AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #1 Del Skrevet 29. desember 2024 Når jordmor eller lege skal sjekke åpning på meg, så får jeg himla vondt. Vi har prøvd alle avslappnings øvelser, men det funker ikke for meg. Jeg er så tung og avslappet jeg bare vil. Men når dem kommer langt opp med fingrene gjør det så vondt at jeg vrir meg på benken. Så dem får ikke sjekket meg ordentlig. Er tortur, noen som har opplevd slik og fikk dere en alternativ måte å sjekke åpning på? Anonymkode: 3fc0f...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #2 Del Skrevet 29. desember 2024 Det er skikkelig vondt, tror det er det for alle? Jeg må tvinge meg selv til å ligge stille, men synes det hjelper litt når de beklager for at det gjør vondt, og at de forstår det veldig godt. Det er mulig å sette bedøvelse i livmorhalsen, men om de gjør det bare for å sjekke åpning høres heller tvilsomt ut, dessverre. Anonymkode: 32025...753 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #3 Del Skrevet 30. desember 2024 Alternativet er vel da å ikke sjekke, eventuelt ikke sjekke mer enn ytterst nødvendig, kanskje? Jeg syntes også det var vondt, men det gikk helt greit fordi det var fort over, liksom. Anonymkode: 508c6...a42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #4 Del Skrevet 30. desember 2024 De to første gangene de sjekket åpning på meg på stkehuset var det dritvondt. Åpningen tiltet litt bakover vistnok, som gjorde at det ble vondt. Senere merket jeg ikke noe til det. Anonymkode: 18706...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #5 Del Skrevet 30. desember 2024 Synes aldri det gjorde vondt, men kom først inn med 4 cm åpning. Kjente de var der nede men var aldri smertefullt. Anonymkode: c04e9...55d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #6 Del Skrevet 30. desember 2024 Det skal sikkert være vondt? 😭 Jeg fikk hvertfall dritvondt Anonymkode: b51dd...f59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #7 Del Skrevet 30. desember 2024 Det er drit vondt, jeg begynte å gråte av smerte når de sjekket åpningen. Begynte også å blø veldig masse etter de sjekket meg, rant liksom nedover lårene når jeg reiste meg opp igjen. Anonymkode: 13000...0a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 30. desember 2024 #8 Del Skrevet 30. desember 2024 Ja, det er vondt. Det hjalp heller ikke at der det skulle være åpning lå til siden. Jeg hadde heller aldri åpning... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #9 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg syntes ikke at det gjorde vondt men vi er jo alle forskjellige. Man trenger jo egentlig aldri å sjekke åpningen under fødsel om alt går som det skal, så du kan jo be de la være? Anonymkode: 60de8...bb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #10 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg syntes ikke at det gjorde vondt men vi er jo alle forskjellige. Man trenger jo egentlig aldri å sjekke åpningen under fødsel om alt går som det skal, så du kan jo be de la være? Anonymkode: 60de8...bb0 De må vel sjekke for å gi klarsignal til å trykke osv? Anonymkode: 32025...753 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #11 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De må vel sjekke for å gi klarsignal til å trykke osv? Anonymkode: 32025...753 De trenger i så fall ikke sjekke før man faktisk viser trykketrang. Å sjekke flere ganger gjennom fødselen er jo i grunn ikke nødvendig, siden åpning ikke har noe å si for hvor lenge man har igjen, plutselig går man fra 4 til 9 cm på en halvtime, eller det kan gå 4 timer 🤷🏼♀️ Anonymkode: 18706...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #12 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De må vel sjekke for å gi klarsignal til å trykke osv? Anonymkode: 32025...753 Egentlig må man ingenting, men når trykketrangen melder seg så vil sikkert ikke en sjekk være det verste heller. Anonymkode: 0afb4...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #13 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): De må vel sjekke for å gi klarsignal til å trykke osv? Anonymkode: 32025...753 Jeg ble sjekket på rundt 8 cm. Etter en stund følte jeg trykketrang, og jordmor ga klarsignal til å begynne. Jeg spurte om hun ikke måtte sjekke meg først, men da svarte hun "neida, jeg stoler på deg". Så jeg ble litt overrasket, var førstegangsfødende, så jeg syntes ikke at jeg visste helt hva jeg drev med 😅 Anonymkode: 65d22...ff3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #14 Del Skrevet 30. desember 2024 Synes også det var dritvondt. Jeg ble igangsatt, så de sjekket åpning x fler. Synes det var helt forferdelig, tårene bare rant. Først når jeg hadde 7cm gikk det bra uten noe smerte. Anonymkode: 48a41...661 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #15 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg husker at det var ikke vondt hver gang, noen var mer hardhendt enn andre. Første var vond, for jeg spente meg og livmorhalsen stod bakover sånhun måtte grave litt. Så var det ikke vondt før de begynte å tøye, da var riene så vonde rett etterpå. Så var litt begge deler, mot 10cm var det ikke vondt. Alt var så klart helt bortkastet, ingen sjekket leiet til baby, så ingen registrerte at han satt på skrå og hadde ingen mulighet til å fødes normalt... på 50 timer. Anonymkode: 0afb4...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #16 Del Skrevet 30. desember 2024 La vær. Herlighet, ingen må det. Har født fire unger og ingen har noengang sjekket åpning. Anonymkode: 32b67...599 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #17 Del Skrevet 30. desember 2024 Men hvor ofte sjekker de deg for det da? Jeg ba om (i fødebrev og muntlig) å begrense antall vaginale undersøkelser til minimum fordi jeg er redd for det og alltid synes det er vondt med livmorhals-sjekk og vanlig gyn undersøkelse. Men de sjekket forsiktig da jeg kom inn rundt 5 cm og det var ikke vondt. Deretter fikk jeg epidural og etter det kan jeg ikke huske at jeg merket noe de få gangene de sjekket, var vel da ikke før nærmere 10 cm igjen tror jeg. Jeg sjekket aldri hos jordmor før fødsel og gjorde aldri noe stripping eller noe, slikt er vel frivillig eller? Det er ikke nødvendig å sjekke hundre ganger og det er lov å be dem være forsiktige. Anonymkode: 7894b...302 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #18 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men hvor ofte sjekker de deg for det da? Jeg ba om (i fødebrev og muntlig) å begrense antall vaginale undersøkelser til minimum fordi jeg er redd for det og alltid synes det er vondt med livmorhals-sjekk og vanlig gyn undersøkelse. Men de sjekket forsiktig da jeg kom inn rundt 5 cm og det var ikke vondt. Deretter fikk jeg epidural og etter det kan jeg ikke huske at jeg merket noe de få gangene de sjekket, var vel da ikke før nærmere 10 cm igjen tror jeg. Jeg sjekket aldri hos jordmor før fødsel og gjorde aldri noe stripping eller noe, slikt er vel frivillig eller? Det er ikke nødvendig å sjekke hundre ganger og det er lov å be dem være forsiktige. Anonymkode: 7894b...302 Jeg har bare sjekket 2 ganger. Sjekker fordi jeg har hatt blødning og sterke mensen smerter. Og jeg sjekker hos overlegen på fødepoliklinikk for har hyppig kontroller der for oppfølging pga helsen min. Jeg ber de være forsiktig og det er de, men er grusomt vondt. Anonymkode: 3fc0f...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #19 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg måtte rett og slett be de ta det ekstremt rolig og forsiktig fordi hele kroppen gikk i flight modus. Alt stengte seg så vondt var det. Nå i graviditet nr to er faktisk sjekk av åpning det eneste jeg gruer meg til, ikke selve fødselen. Anonymkode: e08ee...25d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #20 Del Skrevet 31. desember 2024 Enig i at det er grusomt vondt. Men hvorfor sjekker derE så ofte? Jeg har kun sjekket ifm fødsel. Altså etter innleggelse og det nærmer seg baby. Anonymkode: 5033d...32d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå