AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #1 Del Skrevet 29. desember 2024 Hei! Har noe opplevd dette før? I fjor 2023 var jeg på utredning hos nevrolog da jeg hadde symptomer på MS. Jeg var svimmel, slapp, prikking i hele kroppen, nummen på kinnet, tåke hjerne, beina var tunge og klarte ikke å gå lenge. Jeg tok MR 2 ganger, ryggmargsprøve og nevrologiske tester. Det var et lite funn på ryggmargesprøven, men i følge nevrologen så kunne et slikt funn gå over av seg selv. MR og nevrologiske tester var fine. Jeg følte meg bedre etterhvert, men hadde prikking i hele kroppen og nummen i kinnene som kom og gikk. Ettersom MR og nevrologiske tester var fine, så avsluttet nevrologen utredningen. Den dag i dag får jeg innimellom prikking i hele kroppen, nummen på kinnet og kuldefølelse i kroppen. Med tanke på at nevrologen ikke fant noe, så lurer jeg på om det kan skyldes angst og stress? Jeg stresser noe helt grusomt, sliter med å finne indre ro og spenner hele kroppen. Er det noen som har hatt noe slikt som jeg har det nå? Anonymkode: 7f86b...73d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #2 Del Skrevet 29. desember 2024 Prikking og stramhet i ansiktet, særlig kinn/tinning er det jeg merker ved mye stress. Tar det faktisk som et signal om å ta en liten pustepause Anonymkode: fa9db...942 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twister Skrevet 29. desember 2024 #3 Del Skrevet 29. desember 2024 Det kan det gjøre. Siden testene var fine ville jeg jobbet med å stresset ned og eventuelt kun etterspurt ny utredning om symptomene endrer seg eller blir verre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #4 Del Skrevet 29. desember 2024 Har du sjekket stoffskiftet ditt? Vitamin B12? Anonymkode: 0a377...a4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #5 Del Skrevet 29. desember 2024 Kan absolutt komme av stress, men kan også komme av for lite b12 og magnesium. Jeg hadde nummenhet og prikking i deler av kroppen i flere år som ble helt borte med b12 injeksjoner. Da hadde jeg fått beskjed om at b12 nivået mitt var normalt, men det lå lavt innenfor normalen. Dvs ingenting leger har reagert på. Jeg ville bedt om b12 utredning, hvor serum b-12, homocystein, mma, mcv, folat sjekket. Hos meg var alle disse innenfor normalen, men serum b12 lå godt under 300. Viktig å se på symptomer og ikke bare se seg blind på om hvorvidt noen tall er innenfor et referanseområde eller ikke. Anonymkode: b1d93...474 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #6 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har du sjekket stoffskiftet ditt? Vitamin B12? Anonymkode: 0a377...a4b Ja sjekket det også. Viser fine de å Anonymkode: 7f86b...73d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #7 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Kan absolutt komme av stress, men kan også komme av for lite b12 og magnesium. Jeg hadde nummenhet og prikking i deler av kroppen i flere år som ble helt borte med b12 injeksjoner. Da hadde jeg fått beskjed om at b12 nivået mitt var normalt, men det lå lavt innenfor normalen. Dvs ingenting leger har reagert på. Jeg ville bedt om b12 utredning, hvor serum b-12, homocystein, mma, mcv, folat sjekket. Hos meg var alle disse innenfor normalen, men serum b12 lå godt under 300. Viktig å se på symptomer og ikke bare se seg blind på om hvorvidt noen tall er innenfor et referanseområde eller ikke. Anonymkode: b1d93...474 Sjekket for b-12 og magnesium. Fant ikke noe der heller Anonymkode: 7f86b...73d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #8 Del Skrevet 29. desember 2024 Aura migerene? Anonymkode: 203c7...fb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #9 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sjekket for b-12 og magnesium. Fant ikke noe der heller Anonymkode: 7f86b...73d Les hva jeg skriver da. Hvor hen innenfor normalen du er, er vesentlig. Du bør sjekke med legen eller på helsenorge. no/furst hva tallet ligger på. Som sagt hadde jeg normale nivåer, men det viste seg likevel at jeg hadde funksjonsell mangel. Magnesium er forøvrig håpløst å måle riktig med blodprøver. Igjen, du må se på symptomer, og ikke låse deg fast i tall. Anonymkode: b1d93...474 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #10 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Les hva jeg skriver da. Hvor hen innenfor normalen du er, er vesentlig. Du bør sjekke med legen eller på helsenorge. no/furst hva tallet ligger på. Som sagt hadde jeg normale nivåer, men det viste seg likevel at jeg hadde funksjonsell mangel. Magnesium er forøvrig håpløst å måle riktig med blodprøver. Igjen, du må se på symptomer, og ikke låse deg fast i tall. Anonymkode: b1d93...474 Nå ser jeg det! Beklager! Gikk litt fort i svingene. Det skal jeg ta opp! Anonymkode: 7f86b...73d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #11 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nå ser jeg det! Beklager! Gikk litt fort i svingene. Det skal jeg ta opp! Anonymkode: 7f86b...73d Anbefaler veldig at du melder deg inn i B-12 foreningen over nyttår. Du kan lese historier på offentlig side på FB, og flere på hjemmesiden. Anonymkode: b1d93...474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #12 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Sjekket for b-12 og magnesium. Fant ikke noe der heller Anonymkode: 7f86b...73d Jeg visste det når jeg leste dette svaret at det ikke kom til å være bra nok for vitamin-mafiaen her inne som vet bedre enn alle leger. Fantastisk. Anonymkode: 1ab06...17b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #13 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg visste det når jeg leste dette svaret at det ikke kom til å være bra nok for vitamin-mafiaen her inne som vet bedre enn alle leger. Fantastisk. Anonymkode: 1ab06...17b Du får sette deg inn i b-12 foreningen sitt arbeid, de har reddet helsen til mange med sin kunnskap/info. Jeg har null smerter/prikking/nummenhet i kroppen etter jeg fikk b12 sprøyter (m.m), og må få lov til å dele den erfaringen uten å bli kalt for "vitamin mafiaen". Anonymkode: b1d93...474 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #14 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du sjekket stoffskiftet ditt? Vitamin B12? Anonymkode: 0a377...a4b Om ikke dette har blitt sjekket når ts er utredet for M/S så er det noen som virkelig har glippet da hun ble utredet. Anonymkode: 71d95...d74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #15 Del Skrevet 29. desember 2024 Ja det kan absolutt komme av psykiske påkjenninger, anbefaler deg å lese om hvordan psyken påvirker kroppen. Anonymkode: e6713...8aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #16 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Har noe opplevd dette før? I fjor 2023 var jeg på utredning hos nevrolog da jeg hadde symptomer på MS. Jeg var svimmel, slapp, prikking i hele kroppen, nummen på kinnet, tåke hjerne, beina var tunge og klarte ikke å gå lenge. Jeg tok MR 2 ganger, ryggmargsprøve og nevrologiske tester. Det var et lite funn på ryggmargesprøven, men i følge nevrologen så kunne et slikt funn gå over av seg selv. MR og nevrologiske tester var fine. Jeg følte meg bedre etterhvert, men hadde prikking i hele kroppen og nummen i kinnene som kom og gikk. Ettersom MR og nevrologiske tester var fine, så avsluttet nevrologen utredningen. Den dag i dag får jeg innimellom prikking i hele kroppen, nummen på kinnet og kuldefølelse i kroppen. Med tanke på at nevrologen ikke fant noe, så lurer jeg på om det kan skyldes angst og stress? Jeg stresser noe helt grusomt, sliter med å finne indre ro og spenner hele kroppen. Er det noen som har hatt noe slikt som jeg har det nå? Anonymkode: 7f86b...73d Kan godt være ett overskrift nervesystem ja. Kan få utallige symptomer av det Anonymkode: 14ed6...25b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #17 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om ikke dette har blitt sjekket når ts er utredet for M/S så er det noen som virkelig har glippet da hun ble utredet. Anonymkode: 71d95...d74 Ikke alle leger som er klar over viktigheten med å ha høye nok B12 nivåer. Man kan ha mangel og sympt selvom man er innenfor en satt generell referansegrense. Anonymkode: 14ed6...25b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #18 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om ikke dette har blitt sjekket når ts er utredet for M/S så er det noen som virkelig har glippet da hun ble utredet. Anonymkode: 71d95...d74 Les om alle hvor ting har "glippet" fra legen på b-12 foreningen sin side. Både i form av hva som er sjekket, men også i forhold til optimale vs ikke-optimale nivåer. Vi snakker tunge diagnoser, hvor det har vist seg at pasientene har hatt funksjonell b-12 mangel. Anonymkode: b1d93...474 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #19 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke alle leger som er klar over viktigheten med å ha høye nok B12 nivåer. Man kan ha mangel og sympt selvom man er innenfor en satt generell referansegrense. Anonymkode: 14ed6...25b Dette. Referanseområdet for b12 er også veldig lavt i Norge. I f.eks Japan så opererer de med langt høyere referanseområde, fra 500 og opp. Dvs over det dobbelte enn vi har i Norge. Anonymkode: b1d93...474 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #20 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette. Referanseområdet for b12 er også veldig lavt i Norge. I f.eks Japan så opererer de med langt høyere referanseområde, fra 500 og opp. Dvs over det dobbelte enn vi har i Norge. Anonymkode: b1d93...474 Og målemotodene kan være ulike dermed bil også referanseområdene ulike. Ulike maskiner gir og ulike måter å komme frem til et svar på. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Les om alle hvor ting har "glippet" fra legen på b-12 foreningen sin side. Både i form av hva som er sjekket, men også i forhold til optimale vs ikke-optimale nivåer. Vi snakker tunge diagnoser, hvor det har vist seg at pasientene har hatt funksjonell b-12 mangel. Anonymkode: b1d93...474 Når ts utredes for MS så er dette en spesialistoppgave med standard oppsett på alt som skal gjennomgås og sjekkes. Har det glippet der, så er dette ikke bare en lege som har glippet på men flere. Så det er så og si umulig. Her er noen på dette forumet som tror at de vet bedre enn legene og som og mener de vet mer om rutiner og systemer enn ale. Anonymkode: 71d95...d74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå