AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #81 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg hadde også blitt lei meg, kanskje ikke pga. bunaden i seg selv, men at farmor favoriserte. Selv fikk jeg min mormors bunad fordi jeg var det eneste kvinnelige barnebarnet som også var veldig lav (rett over 1.50) og tynn. Bunaden passet meg uten noen justeringer. Kusinene mine var enige i at jeg skulle ha den. Kanskje fordi mormor på ingen måte har favorisert noe av oss. Anonymkode: 0b108...739 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #82 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg synes deg er egosentrisk av deg å reagere på dette, du er over 40 år! Din farmor må jo være veldig gammel nå. Og hva er så ille med at hun velger å gi den til søsteren din som har barn, egentlig? Synes det virker ganske så naturlig. Prøv å vri på det, ut av egen navle, og se at det gir mest mening å gi den til søsteren din. Livet er ikke helt rettferdig, man kan glede seg på andres vegne likevel. Synes du er barsnlig, her.. Anonymkode: 110d5...94f Nei, det er ikke barnslig. Følelser forsvinner ikke selv om man er 40, og sørlig forskjellsbehandling innad i familie er sårt. Jeg tenker det er helt normalt å reagere på. Kommunikasjon er nøkkelen her, tenk om farmoren kunne forklart hva som lå bak valget hun tok, da kunne det ha løst mye. Ser ofte at dårlig kommunikasjon skaper mye vanskeligheter i familier. Anonymkode: 43ce7...bf0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #83 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva mener du egentlig hun skal gjøre? Hoste opp en bunad til? Selge bunaden slik at ingen får den? Ta opp lån for å gi ts en sum? Ærlig talt, bestemoren er i sin fulle rett til gi bort eiendelene sine til hvem hun vil. Jeg har full forståelse for at det kan oppleves sårt for de som ikke får noe, men det er ikke gjort noe ulovlig her. Anonymkode: 35b35...453 Jeg mener at hun først og fremst ikke trenger å lire utav seg til andre familiemedlemmer at søsteren til ts er favoritten. Hun kunne startet dér. Da hadde kanskje ikke dette med bunaden vært så vanskelig for ts. Anonymkode: dad22...2af 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #84 Del Skrevet 30. desember 2024 Slik blir aldri rettferdig. Men dere begge har fått en bunad og solgt den, pengene dere fikk gikk sikkert ikke til å kjøpe en ny bunad? Din søster har etterkommere som potensielt kan få døtre. Har noen av dere vist noen interesse for bunaden? Har den vært et tema mellom noen av dere? Mine foreldre har begynt å fordele litt ting og tang som de ikke har helse til å bruke lenger. Som de sier selv det er deres ting og de gir dem til hvem de vil. Jeg fikk en gammel robåt av dem i sommer, som vi kan bruke på et fiskevann ved hytta vår. Mine søsken ble kjempesure på grunn av dette, den ene har båt og den andre har ikke noe vann den kan brukes på i nærheten. Føler jeg fikk en forsmak på hvordan et arveoppgjør kan bli. Mine søsken har fått ting tilsvarende dette, men akkurat det med den båten har det blitt litt dårlig stemning av. Anonymkode: 7014b...982 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #85 Del Skrevet 30. desember 2024 Det kan jo tenkes at farmor har tenkt på dette allerede og at det kommer noe ekstra den dagen arven skal fordeles. Anonymkode: 34d1d...a62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #86 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tviler på at nevøene mine er interessert i å arve en damebunad og at eventuelle kvinnelige partnere fra deres hjemland har interesse av en bunad. TS Anonymkode: 8986e...887 Men nevøene dine kan få en datter engang i fremtiden… skjønner deg godt er i samme situasjon som deg faktisk! Det var dette argumentet jeg fikk forklart av mine. Jeg skjønner tanken, men det er likevel sårt❤️ Anonymkode: f5724...c19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #87 Del Skrevet 30. desember 2024 Maleficenta skrev (54 minutter siden): Kan jo være de og bare får sønner .. Eller får døtre... Anonymkode: 9d60a...f8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #88 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eller får døtre... Anonymkode: 9d60a...f8b Eller så kan de ende opp med å ikke få barn i det hele tatt. Anonymkode: dad22...2af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #89 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg hadde nok blitt litt lei meg, men innsett at det ikke var noe å gjøre med. Anonymkode: 78a21...f22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #90 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er lett å si for dere, det er ikke slik for mange andre. Og det er ren gift for søskenforhold med uttalelser om hvem som er favoritt og skjevfordeling av goder. Synes faktisk det er et større svik av søsken som tar i mot forfordeling med åpne armer enn av foreldre/besteforeldre som holder på. Anonymkode: 70ed6...8b2 Ting kan aldri bli rettferdig. Om søskenforholdet ikke er nært og godt blir det konfliktfylt uansett på et tidspunkt, fordi det finnes alltid noe å peke på. Vi tar i mot, men er ærlige om det til hverandre. Ofte har vi gitt videre, om vi vet gjenstanden betyr mer for den andre. Eller vi låner bort om den betyr mye for begge. I stedet for å kjøre prinsippsak mot en eldre person som bare forsøker å gjøre noe godt. Anonymkode: 22cc7...c6a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #91 Del Skrevet 30. desember 2024 Skjønner at det er sårt, samtidig så hadde hun en bunad hun kunne gi vekk å ikke to. Sånn var det i vår familie også , at ei fikk arve bunaden til farmoren vår. Heldigvis gjør det meg ingenting. Jeg var ikke favoritten hennes og hun var ikke favoritten min( noe jeg selfølgelig ikke går rundt å sier) 😅 Synes det er verre at hun går å kaller henne yndlingsbarnebarnet,det er så frekt å håper noen tar henne på at hun går rundt å sier det. Anonymkode: f911c...89e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #92 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er det som skjer med folk når det er arv med i bildet? Samboeren min sin bestemor døde og da det ble deling av dødsboet viste det seg at den ene tanten hadde låst seg inne rett før eller etter dødsfallet og forsynt seg av ting med verdi. Både reell verdi og stor affeksjonsverdi som alle ønsket seg, så da de skulle fordele boet, manglet allerede en god del ting Anonymkode: b6220...83e Skjedde da min oldemor døde også. Hennes svigerdatter tok alle ringene hun hadde på sykehjemmet og dro hjem og forsynte seg av verdier. Når besteforeldre mine døde survet onkelen min over alt han ikke fikk, enda han fikk mest av verdier. Tanta mi fikk alle smykkene fordi hun var eneste datter, og hun delte ut til barnebarn rettferdig, men onkelen min ville ha alt selv. Arv er morbide greier. Anonymkode: 5e02c...c6e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #93 Del Skrevet 30. desember 2024 Hun tenker sikkert på at noen skal kunne arve den videre. Hadde ikke tatt meg nær av det for det blir ikke som å få 50k. Det er en kjole de ikke kommer til å selge Anonymkode: bcc5e...778 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. desember 2024 #94 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Bunader og intriger, jeg hadde en familieintrige der selv. Jeg skulle arve min farmors bunad og det stoi testamentet, men da hun døde så hastet famors søster til dødsboet for å hente bunaden før noen andre rakk å tenke på den. Dette var en dyr og mer sjelden bunad med mye sølv og krone, kanskje til verdi opp mot 100 tusen kroner. Hennes søster fikk vi vite i ettertid at ga den til en av sine sønner sånn at kona hans fikk den, men kona hans er en stor dame og bunaden var veldig liten i str- så gudene vet hva som skjedde med den. Og dems barn var bare sønner igjen også. De andre barna til farmors søster var også bare sønner. Jeg derimot har døtre. Jeg prøvde veldig sammen en stund med noen andre i familien å få den tilbake, men ikke noe nyttet. Jeg valgte å la det gå fordi jeg ikke ville lage mer bråk. Farmor hadde vært skuffet hvis hun hadde visst hva søsteren gjorde, hun gledet seg så til at jeg skulle få den. Egentlig dumt den ikke ble gitt til meg før hennes død, men samtidig brukte hun den selv, så jeg skjønner det. Til deg ts, bare la denne saken gå. Det er ikke verdt å lage styr rundt det i lengden. Anonymkode: d5337...18e Tror ikke det er lov å hente noe utav boet før skifteattest foreligger 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #95 Del Skrevet 30. desember 2024 Synes i alle fall ille at du skal henge deg opp i den summen. Jeg har arvet en østtelemarksbunad som er nesten 80 år gammel. Alder til tross er den hel og så å si uten slitasje. Å kjøpe en sånn bunad ny, vil koste flerfoldige titusen kroner. Denne bunaden ble taksert til en 10-12 000 mener jeg å huske. Så kan det jo hende at du ønsker deg bunad, og sånn sett ville du sluppet å bruke 50 000 på en ny om du fikk denne, men det er dessverre ikke slik at vi kan bestemme hva andre mennesker gjør med sine ting. Det med favoriseringen er det som ville truffet meg. Den er vond. Håper litt at det er mer en følelse du har enn noe reelt. Mange blir jo veldig opptatt av barnebarn og oldebarn uten at det betyr at de favoriserer noen av den grunn. Det er bare veldig naturlig at det blir sånn. Anonymkode: cd0a1...9ae 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #96 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg forstår godt at du synes dette var litt urettferdig og at det er leit å få høre at farmoren har søsteren din som favoritt pga barnebarna. Men som flere har sagt så får du ikke gjort noe med det. Et spørsmål: har du mulighet til å kjøpe deg bunad selv? Anonymkode: 8b425...e10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 30. desember 2024 #97 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes deg er egosentrisk av deg å reagere på dette, du er over 40 år! Din farmor må jo være veldig gammel nå. Og hva er så ille med at hun velger å gi den til søsteren din som har barn, egentlig? Synes det virker ganske så naturlig. Prøv å vri på det, ut av egen navle, og se at det gir mest mening å gi den til søsteren din. Livet er ikke helt rettferdig, man kan glede seg på andres vegne likevel. Synes du er barsnlig, her.. Anonymkode: 110d5...94f Det faller ingen inn her at dette ikke handler om bunaden i seg selv? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 30. desember 2024 #98 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes i alle fall ille at du skal henge deg opp i den summen. Jeg har arvet en østtelemarksbunad som er nesten 80 år gammel. Alder til tross er den hel og så å si uten slitasje. Å kjøpe en sånn bunad ny, vil koste flerfoldige titusen kroner. Denne bunaden ble taksert til en 10-12 000 mener jeg å huske. Så kan det jo hende at du ønsker deg bunad, og sånn sett ville du sluppet å bruke 50 000 på en ny om du fikk denne, men det er dessverre ikke slik at vi kan bestemme hva andre mennesker gjør med sine ting. Det med favoriseringen er det som ville truffet meg. Den er vond. Håper litt at det er mer en følelse du har enn noe reelt. Mange blir jo veldig opptatt av barnebarn og oldebarn uten at det betyr at de favoriserer noen av den grunn. Det er bare veldig naturlig at det blir sånn. Anonymkode: cd0a1...9ae Farmora har jo sagt det rett ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #99 Del Skrevet 30. desember 2024 Hun har jo sagt til deg hvorfor hun gjør det, ts. Og det er ikke fordi hun «liker søsteren din bedre». Det er fordi din (og din søsters) verdi for henne ligger i deres evne til å produsere barn. Din søster valgte å produsere barn, det (ikke hun) har verdi for din farmor. Du valgte å la være. Det har ingen verdi for din farmor. Ingen av dere har, som personer eller individer eller - mennesker - verdi for henne. Og sånn er det gjerne med den generasjonen. Ditt eneste valg er å avfinne deg led det. Og legge opp kontakten med din bestemor deretter. Anonymkode: 493ad...7e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 30. desember 2024 #100 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hun har jo sagt til deg hvorfor hun gjør det, ts. Og det er ikke fordi hun «liker søsteren din bedre». Det er fordi din (og din søsters) verdi for henne ligger i deres evne til å produsere barn. Din søster valgte å produsere barn, det (ikke hun) har verdi for din farmor. Du valgte å la være. Det har ingen verdi for din farmor. Ingen av dere har, som personer eller individer eller - mennesker - verdi for henne. Og sånn er det gjerne med den generasjonen. Ditt eneste valg er å avfinne deg led det. Og legge opp kontakten med din bestemor deretter. Anonymkode: 493ad...7e4 Sykt kvalmt å verdivurdere folk basert på evne og ønske til å pule på seg unger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå