AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #41 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvorfor skal det være så forferdelig at temperaturene endrer seg på jorda? Hvorfor SKAL det være kaldt? Vi har nok strøm - vannkraft. Men vi velger å bygge vindturbiner som ødelegger natur og dyreliv. Anonymkode: fcc43...429 -Fordi temperaturene endrer seg raskere enn hva planter klarer å tilpasse seg. Tror du det er et problem for din matforsyning? -Hvorfor skal det være så kaldt? Det skal ikke være så kaldt, men det må være levelig for planter og dyr, og mennesker. Dette er grunnleggende hvis du hadde noen som helst kunnskap om økologi, biologi, og logikk. -Fordi vannkraft alene er ikke nok. Det er åpenbart at kunnskapsnivået ditt er særdeles fraværende. Du leser nok aldri aviser. Gratulerer. Anonymkode: a0fe8...552 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #42 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Arbeiderne stemmer nå ytterste høyre, og velferdsmottakerne stemmer (fortsatt) ytterste venstre. Anonymkode: ce30f...bcd Arbeidere som stemmer på FRP eller Høyre er blant de dummeste av oss. Anonymkode: a0fe8...552 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. desember 2024 #43 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) Tjener godt og lever nøkternt og mitt store forbilde er Olav Thon Endret 30. desember 2024 av Maskinfører 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. desember 2024 #44 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du blander kortene veldig. Det er politikerne våre som er stormannsgale. Det er de som selger landet vårt til EU og Kina, og naturen vår til multinasjonale selskaper. Det er de som kaster bort pengene våre på det "grønne" skiftet og korrupte regimer, mens de nedprioriterer helse og skoler. Anonymkode: 8b285...0fa Tiltredes 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. desember 2024 #45 Del Skrevet 30. desember 2024 Blått skrev (1 time siden): Det jeg syns er trist er f. eks at det er billigere å kjøpe en ny vaskemaskin enn å fikse den gamle. Fult mulig og fikse den gamle men de har skrudd prisen opp slik at det lønner seg å kjøpe ny selv er jeg handy og reparerer alt sjøl folk tror meg ikke når jeg forteller ar vaskemaskina mi er 47 år gammel 1978 Modell AEG Toppmatet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #46 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo dem født på 50- og 60-tallet som sitter best i det i dag. Ikke oss som kun husker fra tusenårsskiftet. Og det er stor forskjell. Anonymkode: 791a0...404 Ein skal uansett syne takksemd og audmjukheit. Anonymkode: 2d4a8...6d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #47 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Straks nytt år og tid for å reflektere. Vi som husker litt lenger tilbake enn årtusenskiftet har sett landet gå fra nøysomhet og takknemlighet til stormannsgalskap og utakknemlighet. Vi snakker og ter oss som om ingenting er umulig og uoppnåelig å anskaffe seg eller oppleve. Og vi rakker ned og ser ned på de som ikke får det til. Eller på de.som ikke vil være med på galskapen. De defineres ofte som gjerrige. Vi har alt, men klager på lønna, skatten, regjeringen, statsministeren. Vi har alt, men har tydeligvis glemt både takknemlighet og ydmykhet. Vi har glemt at et godt samfunn er et samfunn der alle har det bra, og at de som har litt mer deler med de som har litt mindre. Vi har glemt at mennesker er det eneste som betyr noe, at relasjoner er viktig. Hvordan kom vi hit, og hvordan kan vi komme ut av dette? Anonymkode: 05d8a...02a Når det går dritt som det ser ut som at det gjør blir vi helt hjelpesløse. Anonymkode: d5a90...25c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. desember 2024 #48 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal det være så forferdelig at temperaturene endrer seg på jorda? Hvorfor SKAL det være kaldt? Vi har nok strøm - vannkraft. Men vi velger å bygge vindturbiner som ødelegger natur og dyreliv. De rike snakker om klima og vi drikker av pappsugerør mens de selv flyr privatjet og bygger store hytter. Og i arabiske land der de brenner bildekk. Produksjon av batteri for elbiler er absolutt ikke miljøvennlig. Ikke minst når man skal bli kvitt batteriene til elbilene. Og alle barna som arbeider som slaver i koboltminer for at «miljøvennlige» folk kan kjøre elbilene sine. Man hugger ned trær. Trær og planter trenger karbondioksid, og trær fjerner karbondioksid. Jeg Hørte at på 70 tallet skremte de oss med at det skulle komme en ny istid. Nå er det fordi det er for «varmt». Og ikke minst- alle land som driver med «geoingeneering» som betyr at politikere etc prøver å påvirke været. Feks det blir mer tåke og regn. (Fly som sprøyter ut kjemikalier). Ingen lurer på om det isåfall kan ha noe med mer annerledes klima å gjøre.. Anonymkode: fcc43...429 Blir det varmt så trenger man ikke varme og en ledpære bruker ikke mye strøm så da blir strømregningene mindre og det vil ikke selskapene ha noe av før hadde vi 2 punkt på strømregninga Strøm og nettleie nå er det ennå flere punkter som drar regning opp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #49 Del Skrevet 30. desember 2024 Maskinfører skrev (1 minutt siden): Fult mulig og fikse den gamle men de har skrudd prisen opp slik at det lønner seg å kjøpe ny selv er jeg handy og reparerer alt sjøl folk tror meg ikke når jeg forteller ar vaskemaskina mi er 47 år gammel 1978 Modell AEG Toppmatet Men med dagens datastyrde og tekniske vaskemaskiner og anna elektrisk i heimen, er det uråd for ein vanleg person å reparere dette. Ryk det noko, er det plent umogeleg å forstå kvar feilen ligg. Vaskemaskina di har jo ikkje eit halvt kretskort eingong. Anonymkode: 2d4a8...6d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #50 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): -Fordi temperaturene endrer seg raskere enn hva planter klarer å tilpasse seg. Tror du det er et problem for din matforsyning? -Hvorfor skal det være så kaldt? Det skal ikke være så kaldt, men det må være levelig for planter og dyr, og mennesker. Dette er grunnleggende hvis du hadde noen som helst kunnskap om økologi, biologi, og logikk. -Fordi vannkraft alene er ikke nok. Det er åpenbart at kunnskapsnivået ditt er særdeles fraværende. Du leser nok aldri aviser. Gratulerer. Anonymkode: a0fe8...552 Difor bør ein byggje ut alt av fossar og vannfall ein kan. Men det går ikkje, fordi folk heller vil ha noko vatn som renn loddrett å sjå på. Noko tull, heile greia Anonymkode: 2d4a8...6d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #51 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Straks nytt år og tid for å reflektere. Vi som husker litt lenger tilbake enn årtusenskiftet har sett landet gå fra nøysomhet og takknemlighet til stormannsgalskap og utakknemlighet. Vi snakker og ter oss som om ingenting er umulig og uoppnåelig å anskaffe seg eller oppleve. Og vi rakker ned og ser ned på de som ikke får det til. Eller på de.som ikke vil være med på galskapen. De defineres ofte som gjerrige. Vi har alt, men klager på lønna, skatten, regjeringen, statsministeren. Vi har alt, men har tydeligvis glemt både takknemlighet og ydmykhet. Vi har glemt at et godt samfunn er et samfunn der alle har det bra, og at de som har litt mer deler med de som har litt mindre. Vi har glemt at mennesker er det eneste som betyr noe, at relasjoner er viktig. Hvordan kom vi hit, og hvordan kan vi komme ut av dette? Anonymkode: 05d8a...02a Er fra den genrasjonen som ble født etter gledesrusen etter 2 verdenskrig ble slutt 1945 , og begynte i arbeidslivet når det første oljefeltet ble lokalisert på Norsk sokkel. 2 verdenskrig satte norge mange hakk tilbake i velstand, og det var ikkje gjordt på 1-2 år bygge oppatt infrastrukturen m.m som fortsatt satte sitt preg på langt inn i 60 årene Det er ellers verdt å merke seg at utenlandsgjelda var høy i norge helt framtil første avkastningen fra oljefondet begynte å renne inn i statskassen fra midten av 1990 talet. Sidan har den bare fortsett vokse og velferdskasse er ikkje samanlignbar med slik den engang var. Først på 1960 talet kom TV -en, kjøleskapet, fryseren, vaskemaskin inn i mange norske hjem. Så seint som på begynnlsen av 80 talet stod mange framleis på venteliste å få inntallert fastetlefon. Genrasjonen født etter 90 talet er blitt født med moblitelefonen, datamaskinen, og eit gullkort i dåpsgave. Norge har fått mange nyrike personer etter 1990 talet som har fått arvesølvet i gave etter grundere som har bygd stein for stein. Tidligere bestod de fleste folkevalgte av personer fra arbeiderklassen, og det som idag blir omtalt som "vanleg folk" men idag er det "flisa av skulebenken" og akademikere m/ manglende erfaringer som setter ditt preg på det politiske miljøet. Økt rikdom har ført til at folk flest har fått økt matriell standard som ikkje er samanlignbar med levestandarden "før oljrikdomen" mne på same tid har økt rikdom ført til større forskjeller, og har bygd noen sosiale skott mellom menneska. Årsaken til at renta fortsatt er høy i Norge er at nordmenn flest har eit altfor høyt forbruk. og lav kronekurs fører til at Norge må betale en langt høyere pris for all improrterte varer en før. Det er ikkje de sopm har dårleg råd som skaper høy rente, og økt inflasjon, men de som bruker penger som "fulle sjømenn" Anonymkode: 44c4e...0e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. desember 2024 #52 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men med dagens datastyrde og tekniske vaskemaskiner og anna elektrisk i heimen, er det uråd for ein vanleg person å reparere dette. Ryk det noko, er det plent umogeleg å forstå kvar feilen ligg. Vaskemaskina di har jo ikkje eit halvt kretskort eingong. Anonymkode: 2d4a8...6d6 Ja jeg forstår den men kjenner feks folk som kjøper ny maskin pga reima har røket kjenner en som hadde en 16 år gammel varmepumpe der røk kretskortet og det var like dyrt som ny pumpe ellers var varmepumpa bra og kunne sikkert fungert 16 år til min varmepumpe er fra 2006-2007 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. desember 2024 #53 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men med dagens datastyrde og tekniske vaskemaskiner og anna elektrisk i heimen, er det uråd for ein vanleg person å reparere dette. Ryk det noko, er det plent umogeleg å forstå kvar feilen ligg. Vaskemaskina di har jo ikkje eit halvt kretskort eingong. Anonymkode: 2d4a8...6d6 Selv har jeg en Honda HRD 536 Gressklipper den er 25 år gammel har kun kjøpt wire og reim og skiftet noen lager naboen kjøpte gressklipper som kun holdt i 2 år så kjørte han den på dynga og kjøpte ny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #54 Del Skrevet 30. desember 2024 Maskinfører skrev (1 minutt siden): Selv har jeg en Honda HRD 536 Gressklipper den er 25 år gammel har kun kjøpt wire og reim og skiftet noen lager naboen kjøpte gressklipper som kun holdt i 2 år så kjørte han den på dynga og kjøpte ny Men naboen hadde neppe kunnskapar om korleis han skulle fikse klypparen, då denne garantert hadde elekronisk tenning og anna møl som ikkje ein vanleg kar kan ordne. Problemet ligg i at me ikkje klarar fikse det. Difor blir folk dummare og dummare og, då dei ikkje får bryne seg på slikt lengre. Anonymkode: 2d4a8...6d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #55 Del Skrevet 30. desember 2024 Maskinfører skrev (6 minutter siden): Ja jeg forstår den men kjenner feks folk som kjøper ny maskin pga reima har røket kjenner en som hadde en 16 år gammel varmepumpe der røk kretskortet og det var like dyrt som ny pumpe ellers var varmepumpa bra og kunne sikkert fungert 16 år til min varmepumpe er fra 2006-2007 At det i det heile teke var mogeleg å få tak i kretskort til ei 16 år gamal pumpe, stiller eg meg tvilande til. Anonymkode: 2d4a8...6d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. desember 2024 #56 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men naboen hadde neppe kunnskapar om korleis han skulle fikse klypparen, då denne garantert hadde elekronisk tenning og anna møl som ikkje ein vanleg kar kan ordne. Problemet ligg i at me ikkje klarar fikse det. Difor blir folk dummare og dummare og, då dei ikkje får bryne seg på slikt lengre. Anonymkode: 2d4a8...6d6 Når han eier 2 veteranbiler så burde han jaggu klart og fikse gressklipperen med startsnor også den ville ikke starte han er langt oppi 60 årene og har god inntekt huset kjøpte han for 590 000,- kontant i 1996 og sparte opp og totalrenoverte huset uten lån ja folk er dummere og dummere hvorfor det blir sånn aner jeg ikke hører godt lønnede folk klager på verkstedprisene 1 Mai i fjol så byttet jeg Clutch på Pickupen min og sparte 22 000,- til våren skal jeg skifte regreim dette sparer jeg 12 000,- på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. desember 2024 #57 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): At det i det heile teke var mogeleg å få tak i kretskort til ei 16 år gamal pumpe, stiller eg meg tvilande til. Anonymkode: 2d4a8...6d6 Det var fult mulig men som sagt var kortet dyrere enn pumpa pris fikk han ikke se med egne øyne men var reparatør som sa det sikkert for å selge ny og tjene mere Fujitsu Siemens Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #58 Del Skrevet 30. desember 2024 Føler ikke jeg har særlig velstand. Vurderer hver dag å kun spise grøt/ suppe. Anonymkode: a2deb...33a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #59 Del Skrevet 30. desember 2024 Maskinfører skrev (11 minutter siden): Når han eier 2 veteranbiler så burde han jaggu klart og fikse gressklipperen med startsnor også den ville ikke starte han er langt oppi 60 årene og har god inntekt huset kjøpte han for 590 000,- kontant i 1996 og sparte opp og totalrenoverte huset uten lån ja folk er dummere og dummere hvorfor det blir sånn aner jeg ikke hører godt lønnede folk klager på verkstedprisene 1 Mai i fjol så byttet jeg Clutch på Pickupen min og sparte 22 000,- til våren skal jeg skifte regreim dette sparer jeg 12 000,- på Ein moderne klyppar kan ikkje samanliknast med 2 veterabilar. Det er nettopp heile poenget mitt, at ein vanleg person i dag ikkje har sjans å fikse "nye" ting, då det er plent uforståeleg. Åpnar ein eit bilpanser på ein ny bil i dag, er det berre eit plastdeksel over heile motoren som lyser "ikkje rør meg". Anonymkode: 2d4a8...6d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #60 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo dem født på 50- og 60-tallet som sitter best i det i dag. Ikke oss som kun husker fra tusenårsskiftet. Og det er stor forskjell. Anonymkode: 791a0...404 Hvorfor skulle ikke de sitte bedre i det, når de har hatt flere tiår på å bygge seg opp? Stakkarslig offermentalitet du har. Sjansene dine for å leve det livet du ønsker er uendelig mye større i dag enn den var den gang. Anonymkode: 4a169...e0d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå