Gå til innhold

Min datter skal starte på u.skolen og der har de nynorsk som hovedmål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

og bokmål som sidemål. 

Vi skal flytte fra østlandet til vestlandet og der vi er fra har vi bokmål og dit vi skal flytte har de nynorsk som hovedmål. 

Min datter har ikke startet noe særlig med dette på barneskolen og hun har hatt IOP i norsk, matt og engelsk fordi hun har slitt faglig. 

Hvordan blir dette når vi flytter? Kan hun fremdeles skrive bokmål som sitt hovedmål og ha lærebøker på bokmål? Hun gruer seg veldig til dette, og selv om det går seg til så kan jeg skjønne at det er overveldende og skummelt når man ikke er på nivå med resten av klassen og attpåtil skal bytte fra bokmål til nynorsk. 

Merker jeg er livredd for at noen skal bli krenket bare av at jeg skriver det her, men håper noen har forståelse for at det ikke er bare bare når man sliter fra før. 

Anonymkode: ae9ad...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovedmål er valgfritt, så hun kan fint fortsette å ha bokmål som hovedmål. Jeg er fra tjukkeste nynorskland og har gått i klasser der det kun var en bokmålbruker. Helt uproblematisk:)

Anonymkode: cc799...fcf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hovedmål er valgfritt, så hun kan fint fortsette å ha bokmål som hovedmål. Jeg er fra tjukkeste nynorskland og har gått i klasser der det kun var en bokmålbruker. Helt uproblematisk:)

Anonymkode: cc799...fcf

Tusen takk for svar. Dette gjorde dagen:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet fra østlandet til vestlandet for 1,5 år siden og jeg hadde samme bekymringer for minstemann som da skulle begynne på ungdomsskolen inntil rektoren fortalte han bare kunne fortsette med bokmål selvom de andre hadde nynorsk. Oppgaver og det som skrives på tavla vil jo da være nynorsk, men det er såpass likt at hun trolig skjønner det likevel. Bøker skal hun få bokmål utgave av (men de virker å ha færre og færre bøker). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner ein som bytte frå nynorsk til bokmål då han begynte på vidaregåande. I dag er han einsam, ugift, arbeidslaus, alkoholisert og ute av stand til å gjere greie for seg. Dessutan ser han ikkje ut. Luktar gjer han også.

Alle eg kjenner som heldt på nynorsken då dei begynte på vidaregåande, har i dag interessante og godt betalte jobbar, mange gode vennar og ekstremt stimulerande kjærleiksliv. Dessuten ser dei veldig bra ut alle som ein. Fine tenner har dei også.

Eg berre nemner det.

- Are Kalvø

Anonymkode: ed735...fce

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannfakkel: 

heile Noreg burde ha nynorsk som hovudmål! 

Bokmøl får du uansett inn med morsmelka 

Anonymkode: cd8a5...e13

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

og bokmål som sidemål. 

Vi skal flytte fra østlandet til vestlandet og der vi er fra har vi bokmål og dit vi skal flytte har de nynorsk som hovedmål. 

Min datter har ikke startet noe særlig med dette på barneskolen og hun har hatt IOP i norsk, matt og engelsk fordi hun har slitt faglig. 

Hvordan blir dette når vi flytter? Kan hun fremdeles skrive bokmål som sitt hovedmål og ha lærebøker på bokmål? Hun gruer seg veldig til dette, og selv om det går seg til så kan jeg skjønne at det er overveldende og skummelt når man ikke er på nivå med resten av klassen og attpåtil skal bytte fra bokmål til nynorsk. 

Merker jeg er livredd for at noen skal bli krenket bare av at jeg skriver det her, men håper noen har forståelse for at det ikke er bare bare når man sliter fra før. 

Går vel an å søke om at hun får fortsette å ha bokmål som hovedmål? Jeg husker jeg gjorde det på ungd skolen... Ble ikke helt fulgt opp men

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over: dere kan velge hovedmål på ungdomsskolen. De færreste skoler informerer om dette, dessverre.

Jeg byttet fra bokmål til nynorsk bare for å irritere lærerne da jeg begynte i 9. klasse.

Anonymkode: 2e7d9...38a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Brannfakkel: 

Hvorfor må vi ha to skriftspråk? Holder med ett. Utlendinger som flytter hit og skal lære språket blir jo bare forvirret av at vi har to

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Brannfakkel: 

Klart et lite fascistisk mindretall ønsker å tvinge sin bakoverstreverske styggedom over på flertallet. 

Anonymkode: d1f80...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (4 minutter siden):

Hvorfor må vi ha to skriftspråk? Holder med ett. Utlendinger som flytter hit og skal lære språket blir jo bare forvirret av at vi har to

Utlendinger er forvirret uansett. 

Anonymkode: 00a3f...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du jo fått svar, og det er problemfritt med bokmål som hovedmål. Læreren vil skrive nynorsk, noe som bare er en fordel for innlæringen hennes. Hun sksl ha karakter  i begge fag. Det som er viktig er å akseptere at det er en nynorskkommune, alt er så mye enklere for elevene om de aksepterer at enn så lenge skal de lære to målformer, og ikke være nedlatende til sidemålet sitt. Nynorskelever har ofte et mer bevisst forhold til skriftspråket sitt, og synes det er sårende å få det snakket ned. Å stadig måtte forsvare målformen, og få høre at det er spynorsk og grautmål burde være unødvendig, men vi opplever ofte i skolen at tilflyttende elever har den holdningen. 

Forhåpentligvis har ikke dere det synet men det kan være greit å ha en prat om respekt på forhånd,  så får man innerst inne mene det man vil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får fortsette å bruke bokmål som sitt hovedmål. Jeg vil slå et slag for å godta at hun får noen fagbøker på nynorsk (feks naturfag, samfunnsfag) dersom de ikke har bokmålseksemplar inne. Hun kommer til å få indirekte mye sidemålslæring fordi skolen bruker nynorsk! Svare på naturfagoppgavene kan hun fortsatt gjøre på bokmål. Kanskje hun må slå opp noen begrep, men det kommer til å gjøre sidemålseksamen på VGS mye lettere om hun lar det dryppe litt inn denne veien. 

Anonymkode: fff8a...b69

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Brannfakkel: 

Norge burde egentlig kutte ut nynorsk. Bokmål holder lenge. 

Anonymkode: e0cf2...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taffel skrev (3 timer siden):

Nå har du jo fått svar, og det er problemfritt med bokmål som hovedmål. Læreren vil skrive nynorsk, noe som bare er en fordel for innlæringen hennes. Hun sksl ha karakter  i begge fag. Det som er viktig er å akseptere at det er en nynorskkommune, alt er så mye enklere for elevene om de aksepterer at enn så lenge skal de lære to målformer, og ikke være nedlatende til sidemålet sitt. Nynorskelever har ofte et mer bevisst forhold til skriftspråket sitt, og synes det er sårende å få det snakket ned. Å stadig måtte forsvare målformen, og få høre at det er spynorsk og grautmål burde være unødvendig, men vi opplever ofte i skolen at tilflyttende elever har den holdningen. 

Forhåpentligvis har ikke dere det synet men det kan være greit å ha en prat om respekt på forhånd,  så får man innerst inne mene det man vil. 

er ikke nedlatende. min datter sliter som jeg skrev i fag. fint at hun kan behold bokmål som. sitt hovedmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nynorsk må være det mest bortkastede jeg noen gang har hørt om. Til og med foran å konte videregående i årevis. Bruk tiden på å lære engelsk, kinesisk, spansk, tysk, fransk - whatever. Eller frivillig arbeid eller gå på jobb og betal skatt. To skriftspråk i et lite land, der man uansett bare kommer til å bruke det ene, det fullstendig vanvittig og til de grader sløsing med ressurser. Wtf.

Mvh utlending

Anonymkode: 1f090...cd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Som nevnt over: dere kan velge hovedmål på ungdomsskolen. De færreste skoler informerer om dette, dessverre.

Jeg byttet fra bokmål til nynorsk bare for å irritere lærerne da jeg begynte i 9. klasse.

Anonymkode: 2e7d9...38a

Hah, det er gøy! Du vant internett for meg i dag. 

Anonymkode: dcc71...991

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...