AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #1 Del Skrevet 29. desember 2024 Har hatt hunden siden før barnet ble født. Barnet er nå 2,5år. Hunden taklet det fint. Begge var interesser i hverandre, men kun klapping og kos. Nå er barnet begynt å bli mer vilter. Syns det er gøy å løpe etter hunden..dette har nok hunden sett på som lek, men nå nylig har hunden begynt å virke lei. Har gryntet litt og gitt skikkelig "voff". Men hunden trekker seg bort fra situasjonen. Det ser jeg på som et godt tegn, samtidig er det ikke mulig å være sikker på at det skjer alltid. Barnet har også blitt glad i ørene og halen. Hunden har reagert på samme måte. Vi er alltid tilstede når hunden og barnet er sammen. Vi gir også beskjed til barnet om at han ikke får løpe, at hunden må være alene i sengen sin, at hunden skal "sove" og ikke leke. Viser hvordan man kan kose/holde hunden rolig frem foran hunden. Men vi kan ikke være helt sikre da vi aldri kan vite hva som er "nok" for hunden (feks å holde halen de ekstra sekundene). Jeg oppfatter at hunden er slik fordi barnet kan være litt irriterende. At det blir litt mye. Og slik atferd er jo naturlig for hunden. Den viser tegn ved å trekke seg unna og lager lyder. Men barnet kan jo ikke lese disse tegnene. Vil påpeke at hunden viser tegn til aggressivitet. Men hvordan passer man best mulig på at ikke noe skjer i fremtiden? For man kan jo aldri være sikker selv om hunden er "snill". Vi har kjøpt grind slik at hunden kan få være i gangen med sengen sin i fred i løpet av dagen. Mulighet for p hvile uten forstyrrelser. Er det noe barn bør eller ikke bør gjøre? Er det feks ok å gi godbiter hvis man følger med og veileder barnet (og hunden alltid er forsiktig når den tar i mot)? Eller bør ikke barn involveres med noe mating? Hva med lek? Kaste ball eller godbiter ute som hunden skal finne? Selvsagt med oss til stede. Andre råd? Anonymkode: d34a7...636 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #2 Del Skrevet 29. desember 2024 Mente at hunden IKKE viser tegn til aggressivitet! Anonymkode: d34a7...636 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #3 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mente at hunden IKKE viser tegn til aggressivitet! Anonymkode: d34a7...636 Pfjoh☺️ Anonymkode: 5b8ad...246 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #4 Del Skrevet 29. desember 2024 Ikke la barnet holde i ørene eller halen. Eller noe sånt, enten kose fint eller ikke ta på hunden, vær veldig konsekvent med dette, hunden har allerede begynt å gi beskjeder, det må dere følge opp. Bra tiltak med grinda Anonymkode: edaae...209 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #5 Del Skrevet 29. desember 2024 Grind er godt tiltak. Det at hunden har begynt å gi beskjed er et faresignal, men veldig bra at dere tar hundens signaler på alvor. Voffene er tydelig signal om at hunden er lei, og fortsetter barnet "å plage" kan det ende i bitt. Hold dem adskilt når dere ser at hunden er lei, og fortsett å forklare barnet hvordan han skal oppføre seg rundt hunden. Viktig å lære barnet å la hunden være i fred, den er ikke et leketøy. Dette er spesielt viktig når hunden sover (hunden bør ha en egen plass hvor han vet han får være i fred). Jo eldre barnet blir, jo enklere blir dette. Hund og barn må ellers aldri være alene sammen, selv om du er i naborommet. Anonymkode: 80c57...447 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #6 Del Skrevet 29. desember 2024 Men hvorfor får barnet lov til å løpe etter hunden? Hvorfor lar dere barnet dra i ørene og halen? Hvorfor lar dere hunden komme i en situasjon der den i det hele tatt må si ifra at det er for mye? Her må dere ta MYE mer ansvar. Barnet skal absolutt aldri ha mulighet til å plage hunden og gå over hundens grenser. Personlig ville jeg hatt barnet i en grind ikke hunden. Anonymkode: 716a4...d14 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #7 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men hvorfor får barnet lov til å løpe etter hunden? Hvorfor lar dere barnet dra i ørene og halen? Hvorfor lar dere hunden komme i en situasjon der den i det hele tatt må si ifra at det er for mye? Her må dere ta MYE mer ansvar. Barnet skal absolutt aldri ha mulighet til å plage hunden og gå over hundens grenser. Personlig ville jeg hatt barnet i en grind ikke hunden. Anonymkode: 716a4...d14 Enig. Anonymkode: 2097b...be6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #8 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke la barnet holde i ørene eller halen. Eller noe sånt, enten kose fint eller ikke ta på hunden, vær veldig konsekvent med dette, hunden har allerede begynt å gi beskjeder, det må dere følge opp. Bra tiltak med grinda Anonymkode: edaae...209 Jeg har alltid inkludert halekos og ørekos som jeg en del av voksenkosen fra hunden var valp. På en god måte lært den at det er godt og positivt å bli håndtert der. Anonymkode: 3c1bf...c18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #9 Del Skrevet 29. desember 2024 Ungene her når de var små fikk aldri dra i hale,dra i ører osv. Eller løpe etter hunden. Er nå der du må begynne å si stopp. Er barnet du bør begynne å korrigere etter min mening. Her fikk heler ikke ungene drive på ligge plassen til hundene, det var hundens fri plass Anonymkode: 3d1cb...7ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #10 Del Skrevet 29. desember 2024 Aldri la et så lite barn være alene med hunden. Lag en grind eller kasse eller noe som hunden kan rømme til og hvor barnet ikke slipper inn. Forøvrig tror jeg på at barnet og hunden skal leke og kose mye sammen så lenge begge har det bra og voksne overvåker. Det tror jeg begge lærer av og koser seg med. Anonymkode: 3c1bf...c18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #11 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har alltid inkludert halekos og ørekos som jeg en del av voksenkosen fra hunden var valp. På en god måte lært den at det er godt og positivt å bli håndtert der. Anonymkode: 3c1bf...c18 Det er forskjell på en voksen som inkluderer halekos og ørekos i håndtering av hunden og et lite barn som er opptatt av ører og hale. Spesielt når hunden gir signaler på at den ikke ønsker det når barnet tar hunden på hale og ører. Da er det ikke lenger kos på hundens premisser, da er det et barn som får lov til å overskride hundens grenser. Foreldrene har ansvar for at barnet ikke får mulighet til det. Anonymkode: 716a4...d14 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #12 Del Skrevet 29. desember 2024 Hunden min er omplasseringshund etter at et barn i første hjem ikke lot den være iferd. Den fikk aldri fysiske skader, men den reagerer på enkelte bevegelser vi gjør, så det er lett å se hva den har gjennomgått. Den er verdens snilleste og finnes ikke aggressiv, men viser ubehag med kroppsspråk. Dette forsvinner nok aldri selv om den er 100% trygg på oss. Så TS, enten holder du barnet unna hunden. Lar det kun klappe når dere er med. La aldri et barn som er dårlige mot dyr være alene med dyr! Enten det eller omplasser hunden før det er for sent. En hund fortjener kjærlighet og kunne føle seg 100% trygg i sitt eget hjem. Anonymkode: 0757f...e41 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #13 Del Skrevet 29. desember 2024 Grinden er et godt tiltak. Ellers blir det vel å aldri la barnet være alene med hunden Anonymkode: 5b8ad...246 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #14 Del Skrevet 29. desember 2024 Hvis du ikke gidder eller klarer å sette veldig tydelige og konsekvente grenser for barnet ditt bør du omplassere hunden. Det er ikke bra at du lar barnet løpe etter hunden eller dra den i ørene og halen! Hvis ikke barnet blir bitt av egen hund blir det kanskje bitt av en annen, og det er ikke hundens skyld. Anonymkode: 19759...d32 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #15 Del Skrevet 29. desember 2024 Det er flott at du tenker på dette! Det finnes bare en sikker måte å sikre seg mot hendelser på. Det er å omplassere barnet eller hunden. Resten går på oppdragelse i begge retninger, og ikke minst aldri la barnet være alene med hunden. Anonymkode: 0a9fe...f85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #16 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvis du ikke gidder eller klarer å sette veldig tydelige og konsekvente grenser for barnet ditt bør du omplassere hunden. Det er ikke bra at du lar barnet løpe etter hunden eller dra den i ørene og halen! Hvis ikke barnet blir bitt av egen hund blir det kanskje bitt av en annen, og det er ikke hundens skyld. Anonymkode: 19759...d32 Jeg har vel ikke skrevet at jeg lar barnet løpe rundt og dra i halen? De har "lekt" sammen ved at barnet løper etter. Og tydelig begge har likt det. Men nå er hunden lei. Jeg gir beskjed til barnet at hunden skal hvile/sove. Forklarer også at man må være forsiktig, holde hånden frem og ikke løpe/dra i ører/hale osv. Barnet er aldri alene med hunden. Men det er vel normalt at man ikke har øynene på barnet 24/7. Sitter i nærheten, men barn er rask. Rolig klapping kan jo plutselig blir til å dra i øret. Det skjer ikke ofte, men kan skje. Ser jo en trygghet i at hunden trekker seg bort raskt fra situasjonen. Og vi gir beskjed til barnet med en gang. Har også tatt hunden i gangen bak grind hvis vi merker det blir litt "mye". Anonymkode: d34a7...636 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #17 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har vel ikke skrevet at jeg lar barnet løpe rundt og dra i halen? De har "lekt" sammen ved at barnet løper etter. Og tydelig begge har likt det. Men nå er hunden lei. Jeg gir beskjed til barnet at hunden skal hvile/sove. Forklarer også at man må være forsiktig, holde hånden frem og ikke løpe/dra i ører/hale osv. Barnet er aldri alene med hunden. Men det er vel normalt at man ikke har øynene på barnet 24/7. Sitter i nærheten, men barn er rask. Rolig klapping kan jo plutselig blir til å dra i øret. Det skjer ikke ofte, men kan skje. Ser jo en trygghet i at hunden trekker seg bort raskt fra situasjonen. Og vi gir beskjed til barnet med en gang. Har også tatt hunden i gangen bak grind hvis vi merker det blir litt "mye". Anonymkode: d34a7...636 Barnet burde absolutt aldri få lov til å leke med hunden ved å løpe etter. Uansett om du mener hunden liker det. Og jo, når barnet klapper/leker med hunden må du ha øynene på hvert eneste sekund når barnet ditt ikke klarer å beherske seg. Det skal virkelig aldri skje at barnet drar i øret eller går over andre grenser til hunden. Her mener jeg du ikke tar tilstrekkelig ansvar. Og ja, jeg har selv erfaring med hund og barn. Anonymkode: 716a4...d14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #18 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg har 2 hunder og et barn på 1,5. Du bør endre tankegangen din, for her handler det om at du som voksen må beskytte hunden. Den skal skjermes og tas hensyn til slik at barn og hund aldri havner i en situasjon hvor hunden føler at den må ta seg av oppdragelse av ditt barn. Med andre ord så er det barnet som er problemet og kan/vil skape situasjoner fordi barn er ikke voksne og fra hundens synspunkt er barnet uforutsigbart og respekterer ikke signaler/språk når hunden prøver å kommunisere. Det er ikke barnet sin feil og barnet har ikke gjort noe galt, men for barnet sin skyld så prøv å se ting fra hundens sitt perspektiv Anonymkode: 3279c...c2e 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #19 Del Skrevet 30. desember 2024 Barn og hund mtp leker og mat. Hvis hunden har problemer med ressursforsvar, er eiesyk eller veldig intens på leker eller mat så ville jeg vert forsiktig eller unngått det. Uansett så vær tilstede 100% av tiden, legg vekk mobil osv for selv om hunden er en engel med de voksne så kan den vise annerledes adferd eller ressursforsvar mot barnet. Hvis hunden ikke har ressursforsvar eller andre utfordringer så kan barnet absolutt gi hunden mat, godbiter osv. Her er barnet med på foring, hunden må sitte rolig å vente mens barnet setter skålen ned på gulvet også må hunden vente på versågod. Vi gjør også triks, altså at jeg gir kommandoer til hunden også får den belønning når den gjør rett fra barnet sin hånd. Alt det er bra og viktig for at hunden skal synes det er gøy og har positiv assosiasjon med barnet. Men samtidig så må mat og godbit til hunden foregå på en strukturert måte. Hvis hunden er lydig, gjør som den får beskjed om og kan vente så er det greit. Hvis hunden herjer rundt, stjeler mat eller på annen måte ikke kan vente å respektere at voksen/barn bestemmer så kanskje det ikke er så lurt Når det gjelder leker så må du begynne med å vurdere hunden. Er den 5kg eller 50kg? Er den veldig ivrig, intens eller dårlig selvkontroll med ball og leker? Jeg har en brukssschæfer som er veldig intens på leker og tennisball er det beste i hele verden. Hun får ikke leke med tennisball sammen med barnet. Da finner vi noe kjedelige greier som det bare er såvidt hun orker å leke med, for da er hun rolig å kan ikke bite, trø på, dytte barnet over ende osv når en ball flyr av gårde og rullegardinen går ned. Det viktigeste er å tenke over hvilke leker eller aktiviteter kan hund og barn gjøre sammen som er kontrollert og mindre energi. For jo mer fart, spenning og ivrig hunden er jo større potensial for at noe kan skje selv om det ikke er med vilje eller alvorlig. Anonymkode: 3279c...c2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå