AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #101 Del Skrevet 30. desember 2024 Maleficenta skrev (49 minutter siden): Det faller ingen inn her at dette ikke handler om bunaden i seg selv? Jo, det er følelsen av å bli tilsidesatt/ forskjellsbehandlet. Enig med deg, det handler ikke om tingen( bunaden) i seg selv. Mange her som tydelig mangler mentaliseringsevne. Anonymkode: 43ce7...bf0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #102 Del Skrevet 30. desember 2024 Maleficenta skrev (55 minutter siden): Det faller ingen inn her at dette ikke handler om bunaden i seg selv? Hun har ikke lyst på bunad. Hun har lyst på akkurat den hun ikke kan få... Anonymkode: 9d60a...f8b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #103 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun har ikke lyst på bunad. Hun har lyst på akkurat den hun ikke kan få... Anonymkode: 9d60a...f8b Nei, skjerp deg.. Dette handler om følelser, er det så vanskelig å forstå? Anonymkode: 43ce7...bf0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 30. desember 2024 #104 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hun har ikke lyst på bunad. Hun har lyst på akkurat den hun ikke kan få... Anonymkode: 9d60a...f8b Hun har lyst til at farmoren skal være like glad i henne som hennes søster. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #105 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg synes du er smålig. Eller i alle fall er det en helt unødvendig ting å bli skuffet/såret/sint for. Det er ikke som at hun har gitt 50k i cash til søsteren sin, og ikke til deg. Hun har jo faktisk bare én bunad å gi bort. Min manns farmor ga bort sin bunad til ett av barnebarna, de andre fire fikk ikke noe. Ingen sure miner av den grunn. De var glade bunaden ble brukt. Anonymkode: 16c82...e11 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 30. desember 2024 #106 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes du er smålig. Eller i alle fall er det en helt unødvendig ting å bli skuffet/såret/sint for. Det er ikke som at hun har gitt 50k i cash til søsteren sin, og ikke til deg. Hun har jo faktisk bare én bunad å gi bort. Min manns farmor ga bort sin bunad til ett av barnebarna, de andre fire fikk ikke noe. Ingen sure miner av den grunn. De var glade bunaden ble brukt. Anonymkode: 16c82...e11 Les nå hele hi da for f... Ts skriver at farmor hele tiden åpenlyst favoriserer hennes søster over henne. Det er dette det i bunn og grunn handler om. Det at søsteren overtok bunaden var nok toppen av isberget 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 30. desember 2024 #107 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har null å si, man gir bort det man vil til hvem man vil. Sårt kan det selvfølgelig oppleves som, når noen gjør slike stunt som favoriserer enkelte, men likefullt er det helt lov. Samtidig; det skulle jo bare mangle at man gjør som man vil med egne eiendeler. Anonymkode: 35b35...453 Selvsagt har det noe å si dersom man ønsker å opprettholde gode forhold i familien. Hva man har lov til og hva som er lurt å gjøre er ikke alltid sammenfallende. Har man barn og barnebarn man vil ha gode forhold til, forskjellsbehandler man ikke. Om man gir blaffen, gjør en som man vil. Med en bunad og to barnebarn bør man kompensere den som ikke får bunaden. Enten med en gang om det er mulig eller i testamente form. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #108 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Søsteren min og jeg er begge i begynnelsen av 40-årene. Da vi ble konfirmert for +/- 25 år siden fikk vi begge bunader i gave fra mormor og morfar. Begge solgte bunadene tidlig i 20-årene da de ikke passet lenger, de kunne ikke sys om og vi trang pengene (foreldrene våre er uføre og hadde ikke mulighet til å hjelpe oss økonomisk i studietiden). Søsteren min flyttet utenlands for å ta Mastergrad etter at hun fullførte Bachelor og har blitt boende der hun studerte. Hun fikk jobb da hun fullførte Master i løpet av studietids kjæreste som etterhvert ble ektemann og far til barna hennes. De er i Norge 1-2 ganger i året på besøk. Jeg er singel og har ingen ønske om å bli mor. At jeg ikke ønsker barn synes farmor er helt uforståelig og det at søsteren min har fått flere barn har gjort at hun har blitt farmors favoritt (dette har farmor sagt direkt i flere familiemedlemmers påhør). Søsteren min og familien var hjemme i jula og da de besøkte farmor 2. juledag spurte farmor søsteren min om hun var interessert i å overta bunaden hennes. Søsteren min takket ja og fikk bunaden med skjorte, sølv og cape. Om hun skulle kjøpt dette nytt ville det kostet over 50.000 kr. Er jeg smålig som reagerer på at farmor har gitt bunaden til søsteren min uten å tilgodese meg med noe? (Vi er de eneste barnebarna hennes) Anonymkode: 8986e...887 Dette er mye av akkurat det samme som jeg føler på! Jeg har kun en eldre søster, og har to søskenbarn. Av oss fire er det bare jeg som er singel og barnløs. Jeg har OFTE følt meg som den som betyr " minst ". Denne følelsen ble spesielt forsterket da min Mormor betalte bunad til min søster da hun skulle gifte seg. En bunad er DYRT, mens jeg fikk ingenting. Man føler seg lite verdsatt, og jeg har ofte følt meg i skyggen av de andre. Som om det ikke er like nøye med meg, og som om jeg ikke er like vellykket som de andre tre fordi jeg er singel og barnløs. Anonymkode: ece65...16f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #109 Del Skrevet 30. desember 2024 Ikke gråt over bunaden, farmor er vel godt oppe i 80-årene, og snart arver dere alt gamla eier. Anonymkode: 74293...d0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #110 Del Skrevet 30. desember 2024 Hadde ikke likt å ha henne som farmor og egentlig avvist henne og alt hun vil gi bort. Anonymkode: 687f7...e35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #111 Del Skrevet 30. desember 2024 Hadde en liste med relevante spørsmål til TS lenger opp her. Så lenge hun ikke vil svare på dette, så er det ingen vits å diskutere temaet videre for meg. Er viktige ting her som vi ikke får vite 🙃. Typisk KG, egentlig. Anonymkode: 74f5a...9ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #112 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde en liste med relevante spørsmål til TS lenger opp her. Så lenge hun ikke vil svare på dette, så er det ingen vits å diskutere temaet videre for meg. Er viktige ting her som vi ikke får vite 🙃. Typisk KG, egentlig. Anonymkode: 74f5a...9ac Jeg kan skjønne at TS melder seg litt ut av tråden når hun får mange krasse, anklagende svar. Når det er et tema som er sårbart for TS i utgangspunktet, vil naturlig nok slike svar få henne til å føle seg enda verre. Anonymkode: 94e7d...c0f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #113 Del Skrevet 30. desember 2024 Klart det er kjipt å oppleve urettferdighet og høre sånt om at søsteren din foretrekkes. Og føle på at andre ikke liker en, selv familie er utrolig leit. Men kanskje farmor er litt dement, kanskje hun alltid har vært slem, men bare skjuler det dårligere. Det eneste du kan gjøre med situasjonen er å kontrollere dine egne tanker og handligner. Prøv å finne noe positivt i situasjonen. Kanskje farmor setter av ekstra penger til deg i testamentet sitt for å kompensere. Blir du bitter og sur over dette går det dessverre bare ut over deg selv. På en måte slipper du litt unna nå kanskje, du "skylder henne ikke noe". Anonymkode: 48388...3be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #114 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg kan skjønne at TS melder seg litt ut av tråden når hun får mange krasse, anklagende svar. Når det er et tema som er sårbart for TS i utgangspunktet, vil naturlig nok slike svar få henne til å føle seg enda verre. Anonymkode: 94e7d...c0f Jo, skjønner det. Men da blir det veldig vanskelig å komme med fornuftige svar eller synspunkt. Anonymkode: 74f5a...9ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #115 Del Skrevet 30. desember 2024 Maleficenta skrev (1 time siden): Les nå hele hi da for f... Ts skriver at farmor hele tiden åpenlyst favoriserer hennes søster over henne. Det er dette det i bunn og grunn handler om. Det at søsteren overtok bunaden var nok toppen av isberget Da burde det ikke kommet så overraskende på heller da, hvis det "alltid" har vært sånn. Forstår det er sårt om man er den ene av to som blir bortprioritert, men om det hadde vært ti og kun en bunad? Anonymkode: 35b35...453 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #116 Del Skrevet 30. desember 2024 Brunello skrev (13 timer siden): Hvem av dere er eldst? Det naturlige ville vært å gitt til den eldste. Alt tullet med svigerdøtre og kjærester til nevøer kan bare glemmes. Det er lenge til, og den barnløse tanta kunne også gitt til de. Hvorfor i helvete skulle det være naturlig å gi den til den eldste?? Det er ingen logikk i den antakelsen. Anonymkode: fb9b1...68f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #117 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hvorfor i helvete skulle det være naturlig å gi den til den eldste?? Det er ingen logikk i den antakelsen. Anonymkode: fb9b1...68f Gamle folk tenker ofte slik. Odel er samme greia. Anonymkode: 35b35...453 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 30. desember 2024 #118 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) Skjønner veldig godt du synes det er sårt. Dette handler jo aller mest om at det bekrefter at hun favoriserer din søster over deg. Det er symbolikken i dette, og ikke selve bunaden som er problemet. Hvis jeg hadde vært bestemor hadde jeg gjort mitt for å f.eks gi bunaden til en og tilsvarende pengesum/verdi til den andre, for å vise at man ikke forskjellsbehandler. Min mann opplevde nylig noe lignende. Han blir sett på som det "svarte fåret" uten at man egentlig helt forstår logikken bak. Mannen er for øvrig den eneste av barnebarna som faktisk har klart seg ganske (som i at man har en jobb og utdanning, samt eget sted å bo). Han har gått i fotsporene til sin bestefar og er den eneste med høyere utdanning (mastergrad) og han har kjøpt egen bolig. Han er gift med meg, men dessverre har han et barn som ble multifunksjonshemmet da det var et spebarn. Noe enkelte i familien har syntes har vært vanskelig å forholde seg til, og de har i ennå større grad snudd ryggen til mannen min. Som er forferdelig bevitne, at det at han har kjempet for sin hjerneskadde sønn har skapt misunnelse blant den eldre generasjonen. Da hans bestemor døde fikk søsteren hans et verdifullt smykke som minne om bestemoren, mens han fikk ingenting. For han var det veldig sårt. Ikke fordi smykket er viktig for ham, men at han ikke ble tenkt på i det hele tatt, mens det ble hans søster. Som igjen bare bekrefter hele hans oppvekst, hvor han alltid ble oversett og sett på som "vanskelig". Og før man sier: det er det god grunn til. Nei. Han var stille og sjenert, men han foretrakk bøker framfor andre materielle ting. Og i familien der blir ikke bøker verdsatt i det hele tatt. Det er en veldig merkelig dynamikk jeg har vært vitne til selv. Så ja. Jeg forstår det er sårt, for det handler jo ikke om det materielle, men mangel på omtanke og omsorg fra dem man er mest glad i. Endret 30. desember 2024 av SPOCA 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #119 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg synes ikke det er urettferdig. Hun ønsker nok at bunaden skal gå i arv i familien. Det har jo du selv valgt å stoppe for din del. Jeg forstår din farmor veldig godt! Hva mener du da, at du skulle fått 50000,- i kash som kompensasjon? Det hadde også blitt urettferdig, da hun får en kjole og du masse kontanter som du kan bruke til hva du vil. Nei, altså livet er ikke rettferdig, og det er umulig å gjøre alt likt! Her tipper jeg at det at bunaden kan føres videre i familien veier tungt for din farmor. Kanskje får du noe annet senere?! Det må uansett være lov å gi arvegods videre, uten at man skal måtte betale ut penger til andre slektninger for rettferdiggjøring. Bør heller glad bunaden sannsynligvis blir i familien - det er slik du bør tenke! Anonymkode: 57f47...648 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #120 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Merkelig. Tilnærmet alle bunader lages for et helt liv, og kroppen endrer seg ofte fra man er 15 år. Anonymkode: 0642b...872 De trengte også pengene, tipper det var det som veltet vektskålen Anonymkode: 57f47...648 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå