AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #1 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg (kvinne) har tatt blodprøve for å sjekke nivåene og det kom tilbake uten anmerkning. Men ser ferritin ligger på 20. Er dette litt vel lavt, og isåfall hvor mye tilskudd og hvor lenge burde jeg ta det? (Referanseområdet er 15-200, så legen mener det er normalt) Anonymkode: be589...29d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #2 Del Skrevet 29. desember 2024 Fikk beskjed av egen fastlege om at når verdiene er i nederste del av referanseområdet, kan det likevel påvirke formen selv om det er innafor. Ble anbefalt å ta tilskudd i et halvt år, om jeg husker riktig. Tar litt tid før man merker endring. Anonymkode: 6a42e...168 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #3 Del Skrevet 29. desember 2024 Det er lavt. Jeg har jernnivå på 24 og fikk beskjed av fastlegen om å ta Niferex 100 mg, som er en høy dose tilskudd. Jeg er riktignok gravid, men det er nok ikke dumt å spørre legen om ikke du skal ta tilskudd. Har lest at enkelte mener at alt under 30 skal betraktes som tomme jernlagre, men det får du ta med en klype salt. Rart å mene det er normale nivåer uansett. Anonymkode: e32fc...553 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #4 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er lavt. Jeg har jernnivå på 24 og fikk beskjed av fastlegen om å ta Niferex 100 mg, som er en høy dose tilskudd. Jeg er riktignok gravid, men det er nok ikke dumt å spørre legen om ikke du skal ta tilskudd. Har lest at enkelte mener at alt under 30 skal betraktes som tomme jernlagre, men det får du ta med en klype salt. Rart å mene det er normale nivåer uansett. Anonymkode: e32fc...553 Hvor lenge skulle du ta tilskuddet? Min lege mener tilskudd altså ikke er nødvendig på dette nivået, så må dermed få innspill fra et annet hold. Tok prøven fordi jeg mistenkte jeg hadde noe mangler siden jeg har mindre energi enn tidligere. Ts Anonymkode: be589...29d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #5 Del Skrevet 29. desember 2024 Hvis du har symptomer, så kan du teste tilskudd. Vi har ikke lov til å diskutere doser i forumet her, men ta det som er innenfor normal dose. Snakk med apoteket. Spis også mat som har mye lett-opptakelig jern, som rødt kjøtt, lever. Det er også flere typer mat som svekker opptak av jern https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/iron# Utover det så er det andre vitaminer og mineraler som også er viktig for energinåv, hvor det også er viktig at man ligger høyere innenfor normalen. F.eks b-12, folat, og d vitamin. Anonymkode: c428e...a82 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #6 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg (kvinne) har tatt blodprøve for å sjekke nivåene og det kom tilbake uten anmerkning. Men ser ferritin ligger på 20. Er dette litt vel lavt, og isåfall hvor mye tilskudd og hvor lenge burde jeg ta det? (Referanseområdet er 15-200, så legen mener det er normalt) Anonymkode: be589...29d Alder og situasjon ellers som kosthold er relevant her. Men du gir jo ingen relevante opplysninger om noe. Skal du gjøre noe med dette så skal legen gi deg beskjed om hva du skal gjøre. Anonymkode: 2476b...3c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #7 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du har symptomer, så kan du teste tilskudd. Vi har ikke lov til å diskutere doser i forumet her, men ta det som er innenfor normal dose. Snakk med apoteket. Spis også mat som har mye lett-opptakelig jern, som rødt kjøtt, lever. Det er også flere typer mat som svekker opptak av jern https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/iron# Utover det så er det andre vitaminer og mineraler som også er viktig for energinåv, hvor det også er viktig at man ligger høyere innenfor normalen. F.eks b-12, folat, og d vitamin. Anonymkode: c428e...a82 Det er farlig, på grunn av kreftfare i tarmen å ligge for høyt på Folat, B 12 og D-vitaminer. Anonymkode: 2476b...3c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #8 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er farlig, på grunn av kreftfare i tarmen å ligge for høyt på Folat, B 12 og D-vitaminer. Anonymkode: 2476b...3c5 Det er en sannhet med modifikasjoner, der strides de lærde pga svakheter med forskingen som finnes. Kreftfare er det med «alt» og den er så forsvinnende liten om det skulle være tilfelle at man må veier fordeler og ulemper for en selv. Anonymkode: 50f3b...43a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #9 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er farlig, på grunn av kreftfare i tarmen å ligge for høyt på Folat, B 12 og D-vitaminer. Anonymkode: 2476b...3c5 Jeg har da ikke sagt at TS skal ligge høyt. Det er forskjell på lave og optimale nivåer innenfor referanseområdet. Stor forskjell om TS ligger på 250 eller 550 på b-12, eller 50 og 110 på d vitamin. Fortsatt innenfor normalen. Anonymkode: c428e...a82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #10 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alder og situasjon ellers som kosthold er relevant her. Men du gir jo ingen relevante opplysninger om noe. Skal du gjøre noe med dette så skal legen gi deg beskjed om hva du skal gjøre. Anonymkode: 2476b...3c5 Legen vil ikke gi meg råd som sagt flere ganger. Spiser ikke kjøtt/innmat, men alt ellers, spiser sunt (hovedsakelig rene matvarer, en del egg, fisk, grove kornprodukter, grønne grønnsaker, melk). Er kaffedrikker som jeg leser kan hemme opptaket. Anonymkode: be589...29d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #11 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Legen vil ikke gi meg råd som sagt flere ganger. Spiser ikke kjøtt/innmat, men alt ellers, spiser sunt (hovedsakelig rene matvarer, en del egg, fisk, grove kornprodukter, grønne grønnsaker, melk). Er kaffedrikker som jeg leser kan hemme opptaket. Anonymkode: be589...29d Kjøtt (særlig rødt) er den viktigste kilden til lettopptakelig jern. Det er stor forskjell på jern fra planter og animalsk. Dette, og fet fisk, er også den viktigste kilden til b12, som er veldig viktig for energi. Husk å kombinere jern fra planter med mat rik på c vitamin, men husk også at planter inneholder stoffer som svekker opptak av både jern og andre mineraler. Anonymkode: c428e...a82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #12 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kjøtt (særlig rødt) er den viktigste kilden til lettopptakelig jern. Det er stor forskjell på jern fra planter og animalsk. Dette, og fet fisk, er også den viktigste kilden til b12, som er veldig viktig for energi. Husk å kombinere jern fra planter med mat rik på c vitamin, men husk også at planter inneholder stoffer som svekker opptak av både jern og andre mineraler. Anonymkode: c428e...a82 Jeg kommer ikke til å endre mine etiske synspunkter på bakgrunn av dette, derfor spør jeg også om det med tilskudd først og fremst. Jeg har hatt for lavt jernnivå for en del år tilbake da jeg var kjøttis også for øvrig. Anonymkode: be589...29d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #13 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg spiser ikke kjøtt og tar Ferromax 65mg, ikke daglig for det husker jeg ikke, men noen ganger i uken. Fine jernverdier. (Jeg hadde absolutt tatt tilskudd med så lavt ja.) Anonymkode: 31161...487 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #14 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kommer ikke til å endre mine etiske synspunkter på bakgrunn av dette, derfor spør jeg også om det med tilskudd først og fremst. Jeg har hatt for lavt jernnivå for en del år tilbake da jeg var kjøttis også for øvrig. Anonymkode: be589...29d Har vært veganer, har lært. Man kan ha dårlig næringsopptak selv om man spiser kjøtt, men det avhenger jo i stor grad hva man spiser i tillegg til kjøttet, og hva slags kjøtt. Nei du får bare ta tilskudd da. Anonymkode: c428e...a82 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #15 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg kommer ikke til å endre mine etiske synspunkter på bakgrunn av dette, derfor spør jeg også om det med tilskudd først og fremst. Jeg har hatt for lavt jernnivå for en del år tilbake da jeg var kjøttis også for øvrig. Anonymkode: be589...29d Eg hadde for lavt jernnivå, og måtte både begynne å ete raudt kjøt og ta tilskot* for at det i det heile tatt skulle begynne å ta seg opp att. I tillegg måtte eg kutte all melk og berre 1 kopp kaffi per dag. 😕 Likevel tok det over 9 mnd før jernverdiane hadde stige frå 16 til 21. * Landa på Niferex, etter å ha brukt AminoJern over lengre tid. Brukte den dose som står på pakken Anonymkode: 02a88...02b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #16 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kommer ikke til å endre mine etiske synspunkter på bakgrunn av dette, derfor spør jeg også om det med tilskudd først og fremst. Jeg har hatt for lavt jernnivå for en del år tilbake da jeg var kjøttis også for øvrig. Anonymkode: be589...29d Syns forøvrig at det er rart at når noen først skal snakke om etikk ved å ikke spise kjøtt, så spiser de fisk Anonymkode: c428e...a82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #17 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er lavt. Jeg har jernnivå på 24 og fikk beskjed av fastlegen om å ta Niferex 100 mg, som er en høy dose tilskudd. Jeg er riktignok gravid, men det er nok ikke dumt å spørre legen om ikke du skal ta tilskudd. Har lest at enkelte mener at alt under 30 skal betraktes som tomme jernlagre, men det får du ta med en klype salt. Rart å mene det er normale nivåer uansett. Anonymkode: e32fc...553 Anbefalte ferritin-grenser er annerledes for gravide, siden jernlagrene skal forsyne to. Så din situasjon er helt annerledes enn TS sin. Anonymkode: ffd01...b48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #18 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Syns forøvrig at det er rart at når noen først skal snakke om etikk ved å ikke spise kjøtt, så spiser de fisk Anonymkode: c428e...a82 Det handler om hva man selv er komfortabel med og jeg har ikke et større problem med å avlive fisk, men hadde aldri klart det med andre dyr, derfor jeg har dratt linjen der. Og er også bevisst på hvilke matvarer jeg kjøper mtp dyrevelferd. Synes det er veldig viktig å være bevisst på dette hvertfall, det tærer deg innvendig om du går rundt og har dårlig samvittighet for alle livene som går tapt for deg om du ikke helt står inne for det. Anonymkode: be589...29d 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #19 Del Skrevet 29. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det handler om hva man selv er komfortabel med og jeg har ikke et større problem med å avlive fisk, men hadde aldri klart det med andre dyr, derfor jeg har dratt linjen der. Og er også bevisst på hvilke matvarer jeg kjøper mtp dyrevelferd. Synes det er veldig viktig å være bevisst på dette hvertfall, det tærer deg innvendig om du går rundt og har dårlig samvittighet for alle livene som går tapt for deg om du ikke helt står inne for det. Anonymkode: be589...29d Jeg skal ikke belære deg med detaljer om alle livene som går tapt ved dyrking av plantemat. Det er enormt, men kanskje lettere å vende det blinde øyet til siden man ikke ser det. PS, jeg som var veganer fullt ut vet hvordan samvittigheten spiller inn (og spiller et puss). Uansett, du får ta tilskudd Anonymkode: c428e...a82 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #20 Del Skrevet 29. desember 2024 Mange har symptomer på lavt jernlager når det er under 50, og ideelt sett bør det ligge på 100. Det stemmer med hvordan min kropp reagerer, men vi er forskjellige. 20 er uansett lavt, og jerntilskudd er lurt. Ta det på kvelden sammen med appelsinjuice/ c - vitaminer. Få i deg C vitaminer gjennom dagen om mulig, og ikke drikk melk eller kaffe i timene rundt der du tar jerntilskudd. Om det ikke er lov å diskutere doser her, så gå på apoteket - de tilskuddene med lavest innhold er KUN for forebygging Anonymkode: cc838...bfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå