AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #161 Del Skrevet 31. desember 2024 Vel, nå er det sånn at folk (og spesielt eldre) som regel er opptatt av barnebarn og oldebarn. Det er tross alt generasjonene som kommer etter, de som skal føre dna videre. Sånn er det bare. Noen barnløse klarer liksom ikke å forstå at de ikke er sentrum i familien lenger når det kommer en ny generasjon. Hvis TS sin farmor stadig vekk sier at søsteren hennes er favoritten (noe jeg har litt vanskelig for å tro, men OK), så kan jo ikke TS være veldig overrasket over at hun får bunaden. Og kanskje farmor er en merr, so what? Man trenger jo ikke å være helt opphengt i akkurat det familiemedlemmet man ikke kommer så godt overens med. Kjøp en bunad hvis du vil ha en bunad. Fokuser på ditt eget liv, venner og de i familien du liker. Anonymkode: 0e4ec...092 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 31. desember 2024 #162 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg skjønner at det oppleves som sårende, spesielt når bestemoren din har sagt rett ut at søsteren din er favoritten. Samtidig har hun jo bare én bunad å gi bort, så helt rettferdig kan det jo ikke bli uansett. Og hun er i sin fulle rett til å gi bort tingene sine slik hun ønsker så lenge hun lever. Men hadde jeg vært henne, ville jeg nok forsøkt å finne noe annet av affeksjonsverdi å gi til deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #163 Del Skrevet 31. desember 2024 Det siste jeg ville gjort er å selge en bunad som dere begge fikk - og begge solgte … Anonymkode: 349b4...b24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 31. desember 2024 #164 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du håper at ts skal være furten og smålig? Anonymkode: 12eaa...e48 Det har ikke jeg skrevet. Men at hun har ryggrad nok til å ikke være tjener for farmor når farmor har sagt rett ut at ts sin søster er favoritten. Litt selvrespekt rett og slett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #165 Del Skrevet 1. januar skruf skrev (13 timer siden): Det har ikke jeg skrevet. Men at hun har ryggrad nok til å ikke være tjener for farmor når farmor har sagt rett ut at ts sin søster er favoritten. Litt selvrespekt rett og slett. TS virker ikke akkurat som den hjelpsomme typen uansett, så det er neppe noe tema. Utrolig mange smålige og hevngjerrige typer her inne ser jeg…. Anonymkode: 0e4ec...092 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 1. januar #166 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja, det er veldig voksent. Å nekte å hjelpe en gammel farmor med henvisning til at jeg ikke fikk bunaden din… Antakelig har farmor en sønn i live, så hun klarer seg nok uten TS sin hjelp. Anonymkode: 0e4ec...092 Nei. Det blir å nekte å hjelpe en gammel farmor som tydelig ikke syns man er bra nok eller verdt nok pga livsvalg hun er uenig i 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #167 Del Skrevet 1. januar Maleficenta skrev (8 minutter siden): Nei. Det blir å nekte å hjelpe en gammel farmor som tydelig ikke syns man er bra nok eller verdt nok pga livsvalg hun er uenig i Hvis man nekter å hjelpe et gammelt menneske fordi man ikke fikk bunaden hennes, så må jeg si det er veldig bra at man ikke fikk den bunaden altså. Da fortjener man ingenting. «Nei farmor, jeg vil ikke hente noe på apoteket for deg. Fordi du ga bunaden din til søsteren min.» Anonymkode: 0e4ec...092 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #168 Del Skrevet 1. januar Maleficenta skrev (18 minutter siden): Nei. Det blir å nekte å hjelpe en gammel farmor som tydelig ikke syns man er bra nok eller verdt nok pga livsvalg hun er uenig i Nemlig. Og det er alt for mange her som tror det er bunaden som er problemet. Anonymkode: dad22...2af 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #169 Del Skrevet 1. januar Jeg har en bunad etter min tipp-tippoldemor som har gått via et mannlig ledd på veien. Så klart bunaden går til den som har arvinger. At farmor som må være langt oppe i 80-åra synes det er stas med oldebarn, det må man bare akseptere. Man kan ikke gå rundt som middelaldrende kvinne og forvente klapp på skulderen for alt man gjør. Man må rett og slett akseptere at gamle folk har sine meninger og gjør som de vil med sine eiendeler. Hvis det gir noe slags kick å nekte å hjelpe henne, så får vel TS bare gjøre det da. Det står ikke noe sted at farmor trenger hjelp eller at TS stiller opp for henne på noe vis. Regner med at farmor klarer seg fint selv. Anonymkode: 0e4ec...092 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #170 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 1.22): Tviler på at nevøene mine er interessert i å arve en damebunad og at eventuelle kvinnelige partnere fra deres hjemland har interesse av en bunad. TS Anonymkode: 8986e...887 Guttene kan få døtre som vil få glede av å arve fra den norske siden Anonymkode: bfc76...3b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #171 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Guttene kan få døtre som vil få glede av å arve fra den norske siden Anonymkode: bfc76...3b8 Kan få, er stikkordet. De kan få sønner også, eller de kan ende opp med å ikke få barn. De kan få døtre som ikke er interessert i noe som har med den norske kulturen å gjøre. Anonymkode: dad22...2af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #172 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg tror kanskje det handler ikke så mye om bunaden i seg selv, men følelsen av å være ansett som litt «annen rangs» fordi man ikke har barn. Anonymkode: c72d2...3ad TS her! Ja, det er nettopp dette som er kjernen i det, at hun behandler meg som "mindre verdt" fordi jeg ikke har barn. Dette har pågått i lang tid. Farmor har bare to barnebarn, søsteren min og meg. Fra søsteren min ble gravid første gang for omtrent 10 år siden har det kommet stikk fra farmor om hun har klart det jeg (i farmors øyne) burde har klart før lillesøsteren min; nemlig å skaffe meg en mann og å få barn. At jeg ikke ønsker barn og trives som singel har hun ingen forståelse for, for i hennes øyne "må" man stifte familie. Så siden søsteren min har har "lykkes" har hun en ekstra stjerne hos farmor. Dette er noe farmor har uttalt i familiesamlinger flere ganger det siste tiåret og hun understreker det ved å gi søsteren min penger hun sier er f.eks. "tilskudd til klær/utstyr til barna" eller "tilskudd til familieferie". Meg gir hun ingenting utenom bursdags- og julegaver. Forskjellsbehandlingen har også vist seg i bursdags- og julegavene; f.eks. fikk søsteren min, mann og barn alle 1000 kr hver til jul mens jeg fikk en gaveeske med 3 par julesokker. Da søsteren min fikk bunaden 2. juledag var det liksom dråpen som fikk begret til å renne over. Anonymkode: 8986e...887 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #173 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 15.46): Her tar du feil. Barnebarn arver ikke sine besteforeldre. Så farmor kunne fint ha testamentert bunaden til TS sin søster uten at TS ble kompensert. Anonymkode: 0e4ec...092 Jeg har arvet min bestemor, fordi jeg mistet moren min som ung. Nå vet ikke jeg om TS er livsarvingen til farmoren eller ikke, men det er altså mulig å arve sine besteforeldre. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har en bunad etter min tipp-tippoldemor som har gått via et mannlig ledd på veien. Så klart bunaden går til den som har arvinger. At farmor som må være langt oppe i 80-åra synes det er stas med oldebarn, det må man bare akseptere. Man kan ikke gå rundt som middelaldrende kvinne og forvente klapp på skulderen for alt man gjør. Man må rett og slett akseptere at gamle folk har sine meninger og gjør som de vil med sine eiendeler. Hvis det gir noe slags kick å nekte å hjelpe henne, så får vel TS bare gjøre det da. Det står ikke noe sted at farmor trenger hjelp eller at TS stiller opp for henne på noe vis. Regner med at farmor klarer seg fint selv. Anonymkode: 0e4ec...092 Forventer TS klapp på skulderen for alt hun gjør? Hvor i alle dager leser du det? Som TS selv skriver i siste innlegg, så er det ikke selve bunaden som er problemet. Det er at farmoren konsekvent har behandlet henne som annenrangs fordi hun ikke har mann og barn. Det står farmor selvsagt fritt til å gjøre, men da står sannelig TS også fritt til å føle seg både skuffet og urettferdig behandlet. Følelser som er helt normalt å kjenne på, også som godt voksen. Anonymkode: 57fd3...987 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #174 Del Skrevet 1. januar Men like fullt ikke nødvendig e du kan gjøre noe med, uansett hvor urettferdig det oppleves. Du har valgt hvordan du skal leve ditt liv, din søster har valgt hvordan hun skal leve sitt. Og farmor, hun velger hvordan hun skal leve sitt og hva hun gjør med egne midler. Enkelt og greit. Ditt valg har påvirket farmors valg, det må du bare akseptere. Anonymkode: a5606...c27 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #175 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men like fullt ikke nødvendig e Autokorrektur 🙄🙄 *Like fullt ikke noe du kan gjøre noe med* Anonymkode: a5606...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #176 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 15.14): Dette er mye av akkurat det samme som jeg føler på! Jeg har kun en eldre søster, og har to søskenbarn. Av oss fire er det bare jeg som er singel og barnløs. Jeg har OFTE følt meg som den som betyr " minst ". Denne følelsen ble spesielt forsterket da min Mormor betalte bunad til min søster da hun skulle gifte seg. En bunad er DYRT, mens jeg fikk ingenting. Man føler seg lite verdsatt, og jeg har ofte følt meg i skyggen av de andre. Som om det ikke er like nøye med meg, og som om jeg ikke er like vellykket som de andre tre fordi jeg er singel og barnløs. Anonymkode: ece65...16f Jeg forstår at det er sårt. Er singel og barnløs selv. Mormoren din gav kanskje bunad i bryllupspresang til søsteren din? Da er det naturlig at du ikke har fått siden du ikke har giftet deg. Om du gjør det en gang i fremtiden før du kanskje bunad du og? Broren min fikk 100 000kr i gave fra moren vår da han fikk barn. Han fikk denne summen or barn, så 300 000kr til sammen. For meg er det likevel ikke noe jeg reagerer på siden jeg vet jeg hadde fått det om jeg en gang får barn. Kan du prøve å snu tankegangen din så føles det kanskje mindre sårt? Anonymkode: b6713...fc5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 1. januar #177 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis man nekter å hjelpe et gammelt menneske fordi man ikke fikk bunaden hennes, så må jeg si det er veldig bra at man ikke fikk den bunaden altså. Da fortjener man ingenting. «Nei farmor, jeg vil ikke hente noe på apoteket for deg. Fordi du ga bunaden din til søsteren min.» Anonymkode: 0e4ec...092 Har du tungt for det? Hva var det jeg skrev? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #178 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 1.10): Søsteren min og jeg er begge i begynnelsen av 40-årene. Da vi ble konfirmert for +/- 25 år siden fikk vi begge bunader i gave fra mormor og morfar. Begge solgte bunadene tidlig i 20-årene da de ikke passet lenger, de kunne ikke sys om og vi trang pengene (foreldrene våre er uføre og hadde ikke mulighet til å hjelpe oss økonomisk i studietiden). Søsteren min flyttet utenlands for å ta Mastergrad etter at hun fullførte Bachelor og har blitt boende der hun studerte. Hun fikk jobb da hun fullførte Master i løpet av studietids kjæreste som etterhvert ble ektemann og far til barna hennes. De er i Norge 1-2 ganger i året på besøk. Jeg er singel og har ingen ønske om å bli mor. At jeg ikke ønsker barn synes farmor er helt uforståelig og det at søsteren min har fått flere barn har gjort at hun har blitt farmors favoritt (dette har farmor sagt direkt i flere familiemedlemmers påhør). Søsteren min og familien var hjemme i jula og da de besøkte farmor 2. juledag spurte farmor søsteren min om hun var interessert i å overta bunaden hennes. Søsteren min takket ja og fikk bunaden med skjorte, sølv og cape. Om hun skulle kjøpt dette nytt ville det kostet over 50.000 kr. Er jeg smålig som reagerer på at farmor har gitt bunaden til søsteren min uten å tilgodese meg med noe? (Vi er de eneste barnebarna hennes) Anonymkode: 8986e...887 Jeg syns ikke det er smålig av deg, men tenker samtidig at din farmor har all rett til å gi den til hvem hun vil uten å skulle tilgodese deg eller andre av den grunn. Hennes fulle rett å gi den til hvem hun vil. Og søsteren din har jo potensielt barn den kan gå videre til igjen.. Anonymkode: 66215...898 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. januar #179 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her! Ja, det er nettopp dette som er kjernen i det, at hun behandler meg som "mindre verdt" fordi jeg ikke har barn. Dette har pågått i lang tid. Farmor har bare to barnebarn, søsteren min og meg. Fra søsteren min ble gravid første gang for omtrent 10 år siden har det kommet stikk fra farmor om hun har klart det jeg (i farmors øyne) burde har klart før lillesøsteren min; nemlig å skaffe meg en mann og å få barn. At jeg ikke ønsker barn og trives som singel har hun ingen forståelse for, for i hennes øyne "må" man stifte familie. Så siden søsteren min har har "lykkes" har hun en ekstra stjerne hos farmor. Dette er noe farmor har uttalt i familiesamlinger flere ganger det siste tiåret og hun understreker det ved å gi søsteren min penger hun sier er f.eks. "tilskudd til klær/utstyr til barna" eller "tilskudd til familieferie". Meg gir hun ingenting utenom bursdags- og julegaver. Forskjellsbehandlingen har også vist seg i bursdags- og julegavene; f.eks. fikk søsteren min, mann og barn alle 1000 kr hver til jul mens jeg fikk en gaveeske med 3 par julesokker. Da søsteren min fikk bunaden 2. juledag var det liksom dråpen som fikk begret til å renne over. Anonymkode: 8986e...887 Men du bør seriøst finne noe annet å fokusere på. Hvis du ikke vil konfrontere farmor da, det er jo en mulighet. «Alle» har en gammel slektning som oppfører seg rart eller dumt eller har meninger om livsstiler. Det betyr jo ikke at hun ikke er glad i deg. Og uansett - so what? Bruk energien din på det du kan gjøre noe med, ikke hva en gammel dame som snart skal dø måtte mene om hvordan du lever livet ditt. Jeg stusser også veldig på dette fokuset ditt på å FÅ. Hadde du vært i 20-årene og blakk og dette var snakk om dine foreldre, så kunne jeg forstått det. Men du er i 40-årene, godt etablert, farmor er pensjonist og har vært det i mange år. Hos oss er det sånn at det er vi i jobb som spanderer ting på de eldste i familien. Og det tror jeg er ganske vanlig. Så hvis du ikke vil konfrontere farmor, så må du rett og slett bar trekke på skuldrene og slutte å gnage på dette. Anonymkode: 0e4ec...092 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 1. januar #180 Del Skrevet 1. januar AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 1.19): Synes ikke det var så rart. Hun har noen etter seg som kan arve den videre. Anonymkode: 0642b...872 ? Tantebarn kunne vel arvet? 🤷♀️ Jeg har guttebarn og bunad. Om jeg dør nå hives den neppe i søpla 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå