Gå til innhold

Farmor ga søsteren min bunaden sin. Jeg fikk ingenting. Urettferdig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mormoren din gav kanskje bunad i bryllupspresang til søsteren din?

Nei. Søsteren min er ikke gift og hun og samboeren har ingen planer om bryllup. De virker forøvd med ting som de er nå.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg stusser også veldig på dette fokuset ditt på å FÅ. Hadde du vært i 20-årene og blakk og dette var snakk om dine foreldre, så kunne jeg forstått det.

Men du er i 40-årene, godt etablert, farmor er pensjonist og har vært det i mange år. Hos oss er det sånn at det er vi i jobb som spanderer ting på de eldste i familien.

Farmor er langt fra minstepensjonist. Hun kommer fra "gamle penger" og har en formue på flere titalls millioner. 

Er jeg virkelig urimelig som mener at det er urettferdig at jeg blir avspist med gaver som en 3-pakk med julesokker når søsteren min med familie får flere tusen kroner og i tillegg får "tilskudd" til alt fra klær og utstyr til barna til familieferier og jeg får null?

Jeg er singel, utdannet helsefagarbeider og jobber i hjemmesykepleien. Blir ikke akkurat rik av det.

TS

Anonymkode: 8986e...887

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei. Søsteren min er ikke gift og hun og samboeren har ingen planer om bryllup. De virker forøvd med ting som de er nå.

Farmor er langt fra minstepensjonist. Hun kommer fra "gamle penger" og har en formue på flere titalls millioner. 

Er jeg virkelig urimelig som mener at det er urettferdig at jeg blir avspist med gaver som en 3-pakk med julesokker når søsteren min med familie får flere tusen kroner og i tillegg får "tilskudd" til alt fra klær og utstyr til barna til familieferier og jeg får null?

Jeg er singel, utdannet helsefagarbeider og jobber i hjemmesykepleien. Blir ikke akkurat rik av det.

TS

Vel, vel, da er det vel ikke synd i deg til syvende og sist.. Det dukker vel opp penger tilslutt så du kan kjøpe egen bunad..

Som tidligere skrevet, farmor kan gjøre akkurat som hun selv vil mens hun lever, og hun velger å bruke penger på oldebarna. 

Anonymkode: a5606...c27

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er selvsagt urettferdig, men det er ingenting du får gjort noe med. Du har ikke "krav" på noe fra farmor. Det eneste du kan gjøre er å ta avstand fra henne, når du nå uansett vet at søsteren din er favoritten og synes det er sårt.

Anonymkode: dcd65...326

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS

Hun er antakelig minstepensjonist selv om hun har formue, hvis hun ikke har jobbet og hatt høy lønn hele livet (noe de færreste damer i 80-årene har). Minstepensjon handler om inntekt.

Ja, jeg synes det er merkelig at du, en voksen godt etablert kvinne i 40-årene uten forsørgeransvar for noen, sitter og er opptatt av småting som verdien på julegaver. Barn koster mye, og farmor ønsker tydeligvis å bidra. 

At du har valgt et yrke du ikke blir rik av er ditt eget ansvar. Du får vel bytte jobb da. Uansett kommer det vel en pen slump til deg en vakker dag.

Jeg synes det er fullstendig meningsløst å sitte som middelaldrende og sutre om at du synes du skal få mer. På vår alder er det viktigere å gi!

Men ta nå og konfronter farmor med denne «urettferdigheten» da vel, hvis det gnager deg sånn. (Eller finn et annet innhold i livet).

Anonymkode: 0e4ec...092

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS

Det er hun som bestemmer hva hun gjør. Da mormoren min var i live spanderte hun sjeldent noe på noen og da som regel kun på «favoritten». Barnebarna kunne få en hundrelapp eller to en til to ganger i året, og julegaven var som regel 250-300 (ikke mange barn eller barnebarn). Begge hennes døtre ble uføre i voksen alder og mormor satt med mye penger på bok og i form av hus. Av barnebarna ga hun bort bunaden sin til meg mens hun fremdeles var i live og bestemte selv. Søsteren min vil arve vår felles mors bunad. Uansett om hun ikke hadde arvet en bunad hadde dette vært et valg som vår mormor hadde tatt og ikke noe som vi hadde hatt noen påvirkningskraft over. Urettferdig fordeling av gaver er ikke noe man kan henge seg opp i eller være sur over. Jeg vet at hvert eneste år er det mange tusen som skiller «bistand» mellom meg og flere av mine søsken. Det kan være at 2 søsken har samme behov for en jakke og  jeg får et tilskudd til 300 mens et annet søsken får 3000 til samme formålet. Det snakkes dessverre høyt om det, men selvsagt føles det urettferdig når det er samme behovet og formålet. Det samme med et annet søsken som får en gave verdt flere hundre tusen og andre søsken får ingenting. Tror du bare må bli voksen HI og heve deg over det. 

Anonymkode: 4f7a6...e7c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 12.48):

Hun har jo sagt til deg hvorfor hun gjør det, ts.

Og det er ikke fordi hun «liker søsteren din bedre». Det er fordi din (og din søsters) verdi for henne ligger i deres evne til å produsere barn. Din søster valgte å produsere barn, det (ikke hun) har verdi for din farmor. Du valgte å la være. Det har ingen verdi for din farmor.

Ingen av dere har, som personer eller individer eller - mennesker - verdi for henne. Og sånn er det gjerne med den generasjonen. Ditt eneste valg er å avfinne deg led det. Og legge opp kontakten med din bestemor deretter.

Anonymkode: 493ad...7e4

Det var da voldsomt.

Anonymkode: 22750...613

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva sier foreldrene deres til denne forskjellsbehandlingen? kan faren din snakke med sin mor. De kan da ikke synes det er greit av henne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det var da voldsomt.

Det virker jo som det nettopp er slik da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Også kan man ikke sende flere meldinger i tilfelle selger blir sur og sender en sint melding. Ikke farlig, men vil helst unngå det.

Anonymkode: 30836...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Også kan man ikke sende flere meldinger i tilfelle selger blir sur og sender en sint melding. Ikke farlig, men vil helst unngå det.

Svarte vist i feil tråd 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (3 timer siden):

Det virker jo som det nettopp er slik da

Stakkars dame som liker at hun får slekt og prøver å følge opp oldebarna sine. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.12.2024 den 12.43):

Alternativet for mange da vil jo være å beholde bunaden selv. Fire søsken, og så skal det koste bestemor hele sparekontoen på 120 000 å gi bort bunaden sin til ett av barnebarna, fordi hun må gi samme verdi til de tre andre? Så får hun ikke gleden av å se et av barnebarna føre stasplagget videre, bare fordi resten er misunnelige idioter… :( 

Anonymkode: 12eaa...e48

Hvis jeg for eksempel hadde to barnebarn, og gikk med planer om å gi det ene barnebarnet bunaden min, så ville jeg, før jeg sa noe som helst om dette til noen, ha funnet en tilsvarende ting (et kostbart smykke, en verdifull gjenstand) som jeg kunne gi til det andre barnebarnet. Jeg har da omløp i hodet, og forstår godt at å gi kun til ett av barnebarna vil ta seg særs dårlig ut, og jeg ville følt det som at jeg favoriserte bare ett av barnebarna. Har aldri opplevd noen som har vært så smålige at de har utelatt en, og gitt kun til den andre.

Du kan skrive om misunnelse til krampa tar deg, men jeg vet med sikkerhet at du selv ville blitt såret om du var den som sto igjen uten noe. Ingen liker å bli satt til side, og å få høre at de ikke er bra nok. Da er det bedre at denne farmoren bare beholder bunaden selv, og lar det være opp til arvingene å dele når den tid kommer.

Anonymkode: 51b81...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Besteforeldre bør dele likt når det er snakk om barn/tenåringer. Det er noe annet når man er blitt voksne. Mine besteforeldre gav bort mye penger til mitt søskenbarn og det er meg helt likegyldig. De hadde et nærmere  forhold med mye mere kontakt. Jeg var ikke så begeistret for besteforeldrene mine,da vi hadde totalt ulike personligheter. I løpet av alle årene de bodde på sykehjem,så besøkte jeg dem vel 2-3 ganger. Mitt søskenbarn var der hver uke.

Anonymkode: b36d8...df2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...