Gå til innhold

Dekket reisevei tannsjekk barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor langt ute i distriktet i Nord-Norge og har en lang reisevei til tannhelsetjenesten i kommunen. 
Barnet mitt på 3,5 år var på første tannsjekk hos tannlegen i kommunen. Reise, sjekk, og hjemreise tok totalt 4 timer. 
Jeg sendte inn søknad til pasientreiser for å få dekket kjøregodtgjørelse, men fikk avslag. De skrev at det var fylkeskommunen som har ansvar for tannhelse hos barn. 
Betyr det at man ikke får reise ifm. dette dekket?

Anonymkode: ed31e...e82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får ikke dekt til tannlege hvis ikke er hos spesialist som eks må operere ut osv.

Anonymkode: c6aec...99b

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor setter du barn til verden hvis du ikke har råd til å ta deg av de?

Anonymkode: 7b6ed...77e

• Liker 5
Skrevet

Nei dette får du ikke dekket. Men alvorlig talt, hvorfor får du barn og bosetter deg i gokk hvis ikke du har råd til å følge opp grunnleggende behov for barnet?

Anonymkode: 9d2af...f88

• Liker 5
Skrevet

Det er helt riktig at pasientreiser ikke gjelder for dette, men fylkeskommunen. Nå vet jeg jo ikke hvilket fylke dere bor i, men her er informasjon (barn er innunder «fritt klientell» eller «prioritert klientell»)

https://www.nfk.no/tjenester/tannhelse/pasientinformasjon/refusjon-reiseutgifter/

https://www.tromsfylke.no/_f/p1/ia1c8dd51-73b9-42ec-9bda-4b74efb9358a/skyssutgifter-2024.pdf

https://www.tromsfylke.no/tjenester/tannhelse/pasienters-rettigheter/

https://www.ffk.no/tjenester/tannhelse/pasienters-rettigheter/

Anonymkode: 41731...f66

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei dette får du ikke dekket. Men alvorlig talt, hvorfor får du barn og bosetter deg i gokk hvis ikke du har råd til å følge opp grunnleggende behov for barnet?

Hvorfor svarer dere når dere ikke har peiling på emnet?

• Liker 2
Skrevet

Det hørtes veldig rart ut at du ikke får det dekket? Vi har fått tannlegetjenesten flyttet og dermed fått reisevei. Får godkjent det av Pasientreiser. Sikker på at du har fylt inn søknad riktig ?

Anonymkode: 394f5...236

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det hørtes veldig rart ut at du ikke får det dekket? Vi har fått tannlegetjenesten flyttet og dermed fått reisevei. Får godkjent det av Pasientreiser. Sikker på at du har fylt inn søknad riktig ?

Anonymkode: 394f5...236

Det høres litt rart ut at dere får det dekket av Pasientreiser:

Sitat

• Tannbehandling til eksempelvis barn, ungdom, eldre og psykisk utviklingshemmede i og utenfor institusjon, dekkes av fylkeskommunen, og altså ikke av Pasientreiser.

IMG_9500.jpeg

• Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke det at jeg ikke har råd til det. Jeg bare lurte fordi jeg aldri har sendt inn til pasientreiser før selv når vi har hatt operasjoner på sykehus som tar 5 timer en vei å kjøre til. Har vært alt for dårlig på slike ting så har aldri før søkt om å få dekket bompenger, ferge, buss, bil, parkering ifm. lege og sykehusbesøk. 
Ble inspirert av en podcast til å ta noen grep og få bedre oversikt og tenkte da jeg skulle sende inn de fire turene vi har hatt i sommer/høst til sykehus/helsetjenester. 
Derfor jeg spør mtp. tannhelsetjeneste. 
Det er bare å roe ned eggstokkene og slutte å hoppe til crazye konklusjoner. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvem har sagt at jeg ikke har råd til å ta meg av han? Står det noe sted?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvor står dette du påstår? Fordi jeg stiller er spørsmål om reise til tannhelsetjeneste for barn ikke dekkes, så konkluderer du med at jeg ikke har råd til å følge opp grunnleggende behov?

• Liker 2
Skrevet

Det blir dekket av fylkeskommunen,be om å få "skyss skjema" fra tannklinikken som du fyller ut å leverer tilbake. De tar seg av resten 😉

Anonymkode: 92cb7...294

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det blir dekket av fylkeskommunen,be om å få "skyss skjema" fra tannklinikken som du fyller ut å leverer tilbake. De tar seg av resten 😉

Anonymkode: 92cb7...294

Oki, takk for svar. Skal prøve å huske det neste gang ☺️ Vet ikke om de skal til tannlegen hvert år fra fylte 3 år eller om det er 3 år, så hvert år etter 6år. ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Oki, takk for svar. Skal prøve å huske det neste gang ☺️ Vet ikke om de skal til tannlegen hvert år fra fylte 3 år eller om det er 3 år, så hvert år etter 6år. ☺️

Inkallingsintervaller ligger på 12,18 eller 24 mnd og blir fastsatt på individuell basis, ut fra vurderinger om risiko for å utvikle karies eller om det er andre forhold som krever ekstra oppfølging (som tannstilling, tidligere tannskader osv.).

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi bor langt ute i distriktet i Nord-Norge og har en lang reisevei til tannhelsetjenesten i kommunen. 
Barnet mitt på 3,5 år var på første tannsjekk hos tannlegen i kommunen. Reise, sjekk, og hjemreise tok totalt 4 timer. 
Jeg sendte inn søknad til pasientreiser for å få dekket kjøregodtgjørelse, men fikk avslag. De skrev at det var fylkeskommunen som har ansvar for tannhelse hos barn. 
Betyr det at man ikke får reise ifm. dette dekket?

Ingen får dekket reiser fra pasientreiser ved tannundersøkelse eller tannbehandling. Unntakene er dersom det er behov for tannlege hjelp fra kirurger i spesialisthelsetjenesten på sykehus. Type Kjevekirurgisk avdeling. 

Anonymkode: cd36d...2ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...