AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #81 Del Skrevet 30. desember 2024 Blått skrev (4 timer siden): Jeg syns folk generelt er veldig hyggelige, omsorgsfulle , støttende og gode. Om det er noen jeg møter som klager er det ofte de som er født på 50-tallet og 60-tallet som klager over dagens voksne og dagens ungdom 🙈 selv syns jeg dagens ungdom er utrolig reflekterte, oppegående og opptatt av hvordan de skal få bygge opp litt penger. Mine foreldre kjøpte stor villa i Oslo for 1.4 mill og det kan man jo bare glemme nå. 🤷🏻♀️ Dine foreldre kjøpte villa i Oslo til 1,4 millioner..."NÅR " ? Når du kan ikkje samanligne det de betalte før med no utan å legge kroneverdien "før" og "no"grunn , standard, m.v. I 1970 betallte ein kr 7000,- eit fargetv, og det tilsvarte omlag 3 månadslønner, og idag kjøper ein eit fargetv for 1/3 av prisen . Var de ferreste som flyttet inn i nøkkelferdige hus av 50-60 års genrasjonen, når eneforsørgerstatusen var helit vanleg. På kvinneguiden er det mest synd i kvinnene som gjekk heime på 50-60 -70 talet utan inntekt. Aldri noen fokus på menn som jobbet under eit enormt økonomisk press for å ha nok mat på bordet til familien , og betale renter-og avdrag på gjeld. strømregninger, klær, sko til familien. Anonymkode: 44c4e...0e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 30. desember 2024 #82 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er jo dem født på 50- og 60-tallet som sitter best i det i dag. Ikke oss som kun husker fra tusenårsskiftet. Og det er stor forskjell. Anonymkode: 791a0...404 De på 50 og 60 tallet (min foreldregenerasjon) Er jo og folk som ikke bruker enhver krone på oppussing 2 ganger i året,og 13 ferieturer,ny bil hvert 2 år etc.. Min generasjon brenner penger. Det skal være så vanvittig luksus at man har ikke råd til å spare på samme måte. Mine foreldre har millioner på bok. De lever absolutt ikke noe "fattig" liv,men i forhold til meg som bruker MYE penger på ferier,eller mine jevngamle venner,som lever med langt mer luksus,merkevarer og dilldall. Så har ikke jeg nevneverdig med sparepenger. Enda yngre er jo enda verre igjen. Det skjedde noe med vår generasjon. Lønningene gikk jo i taket,og middelklassen vokste seg langt større. Det ble "vanlig" å fremstå som rik,og flotte seg - for ellers er man jo bare en støttespiller for janteloven,og er det noe som "vi" og yngre fnyser av,så er det janteloven. Endret 30. desember 2024 av Fant80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #83 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da regner jeg med at du sitter så godt i det at du kan betale deg og familien ut av alt.. Få er så privilegerte når det virkelig røyner på. Anonymkode: 05d8a...02a Spørsmålet er vel heller hvorfor du tror at det eneste politiske spørsmålet som betyr noe for folk er i hvilken grad myndighetene kan forsørge dem. Er du indoktrinert av en eller annen kult? Anonymkode: 4a169...e0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #84 Del Skrevet 30. desember 2024 Fant80 skrev (41 minutter siden): De på 50 og 60 tallet (min foreldregenerasjon) Er jo og folk som ikke bruker enhver krone på oppussing 2 ganger i året,og 13 ferieturer,ny bil hvert 2 år etc.. Min generasjon brenner penger. Det skal være så vanvittig luksus at man har ikke råd til å spare på samme måte. Mine foreldre har millioner på bok. De lever absolutt ikke noe "fattig" liv,men i forhold til meg som bruker MYE penger på ferier,eller mine jevngamle venner,som lever med langt mer luksus,merkevarer og dilldall. Så har ikke jeg nevneverdig med sparepenger. Enda yngre er jo enda verre igjen. Det skjedde noe med vår generasjon. Lønningene gikk jo i taket,og middelklassen vokste seg langt større. Det ble "vanlig" å fremstå som rik,og flotte seg - for ellers er man jo bare en støttespiller for janteloven,og er det noe som "vi" og yngre fnyser av,så er det janteloven. Gnerasjonskløfta: Da mange av min genrasjon tråkket i sine barnesko på 50-60 talet ble de ofte minnet om fra foreldre /besteforeldre hvor godt vi barna hadde fått det. Vi barna skjønte eg egentlig aldri helt hva foreldrene snakket om ettersom vi ikkje hadde noen selvopplevelse og samligningsgrunnlag. Vi fekk saktens ofte høre mange historier om krigsårene, og ein levestandard som ikkje var samanlignbar med vår egen selv som fortsatt bar preg av mye fattigdom samanlignet med idag, men det var. Mitt inntrykk er at mange av de yngre idag er lite oppdatert på hvordan genrasjonen før dem levde, og de er heller ikkje så intrs. å høre noko om. Ein skal leve i "nuet " og ikkje i fortida vert det sagt, men ein bygger ikkje farmtida utan å at noen steg tilbake. Når ein ser på mange byggninger, bruer som vart bygde for 100 år siden står "ekspertene idag framleis å klør seg i hode" det meste av jernbanen, veinettet, infrastrukturen i norge var bygd for 50-60 år sidan. Historisk tilbakeblikk. Personen som viet mye omsorg overfor, meg og mine søsken de første 5.- 7 leveårende var ein allerede ein eldre mann født 1863, og ein fantastisk omsorgsfull, og kunnskapsrik mann. Mye av de grunnleggende holdninger han, og mine besteforeldre/ foreldre ga oss under oppveksten var god ballast på veien inn i voksenalderen. På 70 tallet fekk ein selv foreldreansvar, og mange eneforsørgere menn gikk på "en smell " i forbindelse med husbygging som var bassert på mye egeninnsats. Med hjemmeverande mor så var det ikkje rom for store økonomiske utskeielser, og det var ferie hos familie, slekta, og teltturer med den gamle brukbilen. Folk flest brukte ikkje penger som de ikkje hadde, og de måtte prioritere. Mindre fokus på økonomi og mer fokus på helseforebyggende tiltak, og trivsel ; Idag har ein omlag 4 mill på bok, gjeldfri, og glad for at ein farmleis har bra helse tross forlengst pensjonsalderen. Svikter helsen før ein har nådd pensjonalderen så har ein heller ikkje så mykje glede av oppparte penger på bok. Det er blitt altfor mye fokus på økonomi, og mindre forkus på helseforebyggende tiltak i samfunnet blandt den yngre genrasjon. Hva Fa...skal ein med ein god pensjon å mye penger i banken og helsen svikte, og ein kanskje dør før fylte 70 år. Anonymkode: 44c4e...0e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #85 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Spørsmålet er vel heller hvorfor du tror at det eneste politiske spørsmålet som betyr noe for folk er i hvilken grad myndighetene kan forsørge dem. Er du indoktrinert av en eller annen kult? Anonymkode: 4a169...e0d Jeg snakker om samfunnet vi skal ha. Du høres ut som en egoist, meg og mitt. Anonymkode: 05d8a...02a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. desember 2024 #86 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har selv en tilsvarende Honda gressklipper kjøpt ny, og starter ved "første drag " etter vinterlagring. Har skiftet wire eit par ganger, og sliper kniven. Vasker å steller den omhyggeleg, smører Wire regelmessig så de ikkje ruster fast. Valgte å kjøpe enda en for noen år i tilfelle resevedeler,og i god stand også den den. Naboen kjøpte en tilsvarende når eg kjøpte min første nye, og er vel no den 3 klipperen han har m/ reimdrift kjøpt på Biltema. Peonget. Det å ta vare på ting er utvilsamt det mest klimavennlige, og miljøvennlige fremfor "bruk og kast" Vi lever i en fornybar verden, og prisen ein må betale er mer søppel, klimaendringer. høye renter, høye strømkostnader. Dersom folk flest kunne begynne å senke på noen krav så hadde nok mange oppdaget livskvaliteten også hadde endret seg. Anonymkode: 44c4e...0e8 Ja min startet også på første drag etter sesongen wirer som er skiftet ut er Clutch og Gass disse stod det 99 på i slutten av delenummeret og ble altså 23/24 år lageret var til Knivclutch var ikke slark men skiftet alikevel ja ser mange kjøper på Biltema var å henta deler på Eiker Skog og Hage og da stod det på skiltet ved kassa Vi fører ikke deler til Biltema og Jula maskiner så tipper problematikken er kjent ☺️ ja det er klimavennlig og ta vare på tingene sine livskvaliteten blir bedre da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #87 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg snakker om samfunnet vi skal ha. Du høres ut som en egoist, meg og mitt. Anonymkode: 05d8a...02a Samfunnet vi skal ha? Det er ikke alle som har det infantile behovet for å bli tatt vare på av myndighetene slik du åpenbart har. Det er jo du som er egoist, som forventer at andre skal forsørge deg i voksen alder. At det ifølge deg også er den eneste politiske saken som betyr noe er jo tragikomisk. Anonymkode: 4a169...e0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #88 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 9.02): Og vi har jobba og slitt hardt for de godene der. Og det må de som vil ha de godene senere også men virker som det er vanskelig for mange unge idag. De vil helst sitte på telefonen og være på some. Og klage høyest over hvor fælt de har det og hvordan faen skal samfunnet gå fremover Anonymkode: 04911...ccd Tviler på det var så mye sliting og hard jobbing. Mye kom av seg selv på den tiden der. Anonymkode: 2d4a8...6d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #89 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 9.59): Vi har det fantastisk i Norge. I hvert fall de fleste av oss. Enn så lenge... Vi har et velferdssystem, helsesystem og utdanningsystem som de fleste land misunner oss. Dette er et system som hovedsaklig er utviklet og bygget i etterkrigstiden, da alle syntes det var OK å dra i samme retning for å løfte landet ut av fattigdom. Og det funket. Men nå har vi ikke så mye mer å kjempe for, annet enn enda mer til oss selv. Og vårt fantastiske system er under press. Vi har begynt å stemme på partier som lover skatteletter og bedre muligheter til hver enkelt. Politisk er vi på vei bort fra tanken om alt alle skal med, og det jobbes i stedet mot Darwins teori om "survival og the fittest" -- de sterkeste skal overleve. De som allerede har mye loves skatteletter slik at de kan få enda mer til seg selv, og de som ikke har så mye, mister stadig flere tjenester. Vi ser det overalt i det offentlige, hvor skoler legges ned, ungdomstilbud reduseres, våre gamle og syke får ikke sykehjemsplass, helsetjenester skvises og helsekøene øker. Politiet får mindre ressurser, veier og offentlige bygg forfaller. Alt fordi det mangler penger i det offentlige. I stedet vokser det fram en skog av private tilbydere av utdanning, helse og velferd for de som har penger. Har man helseforsikring, kan man ofte få rask og god hjelp i det privte helsevesenet, men har man ikke råd til denne forsikringen, må man stille seg i den offentlige helsekøen. Forskjellen på fattig og rik øker i Norge dag for dag, og det er en ønsket utvikling av et flertall av velgere som stemmer på politikere på den blå siden. Norge blir på denne måten stadig mer lik USA. Men er det dit vi vil? Anonymkode: 93ce7...c62 På den blå siden? 😊 Anonymkode: 45062...70d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar #90 Del Skrevet 2. januar Maskinfører skrev (På 30.12.2024 den 12.25): Fult mulig og fikse den gamle men de har skrudd prisen opp slik at det lønner seg å kjøpe ny selv er jeg handy og reparerer alt sjøl folk tror meg ikke når jeg forteller ar vaskemaskina mi er 47 år gammel 1978 Modell AEG Toppmatet Så enkelt er det ikke. Jeg er selv handy, men fikser man elektronikk selv og det oppstår brann så står det ILLE til. Man får ingenting igjen på forsikringen... Så det er også systemet som hindrer at ting og tang får lengre liv. Anonymkode: 17ce9...f07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 2. januar #91 Del Skrevet 2. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så enkelt er det ikke. Jeg er selv handy, men fikser man elektronikk selv og det oppstår brann så står det ILLE til. Man får ingenting igjen på forsikringen... Så det er også systemet som hindrer at ting og tang får lengre liv. Anonymkode: 17ce9...f07 Du skulle bare visst hvor mye elektronikk pappa reparerte ble aldri noe brann ut av det så han ofte med loddebolten noen ting bygde han helt opp 😀 pappa var født i 1945 da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå