AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #21 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk! Og takk for alle råd og tips! Nei, jeg hadde en periode der jeg prøvde å lese meg opp på alt mulig av hva som kunne være galt med psyken eller kroppen min og hvordan jeg kunne løse det, enten medisiner, kosttilskudd, kosthold, osv. Men jeg ble bare mer forvirret og sliten og følte jeg ikke hadde peiling på noe som helst. Så jeg har konkludert med at jeg heretter spør fagfolk, ev. spør om hvilke erfaring folk har med å prøve konkrete ting som feks medisiner. Men problemet med fagfolk er jo at man kan få ulike svar fra de også, særlig når det gjelder psykiatri. Psykologen sier noe, psykiateren en ting, og fastlegen noe annet. Men de har jo sine spesialfelt så da prøver jeg å forholde meg til det. Men av og til føler jeg at tankene om all tvetydig og usikker informasjon og mulige årsaker osv. gjør meg mer sprø enn det jeg føler at sykdommen gjør meg😅 Anonymkode: 7bb90...8b7 Huff, ja det er ikke lett når man får motstridende svar. Jeg har ikke alltid fått best veiledning av fagfolk, men jeg tror man bare må følge det som blir tilbudt/føles riktig, flyte med, og se hva som skjer. Så finner man løsningen, og det blir bra til slutt ❤️ Anonymkode: 899bd...59f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #22 Del Skrevet 29. desember 2024 Litium er det som er i batteri. Er utroligt skadeligt det funker men det skader. Anonymkode: 5d3e0...de3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #23 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk, dette har jeg ikke hørt om før. Jeg har tatt masse blodprøver, men aldri hørt noe om at jeg har magnesiummangel. Er det ikke litt rart at psykiateren foreslår litium hvis magnesium (som virker mye mindre farlig?) kan gjøre sammen nytten? Anonymkode: 7bb90...8b7 Magnesiummangel er ikke mulig å måle i blodprøver. Kroppen har normalt lagret 25 gram (25.000 milligram) magnesium i cellene og skjelettet. Bare en liten brøkdel av magnesiumet i kroppen sirkulerer i blodet. For sikkerhets skyld er magnesiumnivået i blodet regulert av hormoner: Hvis magnesiumnivået i blodet synker, hentes der magnesium fra cellene og skjelettet for å etterfylle, sånn at det ikke skal oppstå lave blodnivåer av magnesium. Mangel på magnesium oppstår i cellene og skjelettet. Den mangelen er umulig å påvise med blodprøver, men det er når det oppstår mangel der at det oppstår problemer. Som f.eks. depresjon. 👍 Anonymkode: 7098d...d1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #24 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): TS er muligens bipolar. Vet du egentlig hva det innebærer? En psykiater skriver ikke ut medisiner som lithium for bagateller, og ofte er medisiner helt nødvendig for å redde liv. Man kan ikke bare knipse og være glad når man er sterkt suicidal og har slike svigninger. Blir så oppgitt av sånne uvitende utsagn. Anonymkode: 899bd...59f Det tror jeg du kan ha helt rett i! Jeg hadde selv diagnosen bipolar og svingte noe inni hampen. Spesielt ned, og var ofte suicidal. Da jeg begynte å bøtte innpå magnesium, så gikk det pussig nok over. Hvis magnesium hadde vært giftig, ville vi ha vært døde alle mann. Kroppen lagrer normalt 25 gram av stoffet. Anonymkode: 7098d...d1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #25 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Magnesiummangel er ikke mulig å måle i blodprøver. Kroppen har normalt lagret 25 gram (25.000 milligram) magnesium i cellene og skjelettet. Bare en liten brøkdel av magnesiumet i kroppen sirkulerer i blodet. For sikkerhets skyld er magnesiumnivået i blodet regulert av hormoner: Hvis magnesiumnivået i blodet synker, hentes der magnesium fra cellene og skjelettet for å etterfylle, sånn at det ikke skal oppstå lave blodnivåer av magnesium. Mangel på magnesium oppstår i cellene og skjelettet. Den mangelen er umulig å påvise med blodprøver, men det er når det oppstår mangel der at det oppstår problemer. Som f.eks. depresjon. 👍 Anonymkode: 7098d...d1e Dette!! Det er forferdelig trist at leger mangler så kunnskap og fokus rundt dette. Med tanke på hvor mange viktige funksjoner magnesium har i kroppen vår, så kan det gjøre stor skade å ha mangel over tid. Magnesium er bl.a viktig for fordøyelse, nervesystem, mental helse, væskebalanse i kroppen (våkner du med stål-ånde så kan det faktisk være pga for lite magnesium/uttørring), blodsirkulasjon, blodtrykk, kolesterol, for å nevne noe. Men folk må slutte å kjøpe billig-magnesium på Rema, for det er stor forskjell på opptak av de forskjellige typene magnesium, og ikke minst andre ingredienser som tilsettes. Anonymkode: 899bd...59f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 30. desember 2024 #26 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg hadde bipolar 2, men har shizoaffektiv nå. Antidepressiva og Lamictal funket ikke på meg heller. Så fikk jeg Litium og ble mye bedre. Men hadde nylig en alvorlig depresjon som de valgte å behandle med ECT. Det var virkelig en mirakelkur. Jeg er betydelig mye bedre. Ville vurdert både Litium og ECT var jeg deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #27 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette!! Det er forferdelig trist at leger mangler så kunnskap og fokus rundt dette. Med tanke på hvor mange viktige funksjoner magnesium har i kroppen vår, så kan det gjøre stor skade å ha mangel over tid. Magnesium er bl.a viktig for fordøyelse, nervesystem, mental helse, væskebalanse i kroppen (våkner du med stål-ånde så kan det faktisk være pga for lite magnesium/uttørring), blodsirkulasjon, blodtrykk, kolesterol, for å nevne noe. Men folk må slutte å kjøpe billig-magnesium på Rema, for det er stor forskjell på opptak av de forskjellige typene magnesium, og ikke minst andre ingredienser som tilsettes. Anonymkode: 899bd...59f Den største forekomsten av magnesium finnes faktisk i sjøvann. En liter sjøvann inneholder 1,3 gram magnesium i form av saltet megnesiumklorid. Hvis du senker kroppen din ned i sjøvann, vil den ta opp magnesium gjennom huden, hvis den trenger det. Det kalles transdermalt opptak. Det er slik "magnesiumolje", som kan kjøpes i dyre dommer på helsekostforretninger for å smøres på huden, virker. Hvis du kjøper en kilo magnesiumklorid (nigarisalt) til 150,-kroner og blander det i vann, har du laget "magnesiumolje" hjemme på kjøkkenbenken. Skal du kjøpe "magnesiumolje" på flasker fra helsekosten, må du ut med 50.000,- kroner for samme mengde magnesiumsalt utblandet i vann. Anonymkode: 7098d...d1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 30. desember 2024 #28 Del Skrevet 30. desember 2024 Purple_Pixiedust skrev (43 minutter siden): Jeg hadde bipolar 2, men har shizoaffektiv nå. Antidepressiva og Lamictal funket ikke på meg heller. Så fikk jeg Litium og ble mye bedre. Men hadde nylig en alvorlig depresjon som de valgte å behandle med ECT. Det var virkelig en mirakelkur. Jeg er betydelig mye bedre. Ville vurdert både Litium og ECT var jeg deg. Schizoaffektiv? Så trist.. Har du vært psykotisk nylig? Husker du skrev at du også hadde mye traumer i bagasjen. Håper det er gjort grundig differensialdiagnostikk mtp å skille dissosiativ lidelse fra psykose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 30. desember 2024 #29 Del Skrevet 30. desember 2024 Paneera skrev (1 minutt siden): Schizoaffektiv? Så trist.. Har du vært psykotisk nylig? Husker du skrev at du også hadde mye traumer i bagasjen. Håper det er gjort grundig differensialdiagnostikk mtp å skille dissosiativ lidelse fra psykose. Var psykotisk tidligere i år ja. Har vært innlagt på psykosepost i noen måneder og har snakket med flere behandlere som alle er enige. Har traumer ja, men tror ikke de er så ille at jeg skulle utviklet dissosiativ lidelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #30 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Takk for svar! Problemet mitt er at jeg blir så usikker på om jeg egentlig har bipolar 2 (selv om legen har satt diagnosen nå), siden jeg ikke er helt sikker på om hypomaniene mine har vært hypomanier. Da blir jeg også veldig redd for at dette er feil medisin og at jeg bare ikke har funnet den rette antidepressivaen eventuelt. Anonymkode: 7bb90...8b7 Har du bipolare i familien? Anonymkode: 4f832...812 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #31 Del Skrevet 30. desember 2024 Purple_Pixiedust skrev (6 minutter siden): Var psykotisk tidligere i år ja. Har vært innlagt på psykosepost i noen måneder og har snakket med flere behandlere som alle er enige. Har traumer ja, men tror ikke de er så ille at jeg skulle utviklet dissosiativ lidelse. Forskjellen på de to, altså DID og schizoaffektiv psykose er ikke så stor? Jeg har en datter som psykolog mener har DID, men hun mener at det ikke er noen store traumer bak. Faren er bipolar, men det er akkurat som de på poliklinikken mener det ikke eksisterer og at alt bunner ut i traumer. Hun er tidvis deprimert, kan få psykose og paranoia, men har som regel en viss kontroll. Ikke veldig manisk, men veldig kreativ til tider. Sorry for å invadere tråden, men man kan jo undre seg grønn. Anonymkode: 4f832...812 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 30. desember 2024 #32 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Forskjellen på de to, altså DID og schizoaffektiv psykose er ikke så stor? Jeg har en datter som psykolog mener har DID, men hun mener at det ikke er noen store traumer bak. Faren er bipolar, men det er akkurat som de på poliklinikken mener det ikke eksisterer og at alt bunner ut i traumer. Hun er tidvis deprimert, kan få psykose og paranoia, men har som regel en viss kontroll. Ikke veldig manisk, men veldig kreativ til tider. Sorry for å invadere tråden, men man kan jo undre seg grønn. Anonymkode: 4f832...812 Kan ikke så mye om DID så har ikke noe godt svar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #33 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den største forekomsten av magnesium finnes faktisk i sjøvann. En liter sjøvann inneholder 1,3 gram magnesium i form av saltet megnesiumklorid. Hvis du senker kroppen din ned i sjøvann, vil den ta opp magnesium gjennom huden, hvis den trenger det. Det kalles transdermalt opptak. Det er slik "magnesiumolje", som kan kjøpes i dyre dommer på helsekostforretninger for å smøres på huden, virker. Hvis du kjøper en kilo magnesiumklorid (nigarisalt) til 150,-kroner og blander det i vann, har du laget "magnesiumolje" hjemme på kjøkkenbenken. Skal du kjøpe "magnesiumolje" på flasker fra helsekosten, må du ut med 50.000,- kroner for samme mengde magnesiumsalt utblandet i vann. Anonymkode: 7098d...d1e Funker sikkert i teorien, men kan ikke si at jeg har opplevd dette som noe som fungerer i praksis. Magnesiumtilskudd har derimot fungert perfekt. Anonymkode: 899bd...59f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #34 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du bipolare i familien? Anonymkode: 4f832...812 Ikke som jeg vet om, men jeg har svært lite kjennskap til tanter/onkler og de fleste besteforeldrene. Men ingen av foreldrene mine eller søskenene mine har det. Det vil si, faren min har adhd og depresjon da. Jeg vet at adhd noen ganger kan ligne på bipolar, men det er ingen som tror at jeg har adhd, inkludert meg selv. Anonymkode: 7bb90...8b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #35 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Forskjellen på de to, altså DID og schizoaffektiv psykose er ikke så stor? Jeg har en datter som psykolog mener har DID, men hun mener at det ikke er noen store traumer bak. Faren er bipolar, men det er akkurat som de på poliklinikken mener det ikke eksisterer og at alt bunner ut i traumer. Hun er tidvis deprimert, kan få psykose og paranoia, men har som regel en viss kontroll. Ikke veldig manisk, men veldig kreativ til tider. Sorry for å invadere tråden, men man kan jo undre seg grønn. Anonymkode: 4f832...812 Er ikke DID en svært alvorlig lidelse som bunner i alvorlige traumer? Jeg har selv slitt med en form for dissosiasjon i de verste depressive periodene, depersonalisering og derealisering, i følge psykologen. Men jeg har ingen dissosiasjonslidelse da. Anonymkode: 7bb90...8b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #36 Del Skrevet 30. desember 2024 Purple_Pixiedust skrev (4 timer siden): Jeg hadde bipolar 2, men har shizoaffektiv nå. Antidepressiva og Lamictal funket ikke på meg heller. Så fikk jeg Litium og ble mye bedre. Men hadde nylig en alvorlig depresjon som de valgte å behandle med ECT. Det var virkelig en mirakelkur. Jeg er betydelig mye bedre. Ville vurdert både Litium og ECT var jeg deg. Takk, jeg føler at hvis jeg vurderer ECT så må jeg også være villig til å vurdere å gi opp livet mitt uten å dø, da ECT kan skade hukommelsen veldig. Så det er på en måte siste løsning. Anonymkode: 7bb90...8b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 30. desember 2024 #37 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er en grunn til at du er deprimert. Du må gjøre noe med den, og gjøre ting som gjør at du får det bedre. Medisiner vil kun dempe følelser, vonde og gode... Som å pisse på seg for å holde varmen.... Anonymkode: 56470...279 Det er ikke alltid det er en grunn. Spesielt ikke hvis man f.eks. har en bipolar lidelse. Har selv bipolar type 2. Alt kan være på stell i livet. Rett og slett alt jeg noen gang egentlig har ønsket meg kan fungere, men likevel er det så mørkt inni meg at jeg kjører uten bilbelte for å være sikker på at jeg dør hvis jeg havner i en ulykke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå