Gå til innhold

Dere med adhd som har gått på medisiner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjalp det faktisk? På hvilken måte fikk du bedre funksjonsnivå? Hører om så mange som egentlig ikke får noe særlig effekt av de. At adhd medisiner egentlig ikke er så effektivt.

Anonymkode: 738e1...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rundt 90 prosent responderer positivt på ADHD medisin når det har blitt testet ut ulike medisiner og ulike diagnoser. 

Men hvor mye bedre man får det varierer voldsomt.  Noen blir litt bede, noen blir mye bedre.  

Nå spør du om personlig erfaring. Jeg har testet ut Ritalin og opp til de høyeste dosene som er anbefalt og ikke fått noe ut av det. Skal spørre om vi kan teste andre medisiner etter nyttår når jeg får nytt møtet med psykiateren.  Jeg håper at jeg ikke er blant de 10 prosentene som ikke får noe ut av medisiner. 

Anonymkode: 09e15...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rundt 90 prosent responderer positivt på ADHD medisin når det har blitt testet ut ulike medisiner og ulike diagnoser. 

Men hvor mye bedre man får det varierer voldsomt.  Noen blir litt bede, noen blir mye bedre.  

Nå spør du om personlig erfaring. Jeg har testet ut Ritalin og opp til de høyeste dosene som er anbefalt og ikke fått noe ut av det. Skal spørre om vi kan teste andre medisiner etter nyttår når jeg får nytt møtet med psykiateren.  Jeg håper at jeg ikke er blant de 10 prosentene som ikke får noe ut av medisiner. 

Edit: Som med alle medisiner så er det også en del som merker bivirkninger og det er varierer fra person til person hvor sterke bivirkningen er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig god effekt. Merket det allerede et par timer etter første dose. Men det er ikke nødvendigvis sånn at medisinen automatisk gjør at ting fungerer bedre. For min del har medisinene gjort enkelte ting enklere, som i sin tur har gjort større ting enklere. Det er kun én ting som minner om en av-og-på-knapp, og det er at det er stille i hodet. Jeg har tid og plass til å tenke ferdig en tanke. Uten medisiner er det som om 100 radiokanaler står på samtidig og krangler om det beste signalet. 

Anonymkode: 13bcd...cd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hjalp det faktisk? På hvilken måte fikk du bedre funksjonsnivå? Hører om så mange som egentlig ikke får noe særlig effekt av de. At adhd medisiner egentlig ikke er så effektivt.

Anonymkode: 738e1...b44

Majoriteten av de med ADHD har stor nytte av medisin. Vet ikke hvor du har fra at de fleste ikke responderer. Enten så har de ikke testet ut flere medisiner/doser, eller så har de kanskje ikke ADHD? 

Anonymkode: c56cf...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Veldig god effekt. Merket det allerede et par timer etter første dose. Men det er ikke nødvendigvis sånn at medisinen automatisk gjør at ting fungerer bedre. For min del har medisinene gjort enkelte ting enklere, som i sin tur har gjort større ting enklere. Det er kun én ting som minner om en av-og-på-knapp, og det er at det er stille i hodet. Jeg har tid og plass til å tenke ferdig en tanke. Uten medisiner er det som om 100 radiokanaler står på samtidig og krangler om det beste signalet. 

Merker du forskjell på søvn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praktisk talt alle vil synes at de fungerer bedre med sentralstimulerende medisiner, helt uavhengig av om de har adhd eller ikke. Det er ikke uten grunn at det er populært blant studenter.

Anonymkode: ab480...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Praktisk talt alle vil synes at de fungerer bedre med sentralstimulerende medisiner, helt uavhengig av om de har adhd eller ikke. Det er ikke uten grunn at det er populært blant studenter.

Feil, det kan rett og slett ha motsatt effekt.

https://www.healthline.com/health-news/if-you-dont-have-adhd-ritalin-and-similar-drugs-may-hurt-your-concentration

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt stille på en måte, en god stillhet. Tror ikke det har så mye å si ift funksjonsnivå ect for jeg fungerer fint utad, men det er det som er innvendig. Jeg blir kanskje litt roligere og mer avbalansert i samtaler med andre og flere samtidig, men ellers lite forskjell utad. 

Anonymkode: 3152c...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke sånn at jeg blir en annen ny og bedre person, men jeg "samler" meg mer. Har mye lengre lunte, mindre irritabel. Klarer i større grad å ikke gi etter for impulser og innfall, som igjen har gitt meg bedre økonomi og mindre å stresse over sosialt. Jeg bruker ritalin, begynte først på aduvanz men ble så kvalm av den. 

Anonymkode: 39d4e...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, kan. Det er derfor jeg ikke sier "alle" men "praktisk talt alle." Som sagt er det gode grunner til at mange studenter liker slike stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet dem jeg fikk tilbud om, oppnådde ikke noe wow-effekt. Andre rundt meg gjorde, de mente jeg ble roligere og mer fokusert, men for meg var det som å konstant bevege meg under vann... jeg hatet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Obs.. langt innlegg for å belyse flere sider av medisinering 😊

Jeg begynte på medisiner for ett år siden. Ble utredet i en alder av 41. Mine adhd relaterte problemområder har først og fremst vert at jeg er enormt vimsete, skravler på innpust og utpust, enormt impulsiv- spesielt merkes dette ved at jeg stadig sier ting jeg ikke skulle sagt, oversharing. Jeg overanalyserer alt hele tiden, blir lett hyper og distrahert, er rotete, sliter litt med organisering, starter ofte på spennende prosjekter på impuls, men kan slite med å gjennomføre de, får ofte hyper fokus på ting jeg bare må lære absolutt alt om, får stadig nye impulsive interesser og hobbier, sliter med å finne tilbake til det jeg jobbet med om jeg blir avbrutt og jeg sliter med å konsentrere meg og faller lett ut om noe ikke interesserer meg. 

jeg har bestandig følt meg ganske annerledes, kanskje spesielt fordi jeg er enormt smart på utrolig mange områder, jeg er veldig flink til å prate for meg, er utadvendt og flink til smalltalk, er nysgjerrig og oppsøkende, flink til å lese situasjoner, og jeg har et tydelig og godt kroppsspråk. Og dette fører jo ofte til situasjoner der jeg ender opp med å være både den smarteste og den dummeste på en og samme tid 🤔🙈🫣Et øyeblikk passer jeg helt inn, og i neste øyeblikk er jeg helt på jorde 😅😅 - Dette har ført til mange interessante bekjentskaper, (utvilsomt er jeg også noens mest interessante bekjentskap 😂) Og ikke minst har dette ført til mye fortvilelse og oppgitthet for min egen del. Ho som bestandig sier eller gjør noe galt 😔

Så fikk jeg da omsider hjelp. Måtte selvsagt betale dette selv. 30.000 … 

Og Det du spør etter er jo hvorvidt adhd medisiner har hjulpet meg.  Ja, på flere områder er det til stor hjelp 👌 Men det er jo litt styr å finne riktig medisin og riktig dosering. Jeg startet med Medikinet /ritalin og økte dosen sakte over 2-3 mnd. dette gjorde meg rolig, noe jeg trengte etter en tøff tid med dårlig miljø på jobb. Jeg holdt nesten på å utvikle angst for å gå på jobb. Men på Medikinet ble jeg helt rolig inni meg. I ettertid ser jeg at jeg ble veldig flat og litt likegyldig. Fint der og da, og jeg ble absolutt  mer konsentrert. Det negative med Medikinet var bivirkningene, de var uholdbare. Skallebank og en følelse av å ha bihulebetennelse hver dag det gikk ut av kroppen. Følte meg litt tungpustet på de. Ubehagelig å trene mens medisiner var aktive pga tungpustehet og fikk høyere puls. Interessen av å trene forsvant og litt. For øvrig følte jeg at de også dempet kreativiteten min Og jeg forsvant oftere inn i hyperfokus. Kort oppsummert: De var gull verdt i et par mnd til tross for bivirkninger pga mye uro rundt meg med dødsfall i nær familie og miljøet på jobb.

Jeg fikk bytte fra Medikinet til Aduvanz. Det ble en ganske så ny hverdag. Allerede på dag en kjente jeg på at dette var bedre for meg. Merket ikke at jeg hadde tatt de nesten. For de glir så gradvis inn i systemet, og like gradvis ut. (Til forskjell var Medikinet veldig rett opp og rett ned. Så hele dagen gikk i bølger når jeg tok to kapsler til dagen. Selv om jeg også prøvde med tre doser for å unngå svingninger.) Aduvanz derimot bruker mye lenger tid på å virke, og jeg må ta de to ganger til dagen for å holde meg på det serum nivået jeg fungerer best på. Men jeg har ingen bivirkninger foruten at det er litt verre med søvn. Jeg får masse energi av de når de begynner å kicke inn, men de roer også ned hodet og gjør meg fokusert og mer påslått.  Det som kanskje for meg er best med Aduvanz, er at de hjelper så utrolig godt på motivasjonen til å fullføre påbegynte oppgaver. Rydding og organisering. Jeg prokastinerer mindre, er mer effektiv og jeg bare gjør det. Men jeg må selvsagt starte på oppgaven, det er ikke slik at jeg automatisk tar en pille og simsalabim huset rydder seg selv. Men bare jeg kommer meg opp og igang så går det litt av seg selv 👌. Jeg må altså fortsatt jobbe litt med selvdisiplin. Men den er lettere å jobbe med nå kontra tidligere. Jeg merker også spesielt at jeg i jobbsammenheng har lettere for å starte på nye oppgaver. framfor å henge meg opp i detaljer og føle på frustrasjon dersom deler mangler, maskiner svikter osv. Nå er det mer : «jeg bare går å gjør det og det, mens jeg venter på at problemet løses, eller løser problemet selv dersom jeg kan» Akkurat dette har hjulpet meg mye. Jeg tør å kaste meg over nye utfordringer med større selvtillit nå, jeg bare velger å lære nye ting. For jeg føler på en større mestringsevne. Jeg har heller ingen problemer med tung pust, trening og trenings motivasjon på Aduvanz. 👌

Men det er ikke slik at medisiner løser alle verdens problemer og utfordringer. På Aduvanz er jeg en mer kontrollert utgave av meg selv. Men jeg merker også at jeg blir noe mer rigid, spesielt ved høyere dose. Derfor deler jeg den opp i to og tar 40+20, eller 20*3 med tre timers mellomrom.  Dersom jeg tar hele dosen på 60 mg på en gang blir jeg ganske rigid, og da har jeg en lei tendens til å få folk rundt meg til å føle seg dumme. Jeg leser altså situasjonen og mennesker rundt meg dårligere pga min økte rigide væremåte. Og når man da ender opp med å være den smarteste i rommet og den dummeste på samme tid, men ikke helt selv anser det som et problem 🙈 har utfallet gjerne blitt til at jeg har fått folk til å føle seg mindre smarte i enkelte samtaler og diskusjoner.  

Det er verdt å merke seg at adhd og høytfungerende autisme har endel likhetstrekk.  Og har du truffet en person med adhd, har du truffet en. Men variasjonene innad i ADHD spekteret er store. Vi har forskjellige adhd typer, men også store individuelle forskjeller av hver type.  Noen er mer rigide, mer hyper, har høyere intelligens, og har lite executive tilleggs lidelser. Mens andre kan ha store problemer med angst, lavt intelligens, større lærevansker, inaktivitet og depresjon.

Og med et så stort spekter innenfor spekteret, er det svært vanskelig å få utbytte av de svarene du får i et kommentarfelt på kvinneguiden.  For der noen sier «Nei, det hjalp nesten ingenting» eller «ja, det hjelper så innmari mye» - Så har du ikke nok bakgrunnskunnskap til å vurdere om disse svarene er nyttige for deg. 

Psykiateren som utredet meg sa at jeg trolig ville oppleve god effekt av medisiner. Dette baserte hun på mine utfordringer knyttet til diagnosen og testene hun utførte.

Jeg brukte også endel tid på å undersøke hvordan andre opplevde det å ha adhd og hva deres utbytte av medisiner var i forkant av utredning. Og jeg satt da igjen med et inntrykk av at de relativt høytfungerende hadde mest utbytte av det. Jeg vil tro at noe av grunnen til dette er at mange lavtfungerende har flere executive utfordringer. Disse utfordringene vil trolig ikke løses av medisiner alene. Da tenker jeg eksempelvis på Dype depresjoner, rusproblematikk, angstlidelser, større sosiale problemer og ettervirkninger av traumer fra grov mobbing i oppveksten, omsorgssvikt og mye mer. 

Jeg kan ikke svare deg på om du vil få bra utbytte av å starte på medisiner. Men svært mange oppgir at de har en opplevd effekt. Mener å ha lest at dette gjelder så mange som 7 av 10. ? Det er derimot ikke oppgitt hvor stor effekt de har fått, kontra hvor store utfordringer de har. Og vi vet heller ikke om de får hjelp til de andre utfordringene de eventuelt måtte ha. 

Men du bør absolutt prøve! og ikke gi opp visst en medisin ikke virker. Det finnes flere variasjoner innen både Metylfenidat, Lisdexamfetamin, Dekstro Anfetamin og ikke-sentralstimulerende medisiner 😊

Anonymkode: c27a0...17c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, kan. Det er derfor jeg ikke sier "alle" men "praktisk talt alle." Som sagt er det gode grunner til at mange studenter liker slike stoffer.

Men du skjønner hva den vesentlige forskjellen på en med og uten ADHD er? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADHD er en sekkebetegnelse på ulike problemer hvor det både er ulike symptomer og mest sannsynlig ulik årsak til problemene. Så det er ikke så rart at det kan være variasjon i hvem som responderer positivt på medisiner og hvor mye man får ut av medisinene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men du skjønner hva den vesentlige forskjellen på en med og uten ADHD er? 

Nei, jeg ser ikke hvilken vesentlig forskjell det er på folk med og uten diagnosen. Det er jo også litt av problemet med å stille den, fordi kriteriene ikke er så tydelige og skarpt avgrenset som med de fleste andre diagnoser. Du har selvsagt dem som helt åpenbart kvalifiserer til diagnosen, og så har du veldig mange andre, meg inkludert, som uten tvil kunne fått diagnosen hos en vennlig innstilt psykolog (spesielt på de private klinikkene som spesialiserer seg på dette), men som typisk ikke ville få den på f.eks en DPS, hvor de gjerne er litt mer skeptiske til å sykeliggjøre helt normale ting.

Uansett, poenget er at den normale reaksjonen på amfetamin og lignende stoffer, er bl.a bedre konsentrasjon, større gjennomføringsevne, tro på seg selv, mer ro i hodet osv uavhengig av om man har en diagnose. Jeg har sett folk prøve ritalin og ta denne positive effekten som et "bevis" på at de har adhd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Merker du forskjell på søvn?

Ikke på natta. Har alltid sovnet noen minutter etter jeg legger meg. Men klarer sjeldent å ta en powernap på dagen. Bruker modifisert frisetting på morgenen og fyller på med "vanlig" til lunsj. Kan klare å sovne når det nærmer seg tid for påfyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg ser ikke hvilken vesentlig forskjell det er på folk med og uten diagnosen. Det er jo også litt av problemet med å stille den, fordi kriteriene ikke er så tydelige og skarpt avgrenset som med de fleste andre diagnoser. Du har selvsagt dem som helt åpenbart kvalifiserer til diagnosen, og så har du veldig mange andre, meg inkludert, som uten tvil kunne fått diagnosen hos en vennlig innstilt psykolog (spesielt på de private klinikkene som spesialiserer seg på dette), men som typisk ikke ville få den på f.eks en DPS, hvor de gjerne er litt mer skeptiske til å sykeliggjøre helt normale ting.

Uansett, poenget er at den normale reaksjonen på amfetamin og lignende stoffer, er bl.a bedre konsentrasjon, større gjennomføringsevne, tro på seg selv, mer ro i hodet osv uavhengig av om man har en diagnose. Jeg har sett folk prøve ritalin og ta denne positive effekten som et "bevis" på at de har adhd.

Da er du bare veldig ignorant og kunnskapsløs når du ikke evner å se forskjellen. Men sånn er det, folk som ikke har ADHD utnevner seg som eksperter uten å ha snev av kunnskap om hva ADHD faktisk innebærer. Og nei, at man får positiv effekt av medisin er på ingen måte bevis på at man har ADHD. 

ADHD er ikke noe å trakte etter, det vet alle som har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

ADHD er en sekkebetegnelse på ulike problemer hvor det både er ulike symptomer og mest sannsynlig ulik årsak til problemene. Så det er ikke så rart at det kan være variasjon i hvem som responderer positivt på medisiner og hvor mye man får ut av medisinene. 

Majoriteten av de med ADHD responderer positivt på medisin. Men det kan ta tid å finne riktig type medisin og riktig dose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...