Gå til innhold

Litium mot depresjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg husker ikke om jeg har laget en tråd om dette før, og når jeg prøver å søke nå får jeg bare opp "prøv på nytt" selv om jeg har prøvd å søke flere ganger nå. Lager derfor denne tråden så får den heller slettes om det ikke er greit. 

Er det noen som har erfaring med bruk av litium mot depresjon når flere ulike typer antidepressiva ikke har hatt ønsket effekt? Fungerte det? Hvor lang tid tok det å finne riktig dose, og hvor lang tid før den fungerte etter at du fant riktig dose? Må du bruke den resten av livet? (Jeg spør IKKE om hva dosen var siden det ikke er lov å spørre om)

Jeg har prøvd flere ulike antidepressiva. Noen har ikke hatt effekt eller gjort meg verre, mens andre har tilsynelatende hatt en slags effekt der jeg havner i en slags semi-hypoman tilstand i 2-4 uker før jeg går tilbake til alvorlig depresjon. Jeg har også prøvd Lamictal, som stabiliserte meg til en viss grad, den fikk meg ut av en svært ustabil, suicidal og agitert depresjon som hadde vart i nesten ett år, men jeg var fortsatt deprimert. Prøvde også Lamictal sammen med antidepressiva. 

En psykiater har nå foreslått litium. Hun har satt bipolar 2 som diagnose, men jeg skjønner ikke helt om hun mener at jeg har det eller om hun har satt den fordi hun sterkt mistenker det. Jeg har aldri vært manisk og den eneste episoden med hypomani som kunne vært omtalt som relativt alvorlig da jeg ble innlagt under den, ble ikke regnet som hypomani da jeg ble innlagt, så jeg føler det er litt sånn usikkert. 

Anonymkode: 7bb90...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litium fungerer ved at det erstatter magnesium i biokjemiske prosesser i kroppen. Hvis cellene i kroppen har problemer med å funke fordi de mangler magnesium, stepper litium inn som vikar og får systemet til å virke igjen. Det kan godt hende at helt vanlig, reseptfritt magnesiumtilskudd kan gjøre samme nytten. 

Blant andre Norsk Helseinformatikk har skrevet om sammenheng mellom magnesiummangel og depresjon:

https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/magnesium-hjelper-mot-depresjon

Anonymkode: 7098d...d1e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litium fungerer ved at det erstatter magnesium i biokjemiske prosesser i kroppen. Hvis cellene i kroppen har problemer med å funke fordi de mangler magnesium, stepper litium inn som vikar og får systemet til å virke igjen. Det kan godt hende at helt vanlig, reseptfritt magnesiumtilskudd kan gjøre samme nytten. 

Blant andre Norsk Helseinformatikk har skrevet om sammenheng mellom magnesiummangel og depresjon:

https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/magnesium-hjelper-mot-depresjon

Anonymkode: 7098d...d1e

Takk, dette har jeg ikke hørt om før.

Jeg har tatt masse blodprøver, men aldri hørt noe om at jeg har magnesiummangel. Er det ikke litt rart at psykiateren foreslår litium hvis magnesium (som virker mye mindre farlig?) kan gjøre sammen nytten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på litium noen år, bipolar 2. Jeg ble mindre følsom og mindre deprimert. Dog de siste par årene har jeg hatt tøffe psykiske påkjenninger grunnet bl.a døsdfall i nær relasjon samt andre tøffe ting. Så i disse dager kjenner jeg meg deprimert dessverre. Men alt i alt syntes jeg det har fungert.

Anonymkode: 25327...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har gått på litium noen år, bipolar 2. Jeg ble mindre følsom og mindre deprimert. Dog de siste par årene har jeg hatt tøffe psykiske påkjenninger grunnet bl.a døsdfall i nær relasjon samt andre tøffe ting. Så i disse dager kjenner jeg meg deprimert dessverre. Men alt i alt syntes jeg det har fungert.

Takk for svar! 

Problemet mitt er at jeg blir så usikker på om jeg egentlig har bipolar 2 (selv om legen har satt diagnosen nå), siden jeg ikke er helt sikker på om hypomaniene mine har vært hypomanier. Da blir jeg også veldig redd for at dette er feil medisin og at jeg bare ikke har funnet den rette antidepressivaen eventuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at du er deprimert. Du må gjøre noe med den, og gjøre ting som gjør at du får det bedre. Medisiner vil kun dempe følelser, vonde og gode... Som å pisse på seg for å holde varmen.... 

Anonymkode: 56470...279

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en grunn til at du er deprimert. Du må gjøre noe med den, og gjøre ting som gjør at du får det bedre. Medisiner vil kun dempe følelser, vonde og gode... Som å pisse på seg for å holde varmen.... 

Jeg vet ikke om du faktisk mener det godt, men dette er et utrolig nedlatende og uvitende svar. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har tatt masse blodprøver, men aldri hørt noe om at jeg har magnesiummangel. Er det ikke litt rart at psykiateren foreslår litium hvis magnesium (som virker mye mindre farlig?) kan gjøre sammen nytten? 

Ikke meg du siterer. Jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig å teste for magnesium, uten at det foreligger veldig tydelige symptomer for alvorlig magnesiummangel.

Anonymkode: a60ca...f6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meg du siterer. Jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig å teste for magnesium, uten at det foreligger veldig tydelige symptomer for alvorlig magnesiummangel.

Glemte å legge ved noen artikler:

https://www.verywellmind.com/magnesium-for-depression-does-it-help-5112650

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/open-gently/201709/magnesium-might-boost-mood?amp

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7352515/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er veldig vanskelig å påvise mangel på magnesium siden det meste av kroppens magnesium er i ben og ikke i blodet.
Har opplevd det flere ganger, hvor blodprøver har vært normalte, men har hatt typiske symptomer (leamus, kraftige kramper, dårlig mental helse, m.m). 

Så har absolutt hatt nytte av å ta tilskudd, men det er viktig at man tar riktig type magnesium. Jeg vet ikke hvilken type som er best for depresjon, men antar at glysinat er den som er bra. Jeg bruker en som inneholder både glysinat og citrat, fordi jeg også har fordøyelsesproblemer relatert til magnesium. Tilbud for medlemmer på sunkost nå, jeg er veldig fornøyd med denne

https://sunkost.no/bio-life-magnesium-120-kapsler

Vær obs på b12 og d vitamn også, noen er veldig sensitive i forhold til om hvor innenfor normalen de ligger. F.eks har  b-12 referanseområde fra 167 til 695, og man kan ha en funksjonell mangel og ha masse symptomer selv om man ligger på f.eks 240. Sånne ting er også greit å ha fokus på når man har så vesentlige problemer med mental helse. 

Anonymkode: 899bd...59f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS er muligens bipolar. Vet du egentlig hva det innebærer? En psykiater skriver ikke ut medisiner som lithium for bagateller, og ofte er medisiner helt nødvendig for å redde liv. Man kan ikke bare knipse og være glad når man er sterkt suicidal og har slike svigninger. 

Blir så oppgitt av sånne uvitende utsagn. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for svar! 

Problemet mitt er at jeg blir så usikker på om jeg egentlig har bipolar 2 (selv om legen har satt diagnosen nå), siden jeg ikke er helt sikker på om hypomaniene mine har vært hypomanier. Da blir jeg også veldig redd for at dette er feil medisin og at jeg bare ikke har funnet den rette antidepressivaen eventuelt. 

Skjønner godt du er usikker. Det var og er jeg også. Etter flere år mer eller mindre deprimert prøvde jeg antidepressiva, de virket ikke. Så ble det adhd diagnose, men medisin virket ikke. Så ble det bipolar 2, medisinen virket, som jeg skrev ble jeg mindre følsom, mindre deprimert og i tillegg sov jeg nå natten gjennom ( strevde med nattesøvn), og tankekjøret ble borte. Jeg forsøkte forøvrig flere typer medisin før Li. Og virker ikke medisinen tilfredsstillende så kan du bare slutte på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å påvise mangel på magnesium siden det meste av kroppens magnesium er i ben og ikke i blodet.
Har opplevd det flere ganger, hvor blodprøver har vært normalte, men har hatt typiske symptomer (leamus, kraftige kramper, dårlig mental helse, m.m). 

Så har absolutt hatt nytte av å ta tilskudd, men det er viktig at man tar riktig type magnesium. Jeg vet ikke hvilken type som er best for depresjon, men antar at glysinat er den som er bra. Jeg bruker en som inneholder både glysinat og citrat, fordi jeg også har fordøyelsesproblemer relatert til magnesium. Tilbud for medlemmer på sunkost nå, jeg er veldig fornøyd med denne

https://sunkost.no/bio-life-magnesium-120-kapsler

Vær obs på b12 og d vitamn også, noen er veldig sensitive i forhold til om hvor innenfor normalen de ligger. F.eks har  b-12 referanseområde fra 167 til 695, og man kan ha en funksjonell mangel og ha masse symptomer selv om man ligger på f.eks 240. Sånne ting er også greit å ha fokus på når man har så vesentlige problemer med mental helse. 

Jeg kjøpte en gang magnesium som skal hjelpe på søvn, men fikk ikke sove i det hele tatt de nettene jeg tok den. 

Må selvsagt høre hva legen sier om dette først. Er jo ikke sikkert det er en sannsynlig årsak i det hele tatt, så orker ikke begynne å kjøpe inn før det, men takk for tips om salg! 

Både B-vit og D-vit skal være godt innafor. D-vit var lavt en periode, men har tatt mye tilskudd så det er bra nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kjøpte en gang magnesium som skal hjelpe på søvn, men fikk ikke sove i det hele tatt de nettene jeg tok den. 

Må selvsagt høre hva legen sier om dette først. Er jo ikke sikkert det er en sannsynlig årsak i det hele tatt, så orker ikke begynne å kjøpe inn før det, men takk for tips om salg! 

Både B-vit og D-vit skal være godt innafor. D-vit var lavt en periode, men har tatt mye tilskudd så det er bra nå.

Magnesium virker ikke som en sovemedisin, det må tas regelmessig over tid. Har man en mangel, kan det ta uker og mnd før lageret fylles, avhengig av dosene man tar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnesium virker ikke som en sovemedisin, det må tas regelmessig over tid. Har man en mangel, kan det ta uker og mnd før lageret fylles, avhengig av dosene man tar. 

Ja, jeg prøvde, men endte altså opp med å ikke sove noe som helst når jeg tok det, og det går jo ikke i så veldig mange dager, og da blir det vanskelig å ta regelmessig. 

Jeg vet jo heller ikke om jeg har noen mangel da, tok det fordi det var noe som skulle kunne hjelpe på søvn og noe mer naturlig enn legemidler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skjønner godt du er usikker. Det var og er jeg også. Etter flere år mer eller mindre deprimert prøvde jeg antidepressiva, de virket ikke. Så ble det adhd diagnose, men medisin virket ikke. Så ble det bipolar 2, medisinen virket, som jeg skrev ble jeg mindre følsom, mindre deprimert og i tillegg sov jeg nå natten gjennom ( strevde med nattesøvn), og tankekjøret ble borte. Jeg forsøkte forøvrig flere typer medisin før Li. Og virker ikke medisinen tilfredsstillende så kan du bare slutte på den.

Det er jo et godt poeng, jeg tror på en måte at jeg ikke orker å bli skuffet over å prøve enda en medisin som viser seg å ikke virke. Men selvsagt må jeg prøve hvis legen syns det kan være en god ide, jeg vil finne noe som kan gjøre meg bedre.

Ja, jeg har de siste årene gått rundt konstant deprimert (fra mild til alvorlig), med noen muligens hypomane episoder innimellom. Jeg sliter også veldig med søvnen, så hvis den kan hjelpe på det (direkte eller indirekte) hadde det vært veldig fint! Jeg veksler mellom å ha mye tankekjør og å ikke ha tanker i det hele tatt, bare helt tomt hode. 

Jeg har fått tilbud om ECT flere ganger, men jeg prøver heller omtrent alle medisiner før det tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg prøvde, men endte altså opp med å ikke sove noe som helst når jeg tok det, og det går jo ikke i så veldig mange dager, og da blir det vanskelig å ta regelmessig. 

Jeg vet jo heller ikke om jeg har noen mangel da, tok det fordi det var noe som skulle kunne hjelpe på søvn og noe mer naturlig enn legemidler. 

Jeg vet at noen kan reagere motsatt hvis typen magnesium er feil. Jeg har ikke nok kunnskap om det til å gi noen råd om konkret type magnesium, men jeg ville prøvd å finne ut hvilken type du tok/hva slags andre ingredienser som var i den, og snakke med noen som jobber i helsekost/har bedre erfaring. Ren glysinat har vært dårlig for min del, men kombinasjonen med citrat ble mye bedre. Aner ikke hvorfor. 

Men, leser at det er ting som f.eks kortisol og mangel på andre ting (visse aminosyrer og b vitaminer) som kan påvirke hvordan man responderer på magnesium. Jeg kan som sagt ikke noe om det, men det er jo verdt å lese om. Sikkert masse info om det på nett hvis man leter :) 

Jeg vet at jeg med ADHD tar opp næringsstoffer dårlig pga det kroniske stresset, og jeg har fått nytte av å ta f.eks glutamin pulver. Har egentlig litt lyst til å ta aminosyre test. Litt dyrt, men kanskje verdt det. Flere aminosyrer er veldig viktig for mental helse, synd at man ikke kan sjekke dette hos fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at noen kan reagere motsatt hvis typen magnesium er feil. Jeg har ikke nok kunnskap om det til å gi noen råd om konkret type magnesium, men jeg ville prøvd å finne ut hvilken type du tok/hva slags andre ingredienser som var i den, og snakke med noen som jobber i helsekost/har bedre erfaring. Ren glysinat har vært dårlig for min del, men kombinasjonen med citrat ble mye bedre. Aner ikke hvorfor. 

Men, leser at det er ting som f.eks kortisol og mangel på andre ting (visse aminosyrer og b vitaminer) som kan påvirke hvordan man responderer på magnesium. Jeg kan som sagt ikke noe om det, men det er jo verdt å lese om. Sikkert masse info om det på nett hvis man leter :) 

Jeg vet at jeg med ADHD tar opp næringsstoffer dårlig pga det kroniske stresset, og jeg har fått nytte av å ta f.eks glutamin pulver. Har egentlig litt lyst til å ta aminosyre test. Litt dyrt, men kanskje verdt det. Flere aminosyrer er veldig viktig for mental helse, synd at man ikke kan sjekke dette hos fastlegen. 

Ja, mulig det var feil. Spurte på apoteket, og skulle jo tro de hadde peiling, men det er vel litt forskjellige folk som jobber der og. De på helsekost har vel ikke nødvendigvis utdanning innen helse/medisin, eller er jeg ikke helt oppdatert? 

Det er så mye der ute å lese om og jeg har ikke særlig kunnskap om fysiologi og kroppen til å klare å være kildekritisk/innholdskritisk, så jeg spør heller de som har utdanning innen det. Jeg er ikke så god i engelsk heller, så det gjør det enda vanskeligere😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mulig det var feil. Spurte på apoteket, og skulle jo tro de hadde peiling, men det er vel litt forskjellige folk som jobber der og. De på helsekost har vel ikke nødvendigvis utdanning innen helse/medisin, eller er jeg ikke helt oppdatert? 

Det er så mye der ute å lese om og jeg har ikke særlig kunnskap om fysiologi og kroppen til å klare å være kildekritisk/innholdskritisk, så jeg spør heller de som har utdanning innen det. Jeg er ikke så god i engelsk heller, så det gjør det enda vanskeligere😅

Jeg føler jeg har fått bedre veiledning mtp kosttilskudd enn hos apoteket, men det kommer helt sikkert på hvem man treffer på. Nei man må holde tunga rett i munnen, helt klart. Legen min er ærlig på at han ikke har kunnskap om magnesium mtp tilskudd, sånn utover "ta tilskudd hvis symptomer på mangel/påvist mangel". 

Og man orker jo ikke å styre med å finne ut alt/prøve ut alt når man er så dårlig. Da er det bedre å teste ut lithium, tenker jeg, så kan du heller utforske når du føler deg mer ovenpå. 

Jeg ville stolt på behandler sin vurdering om bipolar og testet det ut. Håper det vil gi gode resultater for deg! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg føler jeg har fått bedre veiledning mtp kosttilskudd enn hos apoteket, men det kommer helt sikkert på hvem man treffer på. Nei man må holde tunga rett i munnen, helt klart. Legen min er ærlig på at han ikke har kunnskap om magnesium mtp tilskudd, sånn utover "ta tilskudd hvis symptomer på mangel/påvist mangel". 

Og man orker jo ikke å styre med å finne ut alt/prøve ut alt når man er så dårlig. Da er det bedre å teste ut lithium, tenker jeg, så kan du heller utforske når du føler deg mer ovenpå. 

Jeg ville stolt på behandler sin vurdering om bipolar og testet det ut. Håper det vil gi gode resultater for deg! ❤️ 

Tusen takk! Og takk for alle råd og tips! 

Nei, jeg hadde en periode der jeg prøvde å lese meg opp på alt mulig av hva som kunne være galt med psyken eller kroppen min og hvordan jeg kunne løse det, enten medisiner, kosttilskudd, kosthold, osv. Men jeg ble bare mer forvirret og sliten og følte jeg ikke hadde peiling på noe som helst. 

Så jeg har konkludert med at jeg heretter spør fagfolk, ev. spør om hvilke erfaring folk har med å prøve konkrete ting som feks medisiner. Men problemet med fagfolk er jo at man kan få ulike svar fra de også, særlig når det gjelder psykiatri. Psykologen sier noe, psykiateren en ting, og fastlegen noe annet. Men de har jo sine spesialfelt så da prøver jeg å forholde meg til det. Men av og til føler jeg at tankene om all tvetydig og usikker informasjon og mulige årsaker osv. gjør meg mer sprø enn det jeg føler at sykdommen gjør meg😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...