene behøver ikke det koste allverden. Uansett bør alle arbeider dokumenteres nøyaktig med bilder og beskrivelser. Dersom det blir gjort og arbeidene er utført riktig bør en selvgjort oppussing ikke forring boligens verdi. Men du bør vite hva du gjør . . . Nå prater du om ting du åpenbart ikke har greie på. -Rørleggerarbeid har du lov å gjøre selv -Om du bor i "blokk" eller ikke har ingenting å si -Hva var poenget med innlegget ditt? Anonymkode: 278cb...e00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #16 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fullt mulig å gjøre det til en mer fornuftig kostnad om du gjør alt du har lov til å gjøre selv. Jeg totalrenoverte et bad på snaue 6 kvm I fjor, og dette kostet meg 82.000 alt ink. Dette med nye varmekabler, fliser på gulv og vegger, nytt blandebatteri til dusj, ny vask med underskap og blandebatteri, nytt toalett, nytt tak med spotter, en ny kurs fra sikringsskap og dokumentert membran. Jeg gjorde all riving selv, støpte gulv/la ned varmekabel. Så kom byggmester og monterte membranplater og smurte gulv med membran for å få dokumentasjon på dette. Rørlegger var innom og kontrollerte at røropplegg til toalett var ok før jeg la fliser på gulv og vegger. La opp trekkerør og monterte bokser til El anlegg. Elektriker var innom noen timer for å koble, det samme var rørlegger for å montere kraner etc. Og jeg har bad fiks ferdig med alle papirer for en litt mer fornuftig penge. 😉 Anonymkode: 3ac28...5e6 Ja det er alltid en historie om noen som har gjort det til en brøkdel av prisen av hva alle sier det koster. Hvorfor skulle en elektriker godkjenne en varmekabel du har støpt ned selv uten å ha noe igjen for det? Det henger jo ikke på greip. Selv jeg som er veldig handy hadde gruet meg til å flislegge et bad, det er selvsagt ikke noe vanlige folk kan begynne med selv. Uansett er det en ubetydelig del av kostnaden med et nytt bad, så det hadde jeg overlatt til noen som kan faget. Anonymkode: 278cb...e00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #17 Del Skrevet 30. desember 2024 Alt annet enn det elektriske kan du gjøre selv. Bygde komplett flislagt bad på 1 mnd fo 100´ med membran og det hele. Elektriker gjorde det de måtte. Er du handy og kan lese bruksanvisninger klarer du det. Og tro ikke at alle "fagfolk" gjør bedre jobb. Anonymkode: f18ec...043 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #18 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å bli våtromssertifisert må du ha fagbrev eller mesterbrev innen det faget du skal ha våtromsertifisering i, og du må ha 5 års erfaring innen yrket. Så hvis du har fagbrev innen både rørlegger, elektriker, murer og tømrer og 5 års erfaring innen hvert fag, kan du ta våtromskurs og sertifisering innen hvert av disse fagene og så kan du gjøre alt selv på lovlig vis og ikke minst forsikringsgodkjent. Les mer her: https://www.fagutdanning.no/kurs/vatromskurs/vatrom-grunnmodul-og-a-modul Anonymkode: 10321...113 Men ingen bedrifter her har gyldig våtromssertifikat. Det må fornyes og det betaler de ikke for. Anonymkode: f18ec...043 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 30. desember 2024 #19 Del Skrevet 30. desember 2024 Eneste det stilles krav til er autorisert elektroarbeid og dokumentert rørarbeid. Alt annet kan man gjøre selv om man ønsker, våtromsnormen er kun en privat sertifisering som ikke er verdt stort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #20 Del Skrevet 30. desember 2024 La oss si det slik, de beste fra min klasse begynte ikke på byggfag etter skolen for å si det slik. Kanskje elektrikere, men de var få. Anonymkode: f18ec...043 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå