Gå til innhold

ordet Nøs?

mjauwow

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg har diskutert med kjæresten om ordet nøs… Om jeg har nyst, så sier jeg at jeg nøs, men han mener at han aldri har hørt noen si det før og at det heter at man nøys/nyste el no… Så ser jeg at det er et ord «nøs». Jeg har familie fra østfold, molde, bærum og bodd i lang tid i Oslo… og tar med meg ord fra overalt! Så lurer på om hvor det er vanlig å bruke ordet «nøs» for jeg aner ikke hvor jeg har det fra😅

Endret av mjauwow
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mjauwow skrev (1 time siden):

Hei:)

Jeg har diskutert med kjæresten om ordet nøs… Om jeg har nyst, så sier jeg at jeg nøs, men han mener at han aldri har hørt noen si det før og at det heter at man nøys/nyste el no… Så ser jeg at det er et ord «nøs». Jeg har familie fra østfold, molde, bærum og bodd i lang tid i Oslo… og tar med meg ord fra overalt! Så lurer på om hvor det er vanlig å bruke ordet «nøs» for jeg aner ikke hvor jeg har det fra😅

Er ikkje dette dialektordet frå Østfold? Har ei venninne frå Halden som sier "nøs".

Anonymkode: 0b9ea...df0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trodd at "nøs" var Bærums-varianten, hvis det er slik at du har blandingsdialekt. Det er i alle fall den mest konservative av de tre tillatte variantene. Det at kjæresten din er påståelig fordi han "aldri har hørt noen si det før" sier mest om hans begrensninger, egentlig. ;) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er ikkje dette dialektordet frå Østfold? Har ei venninne frå Halden som sier "nøs".

Anonymkode: 0b9ea...df0

Fra Bergen og sier også nøs. 

Anonymkode: c4582...62d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fra Oslo og sier nøys. Ei jeg kjenner fra Østfold sier nøs, men hun sier også røk. «Jeg skal ta meg en røk» Tror tantebarna mine fra Bærum også sier nøs, men er litt usikker. Mulig de sier nøys også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både nøs og nøys er riktig. Det er bare med og uten diftong, akkurat som sen/sein og ben/bein.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fra Oslo vest og sier "nøs". Nøs og nøys er, som det sies over her, bøyninger med samme opprinnelse og samme mønster. Bare med og uten diftong. Begge er tillatt.

Talespråk er ikke normert, men "nyste" er tillatt også i skriftlig bokmål. Det er etter samme mønster som bærte og skjærte fremfor bar og skar, men nyste er tillatt og de to andre er foreløpig ikke tillatt skriftlig. I mange dialekter er helt sikkert "nyste" (og muntlig også bærte og skjærte) helt dominerende, men andre steder høres det helt fremmed ut. Jeg har selvfølgelig hørt det, men det passer ikke inn i mitt eget talemål.

"Nyste" er utvilsomt mer radikalt enn "nøs", og "nøs" er klart det mest konservative av de tre alternativene du beskriver. Så det er nok sannsynlig at din bruk av "nøs" hører aller mest hjemme i Bærum av de stedene du nevner. Slik "ben" og "sen" er mer Bærum-ete enn det "bein" og "sein" er, for å bruke eksemplene fra siste innlegg før mitt.

Anonymkode: e220c...8d0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...