exictence Skrevet 29. desember 2024 #21 Del Skrevet 29. desember 2024 Når de inviterer seg selv, synes jeg godt du kan si t det er veldig koselig, hvordan gjør vi det med mat og drikke? 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #22 Del Skrevet 29. desember 2024 Hvis man ber seg selv så tilbyr man å bidra på en eller annen måte! Hadde gjort som flere sier her, be de ta med dessert, litt drikke osv. Anonymkode: b187a...d28 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #23 Del Skrevet 29. desember 2024 visp skrev (52 minutter siden): Jeg ville aldri bedt om økonomisk bidrag til det. Men er helt sjokkert over at dere måtte betale for dere på julaften? Bryt mønsteret. Jeg har betalt for meg på julaften så lenge jeg har vært voksen. Pinnekjøtt som vi spiser er svindyrt. Hvorfor skal den som åpner hus og hjem sitte med alle utgifter? Det er jo helt utrolig spesielt. Anonymkode: d20d8...0f2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 29. desember 2024 #24 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er det ikke like gnient å invitere seg selv bort eller dra år etter år til andre, og forvente å ikke bidra? Jeg er enig i at det er gnient med vipps-krav, men ser på det som helt innafor å be gjestene ha med seg noe. Både for å fordele kostnader, men også arbeid. Vi har 12-14 stykk hos oss på julaften. Ikke fordi vi egentlig vil arrangere, men vi er de eneste i familien som har plass til alle. Vi pleier å be noen ha med dessert, noen ha med noe julekaker, noen ha med brus osv. Det anser jeg som helt innafor 😊 Anonymkode: c4ef5...69b Det er selvfølgelig mer naturlig at man bidrar med mat etc. enn penger, så syns ikke det er rart slik dere gjør det. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har betalt for meg på julaften så lenge jeg har vært voksen. Pinnekjøtt som vi spiser er svindyrt. Hvorfor skal den som åpner hus og hjem sitte med alle utgifter? Det er jo helt utrolig spesielt. Anonymkode: d20d8...0f2 Det spørs sikkert litt på omstendighetene og hvem man er for hverandre. Hvor mye betaler du hver julaften da? Er det til søsken eller foreldre? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #25 Del Skrevet 29. desember 2024 Ts her. Tusen takk for alle innspill! Ser jo at det er litt ulikt hva folk mener er rett eller galt. Hadde vi invitert hadde jeg absolutt ikke bedt om bidrag. Men når gjestene inviterer seg selv (8stk) tre dager før føler jeg det kanskje er greit. Også siden vi måtte gjøre det samme hos dem ifjor + nærmest fikk tildelt arbeidsoppgaver som skulle utføres. Kommer ikke til å lage arbeidslister til gjestene vi da 😅 Anonymkode: ce9c2...cb1 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #26 Del Skrevet 30. desember 2024 Når vi handler, kjøper vi inn ekstra. Vi vet at det plutselig er noen som ønsker å komme, og da har vi nok mat og evnt rester. For oss hadde det vært rart å kreve at gjester skulle betale for seg. Hver sin tur. Synes folk er urimelige og lite rause når det er snakk om kvalitetstid med venner og familie. Anonymkode: 900f4...6c2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #27 Del Skrevet 31. desember 2024 Hvis jeg inviterer så tar jeg alltid regningen. Både fordi det da er jeg som har invitert og fordi vi har god økonomi, så da er det bare hyggelig. Vi har ikke sånn kjempe stor plass så vi kan dessverre ikke be hele familien hjem til oss samtidig. Så har vi andre i familien som har stor nok plass til å huse alle sammen men, ikke stor nok lommebok til å mette alle. Da spleiser vi, eller de som har mest bidrar mest slik at alle kan være sammen. Alle praksiser syntes jeg personlig er innafor. Det som ikke er greit syntes jeg, er å invitere for så å sende regning i etterkant, det må avtales på forhånd. Det er heller ikke greit å snylte på andre, late som man har mindre enn man har for å få noe gratis. Også uhøflig å ikke spørre om man skal bidra med noe av fri vilje når man er bedt et sted. Unntaket er i bursdagsselskap og slike jubileum for da har man med gave. Anonymkode: dfd77...37d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lineaaa Skrevet 31. desember 2024 #28 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 30.12.2024 den 2.55): Be de ta med drikke og dessert foreks. Anonymkode: 5fc85...58b Alltid det enkleste og beste å be gjestene om å ta med, er godt råd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 31. desember 2024 #29 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 20.36): Jeg har betalt for meg på julaften så lenge jeg har vært voksen. Pinnekjøtt som vi spiser er svindyrt. Hvorfor skal den som åpner hus og hjem sitte med alle utgifter? Det er jo helt utrolig spesielt. Anonymkode: d20d8...0f2 Det er åpenbart ikke spesielt, da det snarere tvert imot er ganske vanlig at verten betaler. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #30 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når vi handler, kjøper vi inn ekstra. Vi vet at det plutselig er noen som ønsker å komme, og da har vi nok mat og evnt rester. For oss hadde det vært rart å kreve at gjester skulle betale for seg. Hver sin tur. Synes folk er urimelige og lite rause når det er snakk om kvalitetstid med venner og familie. Anonymkode: 900f4...6c2 Det høres utrolig upraktisk ut å handle inn mat for 8 ekstra gjester sånn for å være på den sikre siden. Anonymkode: 52520...1de 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 31. desember 2024 #31 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis jeg inviterer så tar jeg alltid regningen. Både fordi det da er jeg som har invitert og fordi vi har god økonomi, så da er det bare hyggelig. Vi har ikke sånn kjempe stor plass så vi kan dessverre ikke be hele familien hjem til oss samtidig. Så har vi andre i familien som har stor nok plass til å huse alle sammen men, ikke stor nok lommebok til å mette alle. Da spleiser vi, eller de som har mest bidrar mest slik at alle kan være sammen. Alle praksiser syntes jeg personlig er innafor. Det som ikke er greit syntes jeg, er å invitere for så å sende regning i etterkant, det må avtales på forhånd. Det er heller ikke greit å snylte på andre, late som man har mindre enn man har for å få noe gratis. Også uhøflig å ikke spørre om man skal bidra med noe av fri vilje når man er bedt et sted. Unntaket er i bursdagsselskap og slike jubileum for da har man med gave. Anonymkode: dfd77...37d Men det viktigste her er jo at TS ikke har invitert dem. De inviterte seg selv. Og det er ikke snakk om en eller to eller tre, da hadde det sikkert ikke gjort så mye, men det er åtte (8) ekstra gjester. Så er det lett å si hva TS burde ha gjort og sagt, men "problemet" er vel at man blir så paff når sånt kommer helt uventet på, at man ikke får sagt noe. Så sitter man der etterpå, når man har summet seg, og tenker at man burde ha sagt eller gjort det og det. Men for de fleste av oss er terskelen ganske høy for å komme med et nei eller krav i etterkant, selv om det kanskje er det man burde. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #32 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Når vi handler, kjøper vi inn ekstra. Vi vet at det plutselig er noen som ønsker å komme, og da har vi nok mat og evnt rester. For oss hadde det vært rart å kreve at gjester skulle betale for seg. Hver sin tur. Synes folk er urimelige og lite rause når det er snakk om kvalitetstid med venner og familie. Anonymkode: 900f4...6c2 Her er det jo snakk om en tredobling av antall som skal spise. Hos oss kunne vi nok fint hatt nok til noen ekstra, men det er fordi jeg har en svigersønn som ikke vet hvordan han skal lage passe mengder med mat I kveld er det en hel kalkun, og vi er bare fire stykker som skal spise. Anonymkode: db14a...460 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #33 Del Skrevet 31. desember 2024 Jeg synes du kan skrive at det funket så fint i fjor da alle tok med noe og derfor tenkte du at det er fint om x tar med x. Noen kan ta med poteter og brus. Andre kan ta med alkoholen som skal poppes kl.00. Noen kan ta med en dessert. Osv. Da er det eneste dere trenger å stå for selve kjøttet. Litt sent å komme med nå da, men... 😅 Når de ber seg selv så hadde de vel uansett ikke mat hjemme. Anonymkode: b4a86...779 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #34 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Når vi handler, kjøper vi inn ekstra. Vi vet at det plutselig er noen som ønsker å komme, og da har vi nok mat og evnt rester. For oss hadde det vært rart å kreve at gjester skulle betale for seg. Hver sin tur. Synes folk er urimelige og lite rause når det er snakk om kvalitetstid med venner og familie. Anonymkode: 900f4...6c2 Så du er alltid forberedt på 8 ekstra gjester på kort varsel ved høytidsfeiringer der det gjerne er vanlig med ekstra god mat og drikke? Bra for deg, men jeg tror faktisk ikke folk flest er det. Til TS: Jeg hadde sagt til "gjestene" at det er jo koselig, men jeg har ikke beregnet ekstra mat og drikke til så mange og rekker ikke å ordne det nå, så det må dere ta med selv. Du skriver at du er konfliktsky, men dette er jo ingen konflikt, bare rent praktiske forhold. Anonymkode: 26c3a...357 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #35 Del Skrevet 31. desember 2024 Vi har ikke god råd for tiden, og all innkjøp av mat er nøye planlagt for oss 4. med 8 stykker ekstra, tilsvarer jo det 2 familier ekstra, og det hadde vi aldri hatt råd til nå. Jeg ville, uten problemer, sagt at det er kjekt at dere vil komme, men vi har allerede kjøpt inn mat, så fint om dere kan hjelpe til å kjøpe inn litt også, siden dere er så mange. Anonymkode: 468fa...e52 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #36 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Når vi handler, kjøper vi inn ekstra. Vi vet at det plutselig er noen som ønsker å komme, og da har vi nok mat og evnt rester. For oss hadde det vært rart å kreve at gjester skulle betale for seg. Hver sin tur. Synes folk er urimelige og lite rause når det er snakk om kvalitetstid med venner og familie. Anonymkode: 900f4...6c2 Vi også handler inn ekstra, men vi handler ikke inn middag osv tilsvarende for 2 familier ekstra!!? Det er jo helt sykt! Anonymkode: 468fa...e52 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #37 Del Skrevet 31. desember 2024 TS her. Tusen takk for flere innspill. Ser i ettertid at det beste hadde vært som flere nå skriver, å bare si at vi allerede har handlet inn så fint om de kan ta med mat til seg selv. Som en annen skriver, jeg ble litt satt ut av hele greien og klarte ikke komme med "krav" der og da. Får meg ikke til å gjøre det nå i ettertid, så vi bare lar det gå og står for all mat, drikke, dessert osv. Ser også en skriver at hn alltid handler til ekstra gjester. 1-3 gjester ekstra hadde ikke vært noe problem, men 8 ekstra er såpass mange at vi måtte en ny runde på butikken for å handle inn, i tillegg til at enkelte av de, av ulike årsaker, krever/trenger annet enn det vi hadde satt på menyen. Så får jeg håpe de gjengjelder det selv neste gang. Har mine tvil, da de selv har bedt om penger til mat og hjelp til oppgaver selv når det er de som har invitert og nærmest krever at feiring skal skje hjemme hos dem. Anonymkode: ce9c2...cb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 31. desember 2024 #38 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS her. Tusen takk for flere innspill. Ser i ettertid at det beste hadde vært som flere nå skriver, å bare si at vi allerede har handlet inn så fint om de kan ta med mat til seg selv. Som en annen skriver, jeg ble litt satt ut av hele greien og klarte ikke komme med "krav" der og da. Får meg ikke til å gjøre det nå i ettertid, så vi bare lar det gå og står for all mat, drikke, dessert osv. Ser også en skriver at hn alltid handler til ekstra gjester. 1-3 gjester ekstra hadde ikke vært noe problem, men 8 ekstra er såpass mange at vi måtte en ny runde på butikken for å handle inn, i tillegg til at enkelte av de, av ulike årsaker, krever/trenger annet enn det vi hadde satt på menyen. Så får jeg håpe de gjengjelder det selv neste gang. Har mine tvil, da de selv har bedt om penger til mat og hjelp til oppgaver selv når det er de som har invitert og nærmest krever at feiring skal skje hjemme hos dem. Anonymkode: ce9c2...cb1 Ja, jeg vet at jeg svarte litt sånn bastant, men så i ettertid at det var 8 mennesker, og det er jo helt absurd. Jeg hadde nok aldri krevd betaling for det, men tror jeg hadde sagt nei på så kort varsel. Lykke til uansett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #39 Del Skrevet 31. desember 2024 Nei, så klart ber du ikke gjestene ta med egen mat .. er det mulig. Anonymkode: 17e8d...0ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2024 #40 Del Skrevet 31. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, så klart ber du ikke gjestene ta med egen mat .. er det mulig. Anonymkode: 17e8d...0ba Hvorfor ikke? Anonymkode: ce9c2...cb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå