AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #1 Del Skrevet 29. desember 2024 Kva skal til for å få fleire til å velgje nynorsk som hovudmål i skulen? Eg vil ha gode forslag og treng ikkje svar frå folk som ikkje vil ha nynorsk. Seriøs debatt , takk Anonymkode: 11d35...698 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #2 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kva skal til for å få fleire til å velgje nynorsk som hovudmål i skulen? Eg vil ha gode forslag og treng ikkje svar frå folk som ikkje vil ha nynorsk. Seriøs debatt , takk Anonymkode: 11d35...698 Kan ikke du komme med argumenter for hvorfor flere skal velge nynorsk? Anonymkode: cfcd5...6a2 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #3 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kva skal til for å få fleire til å velgje nynorsk som hovudmål i skulen? Eg vil ha gode forslag og treng ikkje svar frå folk som ikkje vil ha nynorsk. Seriøs debatt , takk Anonymkode: 11d35...698 Eg har dessverre ikkje nokre gode forslag, er einig i at ein bør ha meir nynorsk i skulen, Men du kan være sikker på at nynorskhatarane dukkar opp! Det har eg sett mange eksempel på her på KG. Anonymkode: 69c7d...e5d 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #4 Del Skrevet 29. desember 2024 Det ser ut som dette også i stor grad er influenserstyrt, som det meste unge bryr seg om i dag. Du kan jo bruke Sophie Elise som eksempel i klasserommet og se om det slår an. Anonymkode: 53586...fee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #5 Del Skrevet 29. desember 2024 Du vil ikke ha svar fra meg, men jeg må spørre deg. Hvorfor skal vi ha nynorsk i det heletatt? Ville mye heller hatt feks spansk. Vi norske skjønner hverandre, har da aldri i mitt liv hatt bruk for den nynorsken selv om jeg fikk meget gode karakterer i det. Hvorfor? Anonymkode: 97037...542 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. desember 2024 #6 Del Skrevet 29. desember 2024 Det som skal til er at flere flytter dit nynorsk er hovedmålet. Og det skjer ikke. Snarere tvert imot. Det er for øvrig komplett idioti at vi har to skriftspråk i et land med drøyt fem millioner mennesker. Spesielt med tanke på at en stor andel av befolkningen i tillegg har et annet språk de i tillegg lærer hjemme. Med drøyt 10% av elevene som hovedsakelig nynorskbrukere, er det bare å skrote nynorsk en gang for alle som skriftspråk. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #7 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan ikke du komme med argumenter for hvorfor flere skal velge nynorsk? Anonymkode: cfcd5...6a2 Nynorskfolket skjønner ikke at ingen vil prate vestlandsmålet deres. Anonymkode: 0470a...c45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. desember 2024 #8 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nynorskfolket skjønner ikke at ingen vil prate vestlandsmålet deres. Anonymkode: 0470a...c45 Hvordan man prater er irrelevant. Mange som skriver bokmål prater helt annerledes. Det er to skriftspråk vi ikke trenger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #9 Del Skrevet 29. desember 2024 Brunello skrev (2 minutter siden): Det som skal til er at flere flytter dit nynorsk er hovedmålet. Og det skjer ikke. Snarere tvert imot. Det er for øvrig komplett idioti at vi har to skriftspråk i et land med drøyt fem millioner mennesker. Spesielt med tanke på at en stor andel av befolkningen i tillegg har et annet språk de i tillegg lærer hjemme. Med drøyt 10% av elevene som hovedsakelig nynorskbrukere, er det bare å skrote nynorsk en gang for alle som skriftspråk. Kva hadde du synst om skriftspråket ditt berre vart sletta? Du vart tvungen til å skriva eit anna skriftspråk? Eg reknar med du synest det er greitt, sidan du meiner at ein skal tvinga meg og andre med å endra skriftspråk berre fordi du ikkje lika det. Anonymkode: 64cc8...01e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #10 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nynorskfolket skjønner ikke at ingen vil prate vestlandsmålet deres. Anonymkode: 0470a...c45 Selfølgelig veit vi det, dykk gjer jo ikkje anna enn å spy ut galle om det 🙄 Anonymkode: 64cc8...01e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #11 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kva skal til for å få fleire til å velgje nynorsk som hovudmål i skulen? Eg vil ha gode forslag og treng ikkje svar frå folk som ikkje vil ha nynorsk. Seriøs debatt , takk Anonymkode: 11d35...698 Det må komme fleire innbyggjarar til kommunane som har nynorsk som hovudmål. Trur nok desverre ikkje du får ein seriøs debatt på det her, då fleirtalet er svært glad i fortelle kor dei mislike nynorsk. Anonymkode: 64cc8...01e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 29. desember 2024 #12 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kva skal til for å få fleire til å velgje nynorsk som hovudmål i skulen? Eg vil ha gode forslag og treng ikkje svar frå folk som ikkje vil ha nynorsk. Seriøs debatt , takk Anonymkode: 11d35...698 Vel vi har prøvd men siden det vil kreve masse kjøring til og fra div skoler i andre skolekretser har vi måtte slå det fra oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 29. desember 2024 #13 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nynorskfolket skjønner ikke at ingen vil prate vestlandsmålet deres. Anonymkode: 0470a...c45 Tror du blander skriftspråk med dialekter 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. desember 2024 #14 Del Skrevet 29. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Kva hadde du synst om skriftspråket ditt berre vart sletta? Du vart tvungen til å skriva eit anna skriftspråk? Eg reknar med du synest det er greitt, sidan du meiner at ein skal tvinga meg og andre med å endra skriftspråk berre fordi du ikkje lika det. Anonymkode: 64cc8...01e Du kan få lov til å skrive det. Men skolen kan slutte med nynorsk. Et alternativ er å bare kutte sidemålet, slik at bostedet avgjør hvilken målform man skriver. Alle forstår begge målformer uten å ha sidemål. Og det man ikke forstår, ville man ofte ikke forstått ved å hatt sidemål også, så da får en bare søke opp betydningen. Endret 29. desember 2024 av Brunello 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 29. desember 2024 #15 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det må komme fleire innbyggjarar til kommunane som har nynorsk som hovudmål. Trur nok desverre ikkje du får ein seriøs debatt på det her, då fleirtalet er svært glad i fortelle kor dei mislike nynorsk. Anonymkode: 64cc8...01e Jeg misliker ikke nynorsk. Men jeg synes det er idiotisk å ha to skriftspråk som er nesten helt like. Og da foreslår jeg at man kutter det færrest bruker. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 29. desember 2024 #16 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kva skal til for å få fleire til å velgje nynorsk som hovudmål i skulen? Eg vil ha gode forslag og treng ikkje svar frå folk som ikkje vil ha nynorsk. Seriøs debatt , takk Anonymkode: 11d35...698 For å stimulerer elevene til å velge nynorsk som hovedmål kan man tenke seg at det gis 0,5 tilleggspoeng ved opptak for videre studier. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 29. desember 2024 #17 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Kva skal til for å få fleire til å velgje nynorsk som hovudmål i skulen? Eg vil ha gode forslag og treng ikkje svar frå folk som ikkje vil ha nynorsk. Seriøs debatt , takk Anonymkode: 11d35...698 Nynorsk vil aldri bli hovedmål og om noe, så skulle tiden vi bruker på Nynorsk reduseres, at vi har to offisielle språk i et knøttlite land er helt latterlig! Bokmål og dialekter burde vært standarden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #18 Del Skrevet 29. desember 2024 Eg kjem ikkje til å diskutere OM det skal vera nynorsk men korleis vi kan få meir nynorsk som hovedmål i skulen. Grunnen er sjølvsagt at nynorsk for meg er det vakraste og einaste alternativet. Når det gjeld å få Sofie Elise på laget så har vi allereie vinne for ho har uttala seg positivt om nynorsk 🥰😀 Ts Anonymkode: 11d35...698 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 29. desember 2024 #19 Del Skrevet 29. desember 2024 Dugelege lærarar som elskar nynorsk. Og så bryr eg meg ikkje så hardt om folk vel nynorsk eller bokmål, det er viktigare at alle elevar får god kjennskap til nynorsk. Så slepp vi sovorne fåvitingar i framtida. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #20 Del Skrevet 29. desember 2024 Brunello skrev (3 minutter siden): Du kan få lov til å skrive det. Men skolen kan slutte med nynorsk. Et alternativ er å bare kutte sidemålet, slik at bostedet avgjør hvilken målform man skriver. Alle forstår begge målformer uten å ha sidemål. Og det man ikke forstår, ville man ofte ikke forstått uten å hatt sidemål også, så da får en bare søke opp betydningen. Ja då vert jo forsatt folk tvungen til å slutte med skriftspråket sitt å ein tvinga nynorsk til å døy ut. Litt som når danskane tvang folk til å skrive dansk, eller nordmenn tvang samane til skrive norsk i staden for sitt eige skriftspråk. Folk burde virkelig vite betre enn det i 2024.. Ein får heller slutte med sidemål, det er ikkje so voldsomt artig med sidemål for oss heller, om det er det du trur.. Du er i mot nynorsk på skulen, likevel vil du tvinge andre til å måtte kutte sitt eige skriftspråk for å bruke ditt skriftspråk. Kva gjer deg, ditt barn og barnebarn meir verd enn våre barn? Sida du synst det er greit å slette skriftspråket vårt, tvinge på oss eit anna skriftspråk. Det er ganske so frekt skal eg sei deg. Du og alle andre som skrive bokmål og er i mot nynorsk burde tenke litt på det. Kva hadde dokke tenkt eller følt om dykk plutselig skulle blitt påtvunge eit anna skriftspråk.. Vi som skrive nynorsk har samme menneskerettar som dykk. Ein hadde også brutt den norske lova med å gjere det. Anonymkode: 64cc8...01e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå