AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #1 Del Skrevet 29. desember 2024 Vel, jeg er en mor fra et "upålittelig" europeisk land. Faren er nosrk. 18-åringen min er ikke kalt til militæret. Det er jeg glad for. Jeg har bodd i Norge i 25 år, og ungen min er blondere enn mange helt norske barn. Lurer bare på hva tenker de gamle gubbene i militæret? Skal ikke en unge født og oppvoskt i Norge føle seg nosk? Jeg er sjeleglad han vil slippe militaræt, men hvorfor avskive norske barn på denne måten? Anonymkode: f38df...ff7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #2 Del Skrevet 29. desember 2024 Det er ikke lenger slik at alle må avtjene verneplikt. Det var slik på 90 tallet da jeg var der, men norske politikere har lagt ned base etter base og i dag har vi ikke noe reelt forsvar. Anonymkode: b5b04...bb7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #3 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke lenger slik at alle må avtjene verneplikt. Det var slik på 90 tallet da jeg var der, men norske politikere har lagt ned base etter base og i dag har vi ikke noe reelt forsvar. Anonymkode: b5b04...bb7 Takk for svar. Snakket med gutten nå, og selv om han sier at han ikke vil i militæret, så kommer det en liten "men"...alle vennene hans er innkalt, og jeg tror at for føste gang i livet sitt føler han seg utenfor. Fikk vondt av det... Anonymkode: f38df...ff7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #4 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Snakket med gutten nå, og selv om han sier at han ikke vil i militæret, så kommer det en liten "men"...alle vennene hans er innkalt, og jeg tror at for føste gang i livet sitt føler han seg utenfor. Fikk vondt av det... Anonymkode: f38df...ff7 Å føle seg utafor er en del av det å bli voksen, og nå er han jo 18 så da passer det bra. Anonymkode: b5b04...bb7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #5 Del Skrevet 29. desember 2024 Veldig rart at han ikke har fått brev. Kan man forsøke å etterlyse det? Jeg har en bror som er halvt Thai (norsk far) og han fikk brev året før han fylte 18. Da skulle de ta noen selvtester og sende inn svar. Er sønnen din norsk statsborger? Norsk far? Anonymkode: 493da...6bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #6 Del Skrevet 29. desember 2024 Hva mener du? Fikk han innkalling til sesjon uten å komme videre til førstegangstjeneste, eller fikk han aldri innkalling til sesjon? Uansett er det til det beste både for han og deres familie at han slipper militærtjeneste dersom du er fra et land som diskvalifiserer ham fra sikkerhetsklareringen han trenger for å avtjene verneplikt. I verste fall kunne han endt opp under press fra etterretningstjenester fra ditt hjemland, så det er gode grunner til at det er sånn. Anonymkode: 85f20...a3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eric_B Skrevet 29. desember 2024 #7 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) Ungdom som har omsorgsperson som er født i land som Norge ikke har sikkerhetsmessig samarbeid med får ofte ikke sikkerhetsklarering i forsvaret. Er et par land i Europa dette er relevant for. Endret 29. desember 2024 av Eric_B 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #8 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Veldig rart at han ikke har fått brev. Kan man forsøke å etterlyse det? Jeg har en bror som er halvt Thai (norsk far) og han fikk brev året før han fylte 18. Da skulle de ta noen selvtester og sende inn svar. Er sønnen din norsk statsborger? Norsk far? Anonymkode: 493da...6bc Han er norsk statsborger, jeg også. Faren er norsk, ja. Ungen har ikke fått noe innkaling til session. Anonymkode: f38df...ff7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #9 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva mener du? Fikk han innkalling til sesjon uten å komme videre til førstegangstjeneste, eller fikk han aldri innkalling til sesjon? Uansett er det til det beste både for han og deres familie at han slipper militærtjeneste dersom du er fra et land som diskvalifiserer ham fra sikkerhetsklareringen han trenger for å avtjene verneplikt. I verste fall kunne han endt opp under press fra etterretningstjenester fra ditt hjemland, så det er gode grunner til at det er sånn. Anonymkode: 85f20...a3b Takk for svar. Jeg er fra et NATO land. Gutten fikk ikke noe innkaling for sesjon. Jeg forstår den politiske grunnen, ble bare litt lei meg, fordi gutten har aldri vært noe annet enn norsk. Min familie i hjemmelamdet eksisterer ikke lenger. Anonymkode: f38df...ff7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #10 Del Skrevet 29. desember 2024 Eric_B skrev (17 minutter siden): Ungdom som har omsorgsperson som er født i land som Norge ikke har sikkerhetsmessig samarbeid med får ofte ikke sikkerhetsklarering i forsvaret. Er et par land i Europa dette er relevant for. Hvilke land? Jeg er fra et NATO land. Anonymkode: f38df...ff7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #11 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar. Jeg er fra et NATO land. Gutten fikk ikke noe innkaling for sesjon. Jeg forstår den politiske grunnen, ble bare litt lei meg, fordi gutten har aldri vært noe annet enn norsk. Min familie i hjemmelamdet eksisterer ikke lenger. Anonymkode: f38df...ff7 Når det gjelder en nasjons sikkerhet nytter det ikke å tenke på at noen kan bli litt krenka... Anonymkode: cf631...8b1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 29. desember 2024 #12 Del Skrevet 29. desember 2024 Er du sikker på at han ikke har blitt innkalt? Brev? Mail? Spam mail? Verneplikta gjeld frå året du fyller 19 år og fram til og med året du fyller 44 år (55 år for dei som tidlegare har vore militært tilsette i minst eitt år etter førstegongstenesta). Det betyr ikkje at alle kvinner blir kalla inn til teneste, eller at det blir kalla inn like mange kvinner og menn. Alle blir vurdert likt, og Forsvaret vel dei som er best eigna. Dei kvinnene som blir kvalifiserte på sesjon og innkalla til førstegongsteneste, kan ikkje velje dette bort. Forsvarets Min side. På Min side finner du tjenester og forsvarsrelatert informasjon om deg selv. Her finner du oppmøteinformasjon, du kan bekrefte innkallinger, se dine opplysninger og resultater og hvilke brev Forsvaret har sendt med mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #13 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar. Jeg er fra et NATO land. Gutten fikk ikke noe innkaling for sesjon. Jeg forstår den politiske grunnen, ble bare litt lei meg, fordi gutten har aldri vært noe annet enn norsk. Min familie i hjemmelamdet eksisterer ikke lenger. Anonymkode: f38df...ff7 Synes det er litt spesielt at han ikke har fått tilsendt egenerklæringen (sesjon del 1). Man hører jo av og til om ungdom med foreldre fra andre land som blir innkalt til sesjon, deretter innkalt til militærtjeneste, for så å miste plassen etterpå pga. manglende sikkerhetsklarering. Leste en sak nylig om ei opprinnelig fra Litauen(?) som opplevde det. Ville tatt kontakt for å høre hva som har skjedd. Anonymkode: 85f20...a3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #14 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Veldig rart at han ikke har fått brev. Kan man forsøke å etterlyse det? Jeg har en bror som er halvt Thai (norsk far) og han fikk brev året før han fylte 18. Da skulle de ta noen selvtester og sende inn svar. Er sønnen din norsk statsborger? Norsk far? Anonymkode: 493da...6bc Thailand utgjer ikkje akkurat noko sikkerhetstrussel mot Norge, da... Anonymkode: 5984c...ef8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 29. desember 2024 #15 Del Skrevet 29. desember 2024 Har han noe sykdom eller funksjonshemning? Har dere logget dere inn på forsvaret og sett der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #16 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Når det gjelder en nasjons sikkerhet nytter det ikke å tenke på at noen kan bli litt krenka... Anonymkode: cf631...8b1 Jeg er ikke krenka, men håper at du i dine gamle dager ikke trenger å bli beskyttet at sånne upålittelige folk som sønnen min som skal sikre ditt nasjons sikkerhet. I alle dager. Anonymkode: f38df...ff7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #17 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Synes det er litt spesielt at han ikke har fått tilsendt egenerklæringen (sesjon del 1). Man hører jo av og til om ungdom med foreldre fra andre land som blir innkalt til sesjon, deretter innkalt til militærtjeneste, for så å miste plassen etterpå pga. manglende sikkerhetsklarering. Leste en sak nylig om ei opprinnelig fra Litauen(?) som opplevde det. Ville tatt kontakt for å høre hva som har skjedd. Anonymkode: 85f20...a3b Takk for svar. Jeg leste om dette. Har ikke tenkt å kjempe om militærplass heheehe, synes bare at det er rart at de avskriver brilliante mennesker. Anonymkode: f38df...ff7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #18 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke krenka, men håper at du i dine gamle dager ikke trenger å bli beskyttet at sånne upålittelige folk som sønnen min som skal sikre ditt nasjons sikkerhet. I alle dager. Anonymkode: f38df...ff7 Kjem du frå eit land der folkeregisteret kan vere vanskelig å sjekke for norske myndigheter? Eller at det finst korrupsjon osv der som gjer at dokumentene må verifiseres? Anonymkode: 5984c...ef8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #19 Del Skrevet 29. desember 2024 mommyaka skrev (5 minutter siden): Har han noe sykdom eller funksjonshemning? Har dere logget dere inn på forsvaret og sett der? Han er 1.96 høy, blond og smart. Ingen sykdom eller annet. Skal logge på forsvaret og se. Viste ikke om dette. Anonymkode: f38df...ff7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #20 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han er 1.96 høy, blond og smart. Ingen sykdom eller annet. Skal logge på forsvaret og se. Viste ikke om dette. Anonymkode: f38df...ff7 Kva har dette med hårfarge å gjere? 😂 Anonymkode: 5984c...ef8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå