AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #1 Del Skrevet 29. desember 2024 Hei er det vanskelig å dyrke paprika i Norge?Hvordan og når skal jeg begynne? Hvilen sort paprika er lettest å dyrke? jeg tenker å kjøpe en billig drivhus som jeg kan legge over pallekarmen min som dette https://www.biltema.no/fritid/hage/planting/drivhusdyrking/drivhus-126-x-86-cm-2000043802 er dette et bra valg Anonymkode: 787be...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #2 Del Skrevet 29. desember 2024 Det står seg veldig dårlig i vær og vind i dette landet. Jeg ville heller funnet noe i glass eller plast. Jeg tror jeg har kjøpt mitt på Plantasjen. Nå får du sikkert svar fra noen som har grønnere fingre enn meg. Men jeg sliter med varmeglade planter som paprika, chili og tomat, fra frø i Norge. Det tar lang tid før de produserer, og sesongen blir for kort. Så jeg velger å jukse, og kjøpe planter fra hagesenter. Anonymkode: da068...4f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #3 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei er det vanskelig å dyrke paprika i Norge?Hvordan og når skal jeg begynne? Hvilen sort paprika er lettest å dyrke? jeg tenker å kjøpe en billig drivhus som jeg kan legge over pallekarmen min som dette https://www.biltema.no/fritid/hage/planting/drivhusdyrking/drivhus-126-x-86-cm-2000043802 er dette et bra valg Anonymkode: 787be...74e Jeg har fått det til med paprika i et sånt drivhus som dette, bare hjemmelaga med plast og 4 staurer. Det jeg måtte gjøre var å plabte paprika frø hjemme om vinteren, og la de vokse opp under plantelys. Når da senvåren kom så var de store og klare til å bo ute. Jeg brukte plantasjens billige lys til sånn 350, et rør med støtter. Anonymkode: c1a36...504 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #4 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei er det vanskelig å dyrke paprika i Norge?Hvordan og når skal jeg begynne? Hvilen sort paprika er lettest å dyrke? jeg tenker å kjøpe en billig drivhus som jeg kan legge over pallekarmen min som dette https://www.biltema.no/fritid/hage/planting/drivhusdyrking/drivhus-126-x-86-cm-2000043802 er dette et bra valg Anonymkode: 787be...74e Hei! Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til om det er mulig å dyrke paprika og chili utomhus i Norge. Det baserer jeg på egen erfaring, som er med dyrking av paprika og chili i potter inne på egen stue, ved sørvendt vindu. Starter ca. februar, og rekker å få en god del "avling" før høsten/vinteren. Kunne nok i teorien ha kommet flere paprika/chili på plantene også, men da vil de ikke mer. I alle fall ikke her jeg bor, på nordvestlandet. Bor du lengre sør/øst, får du antagelig bedre resultater/lengre sesong. Men selve dyrkingen av disse to synes jeg er enkelt og artig! Det både ser fint ut, har fine farger, og det er artig å spise det man har dyrket selv. Lykke til! Anonymkode: dc51a...f9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #5 Del Skrevet 29. desember 2024 Chili er ganske lett. Det hadde jeg i vinduet i mange år, så tok jeg det ut på terrassen om sommeren. Samme med paprika Jeg har det drivhuset du la ut bilde av. Det funker veldig dårlig om det er vind. Jeg måtte hente mitt hos naboen 😅 Anonymkode: 5f228...cbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #6 Del Skrevet 29. desember 2024 Tillegg: Brukte bare vanlige frø fra paprika og chili kjøpt i matbutikken. La dem (tørre) rett i jorda. Anonymkode: dc51a...f9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #7 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tillegg: Brukte bare vanlige frø fra paprika og chili kjøpt i matbutikken. La dem (tørre) rett i jorda. Anonymkode: dc51a...f9f Dette bør man ALDRI gjøre! Man risikerer på denne måten å spre plantesykdommer til norsk jord, og det kan få store følger på sikt for andre arter i Norge. Så vær så snill, ikke gjør dette! En pakke med frø koster så lite, og du vil ha før for flere år fremover. Sett frøposene i et glass etter at du har tatt sådd til i år, sett på tett lokk og sett det i fryseren til neste år. Så bruker du resten av frøene året etter, og det etter... Anonymkode: d3750...9dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #8 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg har brukt et lignende drivhus til dyrking av tomater utomhus, men det hadde lange metallpinner i hjørnene som jeg stakk nedi jorda i hjørnene på pallekarmene. Det holdt seg på plass i all slags vær og vind. Kjøpte den på Jula, og tenkte å kjøpe flere året etter fordi jeg likte det så godt, men da hadde de dem ikke lengre 😞 Funka veldig bra iallfall, og har ikke sett noen andre "minidrivhus" som virker like bra. Anonymkode: dc51a...f9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #9 Del Skrevet 29. desember 2024 Ts, som andre skriver, et slikt drivhus tåler minimalt med vind! Jeg har hatt et litt annet et, med hyller i. Da står de stødigere når du har store potter med mye jord i. Det blir tyngre da, og står noe stødigere. Men selv da må man passe på pga. vind! I år hadde jeg faktisk bare plantene i vinduskarmen, hadde ikke energi til å gjøre særlig ute. Fikk en del både paprika og chilli. Jeg kom meg aldri til å potte dem om i store nok potter, så paprikaene ble ikke så store, men gode var de Jeg overvintrer et par av disse plantene nå, og da gir de visst mer året etter. Må bare passe på at de får lys nok på vinteren og at de ikke står for kaldt. Skal du dyrke paprika og chilli til kommende år, så ville jeg sådd frøene allerede nå. Det tar ofte et halvt år før de begynner å gi modne frukter. Jeg bommet på dette de første årene, kom i gang for sent, så når høsten kom var mine planter klare for å produsere. Så nå skal jeg så paprika og chilli første uken i januar, tenkte jeg Anonymkode: d3750...9dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 29. desember 2024 #10 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei er det vanskelig å dyrke paprika i Norge?Hvordan og når skal jeg begynne? Hvilen sort paprika er lettest å dyrke? jeg tenker å kjøpe en billig drivhus som jeg kan legge over pallekarmen min som dette https://www.biltema.no/fritid/hage/planting/drivhusdyrking/drivhus-126-x-86-cm-2000043802 er dette et bra valg Anonymkode: 787be...74e Jeg vil anbefale chili om dette er første gang. Lettere å få til så det monner synes jeg. Cayenne long slim er den typen jeg bruker mest. Kan godt plukkes grønn om sesongen blir for kort. Jeg skal så årets runde rett over nyttår - de må ha plantelys på denne tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #11 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg har mine chiliplanter inne i de mest solrike vinduene. Der har de trivdes veldig godt og høstet frukter helt ut i oktober. I blomstringen satt jeg de ut for å befruktes, og så satt jeg de inn i vinduet igjen etterpå. Å stå ute hele sesongen så må du nok ha en velsig solrik og lunt sted for å få det til, men likevel kan det bli for kaldt. Anonymkode: e3949...4df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #12 Del Skrevet 29. desember 2024 skrue skrev (3 timer siden): Jeg vil anbefale chili om dette er første gang. Lettere å få til så det monner synes jeg. Cayenne long slim er den typen jeg bruker mest. Kan godt plukkes grønn om sesongen blir for kort. Jeg skal så årets runde rett over nyttår - de må ha plantelys på denne tiden. Så når bør jeg starte med å plante chili? Må jeg ha plante lys fordi jeg har varmeplate? Anonymkode: 787be...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #13 Del Skrevet 29. desember 2024 Du må hvertfall så rett over jul og så må du ha plantelys for de trenger mer lys enn vi har dagslys til på vinteren. Anonymkode: a5870...f63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 30. desember 2024 #14 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Så når bør jeg starte med å plante chili? Må jeg ha plante lys fordi jeg har varmeplate? Anonymkode: 787be...74e Hovedregelen for alle planter inne er at jo mer varme de har dess mer lys må man gi dem også. Ser bort i fra enkelte stueplanter som klarer seg med lite, men planter som er ment for drivhus og utendørs plassering må ha mye lys. Jeg starter mine i løpet av denne uken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #15 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Så når bør jeg starte med å plante chili? Må jeg ha plante lys fordi jeg har varmeplate? Anonymkode: 787be...74e Chili og paprika kan du forkultivere inn (så inne) i januar. Etter at frøene er sådd og vannet skal de stå varmt frem til de har spiret. Etter spiring skal de settes kaldere (rundt 16 grader) og under plantelys store deler av døgnet. De kan stå uten lys på natten. Det tar lang tid før paprika og chili bærer frukter, derfor er det lurt å starte nå i januar. Jeg pleier å sette det i plastikk-drivhus når det har blitt varmt nok til det og det har funket bra her 😊 Anonymkode: a2e5c...2b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå