Gå til innhold

Familie har invitert seg selv til nyttårsaften - bidrag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 ekstra personer? Altså, det ville jo betydd en helt annen meny plutselig. Og lykke til med å finne en kalkun som ikke er frossent på kort varsel. 

Dessert og vin er minimum at de tar med

Anonymkode: 618c8...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

8 ekstra personer? Altså, det ville jo betydd en helt annen meny plutselig. Og lykke til med å finne en kalkun som ikke er frossent på kort varsel. 

Dessert og vin er minimum at de tar med

Anonymkode: 618c8...e74

Det er ikke noe problem her jeg bor. Var flere ferske hos REMA. I tillegg er det veldig mange butikker som har masse kalkunbryst. Ser at noen har tilbud på de også.

Kjører man en ganske ordinær kalkunmiddag, blir ikke kostnaden for 8 ekstra gjester veldig stor. Uten alkohol kommer man langt med kr 500 faktisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, så klart ber du ikke gjestene ta med egen mat .. er det mulig.

Anonymkode: 17e8d...0ba

Så klart inviterer man ikke seg selv på nyttårsmiddag på kort varsel når man er 8 persone og forventer å komme til dekket bord uten å bidra......er det mulig.

Anonymkode: 26c3a...357

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 19.39):

Nær familie har invitert seg selv til å feire nyttårsaften hos oss (de spurte igår kveld, 3 dager før selve dagen). Veldig koselig, men vi blir da 8 ekstra personer. Er det innafor å fordele matutgiftene, når det er de som inviterer seg selv? I fjor var vi hos de på julaften og alle måtte bidra med både oppgaver og økonomisk til middag/dessert.

Synes det er ubehagelig å be folk om å dele på utgiftene. Samtidig skulle vi bare være 4 personer på nyttårsaften, men må nå handle inn mat til 8 ekstra personer. 

Noen gode råd? Eventuelt tips til hvordan man legger det frem? 

Hilsen konfliktsky😅

Anonymkode: ce9c2...cb1

Alle vil gjerne komme til oss og spise. Vi betaler, ordner, og serverer, de klarer ikke å rydde etter seg selv engang.. Når vi da en sjelden gang skal til de måvi passe på å spise først for det er ingen mat.. Og om det en sjelden gang blir, så må vi kjøpe vår egen pizza på en helligdag der man ikke spiser pizza.. Noen er bare sånn!

Men syns det er innafor å gi beskjed om det ja så lenge de krevde deti fjor..

Anonymkode: 48839...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her. 

Tusen takk for flere innspill. Ser i ettertid at det beste hadde vært som flere nå skriver, å bare si at vi allerede har handlet inn så fint om de kan ta med mat til seg selv. Som en annen skriver, jeg ble litt satt ut av hele greien og klarte ikke komme med "krav" der og da. Får meg ikke til å gjøre det nå i ettertid, så vi bare lar det gå og står for all mat, drikke, dessert osv.

Ser også en skriver at hn alltid handler til ekstra gjester. 1-3 gjester ekstra hadde ikke vært noe problem, men 8 ekstra er såpass mange at vi måtte en ny runde på butikken for å handle inn, i tillegg til at enkelte av de, av ulike årsaker, krever/trenger annet enn det vi hadde satt på menyen. 

Så får jeg håpe de gjengjelder det selv neste gang. Har mine tvil, da de selv har bedt om penger til mat og hjelp til oppgaver selv når det er de som har invitert og nærmest krever at feiring skal skje hjemme hos dem. 

Dere er dørmatter. Selvklart gjengjelder de ikke. 

Jeg hadde servert noe billig og nitrist. Drikke blir vann. 

Anonymkode: 8175e...a87

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her. 

Tusen takk for flere innspill. Ser i ettertid at det beste hadde vært som flere nå skriver, å bare si at vi allerede har handlet inn så fint om de kan ta med mat til seg selv. Som en annen skriver, jeg ble litt satt ut av hele greien og klarte ikke komme med "krav" der og da. Får meg ikke til å gjøre det nå i ettertid, så vi bare lar det gå og står for all mat, drikke, dessert osv.

Ser også en skriver at hn alltid handler til ekstra gjester. 1-3 gjester ekstra hadde ikke vært noe problem, men 8 ekstra er såpass mange at vi måtte en ny runde på butikken for å handle inn, i tillegg til at enkelte av de, av ulike årsaker, krever/trenger annet enn det vi hadde satt på menyen. 

Så får jeg håpe de gjengjelder det selv neste gang. Har mine tvil, da de selv har bedt om penger til mat og hjelp til oppgaver selv når det er de som har invitert og nærmest krever at feiring skal skje hjemme hos dem. 

Når de inviterer neste gang så skal dere si tusen takk for invitasjonen, men hvis de da sier dere skal bidra økonomisk skal dere svare at dere ikke kommer til å bidra ettersom de inviterte seg selv hos dere uten å bidra på noen måte økonomisk. Dere må sette ned foten og dess før dess bedre. Økonomisk har dere bestemt dere for å ikke be de om å bidra til i kveld, men dere bør virkelig kreve at de bidrar ved å hjelpe til å rydde osv, og stiller de spørsmålstegn rundt det så minner dere de på julaften hos de hvor dere fikk utdelt oppgaver. 

Anonymkode: 12611...518

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...