Gå til innhold

Hva er Gud for deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det finnes i flere bibelvarianter, og mitt poeng er at vers skrives av mennesker, hva som er "kanon" og skal inngå i bibelen ble også vurdert og bestemt av mennesker, og ikke minst har mennesker oversatt dem.

Anonymkode: ce053...3ca

Å ja boka er ikke perfekt nettopp fordi mennesker er ikke perfekt og kan ikke stoles på. Men oppskriften til et forhold med gud står der og er det samme som den eldste bibelen og det er det eneste viktige man trenger å lære i bibelen. Og denne oppskriften kan læres uten å aldri lese en bibel bare man søker gud med hele sitt hjerte. Mangen i verden har aldri trengt en bibel for å ha et forhold med Gud. Er dette jeg ikke liker med kirka fulle av bibel idoliserende hyklere som sier en ting men gjør indt mot andre. 

Anonymkode: 9e50b...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å ja boka er ikke perfekt nettopp fordi mennesker er ikke perfekt og kan ikke stoles på. Men oppskriften til et forhold med gud står der og er det samme som den eldste bibelen og det er det eneste viktige man trenger å lære i bibelen. Og denne oppskriften kan læres uten å aldri lese en bibel bare man søker gud med hele sitt hjerte. Mangen i verden har aldri trengt en bibel for å ha et forhold med Gud. Er dette jeg ikke liker med kirka fulle av bibel idoliserende hyklere som sier en ting men gjør indt mot andre. 

For en gangs skyld er jeg ganske enig med deg.

Anonymkode: ce053...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (1 time siden):

Jeg har vokst opp i en kristen familie. Dog har jeg aldri vært noe kristelig, men jeg velger å ta hensyn til andre rundt meg og legger de 10 bud og Kardemomme loven som en bra livsførsel til grunn.

La oss gå igjennom de ti budene:

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg
Hvordan påvirker dette din livsførsel positivt eller negativt? Høres ut som et klynk fra en svak entitet.
2. Du skal ikke ha misbruke Guds navn
Blir virkelig en allmektig Gud påvirket av dette? Og hvordan påvirker det din livsførsel?
3. Du skal holde hviledagen hellig
Jeg styrer selv hva jeg gjør på søndager, takk.
4. Du skal ære din far og din mor.
Respekt skal fortjenes - det bør ikke være noen automatikk i dette. Hvorfor skal man ære rævva foreldre? En far som misbruker sin datter, en mor som slår sine barn..
5. Du skal ikke slå ihjel
Historisk sett ikke et bud som har vært viktig for kirken, men for menneskeheten er det naturligvis viktig at vi ikke dreper folk i hytt og gevær.
6. Du skal ikke bryte ekteskapet
Hvis partneren slår, er psykisk voldelig eller er utro - hvorfor i alle dager skal man ikke bryte ekteskapet?
7. Du skal ikke stjele
Helt greit
8. Du skal ikke tale usant om din neste
Helt greit
9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom
Selvsagt skal jeg det - jeg ser noe naboen har som jeg har lyst på, så jeg skaffer meg en slik. Det er slik økonomien går rundt. Det er jo hele poenget med influensere, reklame og alt annet som påvirker hva vi kjøper.
10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle
Hvem eller hva jeg tenker på når jeg napper løken skal du bare gi langt blanke i. Begjær skjer i tankene våre, og vi skal aldeles ikke kriminalisere tanker.

For min del står vi da igjen med "De tre gode bud":
1. Du skal ikke stjele
2. Du skal ikke slå ihjel
3. Du skal ikke snakke usant

Endret av proghodet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er ingenting for meg. Jeg blir bare mer og mer oppgitt over hele religionen. 

Anonymkode: 613bd...55a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gud er ingenting for meg. Jeg blir bare mer og mer oppgitt over hele religionen. 

Hvilken religion mener du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvordan mennesket kan tro det har kommet fra intet. Og at det har kontroll over sitt liv. Hadde det vært tilfelle hadde man kunne kontrollet sin død også. 

som Einstein sa: jo mer jeg studerer vitenskap, jo mer tror jeg på gud .

Anonymkode: e854b...18e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Einstein trodde på Spinozas gud, altså at gud = universet / alt naturlig. Han anså de som trodde på en personlig gud (som f.eks kristne) som naive.

https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_and_philosophical_views_of_Albert_Einstein

Endret av proghodet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kom deg vekk fra kirka og lederne ha et forhold med han snakk til han og lær å hør hans stemme lær å kjenn han som om han skulle vært en ånd i ssamme rom som lytter. For å bli kjent med noen må man tilbtinge tid med dem og kjenne stemmen. Alle hører hsns stemme det er den stille stemmen som dier ikke gjør det dom man ikke adlyder.  Kirken er en byrde. Jesus ble torturert og mobbet av religiøse ledere Jesus sa at lederne idolisertrte toraen fremfor et forhold med gud. Han sa di skriftlærde har kunnskap men deres hjerter er langt fra Gud. Religion som kommer fra kirka og tradisjon er en byrde og en pest det gir oss tunge byrder uten frukt uten forhold fylt med hykleri og idolisering av religiøse ledere ingen er perfekt bare Gud bare Gud kan vi stole på ikke prester. Jesus hatet religion han spiste ikke med stolte  religiøse ledere han spiste og tilbringte tid  med ydmyke syndere som trengte  hjelp.   Jesus sa kom til meg min byrde er lett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (12 timer siden):

Hvorfor blande Einstein inn i dette? 

Fordi den jeg siterte hadde med et sitat fra Einstein. Det var ikke akkurat som at jeg trakk det ut av løse luften.

Endret av proghodet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kom deg vekk fra kirka og lederne ha et forhold med han snakk til han og lær å hør hans stemme lær å kjenn han som om han skulle vært en ånd i ssamme rom som lytter. For å bli kjent med noen må man tilbtinge tid med dem og kjenne stemmen. Alle hører hsns stemme det er den stille stemmen som dier ikke gjør det dom man ikke adlyder.  Kirken er en byrde. Jesus ble torturert og mobbet av religiøse ledere Jesus sa at lederne idolisertrte toraen fremfor et forhold med gud. Han sa di skriftlærde har kunnskap men deres hjerter er langt fra Gud. Religion som kommer fra kirka og tradisjon er en byrde og en pest det gir oss tunge byrder uten frukt uten forhold fylt med hykleri og idolisering av religiøse ledere ingen er perfekt bare Gud bare Gud kan vi stole på ikke prester. Jesus hatet religion han spiste ikke med stolte  religiøse ledere han spiste og tilbringte tid  med ydmyke syndere som trengte  hjelp.   Jesus sa kom til meg min byrde er lett. 

Jeg har tid til å skrive  men ikke å sjekke om jeg har stavet rett😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har tid til å skrive  men ikke å sjekke om jeg har stavet rett😅

Verre om du ikke så det selv og det plager ikke meg, bør heller ikke fordi jeg gjør det samme og jeg ser det, men gidder ikke rette opp i det en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men du vil ikke vise til hvordan og hvem som har gjort det ?

Anonymkode: 53b53...399

Det har jeg gjort mange ganger i tråder på dette forumet. Tipper du har fått det allerede og bare kverulerer og vil benekte igjen.

Anonymkode: 913a9...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jeg gjort mange ganger i tråder på dette forumet. Tipper du har fått det allerede og bare kverulerer og vil benekte igjen.

Ok, ditt ord for at det er bevist mot mitt ord for at det så langt ikke er kommet noe vitenskapelige bevis da mao. 

Anonymkode: 53b53...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Merkelig hvordan mennesket kan tro det har kommet fra intet. Og at det har kontroll over sitt liv. Hadde det vært tilfelle hadde man kunne kontrollet sin død også. 

Det kan man jo.

Anonymkode: 3b2e5...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du skriver som AnonymBruker. Det er umulig å finne ut av hva du har skrevet i andre tråder.

Anonymkode: 59c1d...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 4.38):

Alt som er. 

Anonymkode: 0a2d6...e32

Endelig en som kom med det riktige svaret😃

Gud er alt! Alt hva vi har, alt som er og alt som vi alltid har hatt. Han er det gode, kjærlighet og renhet.

I dag er Jesus blitt vår gud, den vi opprinnelig kaller gud er altså ikke en person men når Jesus som eneste jordlige menneske jom opp til himmelen så kan han regnes for vår egentlige gud i personifisert utgave.

Religion har ikke noe med Gud og hans ord, Jesus sa 'gjør som meg' og sagt for å fortelle menneskene at de måtte følge hans eksempel og være like ren og ærlig som han viste alle å være. Men ble sitert 'følg meg og tilbe meg som deres gud' Dette er feil og misbrukt av mennesket og Vatikanet som skrev bibelen for å tilegne seg makt og posisjon. Bibelen inneholder så masse feil at den er ikke å regne som Guds ord. Den boken som inneholder de mest riktige beskrivelsene er 'Enoks bok' som ble fjernet fr adet gamle testamentet da den ville stride mot det bibelen sa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 20.10):

Ikke vær redd for å tenke litt større. Jeg er ikke religiøs, men tror på Gud, dypt og inderlig! ❤️

Anonymkode: c8eef...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (På 30.12.2024 den 20.23):

Einstein trodde på Spinozas gud, altså at gud = universet / alt naturlig. Han anså de som trodde på en personlig gud (som f.eks kristne) som naive.

https://en.wikipedia.org/wiki/Religious_and_philosophical_views_of_Albert_Einstein

Det viktige er at Einstein trodde på en gud og en skapelse, og at universet ikke er noe som utviklet seg tilfeldig. Det er skapt og det ligger en vilje bak, men Einstein var ingen religiøs person etter Bibelens og kristendommens definasjon.

Den kunne han gjerne harselere litt med, og han så mer på dette som menneskets bilde av Gud, en Gud med menneskelige svakheter og mangler...

I Einsteins Essay om Vitenskap og Religion poengterer han dette: I løpet av den ungdommelige perioden av menneskehetens åndelige evolusjon skapte menneskelig fantasi guder i menneskets eget bilde, som ved sin vilje var ment å bestemme, eller i alle fall å påvirke, den fenomenale verden. Mennesket søkte å endre disposisjonen til disse gudene til sin egen fordel ved hjelp av magi og bønn.

Spinozas Panteisme er en metafysisk filosofi og religiøs lære som hevder at Gud er alt og alt er Gud. Den vil dermed også hevde at alt er en enhet, dvs, uendelig, altomfattende samt evigvarende og på en eller annen måte gudommelig selv om guddommen er immanent.

Dermed kan man ifølge Spinoza gjerne si at det fysiske universet er Guds legeme, men dette er bare en måte å se det på. En åndelig forståelse av Gud ville bare være en annen måte å erkjenne det samme vesenet på. Den samme dobbeltheten gjelder også oss selv mener Spinoza

Ikke så ulikt mitt syn og heller ikke så langt fra sentrale deler i kristendommen, men poenget er at Einstein ikke trodde at universet utviklet seg tilfeldig.

Eistein forstod viktigheten av at vitenskap og religion var to sider av samme sak og man trengte begge deler for å få virkeligheten i fokus

I Einsteins Essay om Vitenskap og Religion sier Einstein følgende:

Selv om religionens og vitenskapens riker i seg selv er klart avgrenset fra hverandre, eksisterer det likevel mellom de to sterke gjensidige relasjoner og avhengigheter. Selv om religion kan være det som bestemmer målet, har den likevel lært av vitenskapen, i vid forstand, hvilke midler som vil bidra til å nå målene den har satt opp. Men vitenskap kan bare skapes av de som er grundig gjennomsyret av streben mot sannhet og forståelse. Denne følelseskilden kommer imidlertid fra religionens sfære.

Jeg kan ikke tenke meg en ekte vitenskapsmann uten den dype troen. Situasjonen kan uttrykkes ved et bilde: vitenskap uten religion er halt, religion uten vitenskap er blind.

Problemet vårt i dag er bare at både vitenskap og religion er så full av feil, mangler og motsetninger at de er utilnærmelige. Begge mangler en viktig hjørnestein, men Einstein var en vitenskapsmann som faktisk forstod dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catch22 skrev (På 2.1.2025 den 21.05):

Det viktige er at Einstein trodde på en gud og en skapelse, og at universet ikke er noe som utviklet seg tilfeldig. Det er skapt og det ligger en vilje bak, men Einstein var ingen religiøs person etter Bibelens og kristendommens definasjon.

Den kunne han gjerne harselere litt med, og han så mer på dette som menneskets bilde av Gud, en Gud med menneskelige svakheter og mangler...

I Einsteins Essay om Vitenskap og Religion poengterer han dette: I løpet av den ungdommelige perioden av menneskehetens åndelige evolusjon skapte menneskelig fantasi guder i menneskets eget bilde, som ved sin vilje var ment å bestemme, eller i alle fall å påvirke, den fenomenale verden. Mennesket søkte å endre disposisjonen til disse gudene til sin egen fordel ved hjelp av magi og bønn.

Spinozas Panteisme er en metafysisk filosofi og religiøs lære som hevder at Gud er alt og alt er Gud. Den vil dermed også hevde at alt er en enhet, dvs, uendelig, altomfattende samt evigvarende og på en eller annen måte gudommelig selv om guddommen er immanent.

Dermed kan man ifølge Spinoza gjerne si at det fysiske universet er Guds legeme, men dette er bare en måte å se det på. En åndelig forståelse av Gud ville bare være en annen måte å erkjenne det samme vesenet på. Den samme dobbeltheten gjelder også oss selv mener Spinoza

Ikke så ulikt mitt syn og heller ikke så langt fra sentrale deler i kristendommen, men poenget er at Einstein ikke trodde at universet utviklet seg tilfeldig.

Eistein forstod viktigheten av at vitenskap og religion var to sider av samme sak og man trengte begge deler for å få virkeligheten i fokus

I Einsteins Essay om Vitenskap og Religion sier Einstein følgende:

Selv om religionens og vitenskapens riker i seg selv er klart avgrenset fra hverandre, eksisterer det likevel mellom de to sterke gjensidige relasjoner og avhengigheter. Selv om religion kan være det som bestemmer målet, har den likevel lært av vitenskapen, i vid forstand, hvilke midler som vil bidra til å nå målene den har satt opp. Men vitenskap kan bare skapes av de som er grundig gjennomsyret av streben mot sannhet og forståelse. Denne følelseskilden kommer imidlertid fra religionens sfære.

Jeg kan ikke tenke meg en ekte vitenskapsmann uten den dype troen. Situasjonen kan uttrykkes ved et bilde: vitenskap uten religion er halt, religion uten vitenskap er blind.

Problemet vårt i dag er bare at både vitenskap og religion er så full av feil, mangler og motsetninger at de er utilnærmelige. Begge mangler en viktig hjørnestein, men Einstein var en vitenskapsmann som faktisk forstod dette.

Det du nevner fra Einsteins essay om vitenskap og religion er en god illustrasjon av hvordan han mente vitenskap og religion kunne utfylle hverandre – men bare dersom religion holdt seg til en etisk og inspirerende rolle, og ikke blandet seg inn i vitenskapelige spørsmål. Hans berømte sitat, "Vitenskap uten religion er halt, religion uten vitenskap er blind," refererer til behovet for en form for eksistensiell eller moralsk veiledning i menneskets søken etter forståelse, ikke til at han trodde på en skapergud i tradisjonell forstand.

Einstein var skeptisk til ideen om tilfeldighet, men dette handler først og fremst om hans motstand mot kvantemekanikkens probabilistiske natur, som han oppsummerte med det berømte sitatet: "God doesn't play dice." Dette er likevel ikke en bekreftelse på at han trodde universet var skapt av en viljestyrt skaper, men snarere en refleksjon av hans tro på en fundamental orden og determinisme i universet.

Å trekke en linje fra dette til at universet må være designet av en personlig Gud, er å lese mer inn i hans syn enn det han selv uttrykte. Einstein var tydelig på at han ikke trodde på en personlig Gud som griper inn i menneskers liv eller universets gang.

Einstein anerkjente at begge områder hadde sin plass, men med klare grenser. Vitenskap handler om fakta, observasjoner og teorier som kan testes, mens religion – ifølge Einstein – burde handle om verdier, mening og etisk veiledning. Han kritiserte sterkt religioner som hevdet absolutte sannheter om universet, da dette strider mot vitenskapens natur.

Det er altså en viss balanse i Einsteins tanker, men han avviste enhver form for religiøs autoritet som blandet seg inn i vitenskapens domene.

Mange vil hevde at religion har mistet sin rolle som forklaringsmodell for universet, nettopp fordi vitenskapen har vist seg langt mer presis og pålitelig i å forklare naturens fenomen. Samtidig er det plass for filosofiske og eksistensielle spørsmål som vitenskapen ikke adresserer direkte – men disse trenger ikke nødvendigvis en religiøs ramme.

Endret av proghodet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...