AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #1 Del Skrevet 30. desember 2024 Søsteren min og jeg er begge i begynnelsen av 40-årene. Da vi ble konfirmert for +/- 25 år siden fikk vi begge bunader i gave fra mormor og morfar. Begge solgte bunadene tidlig i 20-årene da de ikke passet lenger, de kunne ikke sys om og vi trang pengene (foreldrene våre er uføre og hadde ikke mulighet til å hjelpe oss økonomisk i studietiden). Søsteren min flyttet utenlands for å ta Mastergrad etter at hun fullførte Bachelor og har blitt boende der hun studerte. Hun fikk jobb da hun fullførte Master i løpet av studietids kjæreste som etterhvert ble ektemann og far til barna hennes. De er i Norge 1-2 ganger i året på besøk. Jeg er singel og har ingen ønske om å bli mor. At jeg ikke ønsker barn synes farmor er helt uforståelig og det at søsteren min har fått flere barn har gjort at hun har blitt farmors favoritt (dette har farmor sagt direkt i flere familiemedlemmers påhør). Søsteren min og familien var hjemme i jula og da de besøkte farmor 2. juledag spurte farmor søsteren min om hun var interessert i å overta bunaden hennes. Søsteren min takket ja og fikk bunaden med skjorte, sølv og cape. Om hun skulle kjøpt dette nytt ville det kostet over 50.000 kr. Er jeg smålig som reagerer på at farmor har gitt bunaden til søsteren min uten å tilgodese meg med noe? (Vi er de eneste barnebarna hennes) Anonymkode: 8986e...887 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #2 Del Skrevet 30. desember 2024 Synes ikke du er smålig. Hadde blir lei meg selv. Men samtidig er det ikke mye du får gjort med det heller.. Anonymkode: 1d720...dea 24 4 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #3 Del Skrevet 30. desember 2024 Skjønner at du reagerer. Og ja, det er urettferdig. Men hun kan gjøre akkurat som hun vil med det hun eier. Du kan ikke gjøre så mye med det. Anonymkode: 67637...0d7 32 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #4 Del Skrevet 30. desember 2024 Hun har faktisk bare 1 bunad å gi bort. Så da er det jo logisk at kun en av dere kan arve den. Men jeg skjønner godt at du synes det er sårt, spesielt at du ikke fikk noe annet av affeksjonsverdi. Anonymkode: fb9b1...68f 20 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 Populært innlegg #5 Del Skrevet 30. desember 2024 Synes ikke det var så rart. Hun har noen etter seg som kan arve den videre. Anonymkode: 0642b...872 31 1 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #6 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes ikke det var så rart. Hun har noen etter seg som kan arve den videre. Anonymkode: 0642b...872 Tviler på at nevøene mine er interessert i å arve en damebunad og at eventuelle kvinnelige partnere fra deres hjemland har interesse av en bunad. TS Anonymkode: 8986e...887 12 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #7 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg synes ikke det er noe å reagere på. Bunaden kan teoretisk sett gå videre til din søsters barn, det er slik ikke en gave til bare din søster. Bunaden kan bare gies bort til en av dere og du mener vel ikke helt ærlig at farmor skal sprette sparegrisen for at du som liksom er et voksent menneske skal synes livet er rettferdig? Jeg skjønner genuint ikke folks oppheng i at gaver skal være rettferdige. Anonymkode: b8060...1ec 34 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #8 Del Skrevet 30. desember 2024 Skjønner godt at du ble såret over det og reagerer. Men hun har jo bare en bunad å gi bort sånn sett. Men reagerer like mye på at dere solgte bunadene deres. Og skjønner ikke at ikke bunadene er sydd med nok stoff i til å kunne sy godt ut. Min bunad kan sys ut og inn til å kompensere for 30 kg opp og ned.. Anonymkode: 9b22c...fe3 36 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 30. desember 2024 #9 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tviler på at nevøene mine er interessert i å arve en damebunad og at eventuelle kvinnelige partnere fra deres hjemland har interesse av en bunad. TS Anonymkode: 8986e...887 Da er det vel større sjanse for at den ville blitt mer brukt av deg, som faktisk bor i Norge... 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #10 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner godt at du ble såret over det og reagerer. Men hun har jo bare en bunad å gi bort sånn sett. Men reagerer like mye på at dere solgte bunadene deres. Og skjønner ikke at ikke bunadene er sydd med nok stoff i til å kunne sy godt ut. Min bunad kan sys ut og inn til å kompensere for 30 kg opp og ned.. Anonymkode: 9b22c...fe3 Det var ikke stoff til å sy ut/inn. Hadde det vært mulig hadde vi selvsagt ikke solgt bunadene den gangen. TS Anonymkode: 8986e...887 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #11 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tviler på at nevøene mine er interessert i å arve en damebunad og at eventuelle kvinnelige partnere fra deres hjemland har interesse av en bunad. TS Anonymkode: 8986e...887 Nei, men døtrene til dine nevøer kan synes det er stor stas med arvebunad. Du vil kanskje selge denne også? Anonymkode: 0642b...872 23 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #12 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg synes at det er sykt at hun har sagt rett ut at søsteren din er favoritten, og at hun selv ikke tenkte på at det kunne være sårt for deg å ikke få tilbudet om å trekke lodd eller bli enige om at den som ikke fikk bunaden etterhvert kan arve noe annet tilsvarende. Anonymkode: beab2...37a 9 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #13 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var ikke stoff til å sy ut/inn. Hadde det vært mulig hadde vi selvsagt ikke solgt bunadene den gangen. TS Anonymkode: 8986e...887 Merkelig. Tilnærmet alle bunader lages for et helt liv, og kroppen endrer seg ofte fra man er 15 år. Anonymkode: 0642b...872 24 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #14 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var ikke stoff til å sy ut/inn. Hadde det vært mulig hadde vi selvsagt ikke solgt bunadene den gangen. TS Anonymkode: 8986e...887 Er de sydd hos et husflidslag eller fra profesjonelle aktører, burde det nesten være klagegrunn. Ikke noe å gjøre med det nå selvsagt, men det virker ekstremt amatør å sy det akkurat passe i størrelse uten ekstra sømmonn når det sys til konfirmanter. Aldri hørt om en slik praksis før. (Jeg har peiling på bunad) Anonymkode: 9b22c...fe3 21 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #15 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Merkelig. Tilnærmet alle bunader lages for et helt liv, og kroppen endrer seg ofte fra man er 15 år. Anonymkode: 0642b...872 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er de sydd hos et husflidslag eller fra profesjonelle aktører, burde det nesten være klagegrunn. Ikke noe å gjøre med det nå selvsagt, men det virker ekstremt amatør å sy det akkurat passe i størrelse uten ekstra sømmonn når det sys til konfirmanter. Aldri hørt om en slik praksis før. (Jeg har peiling på bunad) Anonymkode: 9b22c...fe3 De ble sydd av en venninne av mormor. TS Anonymkode: 8986e...887 3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #16 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Merkelig. Tilnærmet alle bunader lages for et helt liv, og kroppen endrer seg ofte fra man er 15 år. Anonymkode: 0642b...872 Mange som har eldre bunader som er blitt arvet har ikke ekstra stoff slik at de kan sys ut. Kjenner flere hvor dette er tilfelle. Nyere bunader er så klart sydd med mer stoff. Anonymkode: 1313a...786 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #17 Del Skrevet 30. desember 2024 Ja, personlig synes jeg det er smålig. "Buhu, så urettferdig". I-landsproblem deluxe og overhode ikke noe å gå og furte over. Bli voksen. Anonymkode: 3f7e6...890 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #18 Del Skrevet 30. desember 2024 Dere har jo begge vært priverligerte nok til at dere har fått en bunad på et tidspunkt i livet men dere valgte å selge den. Nå har farmor bestemt seg for at en av dere, den med barn skal få den får å gi den videre. Om en av sønnene får en kjæreste som vil bruke den, en datter eller kanskje din søster velger å få flere barn, hvem vet, spiller ingen rolle. Farmor bestemmer. Når det er sagt så forstår jeg det kan være sårt for deg men jeg forstår farmor mer. Hun vet at du ikke vil ha barn og lar den gå videre til den som får arvinger. Anonymkode: dcca4...3d7 19 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #19 Del Skrevet 30. desember 2024 Det kan tenkes at farmoren din mener at din søster kommer til å bruke bunaden mer enn deg. Trist og gi bort en bunad hvis den bare blir hengende i skapet Anonymkode: 231d4...4b4 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #20 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De ble sydd av en venninne av mormor. TS Anonymkode: 8986e...887 Ja det forklarer det jo. Synd. Håper kjøperne av bunadene var klare over at de ikke var sydd med ilagt stoff. For det vil i dagens bunadsøm nesten gå inn under mangel. (Og det var absolutt vanlig i "gamle dager" også, da var de sydd for å vare gjennom alle livets faser og størrelser, og arves videre. ) Men skjønner som sagt at du synes det er sårt, men nå ble det din søster denne gangen. Anonymkode: 9b22c...fe3 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå