Gå til innhold

Hva gjør velstanden med oss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Overfiske, forsøpling og forurensing, mikroplast, kloakk og avrenning fra gjødsling har ødelagt havet og truer hele økosystemet. Men forbruket stiger og stiger. Kloden vil klare seg, men menneskene vil snart mangle vann og mat, og fortæres av kreft og annen sykdom."Det grønne skifte" er en illusjon. 

Anonymkode: 7311f...352

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg tipper at du og din krets har hatt det materielt bra i generasjoner, over tid. Verst er de som er blitt nyrike, eller drømmer om rikdom.

Anonymkode: 05d8a...02a

Det er så mange myter der ute.. 

Men, nei, på ingen måte. Besteforeldre på begge siden var fattige barn under krigen, familiene stod igjen uten noe etterpå. Mine foreldre tok aldri høyere utdannelse, men har påskrudde hoder, og jobbet seg opp i bedrifter på gamle måten. Vi fikk det etterhvert godt, kunne reise, og ønske oss dyre ting. Men først og fremst var det forventet at vi jobbet hardt - både med skole, og med det praktiske hjemme. 

Min mann, som jeg traff som medstudent (fem år der vi var lutfattige, og delte seng og rom i kollektiv for å spare penger), har lignende bakgrunn. Det samme har mange i vår omgangskrets (mye studievenner, og tidligere kollegaer). Det som også kjennetegner alle er at de har tatt med seg ydmykheten, takknemligheten og arbeidsevnen, til generasjonene før oss. Og har stort fokus på å lære barn det samme. Ja, vi reiser på dyre turer, har fine telefoner. Men vi vasker også vår egen do, går bærturer og driver annen matauk på høsten, og tåler å kjøre bilen noen år ekstra, selv om vi har råd til ny. 

Anonymkode: c4bda...eb6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har aldri skrevet det heller.

Anonymkode: f05f1...be9

Du forstår tydeligvis verken forskjellen eller sammenhengen. Det viktigste er å skrike om ulikhetene, men ikke være villig til å dele.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du forstår tydeligvis verken forskjellen eller sammenhengen. Det viktigste er å skrike om ulikhetene, men ikke være villig til å dele.

Du må gjerne utdype.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er så mange myter der ute.. 

Men, nei, på ingen måte. Besteforeldre på begge siden var fattige barn under krigen, familiene stod igjen uten noe etterpå. Mine foreldre tok aldri høyere utdannelse, men har påskrudde hoder, og jobbet seg opp i bedrifter på gamle måten. Vi fikk det etterhvert godt, kunne reise, og ønske oss dyre ting. Men først og fremst var det forventet at vi jobbet hardt - både med skole, og med det praktiske hjemme. 

Min mann, som jeg traff som medstudent (fem år der vi var lutfattige, og delte seng og rom i kollektiv for å spare penger), har lignende bakgrunn. Det samme har mange i vår omgangskrets (mye studievenner, og tidligere kollegaer). Det som også kjennetegner alle er at de har tatt med seg ydmykheten, takknemligheten og arbeidsevnen, til generasjonene før oss. Og har stort fokus på å lære barn det samme. Ja, vi reiser på dyre turer, har fine telefoner. Men vi vasker også vår egen do, går bærturer og driver annen matauk på høsten, og tåler å kjøre bilen noen år ekstra, selv om vi har råd til ny. 

Så fint! Godt jobbet! Ønsker meg flere slike nær meg og i samfunnet❤️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Straks nytt år og tid for å reflektere. Vi som husker litt lenger tilbake enn årtusenskiftet har sett landet gå fra nøysomhet og takknemlighet til stormannsgalskap og utakknemlighet. Vi snakker og ter oss som om ingenting er umulig og uoppnåelig å anskaffe seg eller oppleve. Og vi rakker ned og ser ned på de som ikke får det til. Eller på de.som ikke vil være med på galskapen. De defineres ofte som gjerrige. Vi har alt, men klager på lønna, skatten, regjeringen, statsministeren. Vi har alt, men har tydeligvis glemt både takknemlighet og ydmykhet. Vi har glemt at et godt samfunn er et samfunn der alle har det bra, og at de som har litt mer deler med de som har litt mindre. Vi har glemt at mennesker er det eneste som betyr noe, at relasjoner er viktig. Hvordan kom vi hit, og hvordan kan vi komme ut av dette? 

Jeg syns folk generelt er veldig hyggelige, omsorgsfulle , støttende og gode. Om det er noen jeg møter som klager er det ofte de som er født på 50-tallet og 60-tallet som klager over dagens voksne og dagens ungdom 🙈 selv syns jeg dagens ungdom er utrolig reflekterte, oppegående og opptatt av hvordan de skal få bygge opp litt penger. Mine foreldre kjøpte stor villa i Oslo for 1.4 mill og det kan man jo bare glemme nå. 🤷🏻‍♀️ 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med ts. Jeg er sjokkert og lei meg over at forbruk / overforbruk fremdeles er så ettertrakta, samtidig som vi har stadig med kunnskap om hva det gjør med kloden og barna lærer om blekkulf. Nye biler, nye mobiler, fast fashion, netthandel av alskens ræl, .. Alt man tror man bare "må" ha som da har blitt hentet ut som naturressurs, produsert med tilhørende avfallsstoffer, transportert, og den forrige tingen vi ikke vil ha lenger som kastes og blir liggende i en ørken i Sør-Amerika. Det er nitrist. Skulle ønske de eneste influenserne som eksisterte var de som viste hvordan man klarer seg med mindre, hvordan man reparerer i stedet for å kaste. Ikke de som fremmer forbruk og operasjoner av egen kropp.

Anonymkode: 8925a...453

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel ikke velstanden som er problemet, men de økende forskjellene.

Du mener det er et problem at tik-tok generasjonen ikke får enda større puter under armene fra oss som har jobbet og slitt et helt liv?

Anonymkode: 152ae...74d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig hvor mange her inne som tror at materielle goder definerer hvem man er som menneske og medmenneske. 

Er selv i en omgangskrets der de fleste har mye. Og hører aldri nedsettende ord fra noen. Man reiser på fine turer, kjører fine biler, og har verken behov for å snakke høyt om det, eller legge det ut på IG. Og man oppdrar barna til å være ydmyke, og takknemlige. Ikke snakke om hva de fikk til jul. Eller hvor mye de fikk til konfirmasjon. 

Jeg tror det er sant som noen allerede har skrevet. Problemet er ikke velstanden, men at forskjellene stadig øker. Klagingen du nevner kommer fra de som ser at andre har mye mer. Og slikt sinne er skummelt i et samfunn. 

Jeg har også de samme tankene som deg. Jeg er i en omgangskrets der mange har ekstremt mye og selv har jeg veldig lite. Jeg har aldri opplevd et nedsettende ord, men har opplevd omsorg, inkludering, hjelp og støtte. Barna deres er intelligente, omsorgsfulle, hjertevarme. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig med ts. Jeg er sjokkert og lei meg over at forbruk / overforbruk fremdeles er så ettertrakta, samtidig som vi har stadig med kunnskap om hva det gjør med kloden og barna lærer om blekkulf. Nye biler, nye mobiler, fast fashion, netthandel av alskens ræl, .. Alt man tror man bare "må" ha som da har blitt hentet ut som naturressurs, produsert med tilhørende avfallsstoffer, transportert, og den forrige tingen vi ikke vil ha lenger som kastes og blir liggende i en ørken i Sør-Amerika. Det er nitrist. Skulle ønske de eneste influenserne som eksisterte var de som viste hvordan man klarer seg med mindre, hvordan man reparerer i stedet for å kaste. Ikke de som fremmer forbruk og operasjoner av egen kropp.

Det jeg syns er trist er f. eks at det er billigere å kjøpe en ny vaskemaskin enn å fikse den gamle. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du mener det er et problem at tik-tok generasjonen ikke får enda større puter under armene fra oss som har jobbet og slitt et helt liv?

Var det det du fikk ut av den setningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så hvor gammel er du og hva har du slitt og jobbet med? 

Anonymkode: 32172...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint! Godt jobbet! Ønsker meg flere slike nær meg og i samfunnet❤️

Det er mange der ute, man kan ha mye uten å være et fælt menneske, men jeg tror mange med mindre har et stereotypisk syn på det å tjene godt. Bare se på fordommene i innlegget jeg siterte.

På min arbeidsplass jobber det mange med samme utdannelse, og lønnsnivået er høyt. Men det er virkelig flotte mennesker, som bryr seg om hverandre, og andre i samfunnet. Noen har stor glede i å kjøre en dyr Tesla, andre igjen parkerer Leafen i garasjen hver dag uten å føle seg dårligere av den grunn. Noen trives på ferie i Norge, noen drar stadig på eksklusive ferier. Jeg har aldri opplevd at noen snakker høyt om hva de har eller gjør, eller at penger brukes med mindre det er noe man har indre motivasjon for å gjøre, eller kjøpe. 

Når jeg leser enkelte innlegg her så ser jeg for meg at de tror at vi har brukt juledagene på å snape bilder av dyre gaver mellom oss. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det fantastisk i Norge. I hvert fall de fleste av oss. Enn så lenge...

Vi har et velferdssystem, helsesystem og utdanningsystem som de fleste land misunner oss. Dette er et system som hovedsaklig er utviklet og bygget i etterkrigstiden, da alle syntes det var OK å dra i samme retning for å løfte landet ut av fattigdom. Og det funket. 

Men nå har vi ikke så mye mer å kjempe for, annet enn enda mer til oss selv. Og vårt fantastiske system er under press. Vi har begynt å stemme på partier som lover skatteletter og bedre muligheter til hver enkelt. Politisk er vi på vei bort fra tanken om alt alle skal med, og det jobbes i stedet mot Darwins teori om "survival og the fittest" -- de sterkeste skal overleve. De som allerede har mye loves skatteletter slik at de kan få enda mer til seg selv, og de som ikke har så mye, mister stadig flere tjenester. Vi ser det overalt i det offentlige, hvor skoler legges ned, ungdomstilbud reduseres, våre gamle og syke får ikke sykehjemsplass, helsetjenester skvises og helsekøene øker. Politiet får mindre ressurser, veier og offentlige bygg forfaller. Alt fordi det mangler penger i det offentlige. I stedet vokser det fram en skog av private tilbydere av utdanning, helse og velferd for de som har penger. Har man helseforsikring, kan man ofte få rask og god hjelp i det privte helsevesenet, men har man ikke råd til denne forsikringen, må man stille seg i den offentlige helsekøen. 

Forskjellen på fattig og rik øker i Norge dag for dag, og det er en ønsket utvikling av et flertall av velgere som stemmer på politikere på den blå siden. Norge blir på denne måten stadig mer lik USA. Men er det dit vi vil?

Anonymkode: 93ce7...c62

USA og helsesystemet der er ikke sammenlignbart med Norge på noen måter. Dette er garantert skrevet av noen som ikke har vært i USA. Forskjellen på fattig og rik i Norge øker, men alle i Norge får hjelp på sykehus.

Anonymkode: 1983b...fde

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er også en uforståelig kommentar som stort sett kommer fra samme kant. Gjerne nyrike. Ser du hva som skjer rundt oss? Det er vår i desember, her i nord. Det går ikke an å løse klimakrisen her i vår lille krok bare. Men vi kan påvirke og bidra, vi som har lite andre problemer og utfordringer.

Hvorfor skal det være så forferdelig at temperaturene endrer seg på jorda? Hvorfor SKAL det være kaldt? Vi har nok strøm - vannkraft. Men vi velger å bygge vindturbiner som ødelegger natur og dyreliv. De rike snakker om klima og vi drikker av pappsugerør mens de selv flyr privatjet og bygger store hytter. Og i arabiske land der de brenner bildekk. Produksjon av batteri for elbiler er absolutt ikke miljøvennlig. Ikke minst når man skal bli kvitt batteriene til elbilene. Og alle barna som arbeider som slaver i koboltminer for at «miljøvennlige» folk kan kjøre elbilene sine.

Man hugger ned trær. Trær og planter trenger karbondioksid, og trær fjerner karbondioksid. Jeg Hørte at på 70 tallet skremte de oss med at det skulle komme en ny istid. Nå er det fordi det er for «varmt».
Og ikke minst- alle land som driver med «geoingeneering» som betyr at politikere etc prøver å påvirke været. Feks det blir mer tåke og regn. (Fly som sprøyter ut kjemikalier). Ingen lurer på om det isåfall kan ha noe med mer annerledes klima å gjøre..

Anonymkode: fcc43...429

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Blått skrev (16 minutter siden):

Det jeg syns er trist er f. eks at det er billigere å kjøpe en ny vaskemaskin enn å fikse den gamle. 

Ja, helt enig. Vår 10 år gamle vaskemaskin sluttet å virke. Naturlig å kjøpe ny, da reparasjon sikkert ville vært prisen av en halv ny maskin. Min samboer (ikke utdanna håndverker) skrudde av noen deksel og lokaliserte feilen. Det var en nedslitt, liten slitedel. Den kosta en hundrings eller to på nett. Han monterte den nye ved hjelp av youtube. Nå har maskina virka knirkefritt i enda 5 år til. Langt de fleste andre tilsvarende maskiner blir sikkert kasta, når det faktisk er snakk om å bare bytte en liten slitedel. Tragisk. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her er jeg helt uenig med deg.
At vi som folk og samfunn:

ser jeg generelt på som et sunnhetstegn. At ambisjoner forveksles med stormannsgalskap er i alle fall ikke det som driver et samfunn fremover.

Man må gjerne foretrekke å vaske klær for hånd, eller å dyrke maten selv. Men for de aller fleste så oppleves materiell velstand og utvikling som livskvalitet.

Og at vi videre har bygget opp en så bunnsolid velferdsstat at alle, fra alle lag, har like muligheter til å oppnå sine drømmer og ønsker i livet.

At noen ikke «får det til» vil det alltid være, og slik har det så definitivt også vært tidligere. Dog har de dette gjelder aldri blitt bedre ivaretatt av storsamfunnet.
Velferdsstaten og velferdsordningene har aldri vært bedre og mer omfattende. Det skulle selvsagt bare mangle, og ordningene kunne gjerne blitt bedre.

At vi som samfunn ikke deler med hverandre og de som har minst er rett og slett ikke samt. Vi har trolig planetens mest omfattende og omfordelende skattesystem.

Blant de menneskene jeg møter og omgås i mitt liv (familie, venner, kolleger, naboer, andre foreldre, folk gjennom idrett, styre og stell osv) så er det imidlertid ingen som:

Og at vi, tross materiell velstand, tørr å være kritiske og stille krav til våre valgte ledere, er vel selve grunnpilaren i et velfungerende demokrati? Ref.: at vi «klager på regjeringen og statsministeren.

Anonymkode: 87136...887

Ambisjoner om tjene for å forbruke er ikke noe sunnhetstegn- og driver oss bakvendt inn i et dårligere klima og samfunn. 

Selvfølgelig skal vi stille krav til valgte ledere, men vi trenger ikke klage for kun å klage. De aller fleste har et godt liv her i landet. De som klager er  stort sett de som må betale litt mer skatt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så under pandemien Norges nye ansikt. Elever på videregående som ble intervjuet på Dagsrevyen , med null forståelse for smittevernstiltak fordi man ikke hadde vaksiner. Hvorfor skal vi «lide» bare fordi det finnes sårbare grupper i landet var spørsmålet. At ungdommen kjedet seg var tydeligvis det verste som kunne skje, og det vitnet om hvor bortskjemte de var, og hva slags monstre foreldrene hadde oppdratt. Jeg så et intervju med en psykolog som sa at unge slet psykisk etter pandemien, fordi de kunne ikke være med venner under lockdown. Dette er altså den nye generasjonen. Mennesker som aldri har lært konseptet «gjør din plikt, krev din rett». 

Også hadde vi de vernepliktige som sutret fordi de måtte bruke forsvarets undertøy. Undertøy som blir kokt etter bruk. Dette var krise for de vernepliktige, for rent undertøy var «ekkelt» fordi det hadde blitt brukt av andre. Og hva med gardistene som deserterte da alarmen gikk? Hadde disse menneskene levd i 1905 hadde Norge aldri blitt selvstendig, fordi de er svake, og fordi de ikke klarer å tenke på andre enn seg selv. 

Norge som en gang eksisterte er straks erstattet med nyrike mennesker blottet for empati og noen følelse av fellesskap. Ingen ting er bra nok, og hvis man opplever den minste motstand er det krise. Glem alt som heter perspektiv. Glem de som kom før, de som levde under okkupasjon og krig, barna er ensomme på grunn av smittevernstiltak og det er den største tragedien i verden. 

Anonymkode: a0fe8...552

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Straks nytt år og tid for å reflektere. Vi som husker litt lenger tilbake enn årtusenskiftet har sett landet gå fra nøysomhet og takknemlighet til stormannsgalskap og utakknemlighet. Vi snakker og ter oss som om ingenting er umulig og uoppnåelig å anskaffe seg eller oppleve. Og vi rakker ned og ser ned på de som ikke får det til. Eller på de.som ikke vil være med på galskapen. De defineres ofte som gjerrige. Vi har alt, men klager på lønna, skatten, regjeringen, statsministeren. Vi har alt, men har tydeligvis glemt både takknemlighet og ydmykhet. Vi har glemt at et godt samfunn er et samfunn der alle har det bra, og at de som har litt mer deler med de som har litt mindre. Vi har glemt at mennesker er det eneste som betyr noe, at relasjoner er viktig. Hvordan kom vi hit, og hvordan kan vi komme ut av dette? 

Det er sosialist-tankegangen vi er vokst opp med, men den er ikke så enkel og idyllisk som man ble ledet til å tro. Arbeiderne og sliterne som før stemte lagt til venstre har sett seg lei på at skattepengene de har jobbet hardt for deles ut gratis til utlandet, og til folk som har vondt i viljen. Arbeiderne stemmer nå ytterste høyre, og velferdsmottakerne stemmer (fortsatt) ytterste venstre.

At mennesker og relasjoner er så viktig er din egen mening, ikke samfunnet som helhet sin. Jeg personlig har liten familie, ingen barn, og jeg vil heller være alene enn omgitt av masse mennesker. Mitt idealsamfunn er Finland, der alle får være i fred for hverandre.

At noen ser ned på andre som ikke "får det til" har jeg aldri vært borti selv, men det kommer vel først og fremst an på hvilke kretser man vanker i.

Anonymkode: ce30f...bcd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...