Gå til innhold

Kjøpe meg inn i boligen til kjæresten - som har betalingsanmerkninger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg planlegger å kjøpe meg inn i kjæresten min sin leilighet. Hun har en brokete økonomisk fortid med mye forbrukslån og inkasso - men har god kontroll på nedbetaling nå, og har hatt det i et par år nå (hun fikk hjelp av gjeldsrådgiver til å inngå avtaler med kreditorer, lage nedbetalingsplaner, og sette opp budsjett - og dette har hun fulgt 100% siden). Nå har hun ca 300k igjen å betale.

Det jeg lurer på er hvordan det gjøres når jeg nå kjøper meg inn i hennes leilighet. Finnes det noen måte å gjøre det på slik at hun potensielt sett kan "få ut" 300k og kvitte seg med dyr gjeld? Hun har lånt opp alt hun kunne på bolig for å betale ned gjelden sin. Jeg har kun kjøpt leilighet alene før og vet lite om hvordan sånt gjøres i praksis. Håper noen har vært borti en tilsvarende situasjon, eller har gode innspill. 

PS - jeg stoler 100% på at hun ikke roter til økonomien igjen,  så saken nå er bare om det at jeg kjøper meg inn kan frigjøre midler for henne til å kvitte seg med siste del av kjip gjeld. 

Anonymkode: f812c...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøper du deg inn, vet du hvertfall at hun garantert ikke får kjøpt deg ut igjen...så da er du stuck.

Du må aldri stole på hun økonomisk heller.

Anonymkode: 1ac32...124

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjøper du deg inn, vet du hvertfall at hun garantert ikke får kjøpt deg ut igjen...så da er du stuck.

Forventet å få et sånt svar, selvom det ikke er det jeg spør om. Hun har ikke gjort noe feil økonomisk på de årene vi har vært sammen, og jeg ser ingen grunn til å ikke stole på at det skal gå fint fremover også. Er vel ikke mer stuck enn andre som eier sammen, enten kjøper hun meg ut eller så selger vi hele leiligheten, det er jo ikke noe problem sånn sett, og vil reguleres i samboerkontrakten vår. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summen du kjøper deg inn med kan hun bruke til nedbetaling av dyr gjeld. Dersom det ikke foreligger noen form for tvangstrekk eller annet som tilsier prioritet så kan hun gjøre som hun vil med pengene. 

Anonymkode: 949a0...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

*henne*

Anonymkode: 240a6...c21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei, 

Jeg planlegger å kjøpe meg inn i kjæresten min sin leilighet. Hun har en brokete økonomisk fortid med mye forbrukslån og inkasso - men har god kontroll på nedbetaling nå, og har hatt det i et par år nå (hun fikk hjelp av gjeldsrådgiver til å inngå avtaler med kreditorer, lage nedbetalingsplaner, og sette opp budsjett - og dette har hun fulgt 100% siden). Nå har hun ca 300k igjen å betale.

Det jeg lurer på er hvordan det gjøres når jeg nå kjøper meg inn i hennes leilighet. Finnes det noen måte å gjøre det på slik at hun potensielt sett kan "få ut" 300k og kvitte seg med dyr gjeld? Hun har lånt opp alt hun kunne på bolig for å betale ned gjelden sin. Jeg har kun kjøpt leilighet alene før og vet lite om hvordan sånt gjøres i praksis. Håper noen har vært borti en tilsvarende situasjon, eller har gode innspill. 

PS - jeg stoler 100% på at hun ikke roter til økonomien igjen,  så saken nå er bare om det at jeg kjøper meg inn kan frigjøre midler for henne til å kvitte seg med siste del av kjip gjeld. 

Ville fått råd av bank. Jeg har bodd men en mann som hadde rot i økonomien. Glad jeg aldri kjøpte meg inn. Selv etter jeg fikk ordna opp i mye av gjelden hans. Han rota det til igjen etter hvert når tilliten var der. Er du helt sikker på at hun har alt på stell nå utenom resterende gjeld? Håper dere ordner samboerkontrakt i samme slengen.  Bare pass at hvis det skulle gå skeis at du ikke sitter der som en tapende part og har alt dokumentert. 

Anonymkode: e2816...f2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker også at å rådføre seg med bank er best. Hun har makset boliglånet såvidt jeg forstår? Den maksinga kan jo være i forhold til inntekta og dermed betjeningsevne, slik at selve VERDIEN på boligen likevel overstiger lånet med god margin.

Det jeg tenker her, er at hun etter at du kjøper deg inn, kun vil eie 50% av boligen. Så da må banken se om det er ok at kun deler av summen du kjøper deg inn for, går til å betale ned boliglånet, mens resten går til forbruksgjeld. Banken må altså vurdere om rest boliglån hun vil ha står i forhold til 50% av boligens verdi. 

Pass på tinglysing av din andel. Kanskje skal dere også ha hvert deres boliglån å være ansvarlige for. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...