Gå til innhold

Du som beviselig IKKE har noen vitaminmangler

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva spiser du aller mest av i det daglige?

List matvarer du alltid må ha tilgjengelig.

Anonymkode: e5afd...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beviselig, som at du må ha dokumentasjon fra en blodprøve? 

Det er bare tullete holdning, man oppsøker lege når man ikke føler seg vel - for å ta en blodprøve for  å ta en blodprøve.

Jeg spiser variert, 90 % av kjøttet er selvskutt, eksl. fjærkre. Bytter selvskutt kjøtt som elg og rådyr inn fisk fra elver og havet.. Ikke noe oppdrettsfisk.. Dyrker poteter og en god del grønnsaker selv. Spiser mye selvplukket bær og sopp. 

Anonymkode: 35295...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Beviselig, som at du må ha dokumentasjon fra en blodprøve? 

Det er bare tullete holdning, man oppsøker lege når man ikke føler seg vel - for å ta en blodprøve for  å ta en blodprøve.

Anonymkode: 35295...f94

Dokumentert betyr det selvsagt, ja, og ikke en gjetning. Jeg klarer ikke selv å holde alle nivåer oppe, så må tydeligvis legge om kosten noe her og ønsker høre fra de som har gode nivåer på alt. 
Man kan forøvrig og fint velge å betale for disse prøvene selv uten å gå gjennom legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nylig testet hele familien privat, og alt var fint. 

Vi spiser rent kjøtt, grønnsaker, bær, frukt, nøtter, frø. Fisk og skalldyr. Litt honning. Unngår ultraprossesert såklart da det tapper kroppen for næring. Prioriterer økologisk og gressforet. Prioriterer matkvalitet høyt.

Anonymkode: 3ded1...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har nylig testet hele familien privat, og alt var fint. 

Vi spiser rent kjøtt, grønnsaker, bær, frukt, nøtter, frø. Fisk og skalldyr. Litt honning. Unngår ultraprossesert såklart da det tapper kroppen for næring. Prioriterer økologisk og gressforet. Prioriterer matkvalitet høyt.

Kan også legge til at vi prøver å unngå korn, samt at vi bløtlegger nøtter og frø for å minske fytinsyren. Spiser også endel egg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva spiser du aller mest av i det daglige?

List matvarer du alltid må ha tilgjengelig.

Spiser en multivitamintablett, spiser smoothie og næringsdrikker fra apoteket. Litt fisk og litt grønnsaker. 
Litt ost, leverpostei og litt rødbetsalat til knask, og lever utrolig nok fint på dette. Men må bruke salttabletter. 
Slik er det når en ikke kan svelge skikkelig. Det går faktisk an å leve på denne måten uten å få mangel. 

Anonymkode: e8f5b...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser alt annet enn sunt og riktig for å være ærlig. Jeg spiser godterier daglig, sjokolade spesielt. Jeg elsker feite meieriprodukter, rødt kjøtt og salt.

Jeg spiser nok noe mer grønnsaker også enn de fleste fordi jeg elsker å spise volum.

Jeg spiser superenkle fiskemåltider 1-2 ganger i uken, fiskeboller, fiskepinner og laksefillet feks og later som at det er sunt. En del belgfrukt blir det og mye pasta. Jeg har cøliaki og burde prioritert fiber men det skjer ikke. Frukt og bær spises litt dann og vann, av og til lever jeg nesten på frukt og bær men så kan det gå uker mellom hver frukt i andre perioder.

Vann, pepsi og kaffe drikkes daglig.

Anonymkode: 9a5ef...4ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta lang tid før det slår ut som mangel på blodprøver. Blodprøver er øyeblikksprøver, og kan også endre seg drastisk i løpet av bare måneder. Har opplevd å ha normale verdier både jern og b12, men likevel hatt typisk anemiske symptomer (blek hud, ringer under øyne, svimmelhet, blålilla lepper, kortpustet osv). 

Blodverdiene mine har ikke endret seg noe særlig i forhold til det jeg spiser egentlig. Jeg er mer opptatt av hvordan jeg føler meg og bruker sunn fornuft når det gjelder ernæring. Dvs ikke prosessert mat (særlig ikke UP mat), ikke sukker, frityr, osv. I hovedsak spiser jeg animalsk, og velger økologisk og gressforet så mye som mulig. Litt ubehandlede nøtter, grønt, bær, frukt. Godt med hydrering, og aktivitet. 

Anonymkode: d1964...46a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært til flere sjekker opp igjennom årene, og aldri manglet noe. 

Spiser stortsett mat fra datovaredisken. Havregrøt eller brødskiver til frokost. Har alltid litt forskjellige grønnsaker i kjøleskapet. Spiser sjeldent samme matrett mer enn 1 gang i måneden, med mindre det er rester.

Prøver å velge en del økologisk, og spiser kjøtt til middag rundt 2-3 dager i uken. Ellers er det fisk, vegetar eller eggeretteter som omelett eller pai. 

Å kjøpe fra datovaredisken "tvinger" oss til å variere mye, siden det kan bære hva som helst som ligger der.

Drikker kun vann, te eller kakao.

Anonymkode: cf175...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga sykdom/endometriose må jeg ta jern og Dvitamin. Har ingenting med kostholdet å gjøre. 

Men ja:, superordinørt kosthold, alt for få grønnsaker nå om dagen. Får ikke bedre verdier av lange sunnere perioder 🤷‍♀️

Anonymkode: 2f779...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser rene råvarer, spiser ikke kjøtt, men spiser fisk og egg, linser, kikerter, bønner, mye grønnsaker, bær, frukt, nøtter, frø. Mest økologisk, ikke noe UP. 
Lager yoghurt selv og bruker det endel utenom middag (spiser ikke brød). Drikker vann. En til to kopper kaffe om dagen. 

Anonymkode: fd11a...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser veldig mye brokkoli, paprika, sopp, minimais, søtpotet, potet, gulrot, hvitløk, spinat, egg, ost (hvitost, mozzarella, fetaost og cheddar), yoghurt, grovt brød, svinekjøtt, kylling og fisk.

Spiser litt bær på kesam om jeg er fysen på kveld. På sommeren spiser jeg mye salat.

Anonymkode: 11cce...9ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt en del prøver i år pga operasjon, og har ikke noen mangler. Jeg spiser generelt lite grønnsaker. Spiser mye gulrot og løk, men alt annet er kun sporadisk og ikke ukentlig. Følger absolutt ikke statens helsekostråd. 

Men det meste er hjemmelagd, lite ultraprosessert. Spiser hovedsakelig ett til to måltider om dagen (den siste uken har vært unntak). Mye egg og kylling og svin. 

Anonymkode: e13a2...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar blodprøver en gang i året, alle nivåene er bra. Legen som vil at jeg skal ta prøvene pga kostholdet mitt. Jeg er vegetarianer, men spiser minimalt med egg,drikker ikke melk, men spiser joghurt,ost og litt smør. Jeg spiser ikke ting som skal etterligne kjøtt. Tar heller ikke vitamintilskudd. Har vært vegetarianer i over 40 år. Det jeg alltid må ha hjemme er bl.a løk,tomater paprika, brokkoli, gulrøtter og div frukter.

Anonymkode: 44162...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tar blodprøver en gang i året, alle nivåene er bra. Legen som vil at jeg skal ta prøvene pga kostholdet mitt. Jeg er vegetarianer, men spiser minimalt med egg,drikker ikke melk, men spiser joghurt,ost og litt smør. Jeg spiser ikke ting som skal etterligne kjøtt. Tar heller ikke vitamintilskudd. Har vært vegetarianer i over 40 år. Det jeg alltid må ha hjemme er bl.a løk,tomater paprika, brokkoli, gulrøtter og div frukter.

Anonymkode: 44162...8fa

Alle prøvene mine var også bra da jeg var veganer, sjekket hvert år. Men god helse hadde jeg ikke. 

Anonymkode: d1964...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har helsesjekk med en rekke blodprøver gjennom jobb hvert år. Aldri vært noen avvik. 

Frokost; to kopper kaffe.

Lunsj; salatbar på jobb, med miks av proteiner, fett og grønt. Hjemme lager jeg meg gjerne omelett med grønnsaker og laks. Quinoasalat med mye godt. Middagsrester.

Middag; der lager vi alt mulig. Norsk husmanskost. Supper. Indisk. Meksikansk. Sushi. Meze. Pizza.Pastaretter.Gratenger. Gryter. En god miks av vegansk, fisk, og retter med kjøtt. Men lager stort sett mat fra bunnen, uten å være hysterisk, hender det blir en Peppes eller Grandis. 

Er ikke noe særlig glad i søtt og snop, men hender jeg tar en neve chips om vi har. 

Drikker mye vann. Og er nok litt for glad i vin. 

Anonymkode: e9096...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle vitaminnivåer er bra. Spiser i perioder magert og lite, i andre perioder spiser jeg mye ultraprosessert og søtt, faktisk nesten bare det. Har vært overvektig (bmi 30) og hadde diabetes 2 og høyt kolesterol, har gått ned 30 kg og alle verdier er innenfor normalen. Kroppen har helbredet seg selv, ganske imponerende. 

Anonymkode: b1f2e...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen frokost på hverdager. Lunsj: kjøleskapsgrøt (yoghurt, melk, havregryn, müsli med nøtter og kokos).

Middag: prøver å få med grønnsaker hver dag, men barna får viljen og får pannekaker syltetøy og bacon innimellom. Ellers typisk kylling, ris, salat, pasta carbonara eller pasta bolognese, laks i wrap med avokado, mango, agurk, paprika, stekt laks, stekt torsk, tomatsuppe, tapas, pizza, koteletter med potetstappe eller ris, osv. 

Lager maten «fra bunnen av». Bruker smør, steker i rapsolje.

Glad i egg som pålegg eller smilende spist med skje. 

Spiser mer enn nok godteri.

Anonymkode: a8391...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser vegansk. Mye grønnsaker, bønner, linser, havregryn, komplekse karbohydrater, nøtter, kokosmelk, yoghurt av soya, osv. Bruker å lage mat ganske fra bunnen av. Spiser aldri fast food. Unner meg mørk sjokolade og popcorn. 

Tar b12 innimellom, men har aldri hatt mangler på noe annet. Har spist sånn i 20 år. 

Anonymkode: 9922e...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...