Gå til innhold

Hva gjør velstanden med oss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Føler ikke jeg har særlig velstand. Vurderer hver dag å kun spise grøt/ suppe. 

Anonymkode: a2deb...33a

Vurder å ete noko anna. Like enkelt.

Anonymkode: 2d4a8...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Føler ikke jeg har særlig velstand. Vurderer hver dag å kun spise grøt/ suppe. 

Anonymkode: a2deb...33a

Du er perverst rik sammenlignet med absolutt alle andre generasjoner som har levd.

Anonymkode: 4a169...e0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente på en så utrolig stor takknemlighet nå når min sønn har spysyke  for å ha luksusen til å bruke vaskemaskin varm dusj vaske med antibac, tepperens, flere skift med sengetøy og gode skape godr lukter i hjemmet God mat musikk og kos og trøste oss med daglivare servert på døra enda jeg er  ung ufør men har likevell masse til å bruke på det jeg vil og egenkapital.  Jeg satt og tenkte på hvordan i salle dager overlever dem i andre land bare en spysyke når dem ikke har nok skift og tilgang til vaskemaskin og må lide seg igjennom det di fæle luktene spye overalt uten nok ressurser det høres helt for jævlig ut.... 🤢og  ære en God støtte for barna samtidig 🤯 Med en gang jeg fikk den tanken så ble mitt strev om til lykke! Tenk at vi mister alt dette hvis det.blir 3 verdenskrig😳 så jeg er taknemlig for di såkalt små tingene i livet alt det materielle kan være borte på et blunk slik vk ser slje i krigsherja land og naturkatastrofer. Så jeg nyter det såkalte simple livet enn så lenge👍

Anonymkode: 3e37e...d87

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ein moderne klyppar kan ikkje samanliknast med 2 veterabilar. Det er nettopp heile poenget mitt, at ein vanleg person i dag ikkje har sjans å fikse "nye" ting, då det er plent uforståeleg. Åpnar ein eit bilpanser på ein ny bil i dag, er det berre eit plastdeksel over heile motoren som lyser "ikkje rør meg".

Anonymkode: 2d4a8...6d6

En briggs og strattonmotor har ikke endret seg så mye han hadde klart og fikse den om han gadd men det gjorde han ikke han plukket i fra hverandre en Honda snøfreser pga defekt reim deretter kjørte han den på dynga og kjøpte ny i steder for å skifte reima og sette den sammen igjen har hatt av masse sånne plastdeksel på bilmotorer og skrudd motoren har ikke endre seg så mye skrudd på mange biler fra 2003-2006 disse hadde også plastdeksler for å skifte regreim på min L200 2009 Mod så  må jeg også fjerne ett plastdeksel på toppen av motoren ;) er heller mere det at folk gidder ikke ser det i gata hjemme også om sommeren så sitter folk inne og ser på tv ingen gidder en gang å rake løv om høsten godstolen er best :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du er perverst rik sammenlignet med absolutt alle andre generasjoner som har levd.

Pervers i ordboka betyr korrupt så ja kanskje hun er rik av korrupsjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Arbeiderne stemmer nå ytterste høyre, og velferdsmottakerne stemmer (fortsatt) ytterste venstre.

Arbeiderne vet ikke engang at de er arbeidere i dag. De er kontorister og tror de tilhører borgerskapet, og at blåblå politikk er svaret på deres såkalte problemer.. De er til og med imot formuesskatt, som de ikke er i nærheten av å måtte betale.. Er man ansatt til å gjøre en jobb, er man en lønnsmottaker og pr def en arbeider. 

Anonymkode: 05d8a...02a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Arbeiderne vet ikke engang at de er arbeidere i dag. De er kontorister og tror de tilhører borgerskapet, og at blåblå politikk er svaret på deres såkalte problemer.. De er til og med imot formuesskatt, som de ikke er i nærheten av å måtte betale.. Er man ansatt til å gjøre en jobb, er man en lønnsmottaker og pr def en arbeider. 

Så man må være for formuesskatt bare fordi man ikke betaler den selv? Til tross for at det helt åpenbart er svært skadelig for næringslivet i landet? Formuesskatt er jo grov forskjellsbehandling hvor du som nordmann må betale noe en utlending slipper. Det er for øvrig 650 000 nordmenn som betaler formuesskatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så man må være for formuesskatt bare fordi man ikke betaler den selv? Til tross for at det helt åpenbart er svært skadelig for næringslivet i landet? Formuesskatt er jo grov forskjellsbehandling hvor du som nordmann må betale noe en utlending slipper. Det er for øvrig 650 000 nordmenn som betaler formuesskatt. 

Selvfølgelig må man ikke være for, men mange skjønner ikke konsekvensen av ytre høyre politikk, og hvordan det vil slå ut på en vanlig lønnsmottaker. For de aller fleste vil en god fordelingsmodell være best. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og vi har jobba og slitt hardt for de godene der. 
Og det må de som vil ha de godene senere også men virker som det er vanskelig for mange unge idag. 
De vil helst sitte på telefonen og være på some. Og klage høyest over hvor fælt de har det

og hvordan faen skal samfunnet gå fremover 

Anonymkode: 04911...ccd

Det har dere ikke. 

Dere fikk jobb uten utdannelse. Dere fikk kjøpt boliger nærmest gratis. Dere har fått enormt med boligprisvekst på de gratis boligene deres (ikke snakk om høy rente, den fikk dere skrive av på skatten, pluss at boligene var så billige at dere hadde ekstremt lavt lån). Renten har bare gått nedover mens dere har eid. Inflajsonen har vært enorm. Dere får gullpensjon.

Ingen generasjoner før eller siden vil oppleve slik velstand som dere.

Anonymkode: 17ce9...f07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det har dere ikke. 

Dere fikk jobb uten utdannelse. Dere fikk kjøpt boliger nærmest gratis. Dere har fått enormt med boligprisvekst på de gratis boligene deres (ikke snakk om høy rente, den fikk dere skrive av på skatten, pluss at boligene var så billige at dere hadde ekstremt lavt lån). Renten har bare gått nedover mens dere har eid. Inflajsonen har vært enorm. Dere får gullpensjon.

Ja vi sliter mye for å få tatt lån🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det har dere ikke. 

Jobb uten utdannelse, og lavere levestandard. En TV kostet en hel månedslønn. Barn skulle ses og ikke høres. Psykiatri og psykologhjelp var kun for de som hadde mistet vettet. Hvis man var sliten og lei fikk man beskjed om å holde kjeft og manne seg opp. Tror dere hadde slitt i gamle dager. Dere hadde ikke overlevd. 

Anonymkode: a0fe8...552

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Selvfølgelig må man ikke være for, men mange skjønner ikke konsekvensen av ytre høyre politikk, og hvordan det vil slå ut på en vanlig lønnsmottaker. For de aller fleste vil en god fordelingsmodell være best. 

Men det er da vitterlig andre ting enn omfordeling som betyr noe når man velger hvem man skal stemme på, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det har dere ikke. 

De som er unge i dag er jo bokstavelig talt født mangemillionærer. Hver eneste nordmann har 3,5 millioner kroner i oljefondet. De har dekket absolutt alle behov, og det er et endeløst antall jobber man kan velge og vrake blant. Hvis du tror livet er vanskeligere i dag enn på 50-60-tallet så trenger du er reality check.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men det er da vitterlig andre ting enn omfordeling som betyr noe når man velger hvem man skal stemme på, eller? 

Som hva da f.eks? Omfordeling sikrer oss på alle mulige måter. Fra vugge til grav. Og gjør oss til verdens beste land å bo i. Men mye vil ha mer. Som en annen skriver, når alle ønsker er oppfylt må vi lete etter mangler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jobb uten utdannelse, og lavere levestandard. En TV kostet en hel månedslønn. Barn skulle ses og ikke høres. Psykiatri og psykologhjelp var kun for de som hadde mistet vettet. Hvis man var sliten og lei fikk man beskjed om å holde kjeft og manne seg opp. Tror dere hadde slitt i gamle dager. Dere hadde ikke overlevd. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De som er unge i dag er jo bokstavelig talt født mangemillionærer. Hver eneste nordmann har 3,5 millioner kroner i oljefondet. De har dekket absolutt alle behov, og det er et endeløst antall jobber man kan velge og vrake blant. Hvis du tror livet er vanskeligere i dag enn på 50-60-tallet så trenger du er reality check.

Signerer dette. Hilsen 96 modell som synes at den yngre garde klager villt mye over sin levestandard.

Anonymkode: 59e7f...bcb

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vel, for å balansere det litt ut. Det er mange jobber men mange av de skjuler seg bak en mur av krav om utdannelse. Og det er noe som er vanskeligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Som hva da f.eks? Omfordeling sikrer oss på alle mulige måter. Fra vugge til grav. Og gjør oss til verdens beste land å bo i. Men mye vil ha mer. Som en annen skriver, når alle ønsker er oppfylt må vi lete etter mangler.

Du har ikke fått med deg at det finnes flere politiske saker enn omfordeling? Da bør du jo lese deg opp, for det finnes veldig mange ulike politiske saker som ikke handler om omfordeling. At du opplever behovet for å bli passet på av myndighetene som så sterkt at det er det eneste som betyr noe for deg, gjør jo ikke at det er slik for andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (2 timer siden):

Selv har jeg en Honda HRD 536 Gressklipper  den er 25 år gammel har kun kjøpt wire og reim og skiftet noen lager naboen kjøpte gressklipper som kun holdt i 2 år så kjørte han den på dynga og kjøpte ny 

Har selv en tilsvarende Honda gressklipper kjøpt ny, og starter ved "første drag " etter vinterlagring. Har skiftet wire eit par ganger, og sliper kniven. Vasker å steller den omhyggeleg, smører Wire regelmessig så de ikkje ruster fast.  Valgte å kjøpe enda en for noen år i tilfelle resevedeler,og i god stand også den den. Naboen kjøpte en tilsvarende når eg kjøpte min første nye, og er vel no den 3 klipperen han har m/ reimdrift kjøpt på Biltema.  

Peonget. Det å ta vare på ting er utvilsamt det mest klimavennlige, og miljøvennlige fremfor "bruk og kast"  Vi lever i en fornybar verden, og prisen ein må betale er mer søppel, klimaendringer. høye renter, høye strømkostnader. Dersom folk flest kunne begynne å senke på noen krav så hadde nok mange oppdaget livskvaliteten også hadde endret seg.  

Anonymkode: 44c4e...0e8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du har ikke fått med deg at det finnes flere politiske saker enn omfordeling? Da bør du jo lese deg opp, for det finnes veldig mange ulike politiske saker som ikke handler om omfordeling. At du opplever behovet for å bli passet på av myndighetene som så sterkt at det er det eneste som betyr noe for deg, gjør jo ikke at det er slik for andre. 

Da regner jeg med at du sitter så godt i det at du kan betale deg og familien ut av alt.. Få er så privilegerte når det virkelig røyner på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom dit fordi vi har tillatt en tankegang om at "enhver er sin egen lykkes smed", at man aller først må tenke på seg selv.  Som mennesker har vi nok egoismen i oss, men i motsetning til på 70-tallet er det nå akseptert utad.  

Det ser ikke ut til at vi kommer ut av dette med det første.  Dyrking av egoet og idealer er enormt.  Kravene til seg selv er så høye at psykiske problemer er blitt normalen.  Egen bekymring/misnøye over eget liv kanaliseres til den eldre generasjon, til "systemet" og til politikerne.  Evnen til å glede seg over de små ting er ikke nok lenger for at folk skal føle seg lykkelige.  

Jeg må innrømme at jeg synes synd i de som er unge i dag, og at jeg faktisk ikke ser mye håp.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...