AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #1 Del Skrevet 29. desember 2024 Fikk kneet ut av ledd i dag.. for ish 15 min siden.. den hoppet tilbake.. men det låste seg veldig når kneet gikk ut av ledd. Har så vondt og klarer ikke og gå. veit at man skal snakke med legen men lurer på om dere har opplevd det samme? Dro dere til legevakt raskt etterpå? Skal sies jeg har slitet med dette i mange år men er en stund siden sist gang var. Anonymkode: 193b1...835 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #2 Del Skrevet 29. desember 2024 Ring legevakten og hør med de. Det kan være lurt å få en vurdering på om du kan ha røket noen leddband i prosessen og må ta bilder. Kanskje vil de ha deg inn slik at en lege kan vurdere, ta tester osv. Det kan være smerter som gjør det men du kan også ha røket noe i prosessen. Det kan være at de vil sette på skinne for å hindre videre skader og at du får stabilisert kneet en stund for å forhindre nye skader. Ikke gjør som meg, og avvent å se. Jeg gjorde det samme, gikk tilbake av seg selv, klarte å gå/halte men hadde store smerter. Men jeg klarte ikke å strekke ut kneet etterpå og jeg ventet hele 1,5 uker og gikk en del på kneet i mellomtiden dum som jeg var, før jeg oppsøkte lege. Når jeg endelig kom meg til legen etter en og en halv uke så ble jeg sendt rett til ØH på ortopedisk fordi kneet mitt var så stivt. Jeg ble beskrevet som svært stiv og klarte verken å strekke ut kneet helt eller bøye det. På ortopedisk trodde de nesten ikke på meg og presset på fordi de trodde jeg ikke klarte å strekke ut pga. smerter. Ble sendt hjem på krykker, beskjed om å ikke belaste kneet og MR innen en uke. De trodde det var meniskruptur fordi jeg var så stiv. Fikk spørsmål om hvorfor jeg ikke hadde kommet før. Det var litt sånn heeehee, jajaj vi får håpe det går bra å reparere menisken etter 2 uker. Nå viste det seg at jeg ikke hadde meniskskade, bare stort benødem på lårbenet og en del rifter og væsker, men det dannet seg svært masse arrvev i kneet som gjorde det så stivt, det var mekanisk hindring, så jeg måtte operere bort masse arrvev etter noen måneder, og er fortsatt ikke helt bra i dag, har ikke fått tilbake fullt funksjonalitet i kneet, men det har kommet seg en del. Gikk på krykker i maaaange måneder og hadde veldig lite fremgang. Var ganske lenge stuck på 90 grader på bøyen så jeg klarte ikke å sykle heller, men heldigvis en dag løsnet det og jeg har kommet meg forbi 120 grader. Det har tatt 2 år med opptrening å komme dit jeg er i dag, mye mer bevelig men fortsatt ikke helt bra. De kjente jo at kneskålen var lite bevegelig, og var en stund redd for at det skal gro fast. Og det var mange tester de ikke klarte å gjøre pga. at kneet var så stivt. Arrvev kommer av at når kroppen prøver å reparere skaden så overkompenserer den ved å danne ekstra vev som ikke skal være der. En vet ikke helt hvorfor, men noen er tydeligvis mer disponert enn andre. Sannsynligvis hadde jeg litt fra før da det var tredje gangen jeg hadde den ut av ledd, men denne gangen var vridningen mye kraftigere. Vanskelig å vite om jeg kunne ha gjort noe annerledes, men jeg vil tro at hadde jeg ikke gått på kneet rett etter skaden, tatt mer smertestillende, avlastet mer, kjølt ned/holdt det høyt så hadde jeg kunne forhindre en del dannelse av arrvev i etterkant ved at jeg ikke hadde irritert kneet enda mer. Anonymkode: 26a8a...088 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #3 Del Skrevet 29. desember 2024 Uff ikke godt:( tenker jeg ringer nå og hører hva dem tenker Anonymkode: 193b1...835 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #4 Del Skrevet 29. desember 2024 Gjør det, oppdater gjerne når du har fått en vurdering. Bare det å få gode råd om hva du skal gjøre fremover, om du kan belaste, smertestillende, om du skal gå på krykker, om det er noen øvelser du skal gjøre osv. er viktig for å forhindre videre skade. Anonymkode: 26a8a...088 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #5 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Fikk kneet ut av ledd i dag.. for ish 15 min siden.. den hoppet tilbake.. men det låste seg veldig når kneet gikk ut av ledd. Har så vondt og klarer ikke og gå. veit at man skal snakke med legen men lurer på om dere har opplevd det samme? Dro dere til legevakt raskt etterpå? Skal sies jeg har slitet med dette i mange år men er en stund siden sist gang var. Anonymkode: 193b1...835 Opplevd det samme flere ganger. Det er kjempevondt! jeg har aldri gått til legen med det. Bare hvilt beinet, så har det blitt bra igjen med tiden. Anonymkode: 3f151...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #6 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg gikk til fysio etter noen dager. Fysioen trodde det var meniskskade pga symptomer og dårlig bevegelighet, men MR viste at kneet hadde vært ute av ledd. Det er jo ikke så mye å gjøre med det. Men kan være lurt å gå til fysio for øvelser. Særlig om det er veldig hovent kan det være vanskelig å få kontakt med musklene. Anonymkode: c9615...b6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #7 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Opplevd det samme flere ganger. Det er kjempevondt! jeg har aldri gått til legen med det. Bare hvilt beinet, så har det blitt bra igjen med tiden. Anonymkode: 3f151...0c1 Helt til dagen det ikke går bra. I utgangspunktet om man får kneskålen ut av ledd flere ganger, bør man gå til legen for å få en vurdering om man er disponert for det og bør gjøre noe for å forhindre mer av det i fremtiden. Jeg gjorde som deg de første gangene jeg hadde de ut av ledd, og det gikk over og bra. Men så var det den siste gangen, der vridningen var kraftigere og jeg burde ha gått til lege/fysio med en gang. Anonymkode: 26a8a...088 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #8 Del Skrevet 29. desember 2024 Liten oppdatering. jeg har snakket med familien da min bestefar jobbet i ambulansen og føler meg veldig komfortabel med og høre med han. Tok Smertestillende og har kneet høyt. Så det er vel bare og vente å se om dem hjelper og vis det ikke blir bedre evt verre i løpet av kvelden så ringer vi legevakta. Så vi tenker og gi det en time eller to for og se videre. Anonymkode: 193b1...835 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #9 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Liten oppdatering. jeg har snakket med familien da min bestefar jobbet i ambulansen og føler meg veldig komfortabel med og høre med han. Tok Smertestillende og har kneet høyt. Så det er vel bare og vente å se om dem hjelper og vis det ikke blir bedre evt verre i løpet av kvelden så ringer vi legevakta. Så vi tenker og gi det en time eller to for og se videre. Anonymkode: 193b1...835 Høres veldig fornuftig ut, og lurt at du avlaster kneet og holder det høyt. Om du fortsatt har mye smerter og mangler bevelighet i kneet så vil jeg anbefale deg å låne noen krykker til du får avklart om du har en skade som krever avlastning en stund eller om du trygt kan belaste igjen. Ikke vits å ta noen sjanse og potensielt trigge masse arrvev til du vet. Anonymkode: 26a8a...088 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #10 Del Skrevet 30. desember 2024 Hvordan går det i dag TS? Anonymkode: 26a8a...088 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #11 Del Skrevet 30. desember 2024 Oppdatering: i dag er det fortsatt vondt så har tatt smertestillende og sittet helt i ro med kneet høyt i senga. Merker at vis jeg har det helt i ro er smertene mindre så derfor ble jeg sittende i hele dag. Jeg har noen krykker som jeg bruker vis jeg må på do osv. legekontoret åpner vel om 2 dager eller noe? Så vis jeg tar det med ro fram til da så ber jeg om en legetime ganske fort. det stikker i kneet, litt brennende følelse også og merker det er veldig ustabilt vis jeg bare tar en liten bevegelse. klarer ikke og strekke ut eller veldig bøyd innover så unngår det uansett med tanke på smertene. får håpe det blir bedre framover men uansett så ringer jeg fastlegen og ber om time der. Anonymkode: 193b1...835 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #12 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oppdatering: i dag er det fortsatt vondt så har tatt smertestillende og sittet helt i ro med kneet høyt i senga. Merker at vis jeg har det helt i ro er smertene mindre så derfor ble jeg sittende i hele dag. Jeg har noen krykker som jeg bruker vis jeg må på do osv. legekontoret åpner vel om 2 dager eller noe? Så vis jeg tar det med ro fram til da så ber jeg om en legetime ganske fort. det stikker i kneet, litt brennende følelse også og merker det er veldig ustabilt vis jeg bare tar en liten bevegelse. klarer ikke og strekke ut eller veldig bøyd innover så unngår det uansett med tanke på smertene. får håpe det blir bedre framover men uansett så ringer jeg fastlegen og ber om time der. Anonymkode: 193b1...835 Hvorfor ikke bare ringe legevakt å høre med de? Hva er greien med å unngå legevakt? 😅 Anonymkode: c7194...961 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #13 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor ikke bare ringe legevakt å høre med de? Hva er greien med å unngå legevakt? 😅 Anonymkode: c7194...961 Enig, hva er greia med dette? Ts, hvis du egentlig trenger operasjon eller annen behandling så kan du risikere at dette vil måtte ta mye lenger tid fordi du ikke en gang gadd ta en telefon til legevakten. Anonymkode: 1efa5...568 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 30. desember 2024 #14 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Oppdatering: i dag er det fortsatt vondt så har tatt smertestillende og sittet helt i ro med kneet høyt i senga. Merker at vis jeg har det helt i ro er smertene mindre så derfor ble jeg sittende i hele dag. Jeg har noen krykker som jeg bruker vis jeg må på do osv. legekontoret åpner vel om 2 dager eller noe? Så vis jeg tar det med ro fram til da så ber jeg om en legetime ganske fort. det stikker i kneet, litt brennende følelse også og merker det er veldig ustabilt vis jeg bare tar en liten bevegelse. klarer ikke og strekke ut eller veldig bøyd innover så unngår det uansett med tanke på smertene. får håpe det blir bedre framover men uansett så ringer jeg fastlegen og ber om time der. Anonymkode: 193b1...835 Jeg opplevde noe lignende, etter en kræsj i ett tre. Etter det så føltes det ut som kneet hoppet ut av ledd, låste seg og lignende. Jeg måtte opereres. Ryket korsbånd og leddbånd. Veldig like symptomer som det du beskriver her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #15 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enig, hva er greia med dette? Ts, hvis du egentlig trenger operasjon eller annen behandling så kan du risikere at dette vil måtte ta mye lenger tid fordi du ikke en gang gadd ta en telefon til legevakten. Anonymkode: 1efa5...568 Nå kan jeg bare snakke for meg, men her jeg bor er legevakta veldig dårlig. Står hele tiden om skrekkopplevelser derifra i lokalavisa. Det er lang ventetid, og masse syke folk man ikke vil bli smittet av, og trolig ville jeg aldri fått noe ut av det av å reise til legevakta med et dårlig kne - de ville nok sagt at jeg må henvende meg til fastlegen. Jeg ville aldri reist til legevakta her om det ikke stod om livet om å gjøre - og heller ikke var så alvorlig at det var aktuelt å ringe 113. Og da tror jeg faktisk jeg ville ringt 113 fordi folk hvor det har stått om livet å gjøre, har dødd fordi de ikke har blitt tatt på alvor hos legevakta. Da jeg bodde i Oslo var det noe helt annet. Bra system, og flinke leger og sykepleiere. Dit gikk jeg da jeg trodde jeg hadde brukket en tå, fikk røntgen, og joda, tåa var knekt. Det hadde aldri skjedd her jeg bor nå, de har heller ikke tilgang på røntgen. Anonymkode: 3f151...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #16 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå kan jeg bare snakke for meg, men her jeg bor er legevakta veldig dårlig. Står hele tiden om skrekkopplevelser derifra i lokalavisa. Det er lang ventetid, og masse syke folk man ikke vil bli smittet av, og trolig ville jeg aldri fått noe ut av det av å reise til legevakta med et dårlig kne - de ville nok sagt at jeg må henvende meg til fastlegen. Jeg ville aldri reist til legevakta her om det ikke stod om livet om å gjøre - og heller ikke var så alvorlig at det var aktuelt å ringe 113. Og da tror jeg faktisk jeg ville ringt 113 fordi folk hvor det har stått om livet å gjøre, har dødd fordi de ikke har blitt tatt på alvor hos legevakta. Da jeg bodde i Oslo var det noe helt annet. Bra system, og flinke leger og sykepleiere. Dit gikk jeg da jeg trodde jeg hadde brukket en tå, fikk røntgen, og joda, tåa var knekt. Det hadde aldri skjedd her jeg bor nå, de har heller ikke tilgang på røntgen. Anonymkode: 3f151...0c1 Det er snakk om å ringe for rådgivning, ikke reise på legevakten uten videre, men ok. Hvis alternativet er å ha et dårlig kne resten av livet så tar man de timene der å vente, selv om det er kjedelig. Anonymkode: 7d891...a20 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #17 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg forstår heller ikke hvorfor du ikke kontakter legevakt. De kan vurdere om du må ta bilder, undersøke deg nærmere, og gi råd. Veldig dårlig ide å fortsette å se det an. Anonymkode: ee6bd...d13 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #18 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er snakk om å ringe for rådgivning, ikke reise på legevakten uten videre, men ok. Hvis alternativet er å ha et dårlig kne resten av livet så tar man de timene der å vente, selv om det er kjedelig. Anonymkode: 7d891...a20 Mener du seriøst at du kan få et dårlig kne resten av livet om man venter et par dager ekstra til legekontoret åpner? Hvis vi skal løpe ned legevakta og andre helsetilbud for ingenting hele tiden så blir det helt krise for helsesystemet vårt. Her har TS også fått råd av ambulansepersonell til å se ting litt an. Anonymkode: 3f151...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #19 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mener du seriøst at du kan få et dårlig kne resten av livet om man venter et par dager ekstra til legekontoret åpner? Hvis vi skal løpe ned legevakta og andre helsetilbud for ingenting hele tiden så blir det helt krise for helsesystemet vårt. Her har TS også fått råd av ambulansepersonell til å se ting litt an. Anonymkode: 3f151...0c1 Det mener jeg, ja. Nå må du lese hva jeg skriver. Jeg skriver RINGE legevakten for rådgivning. Ingen har sagt noe om å løpe ned og dette er uansett ikke ingenting. TS har ikke fått råd av ambulansepersonell. Hun har fått råd av sin slektning, en bestefar som har jobbet i ambulansen en gang. Han er ikke lege og ikke har han røntgensyn. Det er knapt nok bedre enn ingenting. TS skulle i utgangspunktet vente et par timer og se om det ble bedre (det kunne jeg allerede da fortalt henne at det ikke kom til å bli med de symptomene hun hadde), nå er det gått et døgn, det er ikke noe bedre, men nå skal hun plutselig vente til torsdag... Hvis hun hadde kunnet gå på beinet med litt ømhet og hadde normalt leddutslag (kunne bøye og strekke ut beinet), ok. Da kunne hun ventet til torsdag. Men det har hun ikke. Men jøss, det er det samme for meg. Det er ikke mitt kne. Anonymkode: 7d891...a20 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #20 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det mener jeg, ja. Nå må du lese hva jeg skriver. Jeg skriver RINGE legevakten for rådgivning. Ingen har sagt noe om å løpe ned og dette er uansett ikke ingenting. TS har ikke fått råd av ambulansepersonell. Hun har fått råd av sin slektning, en bestefar som har jobbet i ambulansen en gang. Han er ikke lege og ikke har han røntgensyn. Det er knapt nok bedre enn ingenting. TS skulle i utgangspunktet vente et par timer og se om det ble bedre (det kunne jeg allerede da fortalt henne at det ikke kom til å bli med de symptomene hun hadde), nå er det gått et døgn, det er ikke noe bedre, men nå skal hun plutselig vente til torsdag... Hvis hun hadde kunnet gå på beinet med litt ømhet og hadde normalt leddutslag (kunne bøye og strekke ut beinet), ok. Da kunne hun ventet til torsdag. Men det har hun ikke. Men jøss, det er det samme for meg. Det er ikke mitt kne. Anonymkode: 7d891...a20 Ja, for all del. Det er ikke mitt kne heller. Anonymkode: 3f151...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå