Gå til innhold

Vitamin, mineraler, og kosthold kan det hjelpe på mine plager?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legen min er ikke så opptatt av dette, de som analyserer mener flere av nivåene mine er lave (skrevet i kommentar på blodprøvene), legen mener det ikke er et problem. 
Problemet er at jeg har så mye diffuse plager fra hele kroppen: 

-mister mye hår 
-neglene fliser  
-synet er veldig tåkete.
-kramper i både legg og fot mange ganger om dagen.
-urolige bein
-hatt sterk hodepine i 7 uker (har kronisk migrene, men står på forebyggende)  
-vansker med å sove
-hjertebank
-hvilepuls som ligger over 100 hele døgnet  
-mye svimmel      
-melkesyre bare for å gå tre trinn i trappen (kan jo være for jeg er så dårlig om dagen)
-humøret mitt er veldig lavt vil tenke jeg er deprimert (det er jo mørketid også)   
-kvalm (oppkast, men det kan jo være migrenen)      
-tinnitus hele tiden    
-lyd og lyssky

Jeg er så lei, jeg begynner å bli smått desperat for å bli bedre, jeg tåler virkelig ikke å være mer eller mindre sengeliggende slik som nå. 
Jeg prøver å fungere, men denne hodepinen slår meg fullstendig ut. 
Jeg begynte på D vitaminer og B vitaminer et par uker før jul, synes neglene mine har blitt litt bedre, men røyter fortsatt mye. Hode er like vondt. 
Så kjøpte jeg meg magnesium (tok bare en, mulig helt feil type) Men jeg er litt mindre urolig i beina, men fortsatt kramper, og fortsatt vondt i hode. Ser på hodepine Norge så anbefaler de en dose på 600 og citrat, eller threonate. 

Kostholdet mitt er ikke det beste for det er mye jeg ikke tåler og mye jeg ikke liker blant annet fisk. Så jeg har tenkt da på omega 3. 

Noen her som har hatt effekt på symptomer ved å ta tilskudd? Jeg er litt redd for å ta for mye av tabletter og den slags, selv om det bare er tilskudd. Nå tenker jeg at jeg må ta tak i dette, mulig jeg da kan få et bedre liv med færre symptomer. 
Nå ber jeg ikke om helseråd, hva feiler det meg osv. Leger utreder meg, jeg har både hjelp av fastlege og nevrolog. Jeg føler bare de er litt dårlig til å se på helheten :) 

Erfaringer med å bruke tilskudd til å føle seg bedre? Eller er det ikke noe i dette? 

Anonymkode: d37aa...c77

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta magnesium glycinate tillegg til d vitamin og b12.

Kan du være i begynnende overgangsalder? Hvordan er hormonivåene dine? PMS plager kan også bli veldig forsterket når man nærmer seg overgangen. 

Anonymkode: be713...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvaduikkeser skrev (4 minutter siden):

Hvilke nivåer er for lave da? 

B12, B6, og  D vitamin så klart (det har vel alle nå) , og jeg har litt lave lever verdier. Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta magnesium glycinate tillegg til d vitamin og b12.

Kan du være i begynnende overgangsalder? Hvordan er hormonivåene dine? PMS plager kan også bli veldig forsterket når man nærmer seg overgangen. 

Anonymkode: be713...873

Jeg er bare 40 år, legen mener jeg er for ung. Aner ikke hormonnivå. Det har han sikkert ikke sjekket. Vet helt ærlig ikke om jeg har pms, tror ikke det ikke smerter, men mulig mannen kan si mer om svingninger i humøret. Sexlysten er veldig opp og ned, men hvem orker vel det når hode banker 24 timer i døgnet. 

Glycinate? Så mange forskjellige det finnes av magnesium. Trodde det fantes enn når jeg kjøpte. Jeg kjøpte omega 3 sin, den står det svært lite på. Får ta meg en tur på helsekost i morgen :)  Takk for svar

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

B12, B6, og  D vitamin så klart (det har vel alle nå) , og jeg har litt lave lever verdier. Ts

Mener legen du ikke trenger å ta tilskudd? Ikke rart du føler deg syk med slike mangler. Jeg har jernmangel og føler meg helt crap. Og litt lav på D-vitamin. Gikk privat til slutt for å få ordentlig hjelp. Lite hjelp å få av fastlegen her også.

Anonymkode: e6934...840

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mener legen du ikke trenger å ta tilskudd? Ikke rart du føler deg syk med slike mangler. Jeg har jernmangel og føler meg helt crap. Og litt lav på D-vitamin. Gikk privat til slutt for å få ordentlig hjelp. Lite hjelp å få av fastlegen her også.

Anonymkode: e6934...840

Kunne ta litt d vitamin om jeg ville, ellers var det ikke så farlig. Nå må jeg opp av sofaen, kanskje gå privat jeg også. Hvor gikk du privat? Altså hva slags lege? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Aleris om du går privat. Føltes ut som utvidet EU- kontroll da jeg var der. Det ble tatt veldig mange prøver; urin og blod. 

Anonymkode: da9c6...818

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo berre å køyre på med mat og evt tilskudd, med tanke på vitaminer og mineraler. Paranøtter er svært rike på magnesium, det er banan også. Yoghurt og havregryn gir vitamin b12 og ei masse anna fornuftig. 

Og dersom du ikkje et fisk, må du gjerne ta tran eller anna tilsvarende. 

Det er meir effektivt å ete sunt og variert enn å spise vitaminpillar, kroppen tek betre opp vitaminer og næringsstoff når dei gode tinga kjem sammen;) F.eks c-vitamin aukar jernopptak.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legen min er ikke så opptatt av dette, de som analyserer mener flere av nivåene mine er lave (skrevet i kommentar på blodprøvene), legen mener det ikke er et problem. 
Problemet er at jeg har så mye diffuse plager fra hele kroppen: 

-mister mye hår 
-neglene fliser  
-synet er veldig tåkete.
-kramper i både legg og fot mange ganger om dagen.
-urolige bein
-hatt sterk hodepine i 7 uker (har kronisk migrene, men står på forebyggende)  
-vansker med å sove
-hjertebank
-hvilepuls som ligger over 100 hele døgnet  
-mye svimmel      
-melkesyre bare for å gå tre trinn i trappen (kan jo være for jeg er så dårlig om dagen)
-humøret mitt er veldig lavt vil tenke jeg er deprimert (det er jo mørketid også)   
-kvalm (oppkast, men det kan jo være migrenen)      
-tinnitus hele tiden    
-lyd og lyssky

Jeg er så lei, jeg begynner å bli smått desperat for å bli bedre, jeg tåler virkelig ikke å være mer eller mindre sengeliggende slik som nå. 
Jeg prøver å fungere, men denne hodepinen slår meg fullstendig ut. 
Jeg begynte på D vitaminer og B vitaminer et par uker før jul, synes neglene mine har blitt litt bedre, men røyter fortsatt mye. Hode er like vondt. 
Så kjøpte jeg meg magnesium (tok bare en, mulig helt feil type) Men jeg er litt mindre urolig i beina, men fortsatt kramper, og fortsatt vondt i hode. Ser på hodepine Norge så anbefaler de en dose på 600 og citrat, eller threonate. 

Kostholdet mitt er ikke det beste for det er mye jeg ikke tåler og mye jeg ikke liker blant annet fisk. Så jeg har tenkt da på omega 3. 

Noen her som har hatt effekt på symptomer ved å ta tilskudd? Jeg er litt redd for å ta for mye av tabletter og den slags, selv om det bare er tilskudd. Nå tenker jeg at jeg må ta tak i dette, mulig jeg da kan få et bedre liv med færre symptomer. 
Nå ber jeg ikke om helseråd, hva feiler det meg osv. Leger utreder meg, jeg har både hjelp av fastlege og nevrolog. Jeg føler bare de er litt dårlig til å se på helheten :) 

Erfaringer med å bruke tilskudd til å føle seg bedre? Eller er det ikke noe i dette? 

Med en hvilepuls på over 100 så er det ikke det minste rart at du ikke er i topp form. Her må du til lege asap. Når helgen er over. Dette løser Du ikke selv.

Anonymkode: efa27...bc9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med en hvilepuls på over 100 så er det ikke det minste rart at du ikke er i topp form. Her må du til lege asap. Når helgen er over. Dette løser Du ikke selv.

Anonymkode: efa27...bc9

Enig i dette!

Da jeg hadde hvilepuls på det samme fikk jeg til slutt påvist kyssesyken. Gikk med det altfor lenge uten å gi kroppen rom for å bli frisk (ble ikke trodd av lege at jeg var syk) og det gjorde at jeg fikk en annen kronisk tilstand som i ettertid har gitt meg flere mangler, som jeg fremdeles sliter med.

Ts, bytt lege til en som kan noe om ernæring, det gjør ikke den legen du går til! Det finnes klinikker som har god kunnskap også, f.eks. Balderklinikken og lignende. Men først - få deg en legetime. Og gå inn og bytt fastlege, sett deg opp på venteliste om ingen er ledige akkurat nå. Inntil det blir ledig hos den du står på venteliste hos, så går du til den du har nå. Ev. gå privat.

Du skal ikke gå med hvilepuls på over 100 uten at legen følger deg opp, spesielt ikke når du i tillegg har flere andre mangler. Du trenger en utredning!

Anonymkode: e142e...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er bare 40 år, legen mener jeg er for ung. Aner ikke hormonnivå. Det har han sikkert ikke sjekket. Vet helt ærlig ikke om jeg har pms, tror ikke det ikke smerter, men mulig mannen kan si mer om svingninger i humøret. Sexlysten er veldig opp og ned, men hvem orker vel det når hode banker 24 timer i døgnet. 

Glycinate? Så mange forskjellige det finnes av magnesium. Trodde det fantes enn når jeg kjøpte. Jeg kjøpte omega 3 sin, den står det svært lite på. Får ta meg en tur på helsekost i morgen :)  Takk for svar

Ts

Du er ikke for ung for å få symptomer for oa og en blodprøve vil ofte ikke påvise oa. Gynekologen ser på helheten så hvis eller når du tenker det bør sjekkes så gå til gynekolog.

Anonymkode: ded01...802

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva var magnesiumnivået på?

Anonymkode: 19635...6f4

Magnesiumnivået i blodet blir regulert av paratyroidhormon, sånn at nivået i blodet skal være stabilt. Akkurat som for fosfor og kalsium.

Resultatet av en magnesiumtest er veldig enkel å forutsi: Ingen mangel. Magnesiumnivået er helt fint.

Hvordan det står til med magnesiumnivået i resten av kroppen, det sier blodprøver ingenting om. Men det er iallefall ikke mangel i blodet! 👍

Anonymkode: 17216...db4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (6 timer siden):

Det er meir effektivt å ete sunt og variert enn å spise vitaminpillar, kroppen tek betre opp vitaminer og næringsstoff når dei gode tinga kjem sammen;) F.eks c-vitamin aukar jernopptak.

Dette er et viktig poeng. Ordentlig mat er noe helt annet enn næringsfattig mat pluss tilskudd. Det kan kreve litt tilvenning hvis du er vant til å spise hurtigmat og snacks, men du kan fort komme inn i en god sirkel der du merker at du blir såpass mye bedre i form at handling, kokkelering og spising bare blir en glede.

Anonymkode: 45e61...3b7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Anbefaler Aleris om du går privat. Føltes ut som utvidet EU- kontroll da jeg var der. Det ble tatt veldig mange prøver; urin og blod. 

Anonymkode: da9c6...818

Det kan virke bra med grundige tester, men det er ikke nødvendigvis fordi de private klinikkene er så veldig grundige. Jo flere tester, dess mer kan de fakturere deg eller forsikringsselskapet for. I motsetning til fastleger som har mindre økonomisk insentiv til å teste alt mulig.

Anonymkode: 45e61...3b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sjekket B9 også? Folat mangel kan gi mange av de symptomene.

Anonymkode: 61788...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt ta den minste dosen av d vitamin i vintermånedene, d pearls feks. Du kan også ta b kompleks med magnesium, finnes på helsekost.

Anonymkode: 8b907...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet du har et dårlig kosthold, men istedenfor å ta tak i det så skal du hoppe rett på kosttilskudd? Hva med å faktisk ta tak i det ordentlig? 

Anonymkode: 82f22...5f1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...