Gå til innhold

Svigermor snakker om eksen hver gang, hva er formålet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå vært sammen med en fantastisk mann i 2 år. Og i utgangspunktet liker jeg svigerfamilien, men hans mor gjør meg usikker på enkelte ting...

Han har ikke noen lang historie med seriøse forhold før han traff meg, kun ett relativt kortvarig forhold (ca 2 år) da han var tidlig i tyveårene, altså over 10 år siden nå. De skiltes som venner og det var ingen hard feelings. De bodde sammen en kort periode da de var sammen, og hun traff selvsagt hans foreldre den gang flere ganger. 

Uansett, hver gang vi besøker svigers så må svigermor nevne denne eksen i en eller annen sammenheng. Enten da de gjorde noe sammen ute, eller i forbindelse med et eller annet der hun var tilstede. Jeg opplever at hun mimrer på en måte... I en samtale jeg ikke engang kan delta i. 

De første gangene det skjedde tenkte jeg ikke noe over det, for jeg har ikke problemer med sjalusi og fortid, jeg har jo også det (selv om mine foreldre aldri hadde sett poenget i å nevne mine ekser foran min nye kjæreste...). Og nå irriterer det meg, for det virker nesten som hun gjør det bevisst for å se min reaksjon, uten at jeg har noe mer å gå på enn det... Men jeg sier jo ingenting, for hva i alle dager skal man bidra med i en sånn samtale annet enn å vente til den dør ut eller man bytter tema? 

Er jeg sensitiv som reagerer på dette? Hadde det nå ennå være et forhold som varte i veldig mange år, eller de hadde barn sammen, så hadde det vært større takhøyde der. Men dette er jo et kortvarig forhold for veldig mange år siden, som jeg ikke helt forstår hvorfor hun må ta opp igjen og igjen 😅

Anonymkode: 54b1c...05e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spesielt, en tidligere kollega av meg reagerte på brudebilde av hans samboer på 5 året og hennes ex-mann fremdeles hang på veggen hjemme hos svigermora

Anonymkode: f5a3f...5b0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan si med rolig stemme «Jeg skjønner at du savner «denne damen», men jeg synes det er slitsomt at du tar det opp hver gang du ser meg. Jeg kommer aldri til å bli henne, men du og jeg kan bli kjent og lage vårt eget forhold. Kan du av la snakk om henne ligge når jeg er på besøk? Av respekt for meg.»

Og snakk med kjæresten din om dette. Se om han støtter deg, og vurder om det er best om han er den som tar det opp med moren sin.

Anonymkode: 15fa9...179

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres ut som min ex-svigermor 😅 Hun kalte meg ofte med eksen sitt navn, enda de kun hadde et kortvarig forhold i slutten av tenårene og vi var gift og hadde barn. Hun dro ofte opp historier om eksen og jeg mistenker at hun ville få en reaksjon ifra meg. Det fikk hun aldri for jeg syns kun at det var veldig merkelig av henne 😂 Mitt tips er å late som ingenting. Må jo være hun som har problemer tenker jeg 😅

Anonymkode: 07593...6f5

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva synes mannen din om det?

Anonymkode: 3f22c...d94

Jeg har ikke nevnt det for han enda, for jeg ønsket å høre her om det var bare tullete å reagere på noe sånt 😅 Han støtter meg i alt, så den biten hadde ikke vært noe problem. Tror ikke han heller tenker over det da, for det er ikke slik at hun snakker OM eksen, men hun nevner henne hele tiden i ulike andre sammenhenger, der det ikke engang hadde vært nødvendig å nevne henne (altså hun kunne fortalt historien helt fint og utelatt eksens sitt navn, uten at det påvirket historien i seg selv). 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje du kan si med rolig stemme «Jeg skjønner at du savner «denne damen», men jeg synes det er slitsomt at du tar det opp hver gang du ser meg. Jeg kommer aldri til å bli henne, men du og jeg kan bli kjent og lage vårt eget forhold. Kan du av la snakk om henne ligge når jeg er på besøk? Av respekt for meg.»

Og snakk med kjæresten din om dette. Se om han støtter deg, og vurder om det er best om han er den som tar det opp med moren sin.

Anonymkode: 15fa9...179

Jeg synes dette blir veldig direkte da 😅 Hadde hun snakket OM eksen så hadde jeg selvsagt reagert, men hun gjør det på en måte som er vanskelig å ta henne på 😅

Ts 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av mine ekser nevnes nå og da av min familie. Jeg selv kan også komme på å spørre om han til familien. Jeg kommer fra et lite sted hvor min familie "ofte" treffer på han eller kona på butikken o.l. Jeg bor ikke der lengre og min mann er fra et helt annet sted. 

Kommer de fra et lite sted?

Anonymkode: 23f2d...23c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi noen eksempler på hvordan hun kunne infiltrere navnet til eksen? Siden hun ikke direkte snakker OM henne, bare lurte jeg altså. Lettere å gi råd om man skjønner 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

En av mine ekser nevnes nå og da av min familie. Jeg selv kan også komme på å spørre om han til familien. Jeg kommer fra et lite sted hvor min familie "ofte" treffer på han eller kona på butikken o.l. Jeg bor ikke der lengre og min mann er fra et helt annet sted. 

Kommer de fra et lite sted?

Anonymkode: 23f2d...23c

Ja, det er samme casen her også. Jeg ser også at svigermor er venn med eksen på Facebook og liker alle bilder og poster hun legger ut 😅 Eksen har ny mann og barn så det er liksom ikke noe å fiske tilbake der heller. Jeg bare synes det er snålt når de var kjærester i så kort tid, for så mange år siden. 

Perfume skrev (11 minutter siden):

Gi noen eksempler på hvordan hun kunne infiltrere navnet til eksen? Siden hun ikke direkte snakker OM henne, bare lurte jeg altså. Lettere å gi råd om man skjønner 😅

En gang nevnte hun en historie om at de hadde vært på kino, og da poengterte hun 3 ganger at "det var jo den gangen du og Kari dro sammen dit, eller var det bare oss uten Kari?" Altså bruker navnet hennes sånn, flere ganger. Det var en helt uviktig historie også, men hele 3 ganger flettet hun navnet hennes inn der. 

En annen gang kom vi inn på temaet mobilbruk, og hun fortalte "du og Kari brukte jo å sitte sånn og sende meldinger og knise til hverandre".

Og en annen gang snakket de om en fjelltur, som var så fin og flott, så må hun nevner "ja, det var vel du og Kari som hentet oss, så dro vi sammen". Altså helt uviktig info til selve historien hun faktisk forteller. 

Hun må liksom flette inn "Kari" overalt 😅

Ts 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang hun gjør det så spør du " Bare lurer på, savner du "Kari"? Har tenkt litt på det siden du nevner henne så ofte. Du kunne jo sikkert tatt kommer henne. Noen mennesker får man jo ev god relasjon til selv på kort tid." Da har du ikke vært ufin, men du påpeker at det er temmelig mye snakk om henne.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være noe formål, annet en lav EQ i mine øyne. Det sagt, det er fort gjort å snakke om ekser, de var jo der i lang tid. Personlig har jeg gjort det klart for min familie at jeg ikke vil høre om mine ekser rundt kona. Hun bør skånes for det.

Vi blir også klokere med årene. Ting vi forstår nå var ikke så logisk når vi var unge, som f.eks. å snakke om ekser foran partner.

kanskje din svigermor aldri har vært i samme situasjon og rett og slett ikke ser problemet. Jeg tror slike ting er lett å forstå når man har «rett» erfaring/bakgrunn.

Anonymkode: 9001a...b41

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nevn det direkte nei. Kjør heller på med samme medisin tilbake: hvordan «går det med Kari, da? Jeg hørte at hennes eldste bla bla bla… det må jo være hyggelig for henne. Har du sett kar nylig, da? Så blir hun kanskje ferdig med Kari. 

Anonymkode: e3ffd...278

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det kan høres ut som svigermor har et slags «mindreverdighetskompleks» på vegne av sønnen i tilfelle du har hatt flere seriøse forhold før, og vil minne deg på at sønnen altså har hatt en kjæreste tidligere. Kanskje hun ønsker du skal bli bittelitt sjalu. 🤭

Det virker jo ganske harmløst, men skjønner at det kan bli litt slitsomt. Jeg tror jeg ville ignorert det, spesielt om du tror hun er ute etter en form reaksjon. Hvis dere har vært sammen i to år, må det da være begrenset hvor mye lengre hun orker å «mimre» om Kari. 

Anonymkode: d6cb5...18b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja siden vi snakker om ekser... og så nevner du noe spesielt din eks gjorde... 

Anonymkode: 37e93...18e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som en rar ting å gjøre, særlig når hun gjentar det støtt og stadig. Kan nesten tolke det som at hun ikke liker deg så godt, og derfor prøver å være ekkel mot deg, sånn uten at du direkte kan ta henne for noe. Går dere godt sammen ellers?

Etter at sønnen min fikk seg ny dame (og nå samboer) var det en gang at jeg nevnte hun som han var sammen med tidligere. Det var noe som kom naturlig opp i samtalen, og hun ble nevnt før vi raskt gikk videre i praten. Etterpå sa sønnen min til meg at jeg helst ikke skulle nevne henne fordi den nye dama ikke likte prat om eksen hans. Har aldri nevnt henne siden, og det var kun i en bisetning at hun ble snakket så vidt om den første gangen. Jeg har ingen kontakt med eksen hans, og det var ikke vondt ment fra min side at hun ble nevnt. Alle har jo en fortid.

Jeg synes kjæresten din skal ta det opp med moren sin. Si til henne at det kan oppfattes negativt at "Kari" blir nevnt så ofte, og vise til at de gikk fra hverandre av en grunn, og at forholdet bør høre historien til. Merkelig at hun har kontakt med den dama, ti år etterpå. Hun er jo sikkert mye yngre, og har en helt annen omgangskrets enn din (kommende?) svigermor.

Anonymkode: 61bcc...330

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sviger-relasjonen er jo også kompleks. På en måte havner man i det innerste av en annen familie, på en annen måte vil man alltid være en outsider.

Svigerforeldrene våre vil alltid elske sine barn ubetinget (som de også skal gjøre), mens relasjonen oss i mellom er betinget. Ofte vil nok svigerforeldre tenke at sønnen/datteren kunne ha funnet noe bedre.

Mine svigerforeldre er maktmennesker og rigide. De sier ting som minner om det du opplever av grunner jeg ikke forstår. Fordi de vil posisjonere seg i en maktkamp? Fordi de eldre hodene deres setter seg fast i et tankespor? Fordi de kjeder seg og tenker at en god krangel ikke er å forakte? Jeg vet ikke.

Anonymkode: 17c68...8a0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, det er samme casen her også. Jeg ser også at svigermor er venn med eksen på Facebook og liker alle bilder og poster hun legger ut 😅 Eksen har ny mann og barn så det er liksom ikke noe å fiske tilbake der heller. Jeg bare synes det er snålt når de var kjærester i så kort tid, for så mange år siden. 

En gang nevnte hun en historie om at de hadde vært på kino, og da poengterte hun 3 ganger at "det var jo den gangen du og Kari dro sammen dit, eller var det bare oss uten Kari?" Altså bruker navnet hennes sånn, flere ganger. Det var en helt uviktig historie også, men hele 3 ganger flettet hun navnet hennes inn der. 

En annen gang kom vi inn på temaet mobilbruk, og hun fortalte "du og Kari brukte jo å sitte sånn og sende meldinger og knise til hverandre".

Og en annen gang snakket de om en fjelltur, som var så fin og flott, så må hun nevner "ja, det var vel du og Kari som hentet oss, så dro vi sammen". Altså helt uviktig info til selve historien hun faktisk forteller. 

Hun må liksom flette inn "Kari" overalt 😅

Ts 

Da skjønner jeg, og helt enig med deg der! Veldig unødvendig og litt spesielt i grunnen.. Men som noen andre skrev her, tror jeg at jeg ville tatt den tilbake: Savner du "Kari", siden hun kommer opp så mye? Osv.. Altså ikke noe direkte krasst, bare få henne til å bli oppmerksom på at du legger merke til det?

Ville aldri gjort det samme som hun selv, syns det kanskje er respektløst ovenfor deg/den nye. Spesielt siden de ikke har barn eller noe lengre fortid sammen engang. Jeg hadde vel ikke engang gjort det om de hadde barn 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis min mor hadde pratet om mine ekser foran min nåværende kjæreste hadde JEG syntes dette hadde vært ubehagelig. Jeg tror jeg ville startet med en samtale med din mann og hørt hva han tenker. Han kjenner henne bedre enn deg, deretter kan dere finne ut hvordan  dere eller du tar dette videre.

Nå er jeg gode ti år eldre enn deg og har hørt historier om par som er 20 år eldre enn meg. Men, det er ganske mange gammeldagse foreldre der ute som ikke aksepterer svigerdatter/-sønn. Enten fordi de har barn fra før eller på en eller annen måte syns «gullet» fortjener bedre.

M

Anonymkode: dc9e1...9d8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røde flagg når det kommer til mannen, dette her. 

Min mann ville sagt fra, umiddelbart. Uansett om det var familie eller venner. 

Hun har oppdratt denne mannen, enhver ufin egenskap hos foreldrene ligger latent i han, og slikt som dette dukker ofte opp med alderen. 

Anonymkode: a41fb...64d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en svigermor som lette etter anledninger til å prate om ALLE de tidligere damene til mannen min.

"Sønnen min, han har hatt mange damer han, men jeg tror nok at favoritten min må være Silje som han var sammen med for 7 år siden "

Hun satt å skrollet på mobilen og kom bort til meg for å vise bilde av mannen min og "hans siste flamme" som hun kalte henne.

Tilslutt sa jeg ifra om at det var ubehagelig og at det faktisk såret meg. Etter det har hun gitt seg. 

Anonymkode: 8333f...79a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...