AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #1 Del Skrevet 29. desember 2024 Nær familie har invitert seg selv til å feire nyttårsaften hos oss (de spurte igår kveld, 3 dager før selve dagen). Veldig koselig, men vi blir da 8 ekstra personer. Er det innafor å fordele matutgiftene, når det er de som inviterer seg selv? I fjor var vi hos de på julaften og alle måtte bidra med både oppgaver og økonomisk til middag/dessert. Synes det er ubehagelig å be folk om å dele på utgiftene. Samtidig skulle vi bare være 4 personer på nyttårsaften, men må nå handle inn mat til 8 ekstra personer. Noen gode råd? Eventuelt tips til hvordan man legger det frem? Hilsen konfliktsky😅 Anonymkode: ce9c2...cb1 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 29. desember 2024 #2 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg ville aldri bedt om økonomisk bidrag til det. Men er helt sjokkert over at dere måtte betale for dere på julaften? Bryt mønsteret. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 29. desember 2024 #3 Del Skrevet 29. desember 2024 Gjør som de gjorde, send de lister over hva de skal ta med og hva de skal gjøre. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #4 Del Skrevet 29. desember 2024 visp skrev (6 minutter siden): Jeg ville aldri bedt om økonomisk bidrag til det. Men er helt sjokkert over at dere måtte betale for dere på julaften? Bryt mønsteret. Hvorfor skal det ikke være innafor å dele på kostnadene? Anonymkode: c4ef5...69b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #5 Del Skrevet 29. desember 2024 Vi betaler aldri mellom oss for slikt. Veldig usikker på hva jeg hadde gjort... synes det er så smålig å begynne med slikt i nære relasjoner.Samtidig var det jo akkurat det de gjorde. Så er egentlig ingen fasit her. Anonymkode: ddc81...f3a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #6 Del Skrevet 29. desember 2024 Ville kanskje ikke kjørt vipps krav, men du kan jo spørre om de kan handle inn drikke siden dere står for maten, eller be de ta med dessert. Rart de ikke har tilbudt seg å bidra da Anonymkode: 162f4...017 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 29. desember 2024 #7 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skal det ikke være innafor å dele på kostnadene? Anonymkode: c4ef5...69b Siden ts er i familie med noen som holder på sånn, så tenkte jeg at det er greit at hun vet at dette vil bli oppfattet dårlig hos de fleste. Hører du ikke selv hvor gnient det høres ut å be om økonomisk bidrag til dette fra gjester? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #8 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi betaler aldri mellom oss for slikt. Veldig usikker på hva jeg hadde gjort... synes det er så smålig å begynne med slikt i nære relasjoner.Samtidig var det jo akkurat det de gjorde. Så er egentlig ingen fasit her. Anonymkode: ddc81...f3a Broren min har pleid å ha veldig mye bedre råd enn meg, vi begge er glade i å slå på stortromma. Han pleier vanligvis å tilby seg å ta med litt dyrere ting, som alkoholholdig drikke. Vi pleier begge å tilby å ta med eller bidr økonomisk, men det tilpasses litt etter evne og økonomisk situasjon. Og når det er familien så er det jo greit å snakke sammen også 😊 Anonymkode: 162f4...017 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #9 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Broren min har pleid å ha veldig mye bedre råd enn meg, vi begge er glade i å slå på stortromma. Han pleier vanligvis å tilby seg å ta med litt dyrere ting, som alkoholholdig drikke. Vi pleier begge å tilby å ta med eller bidr økonomisk, men det tilpasses litt etter evne og økonomisk situasjon. Og når det er familien så er det jo greit å snakke sammen også 😊 Anonymkode: 162f4...017 Her har man alltid servert etter evne, og kunnskap. Økonomi er en ting. Men kunnskap og interesse på kjøkkenet, interessen for å være vært, er også en viktig faktor. Det viktigste er samværet. Så får verten ellers bestemme nivået. Ville bare følt det litt kleint om jeg skulle tatt med ekstra dyr vin, fordi bror ikke har råd. Tåler helt fint å drikke det som blir servert. Anonymkode: ddc81...f3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #10 Del Skrevet 29. desember 2024 Be de ta med drikke og dessert foreks. Anonymkode: 5fc85...58b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kometen Skrevet 29. desember 2024 #11 Del Skrevet 29. desember 2024 Å be om økonomisk bidrag er helt skrudd, men du kan be dem ta med dessert, drikke og snacks 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 29. desember 2024 #12 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) Spør om de kan ta med dessert, drikke eller noe annet. Kan være brød til maten, frukt, ost og kjeks, vær litt kreativ om dere alt har kjøpt inn en del av det andre. Jeg kunne gjerne sagt at «det var så greit når vi delte på arbeidet til jul hos dere i fjor, så fint om dere kan ta med x, og y 😊Går det greit?» Jeg hadde nok stilt det som et spørsmål, selv om jeg hadde ønsket jeg var tøff nok til å bare sende et «krav» på det. Ikke alle har råd til plutselig 8 ekstra til bords, og det viktigste er vel å være sammen, og da er det helt greit å dele på utgiftene. Endret 31. desember 2024 av Daisy-love 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 29. desember 2024 #13 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg får meg ikke til å be gjestene mine om å betale. Men jeg synes det hadde vært innafor å ta opp matståa da de ringte i går. 8 ekstra personer på nyttårsaften krever sitt. "Oj, det blir hyggelig, jeg tror vi trenger en ekstra kalkun. Ordner dere?" Jeg blir rett og slett irritert av å lese dette. Du inviterer ikke deg selv og 7 andre på nyttårsaften uten å tilby å ta med rikelig med mat. Ikke hvis du er over 25. En twistpose er ikke tilstrekkelig her. 14 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #14 Del Skrevet 29. desember 2024 Si nei!? Hvordan er det mulig å være så hjelpeløs? Anonymkode: 8175e...a87 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisada Skrevet 29. desember 2024 #15 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Nær familie har invitert seg selv til å feire nyttårsaften hos oss (de spurte igår kveld, 3 dager før selve dagen). Veldig koselig, men vi blir da 8 ekstra personer. Er det innafor å fordele matutgiftene, når det er de som inviterer seg selv? I fjor var vi hos de på julaften og alle måtte bidra med både oppgaver og økonomisk til middag/dessert. Synes det er ubehagelig å be folk om å dele på utgiftene. Samtidig skulle vi bare være 4 personer på nyttårsaften, men må nå handle inn mat til 8 ekstra personer. Noen gode råd? Eventuelt tips til hvordan man legger det frem? Hilsen konfliktsky😅 Anonymkode: ce9c2...cb1 har de dårlig råd? og kan det være grunnen til at de plutselig finner ut at de skal dra på besøk til dere på nyttårsaften? Spør om de kan ta med noe av det de hadde tenkt å spise på nyttårsaften selv, så dere kan legge sammen til en komplett middag, om enn med forskjellige retter. Altså, NOE må de jo foreslå å bidra med? Endret 29. desember 2024 av Kaisada 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisada Skrevet 29. desember 2024 #16 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) dobbelpost Endret 29. desember 2024 av Kaisada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #17 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Her har man alltid servert etter evne, og kunnskap. Økonomi er en ting. Men kunnskap og interesse på kjøkkenet, interessen for å være vært, er også en viktig faktor. Det viktigste er samværet. Så får verten ellers bestemme nivået. Ville bare følt det litt kleint om jeg skulle tatt med ekstra dyr vin, fordi bror ikke har råd. Tåler helt fint å drikke det som blir servert. Anonymkode: ddc81...f3a Vi er gjerne 2-3 familier, og det handler ikke om å ta med én dyr vin. Brus, øl eller vin f.eks., og det kommer sjeldent opp i samme beløp som maten. Men det er som sagt familie, og dette funker for oss. Anonymkode: 162f4...017 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #18 Del Skrevet 29. desember 2024 visp skrev (26 minutter siden): Siden ts er i familie med noen som holder på sånn, så tenkte jeg at det er greit at hun vet at dette vil bli oppfattet dårlig hos de fleste. Hører du ikke selv hvor gnient det høres ut å be om økonomisk bidrag til dette fra gjester? Er det ikke like gnient å invitere seg selv bort eller dra år etter år til andre, og forvente å ikke bidra? Jeg er enig i at det er gnient med vipps-krav, men ser på det som helt innafor å be gjestene ha med seg noe. Både for å fordele kostnader, men også arbeid. Vi har 12-14 stykk hos oss på julaften. Ikke fordi vi egentlig vil arrangere, men vi er de eneste i familien som har plass til alle. Vi pleier å be noen ha med dessert, noen ha med noe julekaker, noen ha med brus osv. Det anser jeg som helt innafor 😊 Anonymkode: c4ef5...69b 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #19 Del Skrevet 29. desember 2024 Kan dere ikke bare be de lage desserten + ta med egen drikke? + Egne stjerneskudd og ett batteri (hvis dere pleier å ha raketter). Anonymkode: 78175...ee9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #20 Del Skrevet 29. desember 2024 Vi pleier å samles 3-4 familier og alle bidrar med enten dessert, tilbehør og alle tar med litt drikkevarer og bidrag til fyrverkeri. Vi har tilsvarende opplegg på 17. mai. Anonymkode: 78175...ee9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå