Gå til innhold

Er det frekt å gi hostende medpassasjer et munnbind?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Frekt, det blir nok ikke tatt godt imot.

Men jeg blir overrasket over hvor mange her som ikke skjønner poenget med munnbind. Det ble jo gjentatt igjen og igjen under koronaepedimien at munnbind hindrer smitte ut (fra smittede personer) ikke inn. Hvordan kan det ha seg at så mange fortsatt ikke har fått med seg dette.

Ikke bare det, men om TS trekker opp et munnbind og tar det på selv, vil sannsynligvis naboen oppfatte det som frekt også.

Anonymkode: 4ef4f...1c9

Da må hun bare oppfatte det som frekt. Herlighet, ts bestemmer over seg selv.

Anonymkode: d53ff...8f1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er jo hun som er syk som bør ta det på seg, når hun hoster sånn

Ts

Nei, det er ikke nødvendig å bruke munnbind om en hoster! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg sitter på et lite Widerøe fly ved siden av en dame som hoster annethvert minutt.

Jeg har hatt mykoplasma lungebetennelse i lang tid i høst og er endelig frisk, så det siste jeg ønsker er å bli forkjølet igjen.

Jeg har munnbind i sekken og tenker at det burde hun hatt på seg, men lurer på om det er frekt å tilby?

Jeg hadde tatt imot med glede hadde jeg hostet i vilden sky.

Anonymkode: de442...fe6

Ja. Det er frekt. 

Anonymkode: 922ec...b54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Frekt, det blir nok ikke tatt godt imot.

Men jeg blir overrasket over hvor mange her som ikke skjønner poenget med munnbind. Det ble jo gjentatt igjen og igjen under koronaepedimien at munnbind hindrer smitte ut (fra smittede personer) ikke inn. Hvordan kan det ha seg at så mange fortsatt ikke har fått med seg dette.

Ikke bare det, men om TS trekker opp et munnbind og tar det på selv, vil sannsynligvis naboen oppfatte det som frekt også.

Nå er koronaepedemien pågående da… Og WHO anbefaler for så vidt fortsatt bruk av munnbind.

Men det er tøys at munnbind bare hindrer smitte ut - det ble sagt veldig mye av myndigheter som var bare oppspinn og tøys (barn blir ikke smittet/er ikke smittebærere, covid smitter ikke via luft og flere)

Munnbind og da helst ordentlige masker beskytter selvsagt begge veier. Hindrer at en ikke smittet puster inn andres virus, og hindrer at en smittet slipper virus ut i luften.

To-veis masking er det mest effektive for å hindre smitte.

Anonymkode: 2ec6e...36f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du har det med deg, da kan også du ta på deg det. Går du rundt med det i sekken for å gi til andre?🤨 Hvem vil vel ha på seg det fremmede har i sekken. 

Anonymkode: 66fe9...577

Har vært på juleferie hos cellegiftpasient, derfor har jeg med meg munnbind.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så må du huske på at det kan være andre grunner enn smittsom sykdom for hoste, og grunner som gjør bruk av munnbind vanskelig.

En alvorlig astma med dårlig innpust f.eks vil slite med munnbind, og får gjerne trigga astma og hoste av tørr luft på fly.

Hun er snørrete og hoster, så da er det nok ikke astma

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Munnbind beskytter først og fremst andre. Hvorfor tror du kirurger har på munnbind når de opererer?

Anonymkode: 74d18...d77

Fordi de puster inn i åpne sår... som ikke har munnbind på seg. I motsetning til pasienten, som ligger beskyttet bak et klede. 

Anonymkode: 932c4...e33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er koronaepedemien pågående da… Og WHO anbefaler for så vidt fortsatt bruk av munnbind.

Men det er tøys at munnbind bare hindrer smitte ut - det ble sagt veldig mye av myndigheter som var bare oppspinn og tøys (barn blir ikke smittet/er ikke smittebærere, covid smitter ikke via luft og flere)

Munnbind og da helst ordentlige masker beskytter selvsagt begge veier. Hindrer at en ikke smittet puster inn andres virus, og hindrer at en smittet slipper virus ut i luften.

To-veis masking er det mest effektive for å hindre smitte.

Joda, for virus på vei ut svever ikke løst i lufta, de er bundet i små væskedråper som stoppes av munnbind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hostet jevnlig siste 9 månedene, jeg har alvorlig astma. Skulle jeg tatt på meg munnbind i tillegg hadde jeg slutt enormt med å få inn luft.

All hoste er ikke smittsom, få behandling for frykten din. 

Anonymkode: c91bc...c4c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hostet jevnlig siste 9 månedene, jeg har alvorlig astma. Skulle jeg tatt på meg munnbind i tillegg hadde jeg slutt enormt med å få inn luft.

All hoste er ikke smittsom, få behandling for frykten din. 

Og jeg får legge til at blir faktisk potte tett om hosten tar av ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de puster inn i åpne sår... som ikke har munnbind på seg. I motsetning til pasienten, som ligger beskyttet bak et klede. 

Anonymkode: 932c4...e33

Ja, så munnbind beskytter først og fremst andre fra smitte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (11 minutter siden):

Nei, det er ikke nødvendig å bruke munnbind om en hoster! 

Ok? Det kan selvsagt være snakk om en person som ikke har noe smittsomt, men det er da umulig for sidemannen å vite om vedkommende har kikhoste eller kols.

Anonymkode: 42b85...832

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Joda, for virus på vei ut svever ikke løst i lufta, de er bundet i små væskedråper som stoppes av munnbind. 

Nei, virus i aerosoler kan gå forbi munnbind, og man kan bli smittet. Det hjelper selvsagt noe mot smitte, og fanger opp større dråper med smitte. Et munnbind er ikke som et åndedrettsvern som kan filtrere ut ca. 95%, avhengig av type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok? Det kan selvsagt være snakk om en person som ikke har noe smittsomt, men det er da umulig for sidemannen å vite om vedkommende har kikhoste eller kols.

Anonymkode: 42b85...832

Herlighet. Jeg har på meg munnbind hver eneste dag på jobb, men jeg tar ikke på meg munnbind på fritiden fordi noe irriterer astmaen min, bare fordi noen er overnervøse overfor hosting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hun er snørrete og hoster, så da er det nok ikke astma

Ts

Kan være allergi, da kan man bli snørrete… jeg er snørrete året rundt, sjelden pga smittsom sykdom, alltid pga allergi!

Anonymkode: fecf7...a96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hoster og snørrer alltid på fly grunnet tett luft, tepper, seter som er innhyllet i støv osv. 

Anonymkode: cd10a...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette her er spørsmål som aldri ble stilt før koronatiden. Pandemien gjorde mye med folk, og de snakket også om på nyhetene her om dagen hvordan det henger igjen hos mange.

Til spørsmålet ditt: Ja, det er frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha litt frekt, men jeg støtter det. Pandemi eller ikke, det er nasty og spre all dritten din til alle andre på et fly ass. 

Anonymkode: e7a1a...a9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg sitter på et lite Widerøe fly ved siden av en dame som hoster annethvert minutt.

Jeg har hatt mykoplasma lungebetennelse i lang tid i høst og er endelig frisk, så det siste jeg ønsker er å bli forkjølet igjen.

Jeg har munnbind i sekken og tenker at det burde hun hatt på seg, men lurer på om det er frekt å tilby?

Jeg hadde tatt imot med glede hadde jeg hostet i vilden sky.

Det er en god tanke, men du vil ha bedre effekt av å ta det på deg selv.

Anonymkode: 042ec...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...