Gå til innhold

Farmor ga søsteren min bunaden sin. Jeg fikk ingenting. Urettferdig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bunader og intriger, jeg hadde en familieintrige der selv. Jeg skulle arve min farmors bunad og det stoi testamentet, men da hun døde så hastet famors søster til dødsboet for å hente bunaden før noen andre rakk å tenke på den. Dette var en dyr og mer sjelden bunad med mye sølv og krone, kanskje til verdi opp mot 100 tusen kroner. Hennes søster fikk vi vite i ettertid at ga den til en av sine sønner sånn at kona hans fikk den, men kona hans er en stor dame og bunaden var veldig liten i str- så gudene vet hva som skjedde med den. Og dems barn var bare sønner igjen også. De andre barna til farmors søster var også bare sønner. Jeg derimot har døtre. Jeg prøvde veldig sammen en stund med noen andre i familien å få den tilbake, men ikke noe nyttet. Jeg valgte å la det gå fordi jeg ikke ville lage mer bråk. Farmor hadde vært skuffet hvis hun hadde visst hva søsteren gjorde, hun gledet seg så til at jeg skulle få den. Egentlig dumt den ikke ble gitt til meg før hennes død, men samtidig brukte hun den selv, så jeg skjønner det. 

Til deg ts, bare la denne saken gå. Det er ikke verdt å lage styr rundt det i lengden. 

Anonymkode: d5337...18e

• Liker 1
  • Hjerte 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem av dere er eldst? Det naturlige ville vært å gitt til den eldste. 
Alt tullet med svigerdøtre og kjærester til nevøer kan bare glemmes. Det er lenge til, og den barnløse tanta kunne også gitt til de.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at det opplevdes sårt. 

Selv om familie er nærmest, er det jammen meg mye sårende som kommer fra dem også. Men det er noe i alle familier. Vises bare ikke fra utsiden.

Håper du klarer å heve deg over dette, og de trolla her på kg som alltid skal peke fing og komme med sure padder. 

Tror de aller fleste hadde synes dette var en trist måte i bli behandlet på av et nært familiemedlem. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tenker nok at du sikkert hadde solgt denne og at søsteren din har barn som kan arve den videre. 

Hvem er eldst?

Man kan ikke forvente penger når andre får bunad. Det er heller ikke vanlig å delen opp bunaden.

Du er smålig. 

Anonymkode: 9d60a...f8b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Tviler på at nevøene mine er interessert i å arve en damebunad og at eventuelle kvinnelige partnere fra deres hjemland har interesse av en bunad.

TS

Anonymkode: 8986e...887

Det skal du ikke være så sikker på... n̈oen av delene. 

Dessuten kan det hende nevøene dine får døtre som kan arve. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bunader og intriger, jeg hadde en familieintrige der selv. Jeg skulle arve min farmors bunad og det stoi testamentet, men da hun døde så hastet famors søster til dødsboet for å hente bunaden før noen andre rakk å tenke på den. Dette var en dyr og mer sjelden bunad med mye sølv og krone, kanskje til verdi opp mot 100 tusen kroner. Hennes søster fikk vi vite i ettertid at ga den til en av sine sønner sånn at kona hans fikk den, men kona hans er en stor dame og bunaden var veldig liten i str- så gudene vet hva som skjedde med den. Og dems barn var bare sønner igjen også. De andre barna til farmors søster var også bare sønner. Jeg derimot har døtre. Jeg prøvde veldig sammen en stund med noen andre i familien å få den tilbake, men ikke noe nyttet. Jeg valgte å la det gå fordi jeg ikke ville lage mer bråk. Farmor hadde vært skuffet hvis hun hadde visst hva søsteren gjorde, hun gledet seg så til at jeg skulle få den. Egentlig dumt den ikke ble gitt til meg før hennes død, men samtidig brukte hun den selv, så jeg skjønner det. 

Til deg ts, bare la denne saken gå. Det er ikke verdt å lage styr rundt det i lengden. 

Anonymkode: d5337...18e

Synes det er en forferdelig ting å gjøre, å bryte viljen i testamentet på denne måten. Styggest overfor den som er død, og ikke kan gjøre noe med det.
Var det ikke noen som hadde ansvaret for at viljen i testamentet ble fullbyrdet?

Anonymkode: c427f...f9f

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søsteren min og jeg er begge i begynnelsen av 40-årene. Da vi ble konfirmert for +/- 25 år siden fikk vi begge bunader i gave fra mormor og morfar.

Begge solgte bunadene tidlig i 20-årene da de ikke passet lenger, de kunne ikke sys om og vi trang pengene (foreldrene våre er uføre og hadde ikke mulighet til å hjelpe oss økonomisk i studietiden).

Søsteren min flyttet utenlands for å ta Mastergrad etter at hun fullførte Bachelor og har blitt boende der hun studerte. Hun fikk jobb da hun fullførte Master i løpet av studietids kjæreste som etterhvert ble ektemann og far til barna hennes.  De er i Norge 1-2 ganger i året på besøk.

Jeg er singel og har ingen ønske om å bli mor. At jeg ikke ønsker barn synes farmor er helt uforståelig og det at søsteren min har fått flere barn har gjort at hun har blitt farmors favoritt (dette har farmor sagt direkt i flere familiemedlemmers påhør).

Søsteren min og familien var hjemme i jula og da de besøkte farmor 2. juledag spurte farmor søsteren min om hun var interessert i å overta bunaden hennes. Søsteren min takket ja og fikk bunaden med skjorte, sølv og cape. Om hun skulle kjøpt dette nytt ville det kostet over 50.000 kr. 

Er jeg smålig som reagerer på at farmor har gitt bunaden til søsteren min uten å tilgodese meg med noe?

(Vi er de eneste barnebarna hennes)

Anonymkode: 8986e...887

Seriøst, mener du farmor skulle dele bunaden i to, slik at dere begge fikk en halvpart hver? 

Dette er heller ingen dirkete gave men en videreføring av et tradisjonsplagg med minner om din farmor. 
Når dere selger bunadene deres for penger, og det ikke står et ord om viktigheten for ts å ha en bunad, så er dette like merkelig som en bunad som ikke kan syes ut. Bunader til unge konfirmanter pleier å ha så mye som kan syes ut at komformanten kan vanligvis legge seg ut til å bli en stor bondekone. 
Slutt å være sår, ingen har glede av 50% av en bunad. Er du heldig kan du komme til å få noe annet, med tiden.

Anonymkode: 2dc1e...e4a

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de sydd hos et husflidslag eller fra profesjonelle aktører, burde det nesten være klagegrunn. Ikke noe å gjøre med det nå selvsagt, men det virker ekstremt amatør å sy det akkurat passe i størrelse uten ekstra sømmonn når det sys  til konfirmanter. Aldri hørt om en slik praksis før. (Jeg har peiling på bunad) 

Anonymkode: 9b22c...fe3

Kan fortelle deg at min bunad (sydd hos Husfliden) er ganske så trang, ikke noe å gå på, og kroppen min har naturligvis forandret seg siden jeg var konfirmant... Jeg piner den på meg, men den er ikke et plagg jeg går i lenge om gangen. Trist, for det er en flott bunad.

Sønnen min hadde ikke lyst på bunad når han var konfirmant, men nå er han voksen og har fått interesse for bunad, og jeg bestemte meg for å gi ham den som gave. Nå før jul var han innom Husfliden for å prøve, og da hadde de sydd så knapt at den var trang. Jeg var rask til å gi beskjed om at han faktisk kommer til å endre seg (han er bare litt over tjue år, slank og veltrent) i løpet av livet, og at de måtte ta hensyn til dette, slik at en bunad til snart 100.000 ikke bare blir hengende i skapet. Så til og med en helt ny bunad syr de så trang at det nesten ikke er noe å gå på.

Til TS vil jeg si at jeg synes farmoren din viser veldig lite forståelse i denne situasjonen. Før søsteren din kom på besøk, burde hun ha snakket med deg om planene for bunaden, slik at du visste om dette på forhånd. Hvis jeg var henne, ville jeg samtidig sagt til deg at du skal få noe annet. Hun har sikkert både verdifulle smykker og annet som hun kunne plukket fra og gitt til deg, som et minne (eller noe du eventuelt kunne selge).

Jeg har aldri likt favorisering av søsken (eller andre), det er ikke greit å la noen av barna få vite at de ikke "når opp", og gi flotte gaver til noen, mens andre ikke får. Sånt gjør ikke oppegående folk.

Jeg vet ikke hvilket forhold du har til farmoren din, antar at dere ikke omgås så mye etter alt hun har sagt, så du får bare la det ligge, men hvis jeg var moren din, ville jeg tatt en skikkelig samtale med min mor (din farmor) om saken.

Anonymkode: 51b81...3e7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^ Oops... Det blir naturligvis faren din som må ta en alvorsprat med moren...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kan fortelle deg at min bunad (sydd hos Husfliden) er ganske så trang, ikke noe å gå på, og kroppen min har naturligvis forandret seg siden jeg var konfirmant... Jeg piner den på meg, men den er ikke et plagg jeg går i lenge om gangen. Trist, for det er en flott bunad.

Sønnen min hadde ikke lyst på bunad når han var konfirmant, men nå er han voksen og har fått interesse for bunad, og jeg bestemte meg for å gi ham den som gave. Nå før jul var han innom Husfliden for å prøve, og da hadde de sydd så knapt at den var trang. Jeg var rask til å gi beskjed om at han faktisk kommer til å endre seg (han er bare litt over tjue år, slank og veltrent) i løpet av livet, og at de måtte ta hensyn til dette, slik at en bunad til snart 100.000 ikke bare blir hengende i skapet. Så til og med en helt ny bunad syr de så trang at det nesten ikke er noe å gå på.

Til TS vil jeg si at jeg synes farmoren din viser veldig lite forståelse i denne situasjonen. Før søsteren din kom på besøk, burde hun ha snakket med deg om planene for bunaden, slik at du visste om dette på forhånd. Hvis jeg var henne, ville jeg samtidig sagt til deg at du skal få noe annet. Hun har sikkert både verdifulle smykker og annet som hun kunne plukket fra og gitt til deg, som et minne (eller noe du eventuelt kunne selge).

Jeg har aldri likt favorisering av søsken (eller andre), det er ikke greit å la noen av barna få vite at de ikke "når opp", og gi flotte gaver til noen, mens andre ikke får. Sånt gjør ikke oppegående folk.

Jeg vet ikke hvilket forhold du har til farmoren din, antar at dere ikke omgås så mye etter alt hun har sagt, så du får bare la det ligge, men hvis jeg var moren din, ville jeg tatt en skikkelig samtale med min mor (din farmor) om saken.

Dette er noe den eldre generasjonen velger selv uten at noen skal trenge å,ta en alvorsprat med noen. 

Gaver gir man fra hjertet, ikke etter plikt eller irettesettelse fra misunnelige søsken.

For at det vi vet, om historien er sann, så kan der være opprettet et testament der det er avsatt penger til bunad til ts.,

Er Husfliden blitt så gnien på stoffet at der ikke er noe å sy ut, så får vi begynne å bruke :rope: så folk blir obs på dette og får påpekt at det ikke er akseptabelt. Min nyeste bunad har mengder å sy ut, uten at jeg ser behovet for nettopp det. Den litt eldre bunaden har det samme.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av dere fortjener å arve noe som helst, at dere selger bunaden som dere har fått fra besteforeldre er bare tragisk. Ja enda verre når man beskytter valget ved å fortelle at «de kunne ikke syes ut pga manglende stoff». 

Hobbyen min er å sy og da tilfeldigvis nettopp bunader, og en bunad kan normalt alltid syes ut, ordnes slik at man kan trikse ting til. Selvfølgelig finnes det begrensninger, men da ordner man seg med noen og bytter, kjøper en del osv. 

Du forteller at du ikke vil ha barn, nå kunne du jo ha gitt din bunad til din søsters barn om den ikke passet, latt den gått i arv. Når det gjelder penger studietid kunne du nok ordnet deg ved å jobbe, slik de fleste andre må gjøre. 

Så gjentar meg selv, nei det finnes ikke urettferdighet i dette overhodet. At din søster har fått på ny kan jo være at hun har vist at hun har endret seg og ikke lenger selger arven osv. 

Stopp opp og ikke la deg bli krenket for egne dumme handlinger.

Anonymkode: 35be6...2fd

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg tenker her er at om søsteren noen gang skulle selge den bunaden så burde dere dele pengene. Noe annet ville vært uhyre dårlig gjort. Og søsteren din burde tenke på det selv. 

Anonymkode: 19ce7...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er noe den eldre generasjonen velger selv uten at noen skal trenge å,ta en alvorsprat med noen. 

Gaver gir man fra hjertet, ikke etter plikt eller irettesettelse fra misunnelige søsken.

Jeg er ikke enig i at søsken skal forskjellsbehandles. Derfor mener jeg at det er på sin plass at TS sin far tar en alvorsprat med moren. Det er selvsagt ikke greit at TS sin søster får skryt og er "gullungen", mens TS settes på sidelinjen. Veldig dårlig stil av besteforeldre å opptre slik overfor sine barnebarn.

En sånn fremgangsmåte er selve oppskriften på å lage splid mellom søsken.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vedde for at hvis du hadde fått den hadde du solgt den. For det virker som du ikke hadde tenkt på å spørre søsteren din om hun ville ha den hvis du kunne fått noen stakkars kroner for den. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal vedde for at hvis du hadde fått den hadde du solgt den. For det virker som du ikke hadde tenkt på å spørre søsteren din om hun ville ha den hvis du kunne fått noen stakkars kroner for den. 

Du hadde nok ikke delt det du fikk for bunaden heller med søsteren din...

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bunader til unge konfirmanter pleier å ha så mye som kan syes ut at komformanten kan vanligvis legge seg ut til å bli en stor bondekone. 

Slutt å være sår, ingen har glede av 50% av en bunad. Er du heldig kan du komme til å få noe annet, med tiden.

Er Husfliden blitt så gnien på stoffet at der ikke er noe å sy ut, så får vi begynne å bruke :rope: så folk blir obs på dette og får påpekt at det ikke er akseptabelt. Min nyeste bunad har mengder å sy ut, uten at jeg ser behovet for nettopp det. Den litt eldre bunaden har det samme.

Nå har hun jo skrevet at det var en venninne av mormoren hennes som hadde sydd bunadene, og hun må da ha klippet vekk overflødig stoff. 

Likevel vet jeg at det er mulig for ei sydame å legge inn ekstra stoff når de skal sy ut, - vet om flere som har måttet få gjort det på den måten. Det koster penger og det er enklere å selge for å få penger til studier. 

Farmor ønsker nok at bunaden skal bli i familien, og det er det større sjanse for om søsteren med barn og potensielt barnebarn får den. 

Anonymkode: 302e5...61c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, en skikkelig sydame klarer faktisk at ut en bunad selv uten ekstra stoff i. Har nettopp fått dette gjort til konfirmanten i huset, som arva bunad etter sin bestemor. 

For det andre, det er bare én bunad å dele ut. Tenker du at du burde fått penger istedenfor? Dette velger farmor helt selv, og for mange eldre er det tradisjon at denne går videre til de som fører slekta videre. Så kan man diskutere urettferdigheta ved det, men du får nå uansett ikke gjort noe med det nå. Kanskje det dukker opp sølvtøy på bordet til deg snart, du vet jo ikke hva hun planlegger framover. 

Anonymkode: a5606...c27

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bestemor bare har en bunad, og ingenting annet av verdi eller penger, så hadde det vært greit om bestemor ga den til den eldste av dere.

Tenk om dere hadde vært mange barnebarn, og ikke bare to. Da måtte jo bestemor ha valgt en å gi den til, og hadde neppe hatt råd til å gi penger til alle de andre. Det er jo bestemors barn som er arvingene hennes. Ikke dere barnebarn. Da kunne det endt opp med at alt av penger gikk til dere barnebarn, og ikke til arvingene. En begravelse koster rundt 70.000, så mange gamle vil at de skal ha penger igjen til det også.

Anonymkode: 74f5a...9ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er sårt. Jeg hadde blitt lei meg selv, men jeg hadde bitt det i meg. For farmor er det helt naturlig å gi bunaden til den som fører slekten videre. Det er nok stor stas for henne å være oldemor. Sånn er det bare. 

Ingen skal ta noen alvorsprat med farmor. Hun bestemmer selv over bunaden sin og hun har bare én. Personlig hadde jeg heller gitt bunaden til noen andre nære enn til noen som hadde solgt den forrige bunaden jeg ga. Du skriver ingenting om din økonomiske situasjon nå, men din søster har tydeligvis mastergrad og jobb og farmor stoler vel på at bunaden ikke blir solgt i pengenød denne gangen. 

Anonymkode: 32834...40c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...