AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #121 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes ikke det er urettferdig. Hun ønsker nok at bunaden skal gå i arv i familien. Det har jo du selv valgt å stoppe for din del. Jeg forstår din farmor veldig godt! Hva mener du da, at du skulle fått 50000,- i kash som kompensasjon? Det hadde også blitt urettferdig, da hun får en kjole og du masse kontanter som du kan bruke til hva du vil. Nei, altså livet er ikke rettferdig, og det er umulig å gjøre alt likt! Her tipper jeg at det at bunaden kan føres videre i familien veier tungt for din farmor. Kanskje får du noe annet senere?! Det må uansett være lov å gi arvegods videre, uten at man skal måtte betale ut penger til andre slektninger for rettferdiggjøring. Bør heller glad bunaden sannsynligvis blir i familien - det er slik du bør tenke! Anonymkode: 57f47...648 Poenget er vel ikke bunaden, men forskjellsbehandlingen og dømmingen fra farmor pga livsvalg som ikke har noe med henne å gjøre. Anonymkode: dad22...2af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #122 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Poenget er vel ikke bunaden, men forskjellsbehandlingen og dømmingen fra farmor pga livsvalg som ikke har noe med henne å gjøre. Anonymkode: dad22...2af Det er også greit å tenke på at farmoren er eldre, og har helt andre holdninger til dette med å aktivt velge å ikke føre slekt videre. Man kan ikke alltid endre eldre menneskers holdninger. Det toget er nok kjørt. Jeg selv har full forståelse hvis det er det som er grunnen til at ene søster hr fått arvet denne før den andre. Uansett må jo et valg taes…. Anonymkode: 57f47...648 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #123 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er også greit å tenke på at farmoren er eldre, og har helt andre holdninger til dette med å aktivt velge å ikke føre slekt videre. Man kan ikke alltid endre eldre menneskers holdninger. Det toget er nok kjørt. Jeg selv har full forståelse hvis det er det som er grunnen til at ene søster hr fått arvet denne før den andre. Uansett må jo et valg taes…. Anonymkode: 57f47...648 Har aldri vært borti eldre som rett ut sier høyt til andre i familien at det ene barnebarnet er favoritten, og den andre ikke er det. Og som legger et menneskes verdi i hvorvidt de får barn eller ei. Det er jo det som er essensen i det hele. Ts føler seg dømt og forskjellsbehandlet. Anonymkode: dad22...2af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 30. desember 2024 #124 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor i helvete skulle det være naturlig å gi den til den eldste?? Det er ingen logikk i den antakelsen. Anonymkode: fb9b1...68f Fordi man må ta et valg når det er en bunad og to eller flere som vil ha. Og det er tradisjon for at den eldste går først. Greit argument å bruke. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #125 Del Skrevet 30. desember 2024 Syns denne tråden er full av egoistiske og selvsentrerte folk. En bunad kan ikke deles i to, farmor kan gi dem til hvem hun vil, og har valgt det slektsleddet der den kan gi videre til enda en generajon. Helt fair, folk må fader meg få gjøre som de vil med sine egne ting uten at noen skal bli snurt!! Jeg har foreldre som opptatt av å dele likt mellom sine to barn, men det blir jo helt skeivt når jeg som ikke har barn skal få for samme sum til jul som mitt søsken som har partner og tre barn. De trenger penger og stash mye mer enn meg, prioriter dem tenker jeg. Den misunnelige fremtoningen flere har her viser vel hvorfor dere ikke er favoritten i utgangspunktet. Anonymkode: b78e4...16c 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #126 Del Skrevet 30. desember 2024 Noen måtte hun velge. Og det ble din søster. Du snakker om at hun har flyttet, tatt seg utdanning, jobb og fått mann/barn. Hva var du? Har du tatt utdanning, fått en god jobb? Kan valget ha vært basert på hvem som har utviklet seg og jobbet hardest? Kan det være at hun prioriterte den eldste av dere, hvis din søster er eldst? Jeg er mye mer opprørt av at du solgte din bunad når du allerede hadde arvet en, for så å bli sur når du ikke får en til. Et plagg som skal eies livet ut og gå i generasjoner. Jeg selv hadde solgt bil, inventar, annet tøy, tatt ekstrajobb, levd på havregryn og vann osv lenge før jeg en gang hadde vurdert å solgt bunaden jeg arvet. Et stykke affeksjon i generasjon har mye større verdi enn noen få titalls tusen i studietiden. Selv om du ikke passer den. Anonymkode: 0840d...e3b 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #127 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har aldri vært borti eldre som rett ut sier høyt til andre i familien at det ene barnebarnet er favoritten, og den andre ikke er det. Og som legger et menneskes verdi i hvorvidt de får barn eller ei. Det er jo det som er essensen i det hele. Ts føler seg dømt og forskjellsbehandlet. Anonymkode: dad22...2af Haha, da har du ikke vært borti mange eldre. Min mor på 80 år sier stadig at det ene barnebarnet er favoritten. Det samme har jeg hørt fra mine besteforeldre, på begge sider. Og, jeg synes helt ærlig ikke det er rart. Nei, man bør kanskje hverken si eller vise det, men man HAR jo forskjellige følelser for mennesker, uavhengig om de er nærmeste familie eller perifere bekjente. Anonymkode: a5606...c27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #128 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Haha, da har du ikke vært borti mange eldre. Min mor på 80 år sier stadig at det ene barnebarnet er favoritten. Det samme har jeg hørt fra mine besteforeldre, på begge sider. Og, jeg synes helt ærlig ikke det er rart. Nei, man bør kanskje hverken si eller vise det, men man HAR jo forskjellige følelser for mennesker, uavhengig om de er nærmeste familie eller perifere bekjente. Anonymkode: a5606...c27 Haha, da tar du feil. Anonymkode: dad22...2af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #129 Del Skrevet 30. desember 2024 Samme skjedde her bare vi er 4 søsken. Alle har barn. Ingen har bunad. Vel unntatt en av oss da. Hadde det vært meg hadde jeg gitt de andre en slags kompensasjon. Anonymkode: 7b5e1...3a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #130 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Er de sydd hos et husflidslag eller fra profesjonelle aktører, burde det nesten være klagegrunn. Ikke noe å gjøre med det nå selvsagt, men det virker ekstremt amatør å sy det akkurat passe i størrelse uten ekstra sømmonn når det sys til konfirmanter. Aldri hørt om en slik praksis før. (Jeg har peiling på bunad) Anonymkode: 9b22c...fe3 Lurer på om det er ren bløff jeg. Ts lyver muligens for å få sympati. Anonymkode: 35b35...453 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #131 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Haha, da tar du feil. Anonymkode: dad22...2af Selvfølgelig tar jeg feil, det er jo bare sånn man sier. Men skjønte du resten av poenget mitt? Anonymkode: a5606...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #132 Del Skrevet 31. desember 2024 40-åringer som snakker om «urettferdig»… sikker på du ikke er fire år, TS? Kjøp deg en bunad hvis du vil ha. Fokuser på hva du kan gjøre for andre og stille opp med (for eksempel for nevøene dine) enn på hva du skal ha og få fra andre. Ikke oppfør deg som et lite barn. Anonymkode: 0e4ec...092 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 31. desember 2024 #133 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg ville vel selv unnet min søster den. I tillegg kan den gå videre i arv til hennes barn igjen. Så på en måte mer nytte og bruk i den på den måten. Selv om det er sønner hun har så kan jo de få jenter igjen. Hva er du mest opptatt av? Bunaden eller at den er verdt 50 000 og du selv skulle ønske du fikk 50 000 istedenfor så det ble «likt»? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #134 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg skjønner at det føles sårt, og du har jo lov til å føle at det er urettferdig. Men nå er det jo sånn at farmor kan bestemme selv hvem hun vil gi bunaden til, og hva du eller vi på KG mener om saken har dessverre ingenting å si. Du må nok bare svelge skuffelsen og gå videre i livet. Du kan ikke endre på dette uansett, så ingen grunn til å plage deg selv med dette. Anonymkode: 57fd3...987 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #135 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): 40-åringer som snakker om «urettferdig»… sikker på du ikke er fire år, TS? Kjøp deg en bunad hvis du vil ha. Fokuser på hva du kan gjøre for andre og stille opp med (for eksempel for nevøene dine) enn på hva du skal ha og få fra andre. Ikke oppfør deg som et lite barn. Anonymkode: 0e4ec...092 Alle kjenner på skuffelse av og til, også voksne over 40 år. Hvis du mener du sluttet å føle skuffelse og kjenne på urettferdighet etter at du ble voksen så lyver du. Anonymkode: 57fd3...987 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 31. desember 2024 #136 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Da burde det ikke kommet så overraskende på heller da, hvis det "alltid" har vært sånn. Forstår det er sårt om man er den ene av to som blir bortprioritert, men om det hadde vært ti og kun en bunad? Anonymkode: 35b35...453 Stod det at ts ble overrasket? Hun ble såret 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #137 Del Skrevet 31. desember 2024 Det farmoren kunne ha gjort om hun hadde ønsket å dele mellom TS og søsteren, hadde vært å gitt den ene bunaden og den andre bunadsølvet. Så kunne de hver for seg ha kjøpt resten selv. Eller solgt og brukt pengene på noe annet. Anonymkode: 57fd3...987 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
norw Skrevet 31. desember 2024 #138 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg ville tatt det til etterretning og begrenset kontakten til et minimum. Jeg ville vært hyggelig når man treffes, sagt hei osv, men ellers ikke snakket med henne på eget initiativ, jeg ville svart henne relativt kort osv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #139 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Samme skjedde her bare vi er 4 søsken. Alle har barn. Ingen har bunad. Vel unntatt en av oss da. Hadde det vært meg hadde jeg gitt de andre en slags kompensasjon. Anonymkode: 7b5e1...3a6 Alternativet for mange da vil jo være å beholde bunaden selv. Fire søsken, og så skal det koste bestemor hele sparekontoen på 120 000 å gi bort bunaden sin til ett av barnebarna, fordi hun må gi samme verdi til de tre andre? Så får hun ikke gleden av å se et av barnebarna føre stasplagget videre, bare fordi resten er misunnelige idioter… Anonymkode: 12eaa...e48 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #140 Del Skrevet 31. desember 2024 norw skrev (2 minutter siden): Jeg ville tatt det til etterretning og begrenset kontakten til et minimum. Jeg ville vært hyggelig når man treffes, sagt hei osv, men ellers ikke snakket med henne på eget initiativ, jeg ville svart henne relativt kort osv. Du ville furtet som et lite barn? Anonymkode: 12eaa...e48 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå