AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #61 Del Skrevet 30. desember 2024 Slikt blir aldri helt rettferdig. Her fikk yngste mange flere materielle goder, og fine reiser, enn meg. Da de fikk bedre råd og begynte å reise da de bare hadde en igjen hjemme. Vi fikk samme beløp i hjelp inn på boligmarkedet. Men jeg kjøpte jo noen år før, mens søsken ble møtt med mye høyere priser og strengere egenkapitalkrav. Her fikk jeg bunad etter besteforelder. Søster fikk etterhvert sydd selv. Den etter besteforelder ble for liten, jeg ga den til henne (hun har en datter som nok får glede av den noen år). Da annen besteforelder gikk bort fikk jeg også den bunaden, for da hadde jo hun en. Og har mange flere eksempler.Blant annet hvem som er favoritter hos hvem. Men vi er søstre, vi vil hverandres beste, og forholdet er mye viktigere enn å drive å spekulere i hva som er urettferdig. Anonymkode: 22cc7...c6a 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 30. desember 2024 #62 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Søsteren min og jeg er begge i begynnelsen av 40-årene. Da vi ble konfirmert for +/- 25 år siden fikk vi begge bunader i gave fra mormor og morfar. Begge solgte bunadene tidlig i 20-årene da de ikke passet lenger, de kunne ikke sys om og vi trang pengene (foreldrene våre er uføre og hadde ikke mulighet til å hjelpe oss økonomisk i studietiden). Søsteren min flyttet utenlands for å ta Mastergrad etter at hun fullførte Bachelor og har blitt boende der hun studerte. Hun fikk jobb da hun fullførte Master i løpet av studietids kjæreste som etterhvert ble ektemann og far til barna hennes. De er i Norge 1-2 ganger i året på besøk. Jeg er singel og har ingen ønske om å bli mor. At jeg ikke ønsker barn synes farmor er helt uforståelig og det at søsteren min har fått flere barn har gjort at hun har blitt farmors favoritt (dette har farmor sagt direkt i flere familiemedlemmers påhør). Søsteren min og familien var hjemme i jula og da de besøkte farmor 2. juledag spurte farmor søsteren min om hun var interessert i å overta bunaden hennes. Søsteren min takket ja og fikk bunaden med skjorte, sølv og cape. Om hun skulle kjøpt dette nytt ville det kostet over 50.000 kr. Er jeg smålig som reagerer på at farmor har gitt bunaden til søsteren min uten å tilgodese meg med noe? (Vi er de eneste barnebarna hennes) Anonymkode: 8986e...887 For ei megge av ei farmor. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #63 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg tror mer at din farmor har hatt lyst at bunaden skal holdes i familien. Om du ikke ønsker barn, slutter jo linjen hos deg. Da er det en mulighet at bunaden havner utenfor familien. Din søster har barn. Her vil familielinjen fortsette, og bunaden forblir innad i familien. Eldre tenker ofte sånn. Anonymkode: 931dd...231 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #64 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men vi er søstre, vi vil hverandres beste, og forholdet er mye viktigere enn å drive å spekulere i hva som er urettferdig. Anonymkode: 22cc7...c6a Det er lett å si for dere, det er ikke slik for mange andre. Og det er ren gift for søskenforhold med uttalelser om hvem som er favoritt og skjevfordeling av goder. Synes faktisk det er et større svik av søsken som tar i mot forfordeling med åpne armer enn av foreldre/besteforeldre som holder på. Anonymkode: 70ed6...8b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 30. desember 2024 #65 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hun har faktisk bare 1 bunad å gi bort. Så da er det jo logisk at kun en av dere kan arve den. Men jeg skjønner godt at du synes det er sårt, spesielt at du ikke fikk noe annet av affeksjonsverdi. Anonymkode: fb9b1...68f Reagerer ikke så mye på det med bunaden. Reagerer mer på at hun tydelig favoriserer ene barnebarnet og faktisk sier det rett ut at hun er favoritt, samt at hun ser ned på ts fordi hun ikke ønsker seg barn. Er vel pga dette det blir ekstra sårt at favoritten arver bunaden. For det er så tydelig at det er det som er grunnen til at hun arver den. Endret 30. desember 2024 av Maleficenta 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #66 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg synes deg er egosentrisk av deg å reagere på dette, du er over 40 år! Din farmor må jo være veldig gammel nå. Og hva er så ille med at hun velger å gi den til søsteren din som har barn, egentlig? Synes det virker ganske så naturlig. Prøv å vri på det, ut av egen navle, og se at det gir mest mening å gi den til søsteren din. Livet er ikke helt rettferdig, man kan glede seg på andres vegne likevel. Synes du er barsnlig, her.. Anonymkode: 110d5...94f 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 30. desember 2024 #67 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, men døtrene til dine nevøer kan synes det er stor stas med arvebunad. Du vil kanskje selge denne også? Anonymkode: 0642b...872 De bor i utlandet. Står ikke noe om hvor. Men bor de typ i Spania vil jo bunad være for varmt å bruke stort sett Endret 30. desember 2024 av Maleficenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #68 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror mer at din farmor har hatt lyst at bunaden skal holdes i familien. Om du ikke ønsker barn, slutter jo linjen hos deg. Da er det en mulighet at bunaden havner utenfor familien. Din søster har barn. Her vil familielinjen fortsette, og bunaden forblir innad i familien. Eldre tenker ofte sånn. Anonymkode: 931dd...231 Men bor ikke søsteren utenlands og har to sønner? Hvem skal liksom overta en norsk bunad i et annet land, om 20+ år hvis sønnene får døtre? Den hadde vel blitt mer brukt av ts som faktisk bor her? Klart søsteren kan bruke den, men er det så mange som bruker bunad i utlandet kontra her hjemme? Synes den fordelingen var helt ulogisk. Hvis vi ser bort ifra at søsteren er favoritten, da. Anonymkode: dad22...2af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 30. desember 2024 #69 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, men døtrene til dine nevøer kan synes det er stor stas med arvebunad. Du vil kanskje selge denne også? Anonymkode: 0642b...872 Kan jo være de og bare får sønner .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #70 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes deg er egosentrisk av deg å reagere på dette, du er over 40 år! Din farmor må jo være veldig gammel nå. Og hva er så ille med at hun velger å gi den til søsteren din som har barn, egentlig? Synes det virker ganske så naturlig. Prøv å vri på det, ut av egen navle, og se at det gir mest mening å gi den til søsteren din. Livet er ikke helt rettferdig, man kan glede seg på andres vegne likevel. Synes du er barsnlig, her.. Anonymkode: 110d5...94f Uenig. Er helt klart mye mer egosentrisk p favorisere og forskjellsbehandle barnebarna på den måten. Anonymkode: dad22...2af 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #71 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Bunader og intriger, jeg hadde en familieintrige der selv. Jeg skulle arve min farmors bunad og det stoi testamentet, men da hun døde så hastet famors søster til dødsboet for å hente bunaden før noen andre rakk å tenke på den. Dette var en dyr og mer sjelden bunad med mye sølv og krone, kanskje til verdi opp mot 100 tusen kroner. Hennes søster fikk vi vite i ettertid at ga den til en av sine sønner sånn at kona hans fikk den, men kona hans er en stor dame og bunaden var veldig liten i str- så gudene vet hva som skjedde med den. Og dems barn var bare sønner igjen også. De andre barna til farmors søster var også bare sønner. Jeg derimot har døtre. Jeg prøvde veldig sammen en stund med noen andre i familien å få den tilbake, men ikke noe nyttet. Jeg valgte å la det gå fordi jeg ikke ville lage mer bråk. Farmor hadde vært skuffet hvis hun hadde visst hva søsteren gjorde, hun gledet seg så til at jeg skulle få den. Egentlig dumt den ikke ble gitt til meg før hennes død, men samtidig brukte hun den selv, så jeg skjønner det. Til deg ts, bare la denne saken gå. Det er ikke verdt å lage styr rundt det i lengden. Anonymkode: d5337...18e Hva er det som skjer med folk når det er arv med i bildet? Samboeren min sin bestemor døde og da det ble deling av dødsboet viste det seg at den ene tanten hadde låst seg inne rett før eller etter dødsfallet og forsynt seg av ting med verdi. Både reell verdi og stor affeksjonsverdi som alle ønsket seg, så da de skulle fordele boet, manglet allerede en god del ting Anonymkode: b6220...83e 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 30. desember 2024 #72 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er det som skjer med folk når det er arv med i bildet? Samboeren min sin bestemor døde og da det ble deling av dødsboet viste det seg at den ene tanten hadde låst seg inne rett før eller etter dødsfallet og forsynt seg av ting med verdi. Både reell verdi og stor affeksjonsverdi som alle ønsket seg, så da de skulle fordele boet, manglet allerede en god del ting Anonymkode: b6220...83e Er ikke der straffbart!? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 30. desember 2024 #73 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Søsteren min og jeg er begge i begynnelsen av 40-årene. Da vi ble konfirmert for +/- 25 år siden fikk vi begge bunader i gave fra mormor og morfar. Begge solgte bunadene tidlig i 20-årene da de ikke passet lenger, de kunne ikke sys om og vi trang pengene (foreldrene våre er uføre og hadde ikke mulighet til å hjelpe oss økonomisk i studietiden). Søsteren min flyttet utenlands for å ta Mastergrad etter at hun fullførte Bachelor og har blitt boende der hun studerte. Hun fikk jobb da hun fullførte Master i løpet av studietids kjæreste som etterhvert ble ektemann og far til barna hennes. De er i Norge 1-2 ganger i året på besøk. Jeg er singel og har ingen ønske om å bli mor. At jeg ikke ønsker barn synes farmor er helt uforståelig og det at søsteren min har fått flere barn har gjort at hun har blitt farmors favoritt (dette har farmor sagt direkt i flere familiemedlemmers påhør). Søsteren min og familien var hjemme i jula og da de besøkte farmor 2. juledag spurte farmor søsteren min om hun var interessert i å overta bunaden hennes. Søsteren min takket ja og fikk bunaden med skjorte, sølv og cape. Om hun skulle kjøpt dette nytt ville det kostet over 50.000 kr. Er jeg smålig som reagerer på at farmor har gitt bunaden til søsteren min uten å tilgodese meg med noe? (Vi er de eneste barnebarna hennes) Anonymkode: 8986e...887 Dere er ikke ungdommer lenger, heller ikke barn ! Så det å syte over at en har fått noe av besteforeldre ? Ja det er bare rart. Dere arver ikke henne en gang ! Det er det deres foreldre som gjør om de lever. Så ja det er veldig rart synes jeg. Neste gang får du kanskje noe, og hun andre ikke, og til syvende og sist arver du halvparten av det du eier gjennom dine foreldre på en eller annen måte. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 30. desember 2024 #74 Del Skrevet 30. desember 2024 Melus skrev (3 minutter siden): Er ikke der straffbart!? Det er jo direkte tyveri ja, men vanskelig å ettergå. Da hadde jeg forlangt offentlig skifte og meldt inn de tingene som allerede var tatt fra boet. Så hadde de som styrte det offentlig skifte vurdert saken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 30. desember 2024 #75 Del Skrevet 30. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg synes deg er egosentrisk av deg å reagere på dette, du er over 40 år! Din farmor må jo være veldig gammel nå. Og hva er så ille med at hun velger å gi den til søsteren din som har barn, egentlig? Synes det virker ganske så naturlig. Prøv å vri på det, ut av egen navle, og se at det gir mest mening å gi den til søsteren din. Livet er ikke helt rettferdig, man kan glede seg på andres vegne likevel. Synes du er barsnlig, her.. Anonymkode: 110d5...94f Da har bestemor tenkt slik tipper jeg: Jeg gir det til hun som har barn, som bor i Norge og da går bunaden videre til neste generasjoner. Tipper det er noe slikt hun har tenkt. Og jeg hadde vel gjort det samme med slike ting som har stor affeksjonsverdi oven for eier og familie som bryr seg i alle fall. Endret 30. desember 2024 av TomKrus 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #76 Del Skrevet 30. desember 2024 TomKrus skrev (Akkurat nå): Da har bestemor tenkt slik tipper jeg: Jeg gir det til hun som har barn, som bor i Norge og da går bunaden videre til neste generasjoner. Tipper det er noe slikt hun har tenkt. Og jeg hadde vel gjort det samme med slike ting som har stor affeksjonsverdi oven for eier og familie som bryr seg i alle fall. Hun som har barn, sønner, bor jo ikke i Norge. Anonymkode: dad22...2af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 30. desember 2024 #77 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tviler på at nevøene mine er interessert i å arve en damebunad og at eventuelle kvinnelige partnere fra deres hjemland har interesse av en bunad. TS Anonymkode: 8986e...887 Det er ikke noe du kan planlegge for dem, og det er fremdeles den beste sjansen til at den blir i familien. Dine valg om å ikke ha barn har betydning for din farmor, det er hennes valg, og nå fikk det konsekvenser for deg. Sårt ja, lev med det. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #78 Del Skrevet 30. desember 2024 Brunello skrev (7 timer siden): Hvem av dere er eldst? Det naturlige ville vært å gitt til den eldste. Alt tullet med svigerdøtre og kjærester til nevøer kan bare glemmes. Det er lenge til, og den barnløse tanta kunne også gitt til de. Har null å si, man gir bort det man vil til hvem man vil. Sårt kan det selvfølgelig oppleves som, når noen gjør slike stunt som favoriserer enkelte, men likefullt er det helt lov. Samtidig; det skulle jo bare mangle at man gjør som man vil med egne eiendeler. Anonymkode: 35b35...453 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #79 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Uenig. Er helt klart mye mer egosentrisk p favorisere og forskjellsbehandle barnebarna på den måten. Anonymkode: dad22...2af Hva mener du egentlig hun skal gjøre? Hoste opp en bunad til? Selge bunaden slik at ingen får den? Ta opp lån for å gi ts en sum? Ærlig talt, bestemoren er i sin fulle rett til gi bort eiendelene sine til hvem hun vil. Jeg har full forståelse for at det kan oppleves sårt for de som ikke får noe, men det er ikke gjort noe ulovlig her. Anonymkode: 35b35...453 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #80 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg skal arve mormors bunad med begrunnelsen at jeg er eldst. Jeg tror ikke min søster er særlig fornærmet over det. Alt kan ikke være rettferdig, kan liksom ikke rive bunaden i to og ta halve hver. Men forstår tankene dine ☺️❤️ Anonymkode: ff1c7...882 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå