Gå til innhold

Hva kan man gjøre som kan gi meg energi, og eventuelt spare energi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med utmattelse, men får profesjonell hjelp. Nå må jeg finne måter der jeg kan både spare og hente energi når jeg skal skrive bacheloroppgave neste semester. Det blir mye jobb, men jeg er bestemt på at dette skal jeg klare så lenge jeg klarer å sett tydelige grenser på studie og fritid. Forje semester var vanskelig. Tror hovedproblemet er "flink pike syndromet" Jeg klarer ikke å legge studier helt bak meg når jeg har fritid, jeg går på to ulike kor, så klarer å slappe av der og henter energi der, men det er litt lite. Når jeg hjemme og skal slappe av, så går tankene.  Jeg er aktiv jevnlig ved å gå tur. Men sliter med mentalt utmattelse fordi det er hele tiden ting som burde gjøres. Noen perioder er mer stressende og da er jeg som regel sengeliggende eller får emosjonelt utbrudd. Stressymptomene kan være så ille at jeg må ta beroligende jeg har fått av fastlegen. I tillegg skal jeg anmelde en traumatisk hendelse neste semester og ta adhd utredning hos DPS. 

Så spørsmålet er: Hva kan jeg gjøre som kan gi meg energi og eventuelt spare energi? Trenger noen forslag som jeg kan teste ut. Er det noe som for eksempel har hjulpet deg?

Anonymkode: 32f4e...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Logg av internett. 

Helt seriøst. 

Anonymkode: 7f172...41c

Det er faktisk en del av planen min faktisk ❤️ Kanskje det er hele løsninga sånn helt seriøst ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg sliter med utmattelse, men får profesjonell hjelp. Nå må jeg finne måter der jeg kan både spare og hente energi når jeg skal skrive bacheloroppgave neste semester. Det blir mye jobb, men jeg er bestemt på at dette skal jeg klare så lenge jeg klarer å sett tydelige grenser på studie og fritid. Forje semester var vanskelig. Tror hovedproblemet er "flink pike syndromet" Jeg klarer ikke å legge studier helt bak meg når jeg har fritid, jeg går på to ulike kor, så klarer å slappe av der og henter energi der, men det er litt lite. Når jeg hjemme og skal slappe av, så går tankene.  Jeg er aktiv jevnlig ved å gå tur. Men sliter med mentalt utmattelse fordi det er hele tiden ting som burde gjøres. Noen perioder er mer stressende og da er jeg som regel sengeliggende eller får emosjonelt utbrudd. Stressymptomene kan være så ille at jeg må ta beroligende jeg har fått av fastlegen. I tillegg skal jeg anmelde en traumatisk hendelse neste semester og ta adhd utredning hos DPS. 

Så spørsmålet er: Hva kan jeg gjøre som kan gi meg energi og eventuelt spare energi? Trenger noen forslag som jeg kan teste ut. Er det noe som for eksempel har hjulpet deg?

Tror du må tenke at selv det som tidligere gav energi er også med på å tappe deg når du sliter med utmattelse. Stress avler mer stress -derfor får du ikke fri fra topplokket selvom du føler du slapper av hjemme. Noe må du bare kutte ut. Hva må du nesten finne ut av selv. Ofte må man kutte mer ned en man tror. 

Anonymkode: f1d5a...55d

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenn etter hva som faktisk gir energi, og hva som tar energi. Og legg opp livet deretter. (Man kjenner det aller best de dagene man er dårlig, for da oppdager man hva som faktisk ikke er mulig når energien er lav.)

Hvis du for eksempel er glad i en aktivitet men vet du bruker en del energi på det, sørg for å ha fri etterpå med nok tid til å lande og hente deg inn. Ikke la deg lure til å tro at du har mer energi enn du har bare fordi det er noe du har lyst til. Planøegg livet med nok luft i kalenderen. Og prioriter ting som gjør deg glad.

Lag regler for deg selv. Kanskje du trenger klare regler for når du har lov til å jobbe med skolearbeid og når du ikke har lov. Jeg har for eksempel ikke lov til å tenke på jobben på soverommet, så hver gang jeg ikke får sove og oppdager at jeg ligger og tenker på jobb, så forsøker jeg raskt å slutte. Hver gang. Til slutt går det lettere. 

Vurder om du faktisk har kapasitet til både studier, adhd-utredning og anmeldelse samtidig. Det er jo ikke sikkert at det egentlig er den beste løsningen for deg om du øver på å finne balansen i livet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt beste tips: skriv bachelor på kun 4-5 timer hver dag. Jobb ekstremt fokusert uten distraksjon med 10 min pause hver time. Og så tar du fri. 

Anonymkode: fb928...8ac

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening i noe form, jeg hadde ME tidligere, begynte med medisinsk QiGong, det var veldig hjelpsomt. Gikk videre til yoga når jeg ble bedre. Og deretter ordentlig trening på senter. Får masse energi av treningen. Bevegelse er alfa omega for mennesker. Kom deg også ut i dagslys hver dag. 
Og sett tider du kan jobbe med ting. Sånn nå skal jeg jobbe med dette i x anrall minutter også legge det vekk/ta pause. 

Anonymkode: 8b1af...712

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjelper det å se tv-serier eller lese bøker når jeg skal slappe av. Tankekjøret og stresset roer seg når jeg kan leve meg inn i noe. Hvis jeg prøver å slappe av uten å ha noe å fokusere på så blir jeg bare mer stresset og dermed mer sliten. 

Anonymkode: d9e43...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg hjelper det å se tv-serier eller lese bøker når jeg skal slappe av. Tankekjøret og stresset roer seg når jeg kan leve meg inn i noe. Hvis jeg prøver å slappe av uten å ha noe å fokusere på så blir jeg bare mer stresset og dermed mer sliten. 

Jeg har forresten utmattelse og ADHD.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...