AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #21 Del Skrevet 29. desember 2024 Synes ikke det er rart. Er ikke alle som er like trygge i all slags vær og føre, det må da være greit. Anonymkode: 3cde1...762 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #22 Del Skrevet 29. desember 2024 visp skrev (23 minutter siden): Når de begynner sånn, så går det bare en vei. Snart legger hun lappen på hylla, og må hentes her og der. Ikke nødvendigvis. Har vært sånn selv i mange år og kjører da ellers for det. Anonymkode: 3f14c...419 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #23 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Slitsomt fordi veiene er smale og uten belysning og det er gjerne langkjøring. Handler om hva man er vant til. Anonymkode: 69ff4...5d1 Huff ja, måtte kjøre milevis på slike veier her om dagen. Det lå snø og is på hvit og gul stripe og gjorde dem usynlige. I tillegg lå tåka lå tjukk og masse biler kom imot som jeg følte blendet meg. Nådde endelig igjen en dansk bil som sneglet seg av gårde og jeg kunne ligge bak og følge de røde baklysa hans. Dette gjør jeg ikke igjen. I tillegg har nattesynet blitt kraftig svekket, så hvis det ikke går buss/tog så kommer ikke jeg på besøk vinterstid heller. Anonymkode: 77a61...d1d 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #24 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dersom man sjeldent kjører på vinterføre, kan det være vanskelig å bli trygg på det. Du får ta med deg ungen til henne om vinteren da vel. Eller liker du kanskje ikke å kjøre i byen?? Anonymkode: 27890...8b0 Jeg liker å kjøre hvor som helst. Så ja jeg besøker venner om vinteren også. Tar med barnet selvfølgelig Anonymkode: adc9e...cb8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #25 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg har det overhodet ikke sånn selv, jeg kjører både midt i Oslo sentrum, på isete småveier og på kaotiske og/eller elendige veier i utlandet rett som det er. Synes likevel ikke det er så sært. Jeg har flere ganger opplevd at folk ikke vil kjøre helt hjem til meg fordi de tenker det er kaotisk og vanskelig, og det er helt i orden. Egentlig synes jeg det er veldig bra. Hun føler seg ikke sikker, og da hjelper det lite om du eller jeg hadde følt oss sikre. Derfor tar hun konsekvensene av egen utrygghet og lar bilen stå. Hun sier også rett ut at dette er grunnen fremfor å komme med tullete bortforklaringer. Tenker man heller bør snakke opp det å være såpass ansvarlig og ærlig. Anonymkode: a5bfb...2a5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 29. desember 2024 #26 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det vet jeg ikke. Hun kjører tenåringen sin mye. Men det er i byen da Anonymkode: adc9e...cb8 Nei kjære vene, her må du vise forståelse. Jeg kjører selv sentrumsnære men kjører ikke langdistanse om vinteren på veier som er både dårligere opplyst, langt unna folk, mer svinger, smalere, glattere. Hva er det egentlig du lurer på? Mistror du din venninne eller ønsker å kritisere henne? Hva med deg selv?! Hvor godt hadde du likt å bli mistrodd for at du har forpliktelser som gjør at du ikke kan kjøre til henne like ofte? En periode fikk jeg angst når jeg skulle kjøre i tunneler, dette har heldigvis gitt seg stort sett. Jeg hadde perioder med øyemigrene som gjorde at lyset som «flimrer» i taket på tunnelen satte meg helt ut. At jeg misliker å kjøre langdistanse om vinteren kom for noen år siden. Kanskje går det over en gang i fremtiden, jeg vet ikke, men forventer respekt for hvor mine grenser går. I perioder forsøkte jeg å presse meg selv til å kjøre langdistanse om vinteren av ulike årsaker og det resulterte i at jeg grudde meg ikke bare i dagesvis men ukesvis. Uansett hva jeg kjørte til ble egentlig ikke noe trivelig for min del fordi all energi gikk med til å Grue seg til å kjøre dit og grue seg for å kjøre hjem…. Dette er med andre ord helt normalt også før du respektere det enten du synes det er teit eller ikke. Sånn er din venninne, på godt og vondt. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #27 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg synes det var skummelt å kjøre i bymiljø før. Det tok meg mange år å bli komfortabel med å kjøre i Oslo Anonymkode: 91bc7...f4f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #28 Del Skrevet 29. desember 2024 Det må da være lov å være utrygg og ta hensyn til det?? Hun vet vel hvor utrygg og muligens litt skvetten og at risikoen da er større for uhell. Ansvarlig er man da. Jeg takker alle bilistene som tar hensyn til egne grenser. Anonymkode: 80f26...ea5 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #29 Del Skrevet 29. desember 2024 Det er faktisk ikke unormalt i det hele tatt, det er mange som ikke liker å kjøre på vinteren og kjører minst mulig, synes det er merkelig at du som venninne ikke har mer forståelse for det. Anonymkode: 7a8a7...376 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #30 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg har ei venninne som bor i byen og jeg bor på bygda. Om sommeren møtes vi ofte hjem til meg. Jeg er alenemor og kan ikke dra ofte til henne. Men om vinteren takker hun ofte nei til invitasjoner. Sier at hun liker ikke å kjøre om vinteren. Hun kjører i byen, men liker ikke å kjøre hit pga det er mer snø og kanskje litt vanskeligere kjøreforhold noen ganger. Hun kan komme på dagtid hvis veiene er bra, men drar hjem før det er mørkt. Er ikke dette litt rart? Vi bor i ett land med snø i mange måneder Anonymkode: adc9e...cb8 Helt normalt, for enkelte, mens andre de kjører overalt til en hver tid. Slutt kritisere andre, du har sikkert også noen særegenheter du kan lage tråd om. Har du ikke det, så er du rar. Vi andre har nemlig våre særegenheter og kan innrømme det. Anonymkode: 88708...71f 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlene87 Skrevet 29. desember 2024 #31 Del Skrevet 29. desember 2024 Har en venninne som ikke tør å kjøre til Oslo jeg 🤷 men ja er skummelt å kjøre bil 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #32 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg syns ikke det høres rart ut. Jeg kjenner i hvert fall mange som ikke liker å kjøre på vinterføre. Jeg bor mer landlig til selv, et sted hvor det er en del bratte og svingete veier, og det er partier hvor det kan være ugreit på vinterføre. Jeg har firhjulstrekk, og en bil som jeg er trygg på på vinterføre, og er avslappet på det. Men jeg har prøvd å kjøre bilen til et vennepar som besøkte oss til et spisested, fordi de var nervøse for å kjøre selv, og var ikke gøy. Etter det vil jeg si at jeg er redd for å kjøre andre biler enn min egen på vinterføre. Jeg kjenner også at pulsen øker når jeg nærmer meg Oslo sentrum bak rattet. Og skal jeg dit, velger jeg gjerne kollektivt, og later som det er pga. bompenger, miljø og vansker med å finne parkering. Anonymkode: 02e7b...f54 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 29. desember 2024 #33 Del Skrevet 29. desember 2024 Hvem LIKER å kjøre om vinteren og potensielt risikere livet? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #34 Del Skrevet 29. desember 2024 Det er helt normalt å være forsiktig med kjøring vinterstid, og redusere det når man kan. Folk med en slik forsiktig (og smart) tilnærming til potensiell fare skader seg mye mindre enn risikotakere. Kjører på vinteren selv, også langkjøring, men lar alltid bilen stå hvis myndigheter råder til det, eller hvis jeg vet at det er glatt. Tar ikke risikoen. Jeg kjører trygt selv, men mange andre kjører for fort konstant, også ved dårlig føre og sikt, og setter andre i fare. Anonymkode: 751bf...a4b 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #35 Del Skrevet 29. desember 2024 Forstår henne. Bor på bygda. Vi bor rett ved en hovedvei (fylkesvei), og det gruses "aldri". Ble speilglatt nå i romjula, men ingen grusing ennå siden det ikke er hverdag før i morgen. Anonymkode: b588e...2dc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #36 Del Skrevet 29. desember 2024 Kjører selv lite på vinterføre. Bilen er ikke så god å kjøre på glatt vei, lysene er dårlige og jeg blir fort sliten. Så har full forståelse for at andre folk også kan ha samme tanker. Anonymkode: d4f21...215 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 29. desember 2024 #37 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg er også sånn. Kjører overalt i byen her, har flere barn og kjører daglig. Grønn vinter her nå heldigvis. Men unngår å kjøre på bøgda på glatta. Liker heller ikke tuneller, men kjører de hvis jeg må. På motorveier inn mot storbyer har jeg ikke noe å gjøre i det hele tatt, tar heller fly 😅 Handler om å kjenne sin begrensning. Godt å høre at vi er mange! Noen her sier over at føreforholdene endrer seg bak hver sving på bygdeveier… det er sant. Har opplevd at det har hatt fatale konsekvenser. Etter det fikk jeg enda mer respekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #38 Del Skrevet 29. desember 2024 Skummelt at så mange med lappen ikke tør å kjøre på normalt vinterføre. Utrygge bilister er livsfarlige i trafikken. Veldig forståelig om det er is og holke føre, men det er jo ikke hele vinteren. Salt lurer dere til å tro det er mindre glatt, men fakta er at skikkelig vinterføre uten saltslaps gir mye bedre feste. Anonymkode: 8a0d0...1e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #39 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sikkert meg du skriver om forresten... Anonymkode: fe9bf...966 Å ja. 😉. Hvor bor du da? Tror at dette innlegget kan gjelde for mange Anonymkode: adc9e...cb8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #40 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg liker det ikke og unngår å kjøre på snø og is, tar helst bussen hvis jeg kan. Etter at bilene fikk nye lykter som lyser skarpere enn den gamle typen, nei takk. Anonymkode: 5d7a4...ccb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå