Gå til innhold

Er ringforlovet / forlova en tradisjon som er utgått på dato ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Undres på hvor vanleg det er idag å bli ringforlova i forkant før ein flytter saman som par ? Er dette ein tradisjon som er iferd med å gå utpå dato ? 

Er du  blandt dem som ble ringforlova i forkant før du  flyttet sman med parteren. Synes du / dere at dere   å  ble   godt kjente med hverandre under forlovelsestiden  og hvor lenge varte forlovelsestida før dere flyttet saman og evntl giftet dere.  Hvem tok det første  initiativet , og fridde så dere omsider ble eit par ?

Anonymkode: 588cb...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner ingen som har valgt å forlove seg før de har flyttet sammen. Det gjelder for øvrig min forleldres generasjon også. Jeg er 38.

Vi forlovet oss etter å ha vært sammen og bodd sammen ett år. Vi giftet oss året etter dette, dvs i år. 

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til 2024!
Med mindre man er fra et veldig kristent eller annet religiøst miljø, så er det nok ikke særlig vanlig nei. Kanskje for 100 år siden.

Anonymkode: 5a8ca...206

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg snakket med foreldrene mine som var unge på 60-tallet om. Ja, det var vanlig å forlove seg, men ikke med ringer. Folk hadde gifteringer, enkelt og greit. Ringforlovelse var sært.

For vår del så hadde vi ikke ringer, ingen fridde (som i foreldregenerasjonen). Vi snakket sammen og ble enige. Så jeg vil egentlig si at vi er ganske tradisjonelle bortsett fra at vi bodde sammen først.

Endret av Nymerïa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag heter det kjæreste. Før ble man kjæreste ganske med en gang og forlovet seg når man ble enige om å satse på en fremtid sammen. Nå bare «dater» man. Merkelige greier.

Anonymkode: df279...b27

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gadd ikke «ringforloves» når vi var forlova engang. Altså at vi hadde satt bryllupsdato.

Sammen i 11 år, samboere i 6 av de 11. forlova i ca 3 mnd av de 11 åra og gift i øitt over en mnd på nåværende tidspunkt.

Anonymkode: 7dab0...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min fridde raskt etter at vi flytta sammen fordi familien min er religiøs.  Jeg har aldri hørt om noen i vår tid som gjør det du beskriver. Enten så gifter folk seg før de flytter sammen. Eller så flytter folk sammen og forlover seg på helt uanhengige tidspunkt.

Anonymkode: 4b022...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi ble samboere først. Når det er sagt, så synes jeg det høres fint ut å forlove seg før man flyter sammen..ikke bare gjøre det fordi det passer, men fordi man elsker hverandre.

You do you.

Anonymkode: 12f3d...f93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forlovet oss før vi flyttet sammen, og hadde egne forlovelsesringer. Men det er 25 år siden. 

Anonymkode: 97951...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Velkommen til 2024!
Med mindre man er fra et veldig kristent eller annet religiøst miljø, så er det nok ikke særlig vanlig nei. Kanskje for 100 år siden.

Anonymkode: 5a8ca...206

Tøvprat !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært interessert i forlovelse eller bryllup, synes det er en gammeldags og litt eierskapspreget skikk jeg ikke ser noen romantikk ved eller behov for. Bortsett fra økonomi, ekteskap byr på et sterk avtale/lovverk for å sikre partene. Men man kan løse det med egne avtaler også, må bare være nøye. Så nei, ingen ringforlovelse. Har selvfølgelig hatt den samtalen med kjærester ganske tidlig, så jeg slipper å si nei til et frieri. Ser for meg at det kunne tatt noe av gnisten ut av et fungerende forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (1 time siden):

Dette har jeg snakket med foreldrene mine som var unge på 60-tallet om. Ja, det var vanlig å forlove seg, men ikke med ringer. Folk hadde gifteringer, enkelt og greit. Ringforlovelse var sært.

For vår del så hadde vi ikke ringer, ingen fridde (som i foreldregenerasjonen). Vi snakket sammen og ble enige. Så jeg vil egentlig si at vi er ganske tradisjonelle bortsett fra at vi bodde sammen først.

Kjøpte forlovelseringer når eg var på rekruttskolen 1973, og giftet oss 2 år senere. 

Såvidt ein kan huske  var det heilt vanleg å vera forlova og det ble til med publisert i lokalavisa, også når  ein giftet seg

De fleste ringene var på henholdsvis 6 elle 8 mm, og måtte omsider bare fjerne ettersom eg ein holdt på å miste fingeren 2 ganger.  1 g i forbindelse med skifting av bilbatteri, i 2 gang i forbindelse med skade, og gikk  betennelse / hevelse, legen måtte sage av ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diskulis skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri vært interessert i forlovelse eller bryllup, synes det er en gammeldags og litt eierskapspreget skikk jeg ikke ser noen romantikk ved eller behov for. Bortsett fra økonomi, ekteskap byr på et sterk avtale/lovverk for å sikre partene. Men man kan løse det med egne avtaler også, må bare være nøye. Så nei, ingen ringforlovelse. Har selvfølgelig hatt den samtalen med kjærester ganske tidlig, så jeg slipper å si nei til et frieri. Ser for meg at det kunne tatt noe av gnisten ut av et fungerende forhold.

Det er vel delte meninger om akkurat det., og her handler det mye om jussen !

Personleg synes eg kyrkjebryllaup er vakkert, og gir en ekstra ramme rundt paret, men bare så synd mange legg altid store kostnader til kyrkjebryllaup.  Kanskje hadde mange flere valgt kyrkjebryllaup hadde ikkje forventningspresset vert så stort. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjøpte forlovelseringer når eg var på rekruttskolen 1973, og giftet oss 2 år senere. 

Såvidt ein kan huske  var det heilt vanleg å vera forlova og det ble til med publisert i lokalavisa, også når  ein giftet seg

De fleste ringene var på henholdsvis 6 elle 8 mm, og måtte omsider bare fjerne ettersom eg ein holdt på å miste fingeren 2 ganger.  1 g i forbindelse med skifting av bilbatteri, i 2 gang i forbindelse med skade, og gikk  betennelse / hevelse, legen måtte sage av ringen.

Hadde dere to ringer hver da? En forlovelsesring og en giftering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er av den gamle skolen. Ringforlovet oss etter noen måneder som kjærester. Giftet oss et år etter forlovelsen, og flyttet ikke sammen før vi var gift, og hadde heller ikke sex før vi var gift. 

Muligens gammeldags, men du verden for en fin ordning!! Vi fikk bli skikkelig godt kjent før vi flyttet sammen og før vi hadde sex, og vi unngikk dermed tabben med å flytte sammen og få barn før vi kjente hverandre godt nok til å vite at vi var riktige for hverandre. Nå har vi vært lykkelig gift i 25 år.

Det med å vente med samliv, sex og samboerskap til man kjenner hverandre godt, anbefales på det sterkeste. Alt for mange som haster inn i et forhold med barn, hus og bil før de kjenner sin partner, og vi vet jo hvordan det ofte går. Det er jo snart vanligere for barn å ha to hjem enn det er å bo sammen med begge foreldrene. Skremmende utvikling.

Anonymkode: 2852a...9f9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ble sammen, ikke dette date i et år uten å diskutere å være eksklusive. Vi var bare kjærester.

Vi forlovet oss og giftet oss et år senere. Jeg fikk forlovelsesring og så hadde vi begge hver vår giftering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tøvprat !

Det er jo ikke tull, det ER veldig uvanlig at noen forlover seg før de flytter sammen nå....

Anonymkode: 9c2b9...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (2 minutter siden):

Vi ble sammen, ikke dette date i et år uten å diskutere å være eksklusive. Vi var bare kjærester.

Vi forlovet oss og giftet oss et år senere. Jeg fikk forlovelsesring og så hadde vi begge hver vår giftering. 

Flyttet dere sammen etter dere forlovet dere, eller etter bryllupet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Flyttet dere sammen etter dere forlovet dere, eller etter bryllupet?

Vi bodde sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...