Gå til innhold

Hvor fort vokser et hull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tannlegen sa at jeg hadde et lite hull, men fikk time om et år. Jeg er litt stressa. Gikk til han hver sjette mnd i en periode på grunn av litt betennelse i tannkjøttet. Så jeg skjønner ikke hvorfor han satte neste time til et år senere? Tannkjøttet er fint da. Men jeg har ikke hatt hull før. Hater å gå til tannlegen men tanken på sprøyter og borring er skikkelig ille. 

Burde jeg få sjekket det hos en annen tannlege om et halvt år? 

Anonymkode: 2bfd2...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et hull kan slutte å vokse. Jeg gikk med et lite hull i nesten tre år før det ble borra og fylt. Det var i fortanna hvor jeg har mellomrom så det var lett å pusse og ta vare på.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde sannsynligvis et «begynnende hull», eller emaljekaries. Hull/karies behandles først når det når inn i dentin, fordi du kan forsøke å stanse prosessen ved å opprettholde god munnhygiene og bruke fluor. Har du god hygiene, er det lite sannsynlig at en annen tannlege ser noe som helst mer om et halvt år, og  det er uansett en fordel om tannlegen som har tilgang til røntgenbildene dine vurderer på nytt.

Hvor fort et hull utvikler seg er umulig å svare på, har man elendig munnhygiene og spiser masse sukker, kan det ta noen få måneder, ellers kan det ta flere år. Jeg har emaljekaries som ikke har utviklet seg siden 1992.

Anonymkode: 1cc14...698

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett lite hull som har vært like stort i 3 år nå, tannlegen følger bare med på det på den årlige kontrollen. Ved smerter eller ising i tennene skal jeg bestille time.

Anonymkode: 6cb5a...f61

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du hadde sannsynligvis et «begynnende hull», eller emaljekaries. Hull/karies behandles først når det når inn i dentin, fordi du kan forsøke å stanse prosessen ved å opprettholde god munnhygiene og bruke fluor. Har du god hygiene, er det lite sannsynlig at en annen tannlege ser noe som helst mer om et halvt år, og  det er uansett en fordel om tannlegen som har tilgang til røntgenbildene dine vurderer på nytt.

Hvor fort et hull utvikler seg er umulig å svare på, har man elendig munnhygiene og spiser masse sukker, kan det ta noen få måneder, ellers kan det ta flere år. Jeg har emaljekaries som ikke har utviklet seg siden 1992.

Men dersom hullet ikke blir borte, kan ikke bare tannlegen ta det nå først som sist? Er så kjipt å vente på det.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men dersom hullet ikke blir borte, kan ikke bare tannlegen ta det nå først som sist? Er så kjipt å vente på det.

ts

Hvorfor skal man reparere det, en fylling er jo et nytt sted hvor man lettere kan få hull i fyllings kantene enn i en emaljeoverflate. 

Som sagt, jeg har enda ikke måttet få lagt noen fylling på de karieslesjonene i emaljen som ble oppdaget for 32 år siden.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal man reparere det, en fylling er jo et nytt sted hvor man lettere kan få hull i fyllings kantene enn i en emaljeoverflate. 

Som sagt, jeg har enda ikke måttet få lagt noen fylling på de karieslesjonene i emaljen som ble oppdaget for 32 år siden.

Men er det ikke bedre å bli kvitt bakteriene? (med en fylling)

Gjør du noe spesielt for å holde det vedlike? 😊 Fikk beskjed om å "Fluxe" bruke flux fluorskyll men jeg gjorde det før jeg fikk hull og det funka jo ikke. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men er det ikke bedre å bli kvitt bakteriene? (med en fylling)

Gjør du noe spesielt for å holde det vedlike? 😊 Fikk beskjed om å "Fluxe" bruke flux fluorskyll men jeg gjorde det før jeg fikk hull og det funka jo ikke. 

ts

«Hullet» er forårsaket av syrer som bakteriene produserer når du inntar mat/drikke. Spyttet ditt har en viss evne til å nøytralisere disse syrene (bufferkapasitet). Hvis bakterier over et lengre tidspunkt har fått «kose seg» i fred på et punkt på emaljen på tannen din, har disse syrene fått påvirke tannemaljen på dette punktet. 

Det er ikke nødvendigvis mer bakterier i «hullet» akkurat nå enn ellers i munnhulen, «hullet» er demineralisert emalje på nåværende tidspunkt. Poenget er at du skal redusere mengden bakterier ved hjelp av renhold, slik at de ikke får ligge og virke på samme sted igjen, mens fluor går inn og remineraliserer emalje i området.

IMG_9501.jpeg

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

«Hullet» er forårsaket av syrer som bakteriene produserer når du inntar mat/drikke. Spyttet ditt har en viss evne til å nøytralisere disse syrene (bufferkapasitet). Hvis bakterier over et lengre tidspunkt har fått «kose seg» i fred på et punkt på emaljen på tannen din, har disse syrene fått påvirke tannemaljen på dette punktet. 

Det er ikke nødvendigvis mer bakterier i «hullet» akkurat nå enn ellers i munnhulen, «hullet» er demineralisert emalje på nåværende tidspunkt. Poenget er at du skal redusere mengden bakterier ved hjelp av renhold, slik at de ikke får ligge og virke på samme sted igjen, mens fluor går inn og remineraliserer emalje i området.

IMG_9501.jpeg

Tusen takk for hjelpen! Huff jeg blir litt hysterisk iblant 😄:klem3:

ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

«Hullet» er forårsaket av syrer som bakteriene produserer når du inntar mat/drikke karbohydrater.

Anonymkode: ec522...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tannlegen sa at jeg hadde et lite hull, men fikk time om et år. Jeg er litt stressa. Gikk til han hver sjette mnd i en periode på grunn av litt betennelse i tannkjøttet. Så jeg skjønner ikke hvorfor han satte neste time til et år senere? Tannkjøttet er fint da. Men jeg har ikke hatt hull før. Hater å gå til tannlegen men tanken på sprøyter og borring er skikkelig ille. 

Burde jeg få sjekket det hos en annen tannlege om et halvt år? 

Slutt å stresse. Puss med flyr og bruk fluor i tillegg. I beste fall klarer du å fjerne hullet med normal fluorbruk. 

Anonymkode: a49f9...5e5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...