Gå til innhold

Referanser - jeg har egentlig ingen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et dilemma. Jobbet i et stort flyselskap fra jeg var 20-40, men var i en ulykke som endte med sykmelding, to ulønnede år hvor stillingen ble holdt av i tilfelle jeg ble bra, og deretter AAP og omskolering.

Nå ssøker jeg jobber og det bes ofte om tre referanser. Jeg har studert i tre år, så det er seks år siden jeg sluttet i flyselskapet. Hadde ingen ledere jeg ble kjent med grunnet svært mange ansatte, turnus og ledere som hadde kontorer utenfor flyplassen. 

spørsmålet er hvem skal jeg be om å være referanser? Har ikke kontakt med tidligere kolleger. Har kun jobbet i dette ene flyselskapet.

Studiet mitt har klasser på 150, og jeg kjenner ingen forelesere som kan være referanse heller.

Noen som har tips eller forslag til hva jeg skal gjøre med tanke på referanser? Takknemlig for svar.

Anonymkode: 51f0f...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ingen attester, klassekamerat? Da jeg fikk min første jobb, visste jeg heller ikke hvem jeg skulle bruke som referanse. Arbeidsgiveren ringte den personen som sto på attesten. Det fungerte fint for meg, og jeg fikk jobben. Jeg forklarte situasjonen min, og de bestemte selv hvem de ville ringe. 

Anonymkode: bd2c7...e43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er at du må finne «noen».

Dersom du i løpet av tre års studier ikke blir husket av en eneste foreleser så er ikke det et pluss, for å si det slik. 

Dersom 6 år har fått absolutt alle du arbeidet med (i hele 20 år!) til å glemme deg så er det heller ikke positivt. (Det er et solid tegn på at noe er veldig galt)

Du har noen. En tidligere kollega, din tidligere leder. Finn noen fra din tidligere jobb. Og så finner du to fra studiet. Om du må bruke hele vårsemesteren på relasjonsbygging? Gjør det. For du MÅ bygge relasjoner. Det at du nå enten ikke evner gjøre det eller også ikke forstår verdien av å gjøre det vil gjøre deg umulig å ansette.

For jobbmarkedet i Norge i 2024 (og 25) fungerer slik at en potensiell arbeidsgiver vil sjekke både de referansene du oppgir, og de  de kjenner som potensielt bør kjenne deg. Og de vil ikke ansette deg om de ikke klarer verifisere at du er trygg. For å ansette feil person kan bety at man mister alle andre i avdelingen, og den risikoen tåler man ikke.

Anonymkode: 97c01...1a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt samme problemet. Har jobbet 20 år på samme sted om jeg skulle søke jobb nå har jeg bare en referanse. 

Anonymkode: 5ce10...fd7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk en ringevikarstilling i bhg/skole/helse. Det er min plan. Jeg har referanser, men har en fæl leder jeg ikke ønsker å bruke. 

Anonymkode: d60fd...d2e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svaret er at du må finne «noen».

Dersom du i løpet av tre års studier ikke blir husket av en eneste foreleser så er ikke det et pluss, for å si det slik. 

Dersom 6 år har fått absolutt alle du arbeidet med (i hele 20 år!) til å glemme deg så er det heller ikke positivt. (Det er et solid tegn på at noe er veldig galt)

Du har noen. En tidligere kollega, din tidligere leder. Finn noen fra din tidligere jobb. Og så finner du to fra studiet. Om du må bruke hele vårsemesteren på relasjonsbygging? Gjør det. For du MÅ bygge relasjoner. Det at du nå enten ikke evner gjøre det eller også ikke forstår verdien av å gjøre det vil gjøre deg umulig å ansette.

For jobbmarkedet i Norge i 2024 (og 25) fungerer slik at en potensiell arbeidsgiver vil sjekke både de referansene du oppgir, og de  de kjenner som potensielt bør kjenne deg. Og de vil ikke ansette deg om de ikke klarer verifisere at du er trygg. For å ansette feil person kan bety at man mister alle andre i avdelingen, og den risikoen tåler man ikke.

Anonymkode: 97c01...1a8

Stemmer det. Studerer et samlingsbasert studie, så har ikke blitt kjent med en eneste foreleser. Jobbmessig jobbet jeg kanskje med samme kollega to til tre ganger i løpet av ett år. Trist men sant. Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har litt samme problemet. Har jobbet 20 år på samme sted om jeg skulle søke jobb nå har jeg bare en referanse. 

Anonymkode: 5ce10...fd7

Samme her. Jeg er en ganske rolig og stille person, men har alltid fått skryt for jobben jeg har gjort. Bare synd man kun blir husket basert på det sosiale.

Anonymkode: 58b75...da6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Stemmer det. Studerer et samlingsbasert studie, så har ikke blitt kjent med en eneste foreleser. Jobbmessig jobbet jeg kanskje med samme kollega to til tre ganger i løpet av ett år. Trist men sant. Ts.

Da hadde jeg tatt kontakt med en av dine tidligere kollegaer og forklart situasjonen. Hadde det vært meg som hadde fått en slik forespørsel fra en tidligere kollega hadde jeg selvfølgelig stilt som referanse.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Samme her. Jeg er en ganske rolig og stille person, men har alltid fått skryt for jobben jeg har gjort. Bare synd man kun blir husket basert på det sosiale.

Anonymkode: 58b75...da6

Den/de som skryter av deg kan være referanse? Men ja, det lønner seg ofte å bidra sosialt i et arbeidsmiljø. Arbeidslivet er et spill, og lærer du reglene gjør du det mye enklere for deg selv. 

Anonymkode: f33cd...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativene blir fort å få en ekstra jobb så du har referanser, eventuelt gå før de mindre attraktiv jobben som har mindre søker.

Anonymkode: 58c62...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det spesifisert at du skal oppgi referanse når du søker? Jeg fører aldri opp referanser på cv’en. Skriver heller at referanser oppgis på evt intervju. Det er to grunner til det: Jeg spør selvfølgelig referansen mine om jeg kan oppgi dem før de oppgis, men de gangene jeg selv har stått som referanse har jeg satt pris på å vite når intervjuet skal forgå, samt om de blir kalt inn, så jeg er nogenlunde forberedt på når telefonen kan komme. Greit som referent å ha litt klart i hode hva man skal si. Den andre grunnen er at jeg vil forklare hvorfor akkurat disse er oppgitt: flere ledere har blitt «hoppet over» da de ikke kjenner meg, og ikke har sett meg i arbeid. 
Kanskje det er flere tidligere kollegaer i samme situasjon, ts? Jeg tenker din grunn til å ha færre enn tre referanser er reel, men det bør forklares ansikt til ansikt, og du bør være klar over at det kan stille i ditt disfavør

Anonymkode: dc93d...d10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner litt på det samme, fordi de vil ofte snakke med leder, men min tidligere leder er svært syk og ingen med rett forstand vil oppgi en syk person og belaste den med slik. Vært uten leder i ca 1 år, og den nye som kommer vil jeg ikke møte pga permisjon. Så når jeg skal søke på nye jobber har jeg bare kollegaer å oppgi. Ofte er det ikke bra nok. 

Anonymkode: 4f191...283

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det synes jeg er litt i overkant spesielt.

Jeg tar også et samling og nettbasert studie, men likevel så har jeg vært i kontakt med flere forelesere. Og jeg er ikke en av de studentene som er mest frempå. Jeg er ganske sjenert og tilbaketrukken, og har ikke så mye kontakt med medstudenter utenom samlingene. Men hvis jeg lurer på noe, så spør jeg jo foreleserne. Slik bygger man relasjoner.

Anonymkode: 6f45f...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med en av medstudentene dine? Hvis dere har noe gruppearbeid kan de si noe om hvordan du arbeider.

Har du vært involvert i noe frivillig arbeid?

Det er vel også mulig å få kontakt med en tidligere kollega som du jobbet mer med enn andre? Så lenge du husker et navn er de fleste mulige å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det viktig å velge referanser med omhu. Jeg valgte en ung kollega som er litt sær, og hun lagde helt feil bilde av meg. Fikk ikke jobben og ikke vil de intervju meg igjen.. Jeg er en veldig rolig og samarbeidsvillig avsatt men hun lagde et bilde av meg som om jeg var storkrevende. 😅

Anonymkode: ad6cc...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...