anonymfordijegvil Skrevet 29. desember 2024 #1 Del Skrevet 29. desember 2024 Gjerne kom med din mening rundt dette temaet. Vi i dagens samfunn lever vi i det som ofte kalles «de glade tider», hvor all slags propaganda blir servert på sølvfat til våre barn og unge. Alt fra «woke»-ideologi til kjønnsperspektiver rettet mot barn i barnehagealder blir presset frem i tabloider, på digitale plattformer og i mediehus. Våre barn og unge blir stadig mer sensitive overfor kritiske synspunkter. De tåler verken konstruktiv kritikk eller vanlige meningsutvekslinger, og mange har aldri opplevd å bli tilsnakket på en ordentlig måte. Dette resulterer i lav selvfølelse og økt angst. Årsaken ligger hos foreldre som ikke tør å sette grenser eller stille krav, samt et skolesystem som svikter på flere områder, inkludert oppfølging og disiplin. Statistikk fra 1990- og 2000-tallet viser at barn som opplevde mobbing, ofte vokste seg sterkere, tok igjen overfor mobberne og kjempet mot mobbing. Dagens ungdom, derimot, tyr ofte til selvskading, oppmerksomhetssøkende handlinger eller selvmordsforsøk i møte med lignende utfordringer. Hvis samfunnet hadde våknet opp og erkjent hva vi utsetter dagens unge for, kunne vi kanskje endret måten vi oppdrar og disiplinerer dem på. Jeg mener at vi bør gjeninnføre strengere konsekvenser i skolesystemet og tillate fysisk avstraffelse i hjemmet. Dette kan gi barn og unge et nytt perspektiv og styrke deres karakter, i motsetning til den selvutslettende personligheten som preger mange i dag. Som det sies: «Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weakmen, and weak men create hard times.» 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #2 Del Skrevet 30. desember 2024 Ja jøss, du får sikkert mange med på å gjeninnføre fysisk avstraffelse i hjemmene. Anonymkode: da53a...c80 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #3 Del Skrevet 30. desember 2024 Du er garantert ingen kvinne og slettes ikke en mor. "Fysisk avstraffelse i hjemmet vil styrke barnas karakter og gi dem et nye perspektiver......" Min mening er at du er en mann som ikke har noen som helst peiling på dagens samfunn, barneoppdragelse eller "hva som sies". Anonymkode: 0ce87...e3b 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #4 Del Skrevet 30. desember 2024 anonymfordijegvil skrev (12 timer siden): Gjerne kom med din mening rundt dette temaet. Vi i dagens samfunn lever vi i det som ofte kalles «de glade tider», hvor all slags propaganda blir servert på sølvfat til våre barn og unge. Alt fra «woke»-ideologi til kjønnsperspektiver rettet mot barn i barnehagealder blir presset frem i tabloider, på digitale plattformer og i mediehus. Våre barn og unge blir stadig mer sensitive overfor kritiske synspunkter. De tåler verken konstruktiv kritikk eller vanlige meningsutvekslinger, og mange har aldri opplevd å bli tilsnakket på en ordentlig måte. Dette resulterer i lav selvfølelse og økt angst. Årsaken ligger hos foreldre som ikke tør å sette grenser eller stille krav, samt et skolesystem som svikter på flere områder, inkludert oppfølging og disiplin. Statistikk fra 1990- og 2000-tallet viser at barn som opplevde mobbing, ofte vokste seg sterkere, tok igjen overfor mobberne og kjempet mot mobbing. Dagens ungdom, derimot, tyr ofte til selvskading, oppmerksomhetssøkende handlinger eller selvmordsforsøk i møte med lignende utfordringer. Hvis samfunnet hadde våknet opp og erkjent hva vi utsetter dagens unge for, kunne vi kanskje endret måten vi oppdrar og disiplinerer dem på. Jeg mener at vi bør gjeninnføre strengere konsekvenser i skolesystemet og tillate fysisk avstraffelse i hjemmet. Dette kan gi barn og unge et nytt perspektiv og styrke deres karakter, i motsetning til den selvutslettende personligheten som preger mange i dag. Som det sies: «Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weakmen, and weak men create hard times.» Jeg hang delvis med frem til «fysisk avstraffelse».. trolling Anonymkode: 75f0c...1a5 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 30. desember 2024 #5 Del Skrevet 30. desember 2024 anonymfordijegvil skrev (12 timer siden): Gjerne kom med din mening rundt dette temaet. Vi i dagens samfunn lever vi i det som ofte kalles «de glade tider», hvor all slags propaganda blir servert på sølvfat til våre barn og unge. Alt fra «woke»-ideologi til kjønnsperspektiver rettet mot barn i barnehagealder blir presset frem i tabloider, på digitale plattformer og i mediehus. Våre barn og unge blir stadig mer sensitive overfor kritiske synspunkter. De tåler verken konstruktiv kritikk eller vanlige meningsutvekslinger, og mange har aldri opplevd å bli tilsnakket på en ordentlig måte. Dette resulterer i lav selvfølelse og økt angst. Årsaken ligger hos foreldre som ikke tør å sette grenser eller stille krav, samt et skolesystem som svikter på flere områder, inkludert oppfølging og disiplin. Statistikk fra 1990- og 2000-tallet viser at barn som opplevde mobbing, ofte vokste seg sterkere, tok igjen overfor mobberne og kjempet mot mobbing. Dagens ungdom, derimot, tyr ofte til selvskading, oppmerksomhetssøkende handlinger eller selvmordsforsøk i møte med lignende utfordringer. Hvis samfunnet hadde våknet opp og erkjent hva vi utsetter dagens unge for, kunne vi kanskje endret måten vi oppdrar og disiplinerer dem på. Jeg mener at vi bør gjeninnføre strengere konsekvenser i skolesystemet og tillate fysisk avstraffelse i hjemmet. Dette kan gi barn og unge et nytt perspektiv og styrke deres karakter, i motsetning til den selvutslettende personligheten som preger mange i dag. Som det sies: «Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weakmen, and weak men create hard times.» Jeg håper virkelig ikke at du har barn selv. Jeg kommer aldri til å begynne med fysisk straff. Lær deg å sett ord på følelsene dine istedet for å slå. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #6 Del Skrevet 30. desember 2024 Her var det mange udokumenterte påstander gitt! Et tips om man vil ha en god diskusjon er kanskje ikke å bastant konkludere med en masse ting helt uten faglig tyngde eller noe form for kilde til at du har rett Anonymkode: 779b1...223 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #7 Del Skrevet 30. desember 2024 Gjøk. Anonymkode: b34ce...9c3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #8 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg er enig i at mange foreldre gjør en elendig jobb og skaper aspeløv av barna fremfor å tørre å sette forventninger og støtte barna i å nå dem. Man trenger ikke slå barn for å være dem folkeskikk. Det holder å være et godt forbilde og tørre å være forelder (en slags leder) fremfor bestevenn og tjener. Anonymkode: c0c9c...e53 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #9 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg er ikke enig i fysisk avstaffelse, men litt enig i resten. Barn må få møte litt motgang og grenser. Og jeg tenker jo at en arm som tar dem ut av situasjonen ikke er fysisk avstraffelse, men grenser. Anonymkode: fa0f1...9ee 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #10 Del Skrevet 30. desember 2024 anonymfordijegvil skrev (14 timer siden): Gjerne kom med din mening rundt dette temaet. Vi i dagens samfunn lever vi i det som ofte kalles «de glade tider», hvor all slags propaganda blir servert på sølvfat til våre barn og unge. Alt fra «woke»-ideologi til kjønnsperspektiver rettet mot barn i barnehagealder blir presset frem i tabloider, på digitale plattformer og i mediehus. Våre barn og unge blir stadig mer sensitive overfor kritiske synspunkter. De tåler verken konstruktiv kritikk eller vanlige meningsutvekslinger, og mange har aldri opplevd å bli tilsnakket på en ordentlig måte. Dette resulterer i lav selvfølelse og økt angst. Årsaken ligger hos foreldre som ikke tør å sette grenser eller stille krav, samt et skolesystem som svikter på flere områder, inkludert oppfølging og disiplin. Statistikk fra 1990- og 2000-tallet viser at barn som opplevde mobbing, ofte vokste seg sterkere, tok igjen overfor mobberne og kjempet mot mobbing. Dagens ungdom, derimot, tyr ofte til selvskading, oppmerksomhetssøkende handlinger eller selvmordsforsøk i møte med lignende utfordringer. Hvis samfunnet hadde våknet opp og erkjent hva vi utsetter dagens unge for, kunne vi kanskje endret måten vi oppdrar og disiplinerer dem på. Jeg mener at vi bør gjeninnføre strengere konsekvenser i skolesystemet og tillate fysisk avstraffelse i hjemmet. Dette kan gi barn og unge et nytt perspektiv og styrke deres karakter, i motsetning til den selvutslettende personligheten som preger mange i dag. Som det sies: «Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weakmen, and weak men create hard times.» Skulle gjerne sett den statistikken. Jeg ble mobbet gjennom barne- og ungdomsskolen på 80-90-tallet og klarer ikke være i full jobb. Fysisk avstraffelse er det vel ingen som støtter nå til dags. Det har ingen positive sider i det hele tatt. Banker du ungen din, så slutter han ikke å være glad i deg, men han slutter å være glad i seg selv. Ikke bra å dulle for mye med barn. De må lære å takle motstand. Men klarer du ikke det uten å ty til vold så kan du ikke ha omsorg for barn. Det kan bli litt vel mye woke til tider i sosiale media, men mye heller det enn å slå barn. Anonymkode: 279d3...339 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 30. desember 2024 #11 Del Skrevet 30. desember 2024 anonymfordijegvil skrev (19 timer siden): Gjerne kom med din mening rundt dette temaet. Vi i dagens samfunn lever vi i det som ofte kalles «de glade tider», hvor all slags propaganda blir servert på sølvfat til våre barn og unge. Alt fra «woke»-ideologi til kjønnsperspektiver rettet mot barn i barnehagealder blir presset frem i tabloider, på digitale plattformer og i mediehus. Våre barn og unge blir stadig mer sensitive overfor kritiske synspunkter. De tåler verken konstruktiv kritikk eller vanlige meningsutvekslinger, og mange har aldri opplevd å bli tilsnakket på en ordentlig måte. Dette resulterer i lav selvfølelse og økt angst. Årsaken ligger hos foreldre som ikke tør å sette grenser eller stille krav, samt et skolesystem som svikter på flere områder, inkludert oppfølging og disiplin. Statistikk fra 1990- og 2000-tallet viser at barn som opplevde mobbing, ofte vokste seg sterkere, tok igjen overfor mobberne og kjempet mot mobbing. Dagens ungdom, derimot, tyr ofte til selvskading, oppmerksomhetssøkende handlinger eller selvmordsforsøk i møte med lignende utfordringer. Hvis samfunnet hadde våknet opp og erkjent hva vi utsetter dagens unge for, kunne vi kanskje endret måten vi oppdrar og disiplinerer dem på. Jeg mener at vi bør gjeninnføre strengere konsekvenser i skolesystemet og tillate fysisk avstraffelse i hjemmet. Dette kan gi barn og unge et nytt perspektiv og styrke deres karakter, i motsetning til den selvutslettende personligheten som preger mange i dag. Som det sies: «Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weakmen, and weak men create hard times.» æsj- at du mener at mishandling er innafor og bør bli lovlig sier egentlig mer om deg enn samfunnet. man kan fint oppdra ungene sine uten å mishandle de. jeg er dog enig i mobbedelen. jeg ble selv mobbet , men "takket" være mishandling og mer til hjemmefra så banket jeg opp mobberne og dermed tok det raskt slutt. det å bli mobbet var også en av mine minste problem. i dag er jeg selv mor, og mitt barn blir oppdratt til å stå opp for seg selv- ta igjen md samme mynt bare hakket verre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #12 Del Skrevet 30. desember 2024 kjærring skrev (2 minutter siden): æsj- at du mener at mishandling er innafor og bør bli lovlig sier egentlig mer om deg enn samfunnet. man kan fint oppdra ungene sine uten å mishandle de. jeg er dog enig i mobbedelen. jeg ble selv mobbet , men "takket" være mishandling og mer til hjemmefra så banket jeg opp mobberne og dermed tok det raskt slutt. det å bli mobbet var også en av mine minste problem. i dag er jeg selv mor, og mitt barn blir oppdratt til å stå opp for seg selv- ta igjen md samme mynt bare hakket verre Jeg tror ikke det hadde fungert å banke opp jenter som drev med typisk infam, «skjult mobbing» (med skjult mener jeg skjult fra voksne) og utfrysning da jeg vokste opp på 80-tallet. Ikke i et besteborgerlig miljø som det jeg vokste opp i i hvert fall, da hadde jenten som banket andre jenter blitt sett på som en med atferdsvansker og blitt sendt til psykolog, og fokuset hadde havnet på hennes aggressivitet. Anonymkode: 13943...11e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #13 Del Skrevet 30. desember 2024 Som mobbeoffer i skolen på 90-tallet vil jeg gjerne se den statistikken du hevder finnes, og som ikke samsvarer med min opplevelse i hvert fall Anonymkode: e8c9c...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olive_North Skrevet 30. desember 2024 #14 Del Skrevet 30. desember 2024 ”Våre barn og unge blir stadig mer sensitive overfor kritiske synspunkter. De tåler verken konstruktiv kritikk eller vanlige meningsutvekslinger, og mange har aldri opplevd å bli tilsnakket på en ordentlig måte. Dette resulterer i lav selvfølelse og økt angst.” Jaha? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #15 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg gruer meg tilnå bli gammel og bli pleid av barn med hodetelefoner. Anonymkode: 232d9...f53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #16 Del Skrevet 30. desember 2024 Dagens Barneoppdragelse: Har Vi Gått for Langt? Det er ingen tvil om at barneoppdragelse har endret seg betydelig de siste tiårene. Fra en tid hvor regler og struktur var normen, til en hverdag der barn ofte får styre skuta, kan det være verdt å stille spørsmålet: Er vi på rett kurs? La oss se nærmere på noen sentrale utfordringer. 1. BSU: Bortskjemte Skitt Unger? Enkelte barn får i dag alt de peker på, uten at det stilles krav tilbake. Det kan være lett å gi etter for mas og ønsker for å unngå konflikter, men konsekvensen blir ofte en oppdragelse uten grenser. Når barn vokser opp med et forventningsparadigme der de alltid får viljen sin, kan de ende opp med å mangle evnen til å håndtere motgang eller forstå at innsats kreves for å oppnå resultater. 2. Manglende Krav til Barn og Unge I mange familier er det blitt en trend å beskytte barna mot ansvar. Oppgaver som tidligere var en del av oppveksten – som å rydde etter seg, hjelpe til hjemme eller bidra til familien – blir ofte unnlatt fordi det er "enklere" for foreldrene å gjøre det selv. Dette fører til at barn vokser opp uten å lære grunnleggende ferdigheter og verdien av å bidra. Hva slags voksne blir de da? 3. Selvstyring: Når Barna Blir Sjefene Foreldre som lar barna styre familien, kan ende opp med å miste autoriteten sin. Barn trenger grenser og veiledning, ikke en venn som lar dem gjøre som de vil. Selvstyring kan virke som en moderne tilnærming, men barn mangler ofte modenheten til å ta riktige valg for seg selv. Å si "nei" er ikke å være streng – det er å være ansvarlig. 4. Ungene Styrer Foreldrene I noen familier har dynamikken snudd fullstendig. Barna bestemmer alt fra hva som skal spises, til hvilke aktiviteter familien skal prioritere. Dette er ikke bare uheldig for barnas utvikling, men det kan også føre til utbrente foreldre som føler seg maktesløse. Foreldre er ment å være ledestjerner, ikke tjenere. Konklusjon: Finn Balansen Barneoppdragelse handler om balanse. Barn trenger kjærlighet og trygghet, men de trenger også grenser og krav. Foreldre må våge å være autoritetsfigurer og veiledere, selv når det betyr å stå imot barnas ønsker. Det er på tide å ta tilbake styringen i familielivet og oppdra barn som forstår ansvar, innsats og respekt. Anonymkode: b54e2...afd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #17 Del Skrevet 30. desember 2024 anonymfordijegvil skrev (19 timer siden): Hvis samfunnet hadde våknet opp og erkjent hva vi utsetter dagens unge for, kunne vi kanskje endret måten vi oppdrar og disiplinerer dem på. Jeg mener at vi bør gjeninnføre strengere konsekvenser i skolesystemet og tillate fysisk avstraffelse i hjemmet. Dette kan gi barn og unge et nytt perspektiv og styrke deres karakter, i motsetning til den selvutslettende personligheten som preger mange i dag. Snakk om skivebom. Det eneste du har rett i, et at en endring er på sin plass. Skolen er altfor 'forståsegpå'. Faktiske konsekvenser er på sin plass. Det er for lite disiplin ja, og barn/ungdom lærer for lite på skolen og det er altfor slapt. Men fysisk avstraffelse i hjemmet gjør ikke annet enn å skape frykt og unger blir flinkere til å skjule ting for foreldrene sine. Det gir nye perspektiver ja, men ikke på en god måte. De lærer å tenke på en annen måte ja, men frykt gjør ikke individet noe godt. Alt det andre du nevner gidder jeg ikke å gi oppmerksom en gang, bare tull og vås. Anonymkode: d32f0...528 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #18 Del Skrevet 30. desember 2024 Er faktisk noen gode poeng her. Hadde en elev på vgs nylig som ble veldig sint på en ukrainsk elev som ikke er helt dreven i norsk. Hun sa hun til hen. Det var visst ikke innafor, for hun var hen. Dette var et stort overtramp, stigmatisering, en hatytring osv osv. Noen unger hadde hatt godt av guantanamo. Anonymkode: 01808...e3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #19 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er faktisk noen gode poeng her. Hadde en elev på vgs nylig som ble veldig sint på en ukrainsk elev som ikke er helt dreven i norsk. Hun sa hun til hen. Det var visst ikke innafor, for hun var hen. Dette var et stort overtramp, stigmatisering, en hatytring osv osv. Noen unger hadde hatt godt av guantanamo. Anonymkode: 01808...e3a Hvem sier «hun» eller «hen» til noen, det må vel være når man omtaler vedkommende til en annen? Og uten at dette behøves å diskuteres akkurat her, vil jeg likevel bare si at det er helt idiotisk å bli forbanna for at noen omtaler en annen person som hun/han, om man ikke vet at den personen foretrekker å bli omtalt som hen. Jeg ønsker i hvert fall ikke bli omtalt som «hen», sånn for sikkerhets skyld. Anonymkode: 13943...11e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 30. desember 2024 #20 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg ble definitivt ikke sterkere av å bli mobbet. Gikk på grunnskole fra 1993 til 2002. Mitt inntrykk er at lærere og de som jobber i skolen i dag er langt, langt flinkere enn tidligere. Barn med håpløse utgangspunkt grunnet elendige foreldre, blir skikkelige mennesker etter noen år på skole. Har sett mange eksempler. Og dette til TROSS for vanskelig hjemmesituasjon, foreldre som svikter. Jeg er langt mer skeptisk til dagens foreldre enn til dagens skole. Lærere i dag er like mye psykologer (fordi det trengs) som lærere. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå