AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #1 Del Skrevet 29. desember 2024 Vi har en gutt på snart 5 år. Vi har hatt PPT og BUP på banen i et år nå. Han har reguleringsvansker og har utrolig mye sinne i seg. Impulsiviteten er ekstremt høy. Klarer ikke styre kroppen når han først vil noe. Det er bånn gass fra han står opp om morran til han legger seg om kvelden. Mye utageringer, mange følelser, mye slag, spark, kloring, spytting og biting. Han har fått en diagnose av bup som heter dysregulering av sinne og aggresjon som er en diagnose som kan bli stilt i mellom 1-5års alder. Men vi er bombesikker på at gutten har Adhd, og trenger mye mer hjelp enn å bare bli "møtt" på behovene sine. Han tåler ikke et eneste nei. Om han spør om han kan få en pepperkake og jeg sier nei fordi han allerede har fått X-antall stk, så skrikern tilbake at "Da skal jeg slå deg, da skal jeg klore deg, da skal jeg ødelegge, etc etc". Utfordringene hans har vist seg veldig godt nå som vi har hatt ferie, og rutinene han har når han skal i bhg er "borte", selv om vi prøver å etterfølge rutinene hans hele tiden. Det er utrolig slitsomt, for han krever 1til1 hele tiden + at han har et småsøsken som også krever mye oppmerksomhet om dagen. Den jula her har vært et rent mareritt. For han våkner mellom 4 og halv 5 hver dag. Han nekter å spise ved mindre det er godteri. Til og med yogurten som han som regel alltid vil ha er ikke interessant lenger. Han utagerer ved hver minste "motgang". Takler ikke at minsten er i nærheten av lekene hans, og har klora meg til blods flere ganger fordi jeg har måtte holde han fast for at han ikke skal skade seg selv og andre rundt i raseri. Jeg er så sliten, og vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Vi prøver så godt vi kan å aktivisere gutten, men til og med da kan han utagere om man leker "feil". Anonymkode: 96841...185 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #2 Del Skrevet 29. desember 2024 Sønnen til vennine fikk da han var 5.5 år. Vår datter fikk ved 9 års alder Anonymkode: 5b93c...443 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #3 Del Skrevet 29. desember 2024 Min fikk diagnosen 5 1/2 år gammel. Gjenkjenner dessverre det du skriver. Min har mest sannsynlig autismespekterdiagnose i tillegg. Feriene er særlig tøffe. Det er best å lage en fast struktur i ferier også for å få det mest mulig forutsigbart. Føler med deg, krevende når alt er en kamp. Anonymkode: d41b3...eec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #4 Del Skrevet 29. desember 2024 Fikk diagnosen ved 8 års alder. Hadde egentlig bare mistanke fra 6-7 års alder om ADHD. Barnet hadde autisme diagnose fra før Anonymkode: 69b07...648 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #5 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har en gutt på snart 5 år. Vi har hatt PPT og BUP på banen i et år nå. Han har reguleringsvansker og har utrolig mye sinne i seg. Impulsiviteten er ekstremt høy. Klarer ikke styre kroppen når han først vil noe. Det er bånn gass fra han står opp om morran til han legger seg om kvelden. Mye utageringer, mange følelser, mye slag, spark, kloring, spytting og biting. Han har fått en diagnose av bup som heter dysregulering av sinne og aggresjon som er en diagnose som kan bli stilt i mellom 1-5års alder. Men vi er bombesikker på at gutten har Adhd, og trenger mye mer hjelp enn å bare bli "møtt" på behovene sine. Han tåler ikke et eneste nei. Om han spør om han kan få en pepperkake og jeg sier nei fordi han allerede har fått X-antall stk, så skrikern tilbake at "Da skal jeg slå deg, da skal jeg klore deg, da skal jeg ødelegge, etc etc". Utfordringene hans har vist seg veldig godt nå som vi har hatt ferie, og rutinene han har når han skal i bhg er "borte", selv om vi prøver å etterfølge rutinene hans hele tiden. Det er utrolig slitsomt, for han krever 1til1 hele tiden + at han har et småsøsken som også krever mye oppmerksomhet om dagen. Den jula her har vært et rent mareritt. For han våkner mellom 4 og halv 5 hver dag. Han nekter å spise ved mindre det er godteri. Til og med yogurten som han som regel alltid vil ha er ikke interessant lenger. Han utagerer ved hver minste "motgang". Takler ikke at minsten er i nærheten av lekene hans, og har klora meg til blods flere ganger fordi jeg har måtte holde han fast for at han ikke skal skade seg selv og andre rundt i raseri. Jeg er så sliten, og vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Vi prøver så godt vi kan å aktivisere gutten, men til og med da kan han utagere om man leker "feil". Anonymkode: 96841...185 Har han et halvt år eller 1,5 år igjen i barnehagen? Det er sjelden diagnose settes før skolealder. Dersom dere er inn under BUP fortsatt, så kan dere forhøre dere likevel. Eventuelt om dere kan få kurs/veiledning? Tror dere vil slite med å finne noen som vil medisinere i barnehagealder (om det var et spørsmål) Anonymkode: 69b07...648 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 29. desember 2024 #6 Del Skrevet 29. desember 2024 Vår sønn fikk diagnosen adhd når han var 16 år. Det var ingen voldsomme tegn til det når han var liten, bortsett fra at han var litt rastløs i samlingsstunden på skolen. Men ellers så var det ingenting tegn til det ene eller det andre. Ifølge lærerne på foreldremøter, så var det bare gode ord hver eneste gang. Når han var 14-15 år så ble han henvist til bup av helsesøster på skolen (han gikk jevnlig til helsesøster på skolen igjennom årene). Etter mange tester og samtaler hos bup, så ble diagnosen adhd. Og når han fikk diagnosen, så falt det mange brikker på plass, med tanke på hvordan han var i barndommen, selv om det ikke var så voldsomme tegn på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #7 Del Skrevet 29. desember 2024 Hun var 5-6 år. Vi mistenkte i første omgang spesifikke språkvansker. Habiliteringen reagerte på atferden under den utredningen (fikk diagnosen) og henviste videre for ADHD-utredning da hun var så vidt fylt fem. Fikk også diagnose barneautisme noen år senere. Anonymkode: 8265f...72d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #8 Del Skrevet 29. desember 2024 Vår sønn fikk diagnosen da han var 11. Litt bittert å tenke på at mange hadde tenkt det var "noe" i flere år før det, men ingenting skjedde før vi selv troppet opp og krevde henvisning til utredning. Han hadde slitt mye mindre på skolen om tiltak hadde blitt satt inn tidligere. Men for all del, det gikk bra til slutt. Han er en ung mann nå som fikser livet sitt bra. Anonymkode: 7a329...7da 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #9 Del Skrevet 30. desember 2024 Hva sier BUP og PPT om mistanken om adhd da? Vi mistenker og adhd. Har fått beskjed om at noen få diagnostiseres fra 5 år, men vanligvis er det i skolealder Anonymkode: 08517...226 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gidavmeg Skrevet 30. desember 2024 #10 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vår sønn fikk diagnosen da han var 11. Litt bittert å tenke på at mange hadde tenkt det var "noe" i flere år før det, men ingenting skjedde før vi selv troppet opp og krevde henvisning til utredning. Han hadde slitt mye mindre på skolen om tiltak hadde blitt satt inn tidligere. Men for all del, det gikk bra til slutt. Han er en ung mann nå som fikser livet sitt bra. Anonymkode: 7a329...7da Men hvem andre enn foreldrene skal be om henvisning til utredning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #11 Del Skrevet 30. desember 2024 Gidavmeg skrev (6 minutter siden): Men hvem andre enn foreldrene skal be om henvisning til utredning? Skolen Anonymkode: 08517...226 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gidavmeg Skrevet 30. desember 2024 #12 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skolen Anonymkode: 08517...226 Skolen kan bidra med rapport om hva de ser og belyse sine bekymringer, men det er helt klart et foreldreansvar og henvise til spesialisthelsetjenesten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #13 Del Skrevet 30. desember 2024 Gidavmeg skrev (15 minutter siden): Skolen kan bidra med rapport om hva de ser og belyse sine bekymringer, men det er helt klart et foreldreansvar og henvise til spesialisthelsetjenesten. Er vel nesten umulig uten en rapport fra skolen Anonymkode: 08517...226 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #14 Del Skrevet 30. desember 2024 Dette høres ut som mer enn ADHD. Anonymkode: f20f9...968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 30. desember 2024 #15 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 29.12.2024 den 13.37): Vi har en gutt på snart 5 år. Vi har hatt PPT og BUP på banen i et år nå. Han har reguleringsvansker og har utrolig mye sinne i seg. Impulsiviteten er ekstremt høy. Klarer ikke styre kroppen når han først vil noe. Det er bånn gass fra han står opp om morran til han legger seg om kvelden. Mye utageringer, mange følelser, mye slag, spark, kloring, spytting og biting. Han har fått en diagnose av bup som heter dysregulering av sinne og aggresjon som er en diagnose som kan bli stilt i mellom 1-5års alder. Men vi er bombesikker på at gutten har Adhd, og trenger mye mer hjelp enn å bare bli "møtt" på behovene sine. Han tåler ikke et eneste nei. Om han spør om han kan få en pepperkake og jeg sier nei fordi han allerede har fått X-antall stk, så skrikern tilbake at "Da skal jeg slå deg, da skal jeg klore deg, da skal jeg ødelegge, etc etc". Utfordringene hans har vist seg veldig godt nå som vi har hatt ferie, og rutinene han har når han skal i bhg er "borte", selv om vi prøver å etterfølge rutinene hans hele tiden. Det er utrolig slitsomt, for han krever 1til1 hele tiden + at han har et småsøsken som også krever mye oppmerksomhet om dagen. Den jula her har vært et rent mareritt. For han våkner mellom 4 og halv 5 hver dag. Han nekter å spise ved mindre det er godteri. Til og med yogurten som han som regel alltid vil ha er ikke interessant lenger. Han utagerer ved hver minste "motgang". Takler ikke at minsten er i nærheten av lekene hans, og har klora meg til blods flere ganger fordi jeg har måtte holde han fast for at han ikke skal skade seg selv og andre rundt i raseri. Jeg er så sliten, og vet ikke hva jeg skal gjøre lengre. Vi prøver så godt vi kan å aktivisere gutten, men til og med da kan han utagere om man leker "feil". Anonymkode: 96841...185 Mine har fått det rundt 5 års alderen, arvet etter meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #16 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Dette høres ut som mer enn ADHD. Anonymkode: f20f9...968 Enig. Jeg har et barn som har fått Aspergerdiagnose nylig (8 år), og som skal utredes for ADHD nå. Han sliter betydelig mindre enn barnet til TS, ut fra beskrivelsene til TS. Både nå og da han var på samme alder. Det høres fryktelig slitsomt ut, TS. Jeg ville utredet bredere enn “bare” ADHD, og dere burde kanskje hatt avlastning? Jeg håper litt på ADHD-diagnose, for da kan vi prøve medisiner som kanskje kan fjerne litt av strevet barnet har. Anonymkode: b4701...8b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå